Témata: Nosiče řady Sojuz-2

avitek - 23/8/2007 - 08:32

Na leteckokosmickém salonu MAKS 2007 oznámil enerální ředitel CSKB "Progress" Aleksandr Kirilin, že jeho firma zahájila práce na úpravách nosičů Sojuz-2-1a pro pilotované lety.

Cituji: "My teď společně s RKK Energija studujeme možnost adaptace nosné rakety Sojuz-2-1a pro pilotované programy, to jest pro vypouštění kosmických lodí, nejprve nákladních a později i pilotovaných."

Nevyloučil možnost jejich použití v tomto smyslu již v roce 2008.


Ervé - 23/8/2007 - 08:57

Je jasné, že nebudou vyrábět dva typy stejných raket. Doufám že jim vývoj půjde bez problémů, výrazně to zvedne nosnost Progressu a Sojuzu. Na Progressech si ověří úpravy pro zvýšenou bezpečnost, stejně pak budou muset vyslat jeden bezpilotní Sojuz pro celkové ověření systému. Snad budou mít dost peněz pro rychlý vývoj.


Honzac - 23/8/2007 - 13:28

citace:
Je jasné, že nebudou vyrábět dva typy stejných raket. Doufám že jim vývoj půjde bez problémů, výrazně to zvedne nosnost Progressu a Sojuzu. Na Progressech si ověří úpravy pro zvýšenou bezpečnost, stejně pak budou muset vyslat jeden bezpilotní Sojuz pro celkové ověření systému. Snad budou mít dost peněz pro rychlý vývoj.


Sojuz-2-1a nemá větší nosnost než Sojuz FG, má jen digitální ovládání prvních dvou stupňů pro možnost instalace aerodynamického krytu užitečného zařízení pro komerční starty, větší nosnost má Sojuz-2-1b, který má nový motor 3. stupně. Jinak při zavádění Sojuzu FG pro pilotované lety předcházely tři lety s Progressy, potom se letělo rovnou s posádkou.


Honzac - 23/8/2007 - 13:31

Sojuz-2-1a nemá větší nosnost než Sojuz FG, má jen digitální ovládání prvních dvou stupňů pro možnost instalace většího aerodynamického krytu užitečného zařízení pro komerční starty, větší nosnost má Sojuz-2-1b, který má nový motor 3. stupně. Jinak při zavádění Sojuzu FG pro pilotované lety předcházely tři lety s Progressy, potom se letělo rovnou s posádkou.


Jaro. - 28/6/2011 - 22:29

Pekníé foto zostavy družíc Globalstar:

http://www.roscosmos.ru/main.php?id=2&nid=17447


Conquistador - 28/11/2011 - 00:47

Agamemnon něco už napsal a je to jen doplním + neco o R7.

---------------------------------------------------------------

„Jen bych si dovolil se zeptat kdo ten ruský motor, co pohání Atlas 5 vyrábí,nedovedu si představit, že je na něm Made in Russia.
rd-180 (motor prvého stupňa atlasu V) vyrábajú rusi... američania ho nakupujú...“

A předběhl jste mne……. jen bych dodal že RD180 vyrábí a zkonstruoval NPO Energomash a některé součástky na „napasováni“ motoru na Atlas V vyrábí společnost Pratt & Whitney. Takže na každém motoru je štítek Made in Russia!

--------------------------------------------------------------

Ještě bych dodal, že po "mezinárodní spolupráci" plakali sověti až když ostudně prohráli závod na Měsíc..

No pokud vím tak tato spolupráce byla navozena z důvodu havárie Apolla 13, vědci a technici z obou stran barikády už dlouho před nehodou pokukovali po spolupráci druhé strany s tím že se navzájem něčemu přiučí, ta nehoda dodala politický impulz s kterým přišli původně Američané a Sověti souhlasili, bylo naplánováno vice letů ale díky Sovětskému zásahu v Afganistanu politická "Z"vůle v USA program jednostranně zrušila, samotní technici a vědci jsi přáli aby program pokračoval.

--------------------------------------------------------------

sami NIKDY, t.j. v nejbližších 100 letech nedostanou

No H. Göring na začátku druhé velké války taky vykřikoval z tribuny hesla jako, „Jestli na Berlín dopadne byť jedná bomba, že mu můžou říkat Meyer“…. Jak pak možná budeme říkat vám?!

--------------------------------------------------------------

Pokud se týče srovnávání Atlasu a R-7 měl jsem na mysli že Atlas Američané přes to že vyhodili 100 mld. na ISS, modernizovali, zatímco R-7 se vyrábí stejně jako za Koroljova.

Co to píšete… Atlas III (později Atlas V) je sice modernizovaný ale NENÍ to nosič který je určen pro vynášení posádky, je to typický komerční nosič, a je modernizovaný proto protože jeho předchozí verze nesplňovali již podmínky na něj kladené, je zajímavé že si vzali jako hlavní věc v modernizaci Ruský motor, což byla defakto pomalu celá ta hlavní modernizace Atlasu III (druhý stupeň zůstal naprosto stejný), Atlas V se jen více dopřízpůsobil pro nový motor a raketa se vyladila, také se zrušil půlstupňový mechanizmus Atlasu III.

Co se týče R7/Sojuz tak její vývoj pokračuje dodnes, opět mluvíte a neznáte základní fakta!!! Geneze Sojuzu je u vojenské rakety R7 která byla původně určena jako ICBM. Koroljov jí první upravil na variantu Sputnik – 8K71PS, no upravil… Přidělal odhazovací kryt, velký skok a modernizace ovšem přišla s variantou R7/Vostok – 8K72K.. kdy byl přidán druhý stupeň s lodí Vostok, také byla raketa upravena aby mohla nosit posádku. Další úprava byla díky programu Voschod – 11A57, kde byl vyvinut úplně nový druhý stupeň, pak přišla další velká modernizace s lodí Soyuz – 11A511, byly dovyvinuty třetí stupně do rakety, a taky se raketa začala modernizovat. Zde je výpis modernizací/typů:
R-7A/Molniya, Soyuz-L, Sojuz-M, Sojuz-U, Soyuz-U2, Sojuz-FG, Sojuz-2.

Nejnovější verze je Soyuz 2.1a první start 8. listopadu 2004, raketa je upravena na nové hydrometeorologické podmínky, raketa dostala fungl novou digitální elektroniku, úpravy na motorech urychlovacích stupňů, použití nových motorů RD-0110, další modernizace probíhá typem Soyuz 2.1b (Sojuz-STB) kde bude do druhého stupně osazeny modernizované motory RD-0124 z vyšším tahem.
Další plánovaný je Sojuz 2.1V (někdy označovaný jako Soyuz 1) který má kompletně přebudovaný první stupeň (neboli podobné modernizace jako u Atlasu V), kde bude usazen výkonný motor NK-33-1, také bude přebudován cely první stupeň a tento typ nebude používat žádné boostery jak jsme u Sojuzu/R7 zvyklí, první start je Sojuz 2.1V (Soyuzu 1) je plánován na příští rok.
Dále probíhá projekt kompletní modernizace boosteru (spíše vývoj komplet nového) u typu Soyuz-2-3, tato verze vychází z verze 2.1V (někdy označovaný jako Soyuz 1), se zcela novým prvním stupněm s motorem NK-33-1 převzatým z projektu verze 2.1V, a úplně novými boostery s motory RD-0146E.
Také se uvazuje o další možné modernizaci Sojuzu s použitím motoru RD-191 který je hlavním tahounem programu Angara.


Takže dnešní Sojuz - R/7 prochází pořád velkým vývojem a progresí vpřed, srovnatelnou s vývojem raket Atlas, Delta, Ariane. Ovšem obrovská výhoda R7 byla a je v tom, že už od prvopočátku byla excelentně navrhnutá a s možností velkých změn a budoucího vývoje, zatímco Atlas bylo nutno k modernizaci celý kompletně překopat, aby byl co k čemu, tak R7 stačilo přejit na Digitální řízení/přenos informací/novou elektroniku, upravit motory/osadit nové a dál jí postupně vylepšovat… Tomu se říká optimální evoluce, která je v tomto případě za pár rublů.

Jde vidět že o raketě R7 nevíte vůbec nic a jen ideologicky mektáte těžké hlouposti (čti rozumy), a to defakto u jakého koliv tématu píšete stejnou pohádku (dogma).

[Upraveno 28.11.2011 Conquistador]


Conquistador - 13/12/2011 - 16:33

Takže něco jsem pohledal o LAS Soyuzu a našel jsem zajímavé informace jak tento systém funguje v praxi.
Až do dnes jsem neveděl že tento systém na Soyuzu byl skutečně někdy reálně použit a není tedy "zbytečný" (viz debata z komerčního letu na měsic, zazněla myšlenka na vynechaní LAS v LOK Syuzu naroubovaný na Deltu IVH), byl již v praxi použit a uspěšně zachránil dvoučlenou posádku Soyuzu od jisté smrti.

Zde vizualizace funkce Ruského LAS: (není třeba popisek)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Mir-31.jpg
Tahkle nějak to funguje (vizualizace s KSP programu)
target=_blank>


Tato anabáze Soyuzu T-10-1 nastala dne 26. září 1983 kdy byla plánovana mise k stanici Saljut 7, raketa ovšem minutu před startem začala hořet na rampě, což inicovalo záchranný systém LAS (SAS Rusky) a ten kabinu i s dvoučlenou posádkou odtrhnul od nosné rakety Soyuz a zachránil pouhé dvě sekundy před explozí nosiče, posádka poté v kapsli bezpečně přístála čtyři kilometry od rampy. Tento nepovedený start Rusum tak připsal tentokát nechtěné "prvenství" tím že se jednalo o první zachranu posádky přímo z Lauchpadu.

