Témata: STS-119 Discovery

ales - 15/1/2009 - 11:34

Zakládám nové téma pro příští plánovaný start raketoplánu. Tím je STS-119 (36. start raketoplánu Discovery) s posledním dílem ITS-S6 hlavního příhradového nosníku, včetně příslušných fotovoltaických panelů (mise ISS-15A).

Včera (14.1.2009) byla sestava raketoplánu Discovery STS-119 převezena z montážní budovy VAB na startovací rampu LC-39A na KSC. Následné zkušební odpočítávání (TCDT) za účasti letové posádky má být od 19. do 21.1.2009. Start je zatím plánován na 12.2.2009 cca v 13:32 SEČ.

Základní info o plánované misi je např. na:
http://spaceflightnow.com/shuttle/sts119/status.html
http://www.cbsnews.com/network/news/space/current.html
http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html
http://en.wikipedia.org/wiki/STS-119
http://cs.wikipedia.org/wiki/STS-119
http://astro.zeto.czest.pl/loty/sts119.htm

P.S.: Do tohoto tématu přesunu i starší relevantní příspěvky.


David - 15/1/2009 - 08:16

Start stanoven na 12.2., ponese m.j. další nosníky, chtěl bych se zeptat jestli někdo ví, jakou hmotnost bude mít náklad umístěný v nákladovém prostoru při tomto letu ?


bejcek - 15/1/2009 - 09:40

A ještě jste se ptal na váhu S6: 31,300 lbs(liber)
a rozměry: rozpětí 45 feet (stop)
šíře 16 f (stop)
údaje najdete na:,
http://www.nasa.gov/externalflash/TheObservationDeck/index.html

včetně fotek a videa


David - 15/1/2009 - 13:10

To znamená, že " veze" jen 14 tun. Není to škoda, že letí takhle nevytížen, vždyť by uvezl klidně několik tisíc nanodružic,nebo desítky specializovaných družic, což by zaplatilo vělkou část nákladů na let.Ptám se není to škoda ?


bejcek - 15/1/2009 - 23:16

Souhlasím s vámi, je to škoda, ale NASA podobně neuvažuje, při každém startu je nevyužitá kapacita. Mnohé se dá skrýt za pracovní zatížení posádky, má prostě plno práce s hlavním nákladem a nemůže se zdržovat nějakými mnohými drobnostmi. Ale určitě by šlo víc. Proč ne?!


Ervé - 16/1/2009 - 09:14

Hlavním důvodem je, že takový náklad neexistuje. Většina družic se nevypouští na dráhu se sklonem 51°, ani většina Cubesatů, ty létají na retrográdní polární dráhy se stálým osvitem (98°), 35 minut ve stínu Země by nepřežily. Dalším důvodem samozřejmě je snaha NASA vyhnout se komplikacím s dalším nákladem, riziko střetu s neovladatelnou družicí pofidérního dodavatele - oficiální výmluvou je tedy bezpečnost posádky a mise.


DH - 16/1/2009 - 09:31

citace:
retrográdní polární dráhy se stálým osvitem (98°), 35 minut ve stínu Země by nepřežily.


S tim stalym osvitem opatrne, nejsem si jisty, zda je to pravda.

Sklon drahy s tim, zda bude satelit stale osvicen, nesouvisi, to je vec parametru RAAN a z dlouhodobeho hlediska toho, jak moc je draha heliosynchronni.

O tom nepreziti to neni pravda urcite :-)

omluva za lehky offtopic ...


Olda - 16/1/2009 - 09:38

citace:
Hlavním důvodem je, že takový náklad neexistuje. Většina družic se nevypouští na dráhu se sklonem 51°, ani většina Cubesatů, ty létají na retrográdní polární dráhy se stálým osvitem (98°), 35 minut ve stínu Země by nepřežily. Dalším důvodem samozřejmě je snaha NASA vyhnout se komplikacím s dalším nákladem, riziko střetu s neovladatelnou družicí pofidérního dodavatele - oficiální výmluvou je tedy bezpečnost posádky a mise.

No ony tyhle části nosníku zabírají prakticky celý nákladový prostor - viz fotky např. STS 97 což je stejný nosník, akorát na opačnou stranu.
S tím je mi ale divný, že STS 97 měl jen pětičlennou posádku,a přitom to byl Endeavour, co víc unese a ještě se uvažovalo tenkrát přitom o demontáži WC, kvůli nosnosti. Taky při obnovení letů raketoplánu v roce 2005 se počítalo, že po Discovery STS-114 poletí Atlantis STS 121, a pak znovu po asi 5 měsících Atlantis STS-115 s částí nosníku a zdůvodňovalo se to nízkou nosností Discovery (Endeavour nebyl ještě hotov z rekonstrukce). Najednou letí Discovery s nosníkem, se sedmičlennou posádkou a dokonce i se záchodem a není to problém!?


