Zhruba dva měsíce po svém návratu na Zemi se 8. ledna 2025 setkali členové posádky Shenzhou-18 [Šen-čou 18] s tiskem a veřejností. V exkluzivním rozhovoru pro China Media Group (CMG), čínskou státní televizní společnost, se Ye Guangfu [Jie Kuang-fu] a Li Guangsu [Li Kuang-su] podělili o své strhující okamžiky, kdy se během výstupu do vesmíru (EVA - Extra Vehicular Activity) potýkali s propastnou tmou. Jednalo se o výstup mimo kosmickou stanici uskutečněný 28. května 2024. Ye Guangfu [Jie Kuang-fu] už zkušenosti s výstupem měl. Toto byla už jeho druhá EVA (tu předchozí uskutečnil při misi Shenzhou-13 [Šen-čou 13] v roce 2021.) Pro Li Guangsua [Li Kuang-sua] to byla první EVA, takže pro něj to byly nové zážitky. Ye Guangfu [Jie Kuang-fu] byl tehdy připoutaný na pracovní plošině dálkového manipulátoru, kdežto Li Guangsu [Li Kuang-su] se pohyboval po povrchu stanice ručkováním.
Zdroj obrázku: (Credit: CMSA/BACC/CCTV)
Li Guangsu [Li Kuang-su]: "Stále si pamatuji ten strach, který jsem cítil ve stínu. Na sluncem zalité straně to bylo v pořádku - viděl jsem kosmickou stanici a Zemi, což mě uklidnilo. Ale jakmile jsem se dostal do stinné zóny, pokud jsem nerozsvítil, viděl jsem pod sebou jen propastnou černotu. I když jsem měl bezpečnostní lano bezpečně připevněné k madlu na kosmické stanici, neodvažoval jsem se pustit ruku. Logicky jsem věděl, že i kdybych uvolnil sevření, nevzdálil bych se, protože můj popruh byl stále připojen ke stanici - ale kvůli té ohromující tmě jsem se zdráhal sundat ruku ze zábradlí."
Zdroj obrázku: (Credit: CMSA/BACC/CCTV)
Ye Guangfu [Jie Kuang-fu]: "Měl jsem pocit, že mě tma každou chvíli pohltí. V jednu chvíli jsem omylem pohnul tělem a na okamžik jsem ztratil pocit spojení s robotickou rukou, lekl jsem se. Proč? Protože pode mnou nebylo nic než nekonečná černá prázdnota. V tu chvíli mě zasáhla vlna nervozity a cítil jsem, jak se mi ježí vlasy na hlavě. Co se to děje? Bez ohledu na to, jak jsem byl ospalý, jsem byl okamžitě vzhůru a pečlivě jsem upravoval svou polohu, abych se ujistil, že jsem stále na robotickém rameni. Teprve pak jsem se cítil klidný. 'Dobře, všechno je v pořádku,' řekl jsem si a pokračoval jsem ve svém úkolu."
Opravdu tedy let Crew 10 jen do července? Nebo se teprve termín ladí kvůli CRS a Cygnusu? Je to kvůli použití Endurance pro 4. dlouhodobý let? Původně plánována pro Axiom4 (krátký).
citace:Náš zdroj tiež premýšľal o odpadovej situácii na palube ISS a poznamenal, že Cygnus, ktorý je spotrebný, slúži ako nádoba na odpadky, keď je pripojený k základni. Pri výjazde býva vozidlo plné odpadu na likvidáciu.
citace:Veliteľka astronautov NASA Zena Cardman a pilot Mike Fincke , špecialista misie astronautov JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) Kimiya Yui a špecialista misie kozmonautov Roskosmos Oleg Platonov
Čítam to tak, že odosielateľ bol Northrop. A príjemca SpaceX, pretože Cygnus mal letieť na Falcone.
Keby sa to stalo, počas prepravy na kamióne, nejaká klasická dopravná nehoda na verejnej komunikácii. Fotografií a článkov o tom ako šofér kamiónu zničil vesmírnu loď, by sme asi videli hafo.
Tak typujem, že to už bolo u príjemcu, žeriav + zlá manipulácia a kontajner plesol na betón.
Potom prešiel nejaký čas, kým "poškodený kontajner" zase vrátili do Northropu, tam ho otvorili a pozreli sa do vnútra.
Northrop vlastne tvrdí, že jeho zamestnanci nič nezmrvili.
Takto to vyznie, že to mohli spôsobiť aj zamestnanci SpaceX, po tom čo ten kontajner s loďou prebrali. Lebo aj SpaceX je "komerčná doprava".
Špatně jsi to přečetl. Poškozen během přepravy od subdodavatele do Northrop Grumman. Prostě řidič přepravní firmy s tím někde havaroval a nic neřekl. Pojistka firmy škodu asi nepokryje, takže ještě bude soud. Všechny ztráty jdou na vrub NG, protože ten si měl přepravu hlídat.