Dokonce se zachovalo i video z tohoto neuspěšného startu.
http://www.youtube.com/watch?v=UyFF4cpMVag


Radek V. - 13/12/2011 - 17:05

Pokud si dobře pamatuju podrobný článek, první pokus o spuštění záchranného systému byl neúspěšný, protože požár přepálil spouštěcí kabely, takže se vyslal rádiový příkaz. Mám dojem, že posádka neměla možnost spustit SAS sama, že to mohl udělat jen personál v bunkru.


...bo - 13/12/2011 - 20:54

Zajímavý video...

Jen je typický, že na to koukaj samý placatý čepice ..
Což už dneska naštěstí neplatí..


Conquistador - 13/12/2011 - 23:02

citace:
Zajímavý video...

Jen je typický, že na to koukaj samý placatý čepice ..
Což už dneska naštěstí neplatí..


Tak co by jste chcěl, je to 83 rok což je ješte trvdá Brežněvovská linie. Takže normálka...


Patek Luboš - 14/12/2011 - 16:11

První kosmonauti, kteří vděčí SAS za svůj život je posádka lodi Sojuz 18-1, které se při startu neoddělil druhý stupeň od třetího a SA nouzově přistál jihozápadně od Gorno-Altajska.


Agamemnon - 14/12/2011 - 16:16

citace:
První kosmonauti, kteří vděčí SAS za svůj život je posádka lodi Sojuz 18-1, které se při startu neoddělil druhý stupeň od třetího a SA nouzově přistál jihozápadně od Gorno-Altajska.


ale tam nešlo o LAS, ten už bol odhodený, nie? išlo "len" o abort letu a následné oddelenie a pristátie lode...


Jiří Hošek - 14/12/2011 - 16:37

SAS v té době nebyl odhozený a fungoval.


Patek Luboš - 14/12/2011 - 16:44

citace:
citace:
První kosmonauti, kteří vděčí SAS za svůj život je posádka lodi Sojuz 18-1, které se při startu neoddělil druhý stupeň od třetího a SA nouzově přistál jihozápadně od Gorno-Altajska.


ale tam nešlo o LAS, ten už bol odhodený, nie? išlo "len" o abort letu a následné oddelenie a pristátie lode...

Nevím co vše máte na mysli pod zkratkou LAS, ale SAS je systém u něhož záchranná věž s raketovým motorem je jen jednou částí. SAS má na starosti nouzové oddělení SA s kosmonauty po celou dobu činnosti nosné rakety.


Agamemnon - 14/12/2011 - 17:20

ja som myslel len na vežičku... je mi jasné, že soyuz disponuje abort systémom po celý čas letu - až na orbitu


Jiří Hošek - 14/12/2011 - 21:55

citace:
ja som myslel len na vežičku... je mi jasné, že soyuz disponuje abort systémom po celý čas letu - až na orbitu
Karel Pacner v knize Kolumbové vesmíru, 2. díl Souboj o stanice (druhé vydání, 2007) na str. 235 jasně píše, že přistávací a orbitální modul Sojuzu 18-1 oddělila od nosiče záchranná věžička na TPL.


Agamemnon - 14/12/2011 - 22:46

citace:
citace:
ja som myslel len na vežičku... je mi jasné, že soyuz disponuje abort systémom po celý čas letu - až na orbitu
Karel Pacner v knize Kolumbové vesmíru, 2. díl Souboj o stanice (druhé vydání, 2007) na str. 235 jasně píše, že přistávací a orbitální modul Sojuzu 18-1 oddělila od nosiče záchranná věžička na TPL.


http://www.russianspaceweb.com/soyuz_sas.html

"The emergency escape system is activated 15 minutes before launch and, from that point it could be used all the way until 157th second in flight, on the original Soyuz spacecraft. The escape rocket would then separates, followed by the separation of the payload fairing at T+161 seconds in flight."

podľa russianspaceweb... sa vežička oddeľuje v 161. sekunde letu... problém soyuzu 18-1 nastal v 288s a k oddeleniu prišlo v 295s...

to isté sa píše na wikipedii - v čase katastrofy už bola vežička odhodená (s referenciou na knihu "Shayler, David (2000). Disasters and Accidents in Manned Space Flight. Springer Praxis. p. 157. ISBN 1852332255.")


avitek - 14/12/2011 - 23:30

Karel Pacner v tomto případě nemá pravdu. Všeobecně SAS (sistěma avarijnogo spasenija = systém havarijní záchrany) u transportních kosmických lodí pracuje ve dvou režimech. V době silného aerodynamického odporu, tj. v hustých vrstvách atmosféry pracuje v případě poruchy nosné rakety ta "věžička", jak ji tady nazýváte, oficiálně označovaná zkratkou OGB SAS (otděljajemyj golovnoj blok sistěmy avarijnogo spasenija = oddělitelný hlavový blok systému havarijní záchrany), jahož hlavní součástí jsou dva hlavní motory na tuhé pohonné látky (tvořící DU = dvigatělnaja ustanovka = pohonný systém), která je spojená s aerodynamickým krytem a jeho prostřednictvím s orbitální a návratovou sekcí kosmické lodi. Tato OGB SAS se odhazuje pomocí menšího z páru motorů (odhazovacího) ještě před dohořením 1. stupně nosné rakety. V případě havárie v pozdější fázi letu se používá hlavní motor kosmické lodi po předchozm vypojení motoru 2. nebo 3. stupně, a přopadném odhození aerodynamického krytu. protože jeho tah stačí lod oddělit od rakety. Kromě toho brizance případné exploze nosné rakety prakticky ve vakuu již není taková, aby mohla relativně pomaleji se vzdalující návratový modul lodi poškodit. To je druhý režim funkce systému SAS.

Původní koncepce OGB SAS odtrhávala celý aerodynamický kryt kosmické lodi, ale pozemní zkoušky ukázaly problémy se "stažením" válcové části aerodnamického krytu z přístrojové sekce PAO lodi Sojuz. Proto byla konstrukce aerodynamického krytu v polovině přerušena "havarijním spojem", který se při akcivaci OGB SAS odstřelil. Jenže pak byly zjištěny problémy se stabilitou krátkého odpojovaného aerodynamického krytu chránícího dva vrchní moduly kosmické lodi a tak konstruktéři přidali ty známé vyklápěcí "rohožky", sloužící k aerodynamické stabilizaci.

Když se podíváme na start posledního Sojuzu TMA-22, tak průběh startu je následující:

T+0,00 s - Vzlet
T+113,38 s - Odhození OGB SAS
T+117,80 s - vypojení a odhození bloků 1. stupně
T+157,48 s - odhození aerodynamického krytu
T+285,05 s - vypojení 2. stupně
T+287,30 s - rozdělení 2./3. stupně, zážeh 3. stupně
T+297,05 s - odhození mezistupňové konstrukce mezi 2. a 3. stupněm (ChO = chvostovoj otsek = ocasní úsek)
T+524,96 s - vypojení motoru 3. stupně, navedení na výchozí dráhu
T+528,26 s - oddělení kosmické lodi od 3. st. rakety

BTW. První "ostré použití" OGB SAS (staré konstrukce) bylo při pokusu o start druhého exempláře lodi Sojuz (bez posádky) dne 1966-12-14, kdy v T-0 došlo k automatickému vypojení motorů 1. a 2. stupně. Po vypojení dodávky elektrického proudu do rakety řídicí systém rakety to interpretoval chybně a vydal signál "havárie" a to spustilo SAS, která zapracovala perfektně, ale zničilo to nosnou raketu a její exploze poničila startovací rampu...

BTW-2. Zkratka LAS je všeobecné označení záchranného systému při vzletu nosiče, ale je to anglicky: Launch Abort System.





Jiří Hošek - 15/12/2011 - 17:23

Děkuji za vysvětlení.


Conquistador - 17/12/2011 - 19:13

Generální ředitel CSKK Progress v Samaře Alexandr Kirilin oznámil že firma připravuje rozšíření výroby do 3-5 let až na 20-22 kusů Soyuzu 2 ročně.... [Upraveno 17.12.2011 Conquistador]


yamato - 23/12/2011 - 15:36

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=27489.msg843062;topicseen#new

wtf???


Agamemnon - 23/12/2011 - 15:37

citace:
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=27489.msg843062;topicseen#new

wtf???


nj, ďalší horný stupeň sa im vypol skôr ako mal... tentokrát ale iný ako predtým... som zvedavý, čo z toho vylezie


yamato - 23/12/2011 - 15:46

no peknu stratovu seriu chytili tento rok. Na tomto nosici zavisi ISS???


Agamemnon - 23/12/2011 - 15:58

citace:
no peknu stratovu seriu chytili tento rok. Na tomto nosici zavisi ISS???


priamo nie... k iss lietajú soyuz-u (progress) a soyuz-fg (soyuz tma)... zlyhal soyuz 2-1b... otázka ale je, čo vlastne zlyhalo, a ako to môže ovplyvniť tie nosiče, ktoré lietajú k iss... [Edited on 23.12.2011 Agamemnon]


Agamemnon - 23/12/2011 - 16:34

http://www.zarya.info/Gallimaufry/Meridian5drop.php


Agamemnon - 23/12/2011 - 17:05

citace:
no peknu stratovu seriu chytili tento rok. Na tomto nosici zavisi ISS???


rozdiely...
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=27489.msg843220#msg843220

+ ešte jeden príspevok v tom threade:
"Everyone should note that very few Russian launches use the Soyuz 2-1b variant. This should have little impact on upcoming launches, except that everything will be double checked." [Edited on 23.12.2011 Agamemnon]


-=RYS=- - 23/12/2011 - 20:46

Dost dobrej duvod urychlene zapracovat na dalsim pilotovanem nosici s lodi jako zaloha vuci Sojuzu.
Driv byl STS, dnes mame (lidstvo) prd.