David - 16/1/2009 - 12:30

Váhová rezerva je taková, že by se přívažky nijak nemusely omezovat ve váze i rozměrech. Mohly by být vypuštěny vždy po skončení mise a před novou misí navedeny do atmosféry aby nepřekážely, nebo odeslány na dráhu s jiným sklonem či parametry.


Jaro. - 16/1/2009 - 13:13

A aká je skutočná nosnosť STS na dráhu ISS, čiže medzi 300-400 km, ak odrátame samozrejme tu mechanickú ruku i s tým predlžovákom?


yamato - 16/1/2009 - 13:19

citace:
To znamená, že " veze" jen 14 tun. Není to škoda, že letí takhle nevytížen, vždyť by uvezl klidně několik tisíc nanodružic,nebo desítky specializovaných družic, což by zaplatilo vělkou část nákladů na let.Ptám se není to škoda ?


Tisíc nanodružic alebo desítky specializovaných družic? A na akej dráhe? Ak uvážime že ISS lieta pomerne nízko, uvažovať môžeme skôr vyššie dráhy, ak nemá byť životnosť družíc pár mesiacov. (Dráhy totožné s ISS z pochopiteľných dôvodov vynechávam) To by znamenalo že raketoplán by sa po odpojení od ISS musel vydať na vyššiu dráhu, a až potom reentry...


xChaos - 16/1/2009 - 16:25

citace:
A aká je skutočná nosnosť STS na dráhu ISS, čiže medzi 300-400 km, ak odrátame samozrejme tu mechanickú ruku i s tým predlžovákom?


Je to právě něco kolem těch 14t - možná o něco víc, ale ne o moc. Nosnost 20 a více tun je jen na dráhy s menším sklonem. Jako "balast" raketoplán určitě nese palivo pro zvýšení dráhy a zásoby vody pro ISS (jako obvykle).

To jsou mi tady zase moudra, o tom jak letí "nevyužitý", ach jo :-)


David - 17/1/2009 - 09:29

Pokud je schopen dopravit k ISS JEN 14 tun, tím hůře. Vývoj raketoplánu byl m.j. rozhodujícím způsobem zdůvodňován skokovým zlevněním dopraveného užitečného zatížení na LEO.Bylo by zajímavé srovnat náklady na vypuštění 1 kg v současnosti používanými nosnými prostředky a v případě STS,Progresu a Verna uvést dvě hodnoty a/ jen náklad a b/náklad včetně kosmické lodi.Myslím že takové srovnání by bylo obecně zajímavé i užitečné.


xmariox - 17/1/2009 - 13:48

Prosim Vas, to vubec neni pravda, ze raketoplan unese pouze 14 tun na drahu 51.6°. Raketoplan unese daleko vic, vzdyt jen treba STS-117.
ODS 1800kg
RMS 410kg
OBSS 450kg
S3/S4 16183kg
Celkem 18843kg
nehledě na to ze je tam jeste spousta experimentu a ostatniho vybaveni co se nam vubec neudava nebo tomu nevenujeme pozornost.


David - 17/1/2009 - 15:47

I kdyby unesl 20 tun, tak to asi žádná sláva za 1 kg nebude.


Jiří Hošek - 17/1/2009 - 21:41

citace:
I kdyby unesl 20 tun, tak to asi žádná sláva za 1 kg nebude.
Pro porovnání: V rámci programu COTS nabídl SpaceX dopravit na stanici 20 tun nákladu za 1,6 mld. USD a Orbital za 1,9 mld. USD.

Ovšem náklad, který veze Discovery STS-119, nelze na stanici dopravit jinak než raketoplánem.


fanda kosmonautiky - 19/1/2009 - 09:42

citace:
citace:
I kdyby unesl 20 tun, tak to asi žádná sláva za 1 kg nebude.
Pro porovnání: V rámci programu COTS nabídl SpaceX dopravit na stanici 20 tun nákladu za 1,6 mld. USD a Orbital za 1,9 mld. USD.

Ovšem náklad, který veze Discovery STS-119, nelze na stanici dopravit jinak než raketoplánem.


Srovnavate dojmy s pojmy!