Northrop vlastne tvrdí, že jeho zamestnanci nič nezmrvili.
Takto to vyznie, že to mohli spôsobiť aj zamestnanci SpaceX, po tom čo ten kontajner s loďou prebrali. Lebo aj SpaceX je "komerčná doprava".
Vzhľadom k tomu, že posádka Crew-11 doteraz nebola nominovaná.
Tipnem si iné riešenie.
Že Crew-11 bude zredukovaná na dvoch členov, a uvoľnené dve miesta budú využité pre dopravu nákladu. Následne nová kapsula C213.1 bude "zhabaná", pre obsluhu stanice a ďalšiu posádku. Endeavour bude zatiaľ ponechaný ako záloha.
citace 27.3.2025 - 11:54 - Slavomír Fridrich:Tento výpadok lode Cygnus, prináša väčšie komplikácie než by sa mohlo na prvý pohľad zdať.
Problém je, že Cygnus (a HTV) používa na dokovanie CBM, ktorým sú dohromady pospájané moduly "západnej" časti ISS. https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Docking_System
Dragony a Starliner používajú IDA. https://en.wikipedia.org/wiki/International_Docking_Adapter
A už snaha pridať, do poradia využívania portov - parkovania na ISS, ďalší testovací let Starlineru, vraj spôsobuje - spôsobovala, ťažkosti pri plánovaní dopravy.
Asi to bude chcieť zložitejšie cvičenie, než len naložiť Dragon alebo Starliner iba nákladom.
Stačí zkrátit dobu, po kterou je připojený CRS (chtějí stihnout i nějaké manévry). Axiom 4 stejně má být připojený, takže proč nenaložit víc nákladu? Posádka na těch pár hodin do připojení moc prostoru nepotřebuje, a Falcon 9 klidně vynese těžší Crew Dragon - přinejhorším by přistával na plošině místo návratu na Mys. Problém byl, když překážel Starliner. [upraveno 27.3.2025 12:39]
Tento výpadok lode Cygnus, prináša väčšie komplikácie než by sa mohlo na prvý pohľad zdať.
Problém je, že Cygnus (a HTV) používa na dokovanie CBM, ktorým sú dohromady pospájané moduly "západnej" časti ISS. https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Docking_System
Dragony a Starliner používajú IDA. https://en.wikipedia.org/wiki/International_Docking_Adapter
A už snaha pridať, do poradia využívania portov - parkovania na ISS, ďalší testovací let Starlineru, vraj spôsobuje - spôsobovala, ťažkosti pri plánovaní dopravy.
Asi to bude chcieť zložitejšie cvičenie, než len naložiť Dragon alebo Starliner iba nákladom.
citace 27.3.2025 - 09:04 - Martin Jediny:
ak ma trvat oprava 1/2 roka, tak to maju k dispozicii dalsi cygnus
...starliner by to mohol vziat ako vyzvu a NASA by si mohlo priobjednat zasobovaciu misiu, resp. preklasifikovat a akceptovat posadkovy start za zasobovaci.
...sucasne by si starliner vyriesil cetifikaciu...
..a tiez by mohli vyskusat predlzenu zivotnost dragonov...
zaujimave, ze pri pravidelnych dodavkach si NASA neobjednava na sklad.
NASA platí za dopravený náklad na stanici, ne jednotlivé lodě. Opravu Cygnu si musí zaplatit NorthropGrumman sám. Starliner nemá vyřešené motory, takže poletí nejdřív koncem roku, reálně až 2026. Právě naplnit Dragon Axiomu 4 co nejvíc by přineslo další peníze SpaceX za dopravený náklad. Pár set kilo by situaci na ISS vylepšilo. CRS-32 letí 21.dubna a CRS-33 v srpnu. Dreamchaser je taky opožděný, původní termín je zrušen - vypadá to až na konec roku. [upraveno 27.3.2025 10:11]
Cygnusy robia tempom asi 2 ks rocne.
ak ma trvat oprava 1/2 roka, tak to maju k dispozicii dalsi cygnus
...starliner by to mohol vziat ako vyzvu a NASA by si mohlo priobjednat zasobovaciu misiu, resp. preklasifikovat a akceptovat posadkovy start za zasobovaci.
...sucasne by si starliner vyriesil cetifikaciu...
..a tiez by mohli vyskusat predlzenu zivotnost dragonov...
------------
zaujimave, ze pri pravidelnych dodavkach si NASA neobjednava na sklad...
Jeden co nakladaju a pripravuju a druhy uz caka v sklade na start o pol roka... v pripade zlyhania, je lod okamzite k dispozicii.
A nemusia od vsetkych dodavatelov, stacilo by jeden spolahlivy, pripadne s adapterom pre rozne nosice.