Kdo vi, mozna pod "timhle tlakem" da NASA finance Muskovi, aby dokoncil pilotovaneho Dragona co nejdrive.

Nemeli STS stahovat tak rychle.


yamato - 24/12/2011 - 13:40

http://orbiter-forum.com/showthread.php?p=324962&postcount=30

zopar fotiek zachytavajucich zhasnutie motora a nasledny pad


Agamemnon - 26/12/2011 - 16:06

inak... 28.12. rusi (resp. arianespace) štartujú soyuz 2-1a... štart mal povolenie technickej komisie, takisto rollout už prebehol (až po nehode meridianu)...


avitek - 26/12/2011 - 17:50

Nosná raketa Sojuz-2.1a s 6 družicemi Globalstar byla vyvezena na komplex 31 kosmodromu Bajkonur v ranních hodinách dne 2011-12-25 v době od 05:30 do 06:30 MLČ (02:30 - 03:30 UTC(, v 08:30 MLČ byla již vztyčena a přistaveny obslužné plošiny:

http://www.roscosmos.ru/main.php?id=2&nid=18499


Agamemnon - 26/12/2011 - 19:08

a ešte video z rolloutu
feature=player_embedded


-=RYS=- - 27/12/2011 - 08:38

Video testu a vyroby motoru i bloku.

http://www.youtube.com/watch?v=NC51B8qtCro

http://www.youtube.com/watch?v=0wVBL_zSbJQ


Aneb, hromadna seriova vyroba raket jak parku v rohliku.
Uvidime jestli stejneho dosahne Musk.


Agamemnon - 28/12/2011 - 18:19

soyuz 2-1a úspešne odštartoval... už letí fregat...

edit:
štart bol úspešný úplne... svoju úlohu splnil aj fregat a všetkých 6 satelitov sa dostalo na plánovanú dráhu... [Edited on 28.12.2011 Agamemnon]


Agamemnon - 29/12/2011 - 09:51

k nehode meridianu: opäť na nsf, aj keď je to len preklad NK... sú tam linky, kto to chce po rusky

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=27489.msg844890#msg844890


-=RYS=- - 31/12/2011 - 13:05

Ted uz jen, aby byla pilotovana kosmonautika i z Korou.
Bud jako pilotovanej Sojuz s modifikovanou rampou nebo vlastni vyvoj pilotovaneho ATV s modifikovanou rampou pro Ariane5.

Vzhledem k cene vypusteni bych rekl, ze vyjde levneji ten Sojuz.


Jan Bastecky - 2/1/2012 - 16:59

citace:
Video testu a vyroby motoru i bloku.

http://www.youtube.com/watch?v=NC51B8qtCro

http://www.youtube.com/watch?v=0wVBL_zSbJQ


Aneb, hromadna seriova vyroba raket jak parku v rohliku.
Uvidime jestli stejneho dosahne Musk.




... ten druhý odkaz je na výrobu "Lehkého Sojuzu", tedy Sojuzu bez boosterů a s motorem NK-33AS. Doporučuji zhlédnout ...


yamato - 3/1/2012 - 08:56

citace:

... ten druhý odkaz je na výrobu "Lehkého Sojuzu", tedy Sojuzu bez boosterů a s motorem NK-33AS. Doporučuji zhlédnout ...


take nieco sa vyraba? alebo sa to len planuje?


PINKAS J - 3/1/2012 - 09:08

Bylo to natočeno minulý rok (2011). Podle komentátora bude první zkušební let začátkem příštího (tedy tohoto roku 2012) . Tedy zřejmě již probíhá výroba.


Agamemnon - 3/1/2012 - 10:14

je to označované ako "soyuz 2-1v"... malo by to mať nosnosť okolo 3t na leo


Alex - 3/1/2012 - 11:41

citace:
je to označované ako "soyuz 2-1v"... malo by to mať nosnosť okolo 3t na leo


Takéto riešenie ich malo napadnuť už dávno.


-=RYS=- - 3/1/2012 - 12:22

Vsimli jste si, ze start Sojuzu z Kourou 17.12.2011 byl prvni "ekologicky" ?
Mam tim na mysli, jak u tohoto startu dusledne pamatovali na to, ze se nenechaji zadne trosky ci zbytky nosice na LEO.
Atmosfericke stity odpadly do more tusim ve vysce 120km, ostatni stupne byli navedeny tak, aby dopadli do atmosfery a bud propadli atmosferou do more nebo shoreli v atmosfere.
A posledni stupen Fregat vypoustel druzice tak, ze se vzdy otocil a odhodil druzice dozadu a kdyz uz vse vypustil, tak popate zapalil sve motory, aby zbrzdil a rizene tak dopadl do atmosfery ke shoreni nad oceanem.

Po vsech ostatnich nosicich zustavaj zbytky na LEO.

Mimochodem, porad si myslim, ze Fregat s hydrazinem je lepsi jak Centaur s kryogenim palivem a omezenym mnozstvim restartu.
Sice hydrazin nema takovej vykon a tah, ale da se dlouhodobe skladovat...u Voyagera i pres 30 let a je vzdy k pouziti. Navic je neomezene mnozstvi restartu. U Centaura je to omezeni pocty pyropatron, ktere zapaluji smes v komore, neni tam elektricky zapalnik, takze kdyz je v Centauru 6 tycovejch TPH patron o velikosti male zarivky, tak kdyz vyhori, tak neni jak zapalit smes. Cili Centaur je dobrej pro vykon/tah, ale jen kdyz se startuje ze Zeme a je pocitano s omezenym mnozstvim restartu. Kdezto hydrazin se zapaluje bud sam, nebo elektrickym vicenasobne pouzitelnym palnikem co generuje teplou jiskru.


yamato - 3/1/2012 - 12:32

rusi naviedli fregat do atmosfery z ekologickych dovodov, ja som presne takyto manever zvazoval pre znovupouzitelne horne stupne. Samozrejme neriesim take veci ako tepelny stit, hmotnost, pristatie apod.

Inak fregat vs. centaur je dost neporovnatelne, kedze kazdy vynika v niecom inom. Ak potrebujete manevrovat, teda napr. 10 restartov na orbite, tak to Isp musite proste obetovat a pouzit fregat. Ak mate len jeden - dva restarty kratko po starte, tak centaur svojim Isp drti konkurenciu
Pre mna idealny by bol metan-kyslikovy motor s elektrickym zapalovanim, ma to tah, slusne Isp, restartovatelne a metan s kyslikom vyrobite na vselijakych zaujimavych miestach


Agamemnon - 3/1/2012 - 12:42

fregat sa pri viacerých štartoch navádza späť do atmosféry... nvm, či pri všetkých, ale videl som to už viackrát... napr. aj po vynesení tých 6 globalstarov 28.12. fregat ešte raz zapálil motory a naviedol sa do atmosféry...


avitek - 3/1/2012 - 15:25

Navedení posledního stupně do atmosféry je také v rámci doporiučeí výboru COPUOS při OSN pro mírové využívání kosmického prostoru v rámci omezování vzniku kosmického smetí. Zda by se Fregat dostal při určitém použití do atmosféry, zavisí zejmména na dvou veličinách"

1) Množství pohonných látek, které zůstane v nádržích Fegatu po odpojení družic,

2) Potřebné delta V pro snížení perigea pod horní hranici atmosféry.

Pokud podmínky 1 a 2 nevyhovují, převádí se poslední stupně (u kterých je to možné) buď na dráhu s pokud možno co nejnižším perigemm (u misí na LEO a na MEO), čímž se alespoň zkracuje doba životnosti posledního stupně, nebo v případě misí končících na GSO na odkládací dríhu (cca minimálně 250 km nad geostacionární drahou), aby nedocházelo k ohrožování geostacionárních družic nežiditelným posledním stupněm.

Jinak se tady trochu pletou pojmy z chemie. Je pravda, že se v raketoové technice používají deriváty hydrazinu i hydrazin samotný jako pohonné látky a to jak jako monergoly (pohonné látky jednosložkové) tak jako diergoly (dvousložkové). Samotný hydrazin (chem. vzorec NH2-NH2) se prakticky používá jen jako monergol, který se v motoru exotermně rozkládá v kontaktu s katalyzátorem na směs vodíku a dusku o značně vysoké teplotě. Výhoda spočívá v tom, že zažehávání není vůbec třeba, takže počet spuštění motorů je prakticky neomezený. Nevýhoda je pouze v tom, že bezvodý hydrazin tuhne při teplotě +2 st. C, takže nádrže, potrubí a ventily musí být temperovány (to je např. i situace na Voyagerech, spotřeba proudu na temperaci elektrickým přitápěním je cca 11 W, pokud si číslo pamatuji přesně). Sám o sobě hydrazin není samozápalný, ale spontánně reaguje např. s oxidem dusičitým (který funguje jako okysličovadlo, výslednem reakce je H2O (voda), H2 (vodík) a N2 (dusík).

U Fregatu se jako palivo nepoužívá hydrazin, ale jeho derivát asymetrický dimethylhydrazin (chem. vzorec (CH3)2N-NH2, často se píše jen zkratkou UDMH z anglického názvu této sloučeniny /unsymmetrical dimethylhydrazine/), jako okysličovadlo slouží oxid dusičitý (chem. vzorec N02 nebo N2O4, zkratkou psaný v angl. textech NTO /nitrogen tetroxide/).

Kromě toho se v menší míře používá i monomethylhydrazin jako palivo (chem vzorec. CH3-NH-NH2, zkratka MMH) a místo NTO se někdy používá směs oxidů dusíku (oxid dusičitý a oxid dusnatý NO), označovaná MON-x (mixed oxides of nitrogen), kde číslo x značí procentuální obsah oxidu dusnatého ve směsi.