Raketoplan je fungujici provereny system.

SpaceX je stále jen pár Powerpointových prezentací, které zatím nikdy nikam nic nedopravili. A nejaká virtuální cena je pouhým zbožným přáním a nelze jí porovnávat! :-)


Ervé - 19/1/2009 - 15:45

O to právě jde, raketoplán vynese kolem 20 t nákladu k ISS, vynesl by i 22 t, kdyby se zredukovala posádka a naložilo se jen nezbytné palivo pro RCS, kyslík a vodík pro články.
Taky jde o to, že udržet raketoplán v letech 2011 až 2019 by stálo 40-50 miliard USD, přitom je potřeba vynést takové množství lidí a nákladu, že stačí SpaceX a Orbital za 4 mld., Sojuzy za 3 mld. a Orion za 10 miliard, celkem 17. NASA zůstane 23 - 33 miliard dolarů na vývoj Aresů, Orionu a lety na Měsíc.


fanda kosmonautiky - 19/1/2009 - 15:58

citace:
O to právě jde, raketoplán vynese kolem 20 t nákladu k ISS, vynesl by i 22 t, kdyby se zredukovala posádka a naložilo se jen nezbytné palivo pro RCS, kyslík a vodík pro články.
Taky jde o to, že udržet raketoplán v letech 2011 až 2019 by stálo 40-50 miliard USD, přitom je potřeba vynést takové množství lidí a nákladu, že stačí SpaceX a Orbital za 4 mld., Sojuzy za 3 mld. a Orion za 10 miliard, celkem 17. NASA zůstane 23 - 33 miliard dolarů na vývoj Aresů, Orionu a lety na Měsíc.


Obávám se, že můžeme očekávat pesimistický vývoj:

- ty peníze nikde nezůstanou ... rozpustí se v režii.

- NASA sice vyvine AresI, ale nebude s ním mít kam lítat. Náklad to neuveze a na ISS už bude jen hostem ...

- a měsíc stejně čeká na Čínu.


David - 20/1/2009 - 08:34

Dokázal by někdo sestavit tabulku z níž by bylo jasné kolik stojí doprava 1kg nákladu na LEO u současných nosičů, která by obsahovala výrobní cenu nosiče, náklady na vypuštění, váhu nákladu a u raketoplánu i odpis pořizovací ceny letounu a náklady na poletovou generálku ?
Kdysi taková tabulka vyšla v L+K a byla velmi poučná, nejhůře na tom byl Vanguard a nejlépe Saturn-5, ovšem to bylo v době dlouho před STS.


Jan Bastecky - 21/1/2009 - 10:40

citace:
Dokázal by někdo sestavit tabulku z níž by bylo jasné kolik stojí doprava 1kg nákladu na LEO u současných nosičů, která by obsahovala výrobní cenu nosiče, náklady na vypuštění, váhu nákladu a u raketoplánu i odpis pořizovací ceny letounu a náklady na poletovou generálku ?
Kdysi taková tabulka vyšla v L+K a byla velmi poučná, nejhůře na tom byl Vanguard a nejlépe Saturn-5, ovšem to bylo v době dlouho před STS.



porovnani nakladu je napriklad v
"Space Transportation Costs: Trends in Price Per Pound to Orbit 1990-2000" na adrese http://www.futron.com/pdf/resource_center/white_papers/FutronLaunchCostWP.pdf

doporucuju navstivit Wikipedii. Napriklad: http://en.wikipedia.org/wiki/Rocket obsahuje pekny prehled raket (vcetne konstrukcnich cisel)

cenou se zabyva i zajimavy clanek o vesmirnem vytahu na http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator_economics

hezky den ...
Honza


Jan Bastecky - 21/1/2009 - 10:52

citace:
citace:
Dokázal by někdo sestavit tabulku z níž by bylo jasné kolik stojí doprava 1kg nákladu na LEO u současných nosičů, která by obsahovala výrobní cenu nosiče, náklady na vypuštění, váhu nákladu a u raketoplánu i odpis pořizovací ceny letounu a náklady na poletovou generálku ?
Kdysi taková tabulka vyšla v L+K a byla velmi poučná, nejhůře na tom byl Vanguard a nejlépe Saturn-5, ovšem to bylo v době dlouho před STS.



porovnani nakladu je napriklad v
"Space Transportation Costs: Trends in Price Per Pound to Orbit 1990-2000" na adrese http://www.futron.com/pdf/resource_center/white_papers/FutronLaunchCostWP.pdf

doporucuju navstivit Wikipedii. Napriklad: http://en.wikipedia.org/wiki/Rocket obsahuje pekny prehled raket (vcetne konstrukcnich cisel)

cenou se zabyva i zajimavy clanek o vesmirnem vytahu na http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator_economics

hezky den ...
Honza


a jeste doporucuju prohlednout temata z anglicke wikipedie (linky mi forum hlasi jako spam):

Comparison_of_heavy_lift_launch_systems

Comparison_of_medium_lift_launch_systems

Criticism_of_the_Space_Shuttle_program

Honza


Jiří Hošek - 21/1/2009 - 21:00

citace:
linky mi forum hlasi jako spam
Zřejmě proto, že jste měl v jednom příspěvku moc odkazů (celkem šest včetně těch v "quote").


leemer - 4/2/2009 - 07:37

Start STS-119 Discovery odložen na "ne dříve než" 19.2.2009


avitek - 4/2/2009 - 08:06

Příčinou jsou nedodělky s výměnou a testováním ventilů FCV (Flow Control Valves). Ty řídí množství plynného vodíku z vysokotlakých turbočerpadel motorů SSME, které se vrací zpět do vodíkové nádrže ET, aby v této nádrži během motorického letu raketoplánu na oběžnoou druáhuju v něm udržovaly potřebný tlak. Když ten tlak poklesne pod 221 kPa, ventily se otevřnou a když vzroste nad 227,5 kPa, tak se zase zavřou. Vzhledem k hysterezi systému je tak tlak v nádrži udržován mezi 220 a 230 kPa (tj. přinližně 2,2 a 2,3 atmosférami).


avitek - 7/2/2009 - 08:56

Včera 2009-02-06 manažeřii rozhodli, že vzhledem ke skluzům s certifikací FCV se plánované datum startu (stále jen NET) odsune op další dva dny,. na 2009-02-22. IFRR, která se měla konat přes víkend, se také odložila na příští týden.

Viz

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2009/feb/HQ_09-026_STS-119_status.html


avitek - 7/2/2009 - 09:17

Upraveno ve SPACE-40:

http://www.lib.cas.cz/space.40/1998/I067A.HTM
http://www.lib.cas.cz/space.40/ISS/IISSSCH.HTM


xChaos - 7/2/2009 - 12:13

citace:
SpaceX je stále jen pár Powerpointových prezentací, které zatím nikdy nikam nic nedopravili. A nejaká virtuální cena je pouhým zbožným přáním a nelze jí porovnávat! :-)


Tak minimálně zatím jako první dosáhli oběžné dráhy se soukromě financovanou raketou na KPH používající původní také soukromě financovaný raketový motor na KPH.

A Falcon-9 už absolvoval zkušební zážeh motorů první stupně který svým trváním odpovídal skutečné době hoření reálného první stupně. Toto je opravdu trochu jiný level, než "powerpointová" prezentace... osobně fakt věřím, že to těm Space X vyjde (a vyjde to pochopitelně i těm SpaceDev, kteří mají víc zkušeností... a kombinací technologií které ovládají SpaceX a SpaceDev by pak už mohlo vzniknout něco skutečně převratného - např. man-rated raketa se vzdušným startem, nebo tak...)


leemer - 14/2/2009 - 20:14

Tak start Discovery opet odlozen, tentokrat na ne drive nez 27.2.2009


avitek - 21/2/2009 - 16:45

Oponentura FRR ve dnech 2009-01-19 až 2009-02-20 neschválila připravenost raketoplánu Doscovery k letu STS-119, předběžně plánovanému na ne dříve než (NET) 2009-02-27. Důvod - nedořešené problémy s ventily FCV. Nový termín startu nebyl stanoven. Další jednání manažerů se má konat ve středu 2009-02-25, kdy bude (doufejme) rozhodnuto o dalším postupu.


ales - 26/2/2009 - 09:00

Na včerejším zasedání (25.2.2009) manažeři NASA stanovili další předběžné datum startu STS-119 na 12.3.2009 (u nás by v tu dobu bylo už 13.3.2009 cca v 02:54 SEČ). Termín ale ještě bude znovu přezkoumán na zasedání FRR 6.3.2009.
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts119/090225newdate/
http://www.nasaspaceflight.com/2009/02/sts-119-targeting-march-12-pending-prcb-and-frr-meetings/