Diergoly mají prakticky vždy vyšší specifický impuls než monergoly a tedy motory jsou "výkonnější".

Diergol založený na hydrazinu nebo jeho derivátech jako palivu a na oxidech dusíku jako okysličovadlu patři mezi hypergoly,, tj. směsi, u kterých při jejich smíšení dochází k samozážehu, takže tady taky odpadá nutnost zvláštního zážehového systému.








Jaro. - 3/1/2012 - 22:39

citace:
take nieco sa vyraba? alebo sa to len planuje?


Pozrite trebars Anatolyho:

http://www.russianspaceweb.com/soyuz1_lv.html

13. decembra bol prvý stupeň dovezený na skúšky do Peresvetu:

http://nic-rkp.ru/default.asp?page=main


David - 4/1/2012 - 06:30

Centaur je na tekutý vodík a ten nelze dlouhodobě skladovat,stupeň má, pokud vím ,operační životnost 10 hodin.


Alchymista - 4/1/2012 - 11:30

Len desať hodín?
To sami zdá fakt hodne málo, zvlášť ak uvážim, že stupeň Centaur svojho času vozili aj v nákladovom priestore raketoplánu.


PINKAS J - 4/1/2012 - 12:35

Zajímavé v článku Zaka je, že v rámci projektu Sojuz 1 má být vyvinut vrchní stupeň Volga o tahu 300 kg pro navedení nákladu na finální dráhu. Je to jakási obdoba značně výkonnějšího Fregatu. Má být až 4x levnější, podmínkou použití je, že finální dráha bude dosažena nejpozději během 24 hodin. Má být standardní pro Sojuz 1, ale může být použit v téměř 50% misí Sojuzu 2-1a, jako levnější náhrada Fregatu.


Ervé - 4/1/2012 - 14:49

10 hodin je doba při normální funkci, životnost je několikanásobně delší - odhadem tak 24-48 hodin. Centaur slouží jak pro navedení na GTO, tak i pro následné uvedení na GEO (cca za 6 hodin), po navedení na dráhu a oddělení družice se ještě znovu zažehne pro navedení mimo GEO.


-=RYS=- - 4/1/2012 - 18:22

Je jasne, ze LOX+LH2 je to nejlepsi a nejvykonejsi palivo s vhodnym motorem.
Problem je, jak udrzet kryogenni latky dlouhodobe tekute bez uniku.

Napriklad pro vzdalene lety k planetam a dal.

Kdyz by mela sonda LOX/LH motory a kryogenni nadrze, tak by mela silu zaparkovat u planet, prozkoumat je a pak se z obezne drahy u dane planety opet "odlepit" a letet k dalsi planete ci k vhodnemu telesu vyzkumu.

Myslim, ze problematika se da vyresit dvema zpusoby.

1)
Podobne jako u vodikovejch (PEM) aut s kryogenni nadrzi s dvojitou sbernou stenou a zpetnou kryogenizacni jednotkou.
Cili uniky tekuteho vodiku/kysliku posbira mezistena (v podstate dve nadrze...vetsi a v ni mensi a z prostoru mezi nima se zbira pronikajici palivo do kryogenicke jednotky pro znovuzkapalneni) a nasledne se plyn opet ztekuti pres rekryogenickou jednotku, ktera by byla soucasti nadrze.

2)
Druha moznost je mit sice kryogenicke nadrze, ale hlavni napln by byla v nadrzi s vodou. Cili hlavni kapacita vodiku a kysliku by byla ve vode a teprve par hodin pred pouzitim by se spustila jednotka elektrickeho rozkladu (nebo termickeho rozkladu, ci oboje dohromady) na plynej vodik a kyslik s naslednou kryogenizaci do tekutiny.

Idealni je mit oboji system najednou. Led se skladuje (zvlast za obeznou drahou Jupiteru) mnohem jednodusseji a navic ho muze byt mnohem vice nez je v nadrzi typickeho "Centaura".

Mozna v budoucnu by kazda sonda obsahovala jen prvni moznost s tim, ze hlavni motor by byl soucasti odpojitelneho urychlovaciho samostatneho stupne s moznosti "dolovani" ledu na ledovych telesech.
Cili raketovy stupen urychli sondu treba k Uranu z nadrzi LOX/LH2 s tim, ze to je jen 80% kapacity nadrzi, pricemz 20% by bylo v dalsi nadrzi s vodou (led, takze rozpinatelna nadrz). A az by teleso priletelo na orbit Uranu a s tim 20% zbytkem (pred priletem by se rozlozila voda na LOX/LH2) by se zaparkovalo na orbita Uranu.
Pak by se sonda rozdelila, urychlovaci cast by pristala na mensim ledovem mesici, teplem v usti nasavaci hadice by roztavila vodu a tuto vodu by pro destilaci nasala do sve vodni nadrze, kde by se voda zmenila opet v led. Se zbytkem LOX/LH2 v nadrzich by tato urychlovaci cast odstartovala z povrchu ledoveho mesice zpet na obeznou drahu Uranu kde by se opet spojila s hlavni sondou.
Po par letech vyzkumu by se z ledu zkryogenizoval LH2/LOX, zapalily se motory a teleso by preletelo k dalsimu vyzkumu...treba na orbitu Neptunu.
Urychlovaci pristavaci stupen by mohl na povrchu ponechavat landery/rovery pro dlouhodobej vyzkum.
Tyto rovery/landery/orbitalni sondy mesicu by mohli byt kolem dokola okolo hlavniho valcoviteho tvaru urychlovaciho-pristavaciho motoru hlavni sondy.

Dalo by se rici, ze by pak zivotnost systemu mohla byt temer "nekonecna" s dlouholetou naplni vyzkumu.
V podstate by to zaviselo na zivotnosti RTG naplne a zivotnostni materialu z kterych by takovato tezka sonda mohla byt vyrobena.

Chci tim rict, ze jednou se derivaty hydrazinu pouzivat nebudou, ale jen vodik a kyslik, ktereho je volne ve vesmiru vice nez volneho derivatu hydrazinu a jeho okyslicovadla ala kyselina dusicna.
Respektive, ze derivat hydrazinu a jeho okyslicovadla volne ve vesmiru "nepluje", ale vzdy se musi vyrobit z chemickych latek.
Kyslik a vodik jsou jedinne volne dostupne latky paliv, ktere se doslova vali volne ve vesmiru napriklad na ledovych mesicich a kometach v podobe zmrzle vody.
Pravda, budou zaneradeny cpavkem atd, ale jednoduchou destilaci/filtrovanim si sonda tuto vodu vycisti. A cistej led v "pruzne" nadrzi je dobrej a cenenej naklad.
Zvlast, pokud led zacnou tezit na Mesici jako prvni Cinani a kdyz ho zacnou privazet navratove moduly na LEO pro jejich urychlovaci stupne.....


yamato - 4/1/2012 - 18:33

chybicka krasy je v tom, ze na rozlozenie vody na H a O musite dodat tolko energie, kolko sa uvolni jej spalenim. Cize uz by neslo o palivo, ale iba o pohonne medium, a energiu by dodavalo nieco ine (jadrovy reaktor). Lenze to mozete rovno pouzivat iba vodik ako medium.


-=RYS=- - 4/1/2012 - 18:41

citace:
citace:
take nieco sa vyraba? alebo sa to len planuje?


Pozrite trebars Anatolyho:

http://www.russianspaceweb.com/soyuz1_lv.html

13. decembra bol prvý stupeň dovezený na skúšky do Peresvetu:

http://nic-rkp.ru/default.asp?page=main


Pripada mi to jako kdyz by Musk spustil druhe kosmicke zavody

Jeste vetsi "sranda" bude, pokud se podari rozdejchat Skylon, MAKS nebo ten japonskej dvoustupnovej letounovej nosic.



Jiří Hošek - 4/1/2012 - 22:56

citace:
stupeň Centaur svojho času vozili aj v nákladovom priestore raketoplánu.
To byl jen nerealizovaný plán, od kterého NASA ustoupila po katastrofě Challengeru. Používán byl stupeň PAM-D, později IUS.


-=RYS=- - 5/1/2012 - 01:04

citace:
chybicka krasy je v tom, ze na rozlozenie vody na H a O musite dodat tolko energie, kolko sa uvolni jej spalenim. Cize uz by neslo o palivo, ale iba o pohonne medium, a energiu by dodavalo nieco ine (jadrovy reaktor). Lenze to mozete rovno pouzivat iba vodik ako medium.


Mel jsem samozrejme na mysli, ze zdrojem bude vyhradne neco jako RTG ci modernejsi system HPS (jako treba SAFE-400) a ASRG.

V tom pripade by bylo dostatek elektriny na desitky let v radu desitek a stovek kW.

Otazkou tedy je jestli je lepsi premenit vodu na LOX+LH2 pro vykonej a riditelnej motor (rizenej vykon v urcitem rozsahu vykonu) ala RS-84 nebo SSME.
Nebo prohnat vodu skrz reaktor jako NERVA.

Ja to vidim spise na to, ze urychlovaci stupen bude mit jak "SSME" s RTG-HPS zdrojem pro prvotni urychleni nebo pro zabrzdeni za planetou pri navedeni na obeznou drahu pri priletu, tak soucasne bude mit urychlovaci stupen i VASIMR (RTG-HPS doda elektriku, voda doda vodik) pro samotny prelet mezi planetama.
Tim by se dosahla dost velka rychlost preletu a nemuselo by se cekat i 10 let nez sonda doleti k cilove planete.
Ono je rozdil 10 let k Plutu u New Horizont a 3 roky diky kombinovanemu urychlovacimu stupni, ktery jsem popsal.

A rekl bych, ze na Plutu/Charonu by se led dal nabrat taky pro prelet ke Xene.


yamato - 5/1/2012 - 09:28

takze v tom pripade by H20 fungovala v podstate ako baterka, co uz som tu davnejsie opisoval. Naberete zopar hektolitrov vody do nadrze a tie postupne rozkladate na H2 a O2 pomocou RTG zdroja. Cize v podstate premienate energiu RTG zdroja na chemicku energiu. Kuzlo je v tom ze malinky vykon RTG akumulujete a nasledne ho mozete uvolnit naraz.
Bud spalite H2 s O2 priamo chemickym motorom, alebo ich spalite v turbine a vyrobite elektricky vykon niekolko GW. Pre odpich od planety pomocou VASIMR celkom postacujuce A vzniknutu vodu mozete nasledne opat zacat rozkladat.
V podstate ide o prevodnik energie - maly vykon RTG rozlozeny v dlhej dobe premenite na velky vykon chemickej reakcie v kratkom case.


cernakus - 6/1/2012 - 03:04

RTG je na rozklad vody naprosto nevhodný. Jeho účinnost přeměny tepelné na elektrickou energii jen sotva přeleze 6% a z důvodu nízkého měrného výkonu RTG zdrojů by čas pro výrobu vodíku a kyslíku elektrolýzou zřejmě nestačil ani na pokrytí přirozeného úniku vodíku z nádrží.

Termický rozklad pak u RTG nepřipadá v úvahu. Ten nastává kolem 2000K a některé prvky (Zirkon viz. Fukušima) to dokáží stlačit k 1500K, ale neznám RTG, který by fungoval při tak vysokých teplotách, obvykle se provozují o teplotách pod 500K.

To už spíše Topaz by se na to hodil. Ten má teplotu média tuším kolem 1600K nebo tak nějak.

Ovšem proč se vůbec zlobit s tímhle. RD-0410 by šel relativně snadno předělat na něco hustšího (a tedy snáze skladovatelnějšího) než je vodík. De facto může "spalovat" cokoliv co se dá zplynovat teplotou 2000K (teplota v jádře) a zároveň to při této teplotě nesežere ani ohřívač ani trysku :-) RD-0410 je přitom neomezeně restartovatelný až do konce jeho životnosti.


Jaro. - 7/1/2012 - 22:31

citace:

Pripada mi to jako kdyz by Musk spustil druhe kosmicke zavody

Jeste vetsi "sranda" bude, pokud se podari rozdejchat Skylon, MAKS nebo ten japonskej dvoustupnovej letounovej nosic.





No len kiež by V rámci projektu Dvigateľ-2015 viacnásobne použiteľný metanový motor testovala aj KbchM aj NPO Energomaš:

Správa z 28.9.2011
http://www.nic-rkp.ru/default.asp?page=about_press

RD-180M
http://www.npoenergomash.ru/about/news/news2_328.html


Jaro. - 10/1/2012 - 22:39

Práce na prvom stupni Sojuz 2-1V v Peresvete začali:

http://www.roscosmos.ru/main.php?id=2&nid=18537
http://www.nic-rkp.ru/default.asp?page=main


Jaro. - 10/1/2012 - 22:43

Inak okrem NK-33 to má na prvom stupni RD-0110R:

http://www.kbkha.ru/?p=8&cat=11&prod=67

Info o rakete má i výrobca:

http://www.samspace.ru/RN/souz_1.htm


Jaro. - 10/1/2012 - 22:44

I o spomínanom Ikare:

http://www.samspace.ru/RN/bv_ikar.htm


PINKAS J - 11/1/2012 - 09:17

V údajích Ikaru je udán „Maximální impuls tahu bloku“ (Ns) . Tento impuls se málokdy udává a je velmi zajímavý a užitečný při různých srovnáních ( kromě hmotnosti, tahu, Isp, počtu zážehů, přesnosti vyvedení a životnosti).


Jaro. - 11/1/2012 - 09:59

Až teraz som si vsimol, že vyššie sa spomína stupeň Volga...


Jaro. - 5/4/2012 - 22:37

http://www.nic-rkp.ru/default.asp?page=about_press

Video ukazujúce na prvý stupeň Sojuzu 2-1V v Peresvete.


-=RYS=- - 6/4/2012 - 00:15

citace:
I o spomínanom Ikare:

http://www.samspace.ru/RN/bv_ikar.htm




Kdyz by to melo dole vysunovaci pristavaci nohy, tak by mi to pripominalo automatickou nakladni lod pro Mesic.
Tedy, kdyz by to melo i iontove motory, aby se to po 2 mesicich dostalo na TLE drahu.

To je jen ma uvaha k dane konstrukci.


Jaro. - 22/4/2012 - 22:01

Prvé testovacie tankovanie kyslíka do prvého stupňa Sojuz 2-1V:

http://www.nic-rkp.ru/default.asp?page=about_press

http://www.russianspaceweb.com/soyuz1_lv.html#osi


Agamemnon - 1/6/2012 - 19:23

obrázky z rampy pre soyuz 2-1v v plesecku:

http://www.forum-conquete-spatiale.fr/t6050p90-nouvelles-du-lanceur-soyouz-1-encore-appele-soyouz-21v

modré časti sú pre soyuz 2-1a a 2-1b...
zelené pre soyuz 2-1v - tie sú vyberateľné, takže rampa je modulárna a schopná štartu všetkých typov..


Agamemnon - 7/6/2012 - 19:25

ešte ďalšie fotky z rampy pre soyuz 2-1v

http://www.forum-conquete-spatiale.fr/t6050p90-nouvelles-du-lanceur-soyouz-1-encore-appele-soyouz-21v#265164


Jaro. - 24/6/2012 - 22:59

C Peresvete prebehli ďalšie testy prvého stupňa rakety Sojuz-2-1V. Tentokrát bolo plnené i palivo.

http://www.nic-rkp.ru/default.asp?page=about_press


Pavel Toufar - 19/7/2012 - 09:35

„V souvislosti s plným přechodem startů lodí Sojuz a Progress na nosič Sojuz 2.1. plánuje Rosskosmos zahájit v roce 2014 „zásadní rekonstrukci gagarinské startovací rampy na kosmodromu Bajkonur“, oznámil nejvyšší šéf Rosskosmosu Vladimír Popovkin. Mimo jiné také sdělil, že se nyní připravuje a upřesňuje plán certifikace rakety Sojuz-2.1a také pro pilotované starty. Nejprve se uskuteční 2 až 3 starty s progressy, a teprve potom bude následovat pilotovaný start s pilotovanou lodí typové řady sojuz. K tomuto rozhodnutí podle Popovkina značně přispěla loňská havárie rakety Sojuz-U s transportní lodí Progress M-12M.


Agamemnon - 3/8/2012 - 22:41

ohľadom sojuzu 2-1v:

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=16617.msg937216#msg937216

"I was told that the launcher will be tested in Plesetsk next week, and that the rollout to launch pad n°4 (17П32-4) will be on 23rd august."

"bolo mi povedané, že nosič bude v plesecku otestovaný budúci týždeň a vývoz na rampu č.4 (17P32-4) bude 23.8."
[Edited on 03.8.2012 Agamemnon]


Agamemnon - 8/8/2012 - 20:10

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=16617.msg939975#msg939975

"I was told that the first launcher will arrive in Plesetsk tonight."

preklad:
bolo mi povedané, že prvý nosič príde do plesecku dnes v noci (moja pozn.: ja tomu rozumiem tak, že ide o letový kus - testovací kus už bol doručený do plesecku skôr)


Agamemnon - 9/8/2012 - 14:16

citace:
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=16617.msg939975#msg939975

"I was told that the first launcher will arrive in Plesetsk tonight."

preklad:
bolo mi povedané, že prvý nosič príde do plesecku dnes v noci (moja pozn.: ja tomu rozumiem tak, že ide o letový kus - testovací kus už bol doručený do plesecku skôr)


nosic je v plesecku
http://ria.ru/science/20120809/719826727.html


Agamemnon - 11/8/2012 - 09:48

článok o sojuze 2-1v s množstvom techn. informácií, ďalších plánov vo vývoji a pod.:
http://www.nasaspaceflight.com/2012/08/russia-evolve-veteran-launcher-soyuz-2-1v/


Alex - 11/8/2012 - 18:02

citace:
článok o sojuze 2-1v s množstvom techn. informácií, ďalších plánov vo vývoji a pod.:
http://www.nasaspaceflight.com/2012/08/russia-evolve-veteran-launcher-soyuz-2-1v/


Len sa čudujem že ich to nenapadlo skôr


fritz.lochmann - 11/8/2012 - 20:29

citace:
citace:
článok o sojuze 2-1v s množstvom techn. informácií, ďalších plánov vo vývoji a pod.:
http://www.nasaspaceflight.com/2012/08/russia-evolve-veteran-launcher-soyuz-2-1v/


Len sa čudujem že ich to nenapadlo skôr

Najskôr nič také nepotrebovali, pre svoje účely používali predsa raketu Kozmos C.


Agamemnon - 16/8/2012 - 15:04

dnes prebehne test prveho stupna (testovaci zazih motorov nk-33 a rd-0110):
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?p=981104#981104
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=29679.msg943043#msg943043


Agamemnon - 16/8/2012 - 17:31

citace:
dnes prebehne test prveho stupna (testovaci zazih motorov nk-33 a rd-0110):
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?p=981104#981104
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=29679.msg943043#msg943043


a prvý štart je naplánovaný na október
http://ria.ru/science/20120816/724926740.html


fritz.lochmann - 17/8/2012 - 18:34

citace:
dnes prebehne test prveho stupna (testovaci zazih motorov nk-33 a rd-0110):

Test sa nepodaril, poškodil sa hardvér - podľa agentúry Interfax je poškodený motor prvého stupňa aj testovacie zariadenie.
citace:
On August 17, the Interfax new agency quoting unnamed sources, reported that both the engine and the test facility had been damaged in the botched test.


Agamemnon - 20/8/2012 - 11:54

nejake info od igora lisova, k testu:

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=29679.msg944476#msg944476

"Few details has been revealed on this test but it seems that soon after the ignition of RD-0110R vernier engine a spurious shutdown command was generated. The shutdown was not smooth enough but localized within test stand with no injuries. The NK-33A main engine which ignited first worked quite nice."

volne:
len zopar detailov bolo uvolnenych ohladom testu, ale zda sa, ze kratko po zapaleni smeroveho motora rd-0110r nespravne doslo k prikazu na vypnutie. vypnutie neprebehlo uplne hladko, ale bolo (problem) lokalizovane len v ramci testovacieho boxu a nesposobilo ziadne zranenia. motor nk-33a, ktory bol zapaleny ako prvy, pracoval pekne.
[Edited on 20.8.2012 Agamemnon]


Agamemnon - 23/8/2012 - 07:43

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=16617.msg945537#msg945537

rollout (vyvedenie na rampu) je net 30.8.


Jaro. - 25/8/2012 - 22:55

http://ria.ru/science/20120823/729384845.html#ixzz24Nhe8Xgt

Podľa tohto článku haváriu pri testoch spôsobil havarijný systém motora RD-0110R.


Jaro. - 25/8/2012 - 23:43

http://www.tsskb-progress.ru/novosti/sozdaniia-kosmicheskogo-raketnogo-kompleksa-soiuz-2-na-kosmodrome-vostochnyi.html

Správa o zasadnutí Rady hlavných konštruktérov k eskiznemu projektu vybudovania vypúšťacej infraštruktúry na kozmodróme Vostočny. Chcú, aby prvá raketa Sojuz-2-1a štartovala v roku 2015. Preto plánuju výstavbu rozdeliť do dvoch krokov, do roku 2015 majú s maximálnym využitím vedomostí z podobných komplexov na Baikonure, Plescku a Kourou, z komplexu projektovaného pre Rus-M postaviť komplex k štartu Sojuzu-2-1a. Nasledujúce tri roky má dôjsť k jeho modernizácii.

Zaujímava je taktiež kauza Energomaš verzus Kuznecov. NPO Energomaš predkladá používať v budúcnosti v raketách Sojuz-2-1V ich motor RD-193, ktorý vyvíjajú. Naopak, Kuznecovova firma konštatuje ukončenie adaptácie motora NK-33A k tejto rakete a informuje o jeho modernizácii smerom k možnosti forsirovaniu o 10% (rok 2018), potenciálne sa uvažuje i o 20% (nepoznám ekvivalent slova forsirovanie v našich jazykoch).


ppp - 25/8/2012 - 23:51

citace:
... forsirovaniu o 10% (rok 2018), potenciálne sa uvažuje i o 20% (nepoznám ekvivalent slova forsirovanie v našich jazykoch).


"forsírování" je (obvykle krátkodobé) zvýšení maximálního výkonu.


Jaro. - 26/8/2012 - 00:19

citace:

"forsírování" je (obvykle krátkodobé) zvýšení maximálního výkonu.


Aha, jednoduché. Ďakujem.


Agamemnon - 4/9/2012 - 22:29

fotka sojuzu 2-1v na rampe:
http://www.forum-conquete-spatiale.fr/t6050p135-nouvelles-du-lanceur-soyouz-21v#272444


Agamemnon - 6/9/2012 - 16:53

citace:
fotka sojuzu 2-1v na rampe:
http://www.forum-conquete-spatiale.fr/t6050p135-nouvelles-du-lanceur-soyouz-21v#272444


a niekoľko ďalších fotiek sojuzu 2-1v v plesecku sa nachádza na tomto francúzskom webe:
http://www.kosmonavtika.com/lanceurs/soyouz/version/14A15/14A15.html


Agamemnon - 12/9/2012 - 18:11

http://armstass.su/?page=article&aid=110383&cid=125

kvôli tým augustovým problémom s manévrovacím motorom pri testoch je štart presunutý na apríl 2013


Jaro. - 27/9/2012 - 20:55

http://www.tsskb-progress.ru/novosti/soiuz-2-na-kosmodrome-vostochnyi.html

Ďalšie veľké stretnutie k príprave ekskizného projektu kozmického raketového komplexu Sojuz-2.


Jaro. - 17/10/2012 - 19:00

http://www.npoenergomash.ru/about/news/news2_707.html

NPO Energomaš má už prvý prototyp motora RD-193, ktorý chce pretlačiť ako nasledovníka NK-33, keď sa minie.


Jaro. - 19/10/2012 - 22:52

http://www.npoenergomash.ru/about/news/news2_736.html

Trochu viac o tom RD-193. Podľa tejto správy ide o technologický demonštrátor nových riešení, ktoré plánujú použiť na RD-193, ale aj na iných motoroch. V správe sa v ruštine píše presne, čo nové na tom motore skúšajú (oproti RD-191).


Jaro. - 19/10/2012 - 22:59

Teraz pozerám, že ide presne o to isté, na čo je odkaz v téme Nosiče rady Angara.


Jaro. - 27/10/2012 - 22:38

http://www.tsskb-progress.ru/novosti/tcskb-progress-itogi-raboty-za-sentiabr.html

Článok komentuje prácu na TSKB Progress v septembri. Podarilo sa vyriešiť všetky problémy súvisiace s testovacím blokom rakety Sojuz 2-1V, ktorý mal problémy na testovacom zariadení NIC RKP. Tento rok plánujú poslať blok späť na testy, ktoré by sa mali uskutočniť začiatkom budúceho roka. Keďže komponenty na tento blok boli odobraté z pripravovanej letovej rakety číslo dva, ktorá má budúci september letieť s družicou Lomonosov, čaká ich náročná práca, aby to stihli. Prvá letová raketa je po testoch uskladnená na kozmodróme Pleseck.

V článku je popisovaných i množstvo ďalších zaujímavých detailov týkajúcich sa rakiet Sojuz a družíc vyrábaných týmto závodom.


Jaro. - 10/11/2012 - 17:30

http://www.tsskb-progress.ru/novosti/na-rn-soiuz-2-1v-budut-uluchsheny-ttkh.html

Záznam zo zasadnutia ohľadom rakety Sojuz-2-1V.


Agamemnon - 29/12/2012 - 12:42

podľa fb... štart sojuzu 2-1v je plánovaný na začiatok 2013


Jaro. - 29/12/2012 - 22:54

http://www.kbkha.ru/?p=8&cat=11&prod=69

KbCha zverejnilo na svojich stránkach parametry motora RD-0124DR s možnosťou dlhého zníženia ťahu. Je plánovaný pre rakety Sojuz-2-3.


Agamemnon - 28/1/2013 - 20:43

nejaké obrázky stupňa volga
http://www.samspace.ru/multimedia/images/selected_images/105/


Alchymista - 28/1/2013 - 21:29

Urýchľovací blok Volga
Разгонный блок / Блок выведения "Волга"

Hmotnosť s palivom (kg) . 1056-1656
Hmotnosť suchá (kg) . . . . . . 756
Dĺžka (mm) . . . . . . . . . . . . . 1025
Priemer (mm) . . . . . . . . . . . 2720
Palivo . . . . UDMH+N2O4 (НДМГ + АТИН - азотный тетраоксид, ингибированный )
Ťah motoru (kg) . . . . . . . . . 300
Špecifický impulz (s) . . . . . . 307


Zaujímavý materiál - zaujal ma: http://www.ptc.com/WCMS/files/140050/en/K5-Progress_Milovanov.pdf


Agamemnon - 24/3/2013 - 14:31

prebehol test nk-33
http://www.tltnews.ru/obl_news/59/403945/


Jaro - 30/3/2013 - 21:30

http://www.vkonline.ru/247245/article/aleksandr-kirilin-nashi-proekty-vyshe-mirovogo-urovnya.html

Rozhovor s riaditeľom Progressu. Niekoľko informácií o Sojuzoch-2. Pracujú na projekte rakety Sojuz-5.


Agamemnon - 8/4/2013 - 13:08

podla tohto
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/news/7229/
bude motor nk-33 v nosici sojuz 2-1v (tj. lahky nosic, bez boosterov) po nejakych 10 startoch vymeneni za motory rd-193 (variant rd-191, ktory poleti na angare)

rd-193 je mensi a lahsi ako rd-191 (rd-191 ma lepsie parametre ako nk-33, ale je tazsi)


Jaro - 8/4/2013 - 18:15

Nezabúdajte, že ten zdroj cituje ľudí z NPO Energomaš. Tí od začiatku ignorujú snahy Kuznecovej firmy obnoviť výrobu NK-33. Pravdou však je, že tá firma má svoje problémy, len teraz jej bol znova zmenený riaditeľ.


Jaro - 12/4/2013 - 08:18

http://tsskb-progress.ru/novosti/v-rossii-sozdan-novyi-raketnyi-dvigatel.html

Na tejto stránke píšu ináč o vyjedreniach Solnceva: Nerozumiem, prečo by sa mala obnoviť výroba NK-33 (Kuznecovovými závodmi), keď u nás (NPO Energomaš) máme analog toho motora (RD-193)...


Jaro - 3/6/2013 - 22:03

http://www.russianspaceweb.com/soyuz1_lv_development.html#1

Podľa Anatolyho sa test prvého stupňa rakety Sojuz-2-1V v Peresvete uskutočnil 30. mája. Podľa dohadov bol neúspešný, pretože bezpečnostný systém znova odstavil motor pred jeho ukončením. Žiadne podrobnosti ani oficiálne správy nie sú známe.


Agamemnon - 4/6/2013 - 14:57

citace:
http://www.russianspaceweb.com/soyuz1_lv_development.html#1

Podľa Anatolyho sa test prvého stupňa rakety Sojuz-2-1V v Peresvete uskutočnil 30. mája. Podľa dohadov bol neúspešný, pretože bezpečnostný systém znova odstavil motor pred jeho ukončením. Žiadne podrobnosti ani oficiálne správy nie sú známe.


tu sa pise, ze test bol uspesny?
http://www.itar-tass.com/c9/759611.html

alebo to zle prekladam?


PinkasJ - 4/6/2013 - 16:54

Přeložil jste to dobře, ale ten článek je z 4.6.2013, kdežto poznámka Anatolyho se odvolává na test z 30.5.2013. Takže jsou dvě možnosti:
30.5. šlo o zkoušku motoru i bezpečnostního systému, takže to proběhlo úspěšně, nebo v období do 4.6. byl proveden nový test.


Agamemnon - 4/6/2013 - 16:55

ďakujem


Jaro - 4/6/2013 - 22:13

Ťažko povedať o čo ide, zatiaľ sa mi zdá, že ani na novosti-kosmonavtiki nevedia o čo ide.


Jaro - 5/6/2013 - 08:01

Už sa k tomu vyjadril Anatoly, ale asi len na základe tohto príspevku:

http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum13/topic9953/message1080580/#message1080580

Pôvodný test bol uznaný ako úspešný aj napriek tomu, že havarijný systém stopol motory v 150 s a celý test mal trvať 202s. Problémom bolo zásobovacie potrubie motorov RD-0110R, ktoré bolo iba experimentálne a neštandarne urobené. Normálne sa má použiť iné.

Celkový názor si asi môže urobiť každý sám.


fritz.lochmann - 5/6/2013 - 17:33

citace:
... Celkový názor si asi môže urobiť každý sám.
No ja neviem, furt tam preberajú Gutalax a klystír. Asi tam nefunguje moderátor, alebo hovoria neznámym kódom.


Agamemnon - 8/6/2013 - 10:32

prvý sojuz 2-1v v septembri?

http://ria.ru/science/20130608/942207144.html#13706801672823&message=resize&relto=register&action=addClass&value=registration


Agamemnon - 18/6/2013 - 11:48

sojuz 2-1v by mal/mohol letiet 2x tohto roku - september a oktober:
http://www.interfax.ru/news.asp?id=313013


Agamemnon - 25/6/2013 - 19:41

prvý z 2 dnešných štartov sojuzu 2-1b prebehol úspešne... ruský civilný satelit na pozorovanie zeme resurs-p bol úspešne vypustený na plánovanú orbitu
ďalší o necelú hodinu a pol z kourou
[Edited on 25.6.2013 Agamemnon]


Jaro - 28/7/2013 - 22:32

http://www.nic-rkp.ru/default.asp?page=main

Konečne správa NIC RKP o testoch prvého stupňa rakety Sojuz-2-1V. Mnoho obrázkov.


yamato - 28/7/2013 - 22:51

citace:
http://www.nic-rkp.ru/default.asp?page=main

Konečne správa NIC RKP o testoch prvého stupňa rakety Sojuz-2-1V. Mnoho obrázkov.


bauuu zavolajte niekto maliarov


Agamemnon - 29/7/2013 - 07:05

@jaro: dik... pekne obrazky stupna...
@yamato: jop, vyzera ten test stand strasne


martinjediny - 29/7/2013 - 09:54

citace:
...
bauuu zavolajte niekto maliarov


Je lacnejsie malovat, zinkovat, alebo nechat zhrdzaviet?
Vid rakuske zvodidla...


Alex - 29/7/2013 - 09:55

citace:
@jaro: dik... pekne obrazky stupna...
@yamato: jop, vyzera ten test stand strasne

Obytné domy sú dosť blízko. Tam bývať by som asi nechcel.


yamato - 29/7/2013 - 13:38

citace:
Je lacnejsie malovat, zinkovat, alebo nechat zhrdzaviet?
Vid rakuske zvodidla...


no ale je to skoda, zvnutra to vyzera pekne, cisto, a zvonka jak uholna bana narychlo opustena pred 40 rokmi. Predsa len clovek je tvor emocionalny a nie je jedno v akom prostredi pracuje. Tymto chcu prilakat mladych inzinierov? Hlavne ked staci par kanistrov farby a partia natieracov, to urcite rusky vesmirny program nezruinuje...


Jaro - 28/8/2013 - 21:11

http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/12634/

V tejto správe z MAKSu riaditeľ Progressu povedal explicitne dôležitú vec - navrhovaná raketa Sojuz-5 má štartovať zo štartovacích stolov R-7. To by mohla byť jej podstatná výhoda, keďže stavba nových rámp sa v Rusku extrémne naťahuje a tých pre R-7 je kopa.


Jaro - 28/8/2013 - 21:29

http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/12636/

Kirilin tu vysvetľuje ako to je so štartom Sojuzu-2-1V. Pred ním sa má uskutočniť štart Sojuzu-2-1b s Meridianom v oktorbe-novembre a až potom sa má rampa pripraviť na štart Sojuzu-2-1V. Navyše majú nejaké problémy s tým kusom Sojuzu-2-1V, ktorý je na kozmodróme teraz. Pôjde ešte späť do firmy k úpravam.


Agamemnon - 2/9/2013 - 07:30

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=16617.msg1091262#msg1091262

podla tohto prispevku dojdo k vymene letoveho kusu pre sojuz 2-1v:
kus #2, ktory bol v tovarni pocas testov na plesecku (tych, ktore mali problem), bol nasledne modifikovany podla vysledkov testov a tento upraveny kus poleti...
kus #1 sa vrati do tovarne a prebehnu na nom modifikacie


Jaro - 14/10/2013 - 08:20

http://novosti-kosmonavtiki.ru/mag/2013/1004/13838/

Rozhovor o raketách Sojuz-5. Vysvetľuje sa v ňom, že súčasné Sojuzy sú na hranici konkurencieschopnosti, s ich architektúrou už nie je možné znížiť cenu. A prichádzajú nové nosiče Falcon, Antares, projektuje sa Ariane-6. Preto Progress prišiel s návrhom Sojuz-5, kde sa všemožne snaží znížiť cenu - menším počtom blokov, ich podobnými parametrami atď. Zataľ ide iba o štúdiu. Výhodou týchto nosičov má byť to, že na kozmodrómoch majú fungovať v rámci infraštruktúry pre pôvodné Sojuzy (minimálne MIK, dúfajú, že i časť štartovej konštrukcie).


Agamemnon - 31/10/2013 - 08:38

v novembri by mal prebehnut launch rehearsal pred prvym startom sojuzu 2-1v

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=16617.msg1114366#msg1114366


Agamemnon - 8/11/2013 - 07:40

podla tohto
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=16617.msg1117439#msg1117439
sa objavili na NK nejake dohady, ze by sa prvy start mohol uskutocnit koncom novembra


Agamemnon - 12/11/2013 - 18:41

12.12.
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=16617.msg1119060#msg1119060


Agamemnon - 7/12/2013 - 10:11

rollout 17.12.
štart 23.12.

dnes začalo tankovanie horného stupňa volga

+
druhý štart sojuzu 2-1v na jar 2014

(via nsf/nk)


Agamemnon - 22/12/2013 - 09:54

nosič je na rampe...
štart bol posunutý na 25.12. (mali nejaké problémy s predštartovou prípravou)


Agamemnon - 22/12/2013 - 21:35

citace:
nosič je na rampe...
štart bol posunutý na 25.12. (mali nejaké problémy s predštartovou prípravou)


24.12.
http://www.interfax.ru/news/348266


Agamemnon - 24/12/2013 - 10:46

takže nakoniec predsalen 25.12.


Agamemnon - 24/12/2013 - 13:43



http://www.redstar.ru/index.php/component/k2/item/13461-novaya-raketa-na-starte


jamsed - 25/12/2013 - 13:31

Start Sojuzu-2.1v z Plesecku byl odložen z 12:30 UT na 14:00 UT z důvodu závady na pozemním zařízení.


jamsed - 25/12/2013 - 15:29

Vypuštění družice Aist-1 nosnou raketou Sojuz-2.1v z kosmodromu Pleseck bylo odloženo do příštího roku. Mluvčí ruského ministerstva obrany neupřesnil ani příčinu odkladu, ani orientační termín.


Agamemnon - 26/12/2013 - 17:26

ďalší pokus o štart je zajtra, o 1230 utc

dôvodom scrubu bolo zlyhanie ventilu na nk-33

edit:
alebo pozajtra...
momentálne sú správy tak, aj tak...
[Edited on 26.12.2013 Agamemnon]


Agamemnon - 28/12/2013 - 10:12

štart pokračuje dnes... 1000 utc...
tankovanie nosiča už prebieha


yamato - 28/12/2013 - 10:28

citace:
štart pokračuje dnes... 1000 utc...
tankovanie nosiča už prebieha


je niekde prenos?


Agamemnon - 28/12/2013 - 10:35

netuším, skôr asi nie... rusi svoje vojenské štarty nevysielajú...
pleseck je navyše ešte aj vojenská základňa - a tsenki pôsobí asi len na bajkonure (tu sa môžem mýliť, ale dnes štart tak či tak nevysielajú)


Agamemnon - 28/12/2013 - 11:45

scrub...
objavili sa 2 info -
opakovanie o 1400 utc alebo až budúci rok... netuším, ktorá je správna, uvidíme o nejaké 3 hodiny asi


Agamemnon - 28/12/2013 - 14:19

štart prebehol, momentálne prebieha let (nového) horného stupňa volga


fritz.lochmann - 28/12/2013 - 14:29

citace:
štart prebehol, momentálne prebieha let (nového) horného stupňa volga

Ich gratuliere. Aj keď na druhej strane si myslím, že pre túto kategóriu majú nosičov dosť a nemuseli strácať čas vývojom tejto verzie, mali sa už intenzívnejšie zamerať na vývoj rady Sojuz 5.
Čo ich ospravedlňuje je skutočnosť, že potrebovali vyskúšať stupeň Volga, majú zabehnutú technológiu výroby a potrebovali zužitkovať hotové motory NK-33.


Agamemnon - 28/12/2013 - 14:31

inak... keď to vezmeme striktne...
toto vlastne nie je r-7 nosič... ani sojuz...


Agamemnon - 28/12/2013 - 15:16

aist sa oddelil od volgy, štart úspešný


peepr - 29/12/2013 - 11:05

Video ze startu
http://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire/content/201312281816-vwo3.htm


Alex - 29/12/2013 - 11:15

citace:
Video ze startu
http://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire/content/201312281816-vwo3.htm

V podstate by ma zaujímalo, aký vplyv má hluk pri štarte na okolité stromy. Sú to živé organizmy ako každé iné.


yamato - 29/12/2013 - 11:49

citace:

V podstate by ma zaujímalo, aký vplyv má hluk pri štarte na okolité stromy. Sú to živé organizmy ako každé iné.


skus si poobede utriet pribor do zaclony pred ocami svojej manzelky a zistis aky vplyv ma hluk na zive organizmy


yamato - 29/12/2013 - 11:51

citace:
Video ze startu
http://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire/content/201312281816-vwo3.htm


pekne. Ten sojuz v pozadi to bolo co?


peepr - 29/12/2013 - 22:03

citace:
citace:
Video ze startu
http://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire/content/201312281816-vwo3.htm


pekne. Ten sojuz v pozadi to bolo co?


Nad tim sem take premyslel jde videt pred Soyuzem 2.1b i na prvnim snimku jeste pred zazehem. Takze bud mensi maketa na kosmodromu, logiku to ale nema, nebo pravdepodobnejsi odraz z interieru (model?) kamera asi neni primo venku.


Alchymista - 30/12/2013 - 00:19

Maketa Sojuzu pred plošinou z rampou - Pleseck je vojenský kozmodrom a podobné "pomníčky" s reálnou technikou alebo maketami sa v ruských (ale nielen v ruských) kasárňach a vojenských objektoch vyskytujú pomerne bežne pri hlavných bránach, pri "buzerákoch" alebo v ich okolí, ale i pri rôznych "vnútorných" bránach - a vstup na plošinu odpaľovacej rampy je dosť významný objekt, aby si nejakého toho symbolického "strážcu brány" zaslúžil.
V mystike logiku nehľadaj...


Agamemnon - 18/1/2014 - 16:29

vyzerá to, že by sme sa konečne mohli dočkať on-board záberov aj zo sojuzov

podľa tohto linku budú mať sojuzy štartujúce z vostočného takéto kamery na palube - s cieľom monitorovať oddeľovanie stupňov

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=33855.msg1150099#msg1150099


Jaro - 18/1/2014 - 22:39

Pôvodný odkaz o zasadnutí k prvému štartu Sojuzu-2 z Vostočného:

http://www.samspace.ru/news/press_relizy/4290/


Agamemnon - 4/2/2014 - 08:03

video zo startu sojuzu 2-1v


Agamemnon - 17/2/2014 - 07:34

vyzera to, ze tohto roku start 2-1v nebude...
naklad, ktory mal povodne vynasat sa oneskoril a odstartuje najskor 2015... nahradny naklad zatial nosicu pripradeny nebol


admin - 13/9/2016 - 12:16

Sojuzy 2 budou létat z Vostočného s naftylem místo kerosinu. Mají z toho vyždímat víc.
Okomentovat by to mohl chemik...

http://www.roscosmos.ru/22647/


Alchymista - 13/9/2016 - 15:10

citace:
Нафтил – экологически безопасный тип топлива, в основе которого лежит пара «кислород-керосин» с добавлением полимерных присадок.
citace:
Naftil - ekologicky bezpečný druh paliva, na základe páru kyslík-kerosin s prídavkom polimérnych prísad

Z toho ťažko zmúdrieť... Väčšina odkazov "Нафтил" smeruje buď ku kerosínu (RP), u ktorého by mal byť naftil jednou zo zložiek, alebo odkazuje na
chemický radikál naftil (alfa-naftil, alebo naftalinil) odvodený od naftalénu

Nemyslím si, že by sa zopakovala história so sintinom - toto skôr vyzerá na "vylepšovanie" klasického kerosínu aditívami, podobne ako sa to robí s benzínom a naftou.

[Upraveno 13.9.2016 Alchymista]


Patek - 11/11/2018 - 01:20

Od příštího roku budou na motorech RD107/108 používat místo paliva TC-1 palivo RG-1. TC-1 se vyrábí z ropy těžené v Anastasievsko-Trojského ložiska, ale tam se tenčí zásoba. Asi je mezi TS-1 a RG-1 rozdíl. Zdroj: https://tass.ru/kosmos/5777269
Dále se plánuje ve druhém stupni používat motor RD-180. Zdroj: https://tass.ru/kosmos/5774011


PinkasJ - 11/11/2018 - 09:10

Motor RD 180 mohou dát do 2 stupně jen u plánované superrakety. U Sojuzu-2 by ho mohli dát jen do 1.stupně. Sice by měl mírně nižší tah než současných 5 motorů (4 boostery + centrální stupeň), ale snad by dosáhli výsledné parametry rakety vzhledem k jeho lepšímu Isp. Byla by to raketa „in line“ a v podstatě zcela nová raketa. Kdyby tam tyto motory dali 2 ks, vznikla by raketa mnohem výkonnější, což nepotřebují a je to nepravděpodobné. Takže uvidíme.


Alchymista - 11/11/2018 - 13:09

kerosín T1S a RG1 (керосин Т1С РГ1) ako píše článok je zrejme nepresné označenie - existujú kerosíny TS-1, T-1, T-1s, T-2, RT (керосин ТС-1, Т-1, Т-1с, Т-2, РТ ), všetky tieto sú definované v normách GOST ГОСТ 10227, ГОСТ 10227-86, ГОСТ 12308-89
RG1 je podľa článku označenie pre "naftil" (РГ-1 (нафтил ))

vlastnosti kerosínov: http://free-inform.ru/pepelaz/kerosene.htm
Norma GOST 10227-86 http://www.nge.ru/g_10227-86.htm
Norma GOST 12308-89 http://www.nge.ru/g_12308-89.htm
Norma GOST 10433-75 http://www.nge.ru/g_10433-75.htm
Niekto znalejší v palivách by sa na to mohol pozrieš a povedať, v čom sú odlišné

Zo stránky o kerosínoch:

citace:
В дальнейшем, начиная с МБР Р-9 для двигателей РД-111 (8Д716) - первая ступень, РД-461 (11Д55) - вторая ступень, было решено перейти на специально разработанный для применения в космической сфере ракетное горючее керосин РГ-1 (нафтил ).

Соответственно, для двигателя третьей ступени РН «Союз-У» РД-0110 (11Д55) как потомка РД-461 применяется керосин РГ-1.

В отношении ЖРД РД-107 и РД-108 (модификации 11Д511, 11Д512) в 1970г. велись работы по переводу двигателей этого типа с горючего Т-1 на горючее РГ-1. Возможность перехода на РГ-1 рассматривалась как в плане унификации горючих на различных двигателях, так и в плане увеличения удельного импульса тяги двигателей. Испытания показали, что при переводе двигателей с горючего Т-1 на РГ-1 не наблюдается увеличения удельных импульсов тяг камер сгорания. Дальнейшие работы по переходу на горючее РГ-1 были прекращены [10].

В связи с вероятным прекращением выработки горючего Т-1 Миннефтехимпром в 1988 г. предложил аналог этого горючего, получаемый путем смешения горючих Т-6 и РТ, именуемый в дальнейшем смесевым горючим Т-1с[10].


V ďalšom, počínajúc od rakety R-9 pre motory RD-111 (8D716/8Д716) prvého stupňa, RD-461 (11D55/11Д55) druhého stupňa, bolo rozhodnuté prejsť na špeciálne pre použitie v kozmickom prostredí navrhnuté raketové kerosén RG-1 (naftil, РГ-1, нафтил ).
V súvislosti s tým, pre motor tretieho stupňa nosnej rakety Sojuz-U RD-0110 (11D55, РД-0110) ako potomka RD-461 sa používa kerosín RG-1

Vo vzťahu ku kvapalinovým motorom RD-107 a RD-108 (modifikácie 11D511, 11D512 - 11Д511, 11Д512) sa v 70. rokoch robili práce pre prechod týchto motorov z paliva T-1 na palivo RG-1. Možnosť prechodu na RG-1 sa zvažovala ako v rovine unifikácie paliva rozličných kotorov, tak aj v rovine zvýšenia špecifického impulzu. Skúšky ukázali, že pre prechode z paliva T-1 na RG-1 nie je pozorované zvýšenie špecifického impulzu tahu spalovacích komôr. Ďalšie práce okolo prechodu na palivo RG-1 boli ukončené (v danej dobe)[10].

V spojení s pravdepodobným prerušením výroby paliva T-1 ministerstvo naftového priemyslu (Миннефтехимпр ) v roku 1988 navrhlo analog tohoto paliva, získavaný cestou zmiešania palív T-6 a RT, ktorý sa ďalej nazýval zmesným palivom T-1s (Т-1с ) [10].




Toto téma přichází z:
http://www.kosmo.cz

Url tohoto webu:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=print&fid=3&tid=1153