pospa - 27/2/2009 - 09:44

citace:
Oponentura FRR ve dnech 2009-01-19 až 2009-02-20 neschválila připravenost raketoplánu Doscovery k letu STS-119, předběžně plánovanému na ne dříve než (NET) 2009-02-27. Důvod - nedořešené problémy s ventily FCV. Nový termín startu nebyl stanoven. Další jednání manažerů se má konat ve středu 2009-02-25, kdy bude (doufejme) rozhodnuto o dalším postupu.
technik při výměně "zlobivých" ventilů
... tomu říkám pořádné palivové potrubí

a jeden z vyndaných ovládacích ventilů plynného vodíku osobně


[Upraveno 27.2.2009 poslal pospa]


avitek - 9/3/2009 - 14:13

http://www.patrick.af.mil/shared/media/document/AFD-070517-025.pdf

Předpověď počasí pro start STS-119

v noci z 2009-03-11 na -12: Pravděpodobnost počasí znemožňujícího start - 10%, znemožňujícího plnění nádrže ET - O %
odklad o 24 hodin: Pravděpoodobnost počasí znemožňujícího start - 10%, znemožňujícího plnění nádrže ET - O %
odklad o 48 hodin: Pravděpoodobnost počasí znemožňujícího start - 20%, znemožňujícího plnění nádrže ET - O %


robodigi - 9/3/2009 - 21:19

Takže ten start připadne na který den prosím ???
Děkuji za odpověď


avitek - 9/3/2009 - 21:27

citace:
Takže ten start připadne na který den prosím ???
Děkuji za odpověď


2009-03-12 01:20:10 UTC = 02:20:10 SEČ

Plnění nádrží ET samozřejmě začne podle našeho času ještě 2009-03-11.

Samozřejmě na Floridě bude ještě jedenáctého i v okamžiku plánovaného startu.


robodigi - 10/3/2009 - 15:11

citace:
citace:
Takže ten start připadne na který den prosím ???
Děkuji za odpověď


2009-03-12 01:20:10 UTC = 02:20:10 SEČ

Plnění nádrží ET samozřejmě začne podle našeho času ještě 2009-03-11.

Samozřejmě na Floridě bude ještě jedenáctého i v okamžiku plánovaného startu.


Takže začátek přenosu TV NASA ze startu začne asi ve 21:00 našeho času ??
Předem děkuji za odpověď.


avitek - 10/3/2009 - 15:55

citace:
Takže začátek přenosu TV NASA ze startu začne asi ve 21:00 našeho času ??



Ano, ve 21:00 SEČ. Kompletní program NASA TV je na

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/mission_schedule.html

ke stažení buď jako PDF soubor nebo XLS soubor.


David - 11/3/2009 - 12:54

Zatím jde vše hladce.


J2930_ - 11/3/2009 - 17:04

Jen pro pripomenuti - on-line zpravodajstvi o STS-119 cesky:

MEK - VMCC: http://mek.kosmo.cz/video/vmcc_119.htm - online sledovani mise
Průběžné info: http://mek.kosmo.cz/novinky/online/2009/sts119/index.htm - průběžné zpravodajství


admin - 11/3/2009 - 18:32

A kecátko: chat.kosmo.cz


avitek - 11/3/2009 - 18:49

http://www.youtube.com/v/94CmRcEpo6M&rel=1

Příprava nákladu pro STS-119.


Piskot - 11/3/2009 - 19:49

odklad...
http://www.lidovky.cz/discovery-opet-neodstartuje-diq-/ln_zahranici.asp?c=A090311_194104_ln_zahranici_val


avitek - 11/3/2009 - 20:14

Start dnes v noci odvolán pro únik kapalného vodíku na spoji mezi ET a družicovým stupněm. Odvolán byl v 18:37 UTC. Zatím se počítá s jednodenním odkladem, zakže start by se mohl uskutečnit nejdříve v 00:54:27 UTC dne 2009-03-13.


avitek - 11/3/2009 - 20:49

Podrobnosti dávám do SPACE-40 na stránku ISS, zatím datum 2009-03-11:

http://www.lib.cas.cz/space.40/1998/I067A.HTM


dubest - 12/3/2009 - 02:14

Discovery Launch No Earlier Than Sunday ... takže delší odklad


avitek - 12/3/2009 - 07:31

Nejdřívější možný start: 2009-03-15 23:43:38 UTC.

V důsledku toho budou jen 3 výstupu do volného prostoru, zbytek práce venku bude muset udělat příští dlouhodobá posádka stanice.


avitek - 12/3/2009 - 07:50

Obrázek z TV kamery s přípojným místem GUCP odsávacího pozemního potrubí na mezitankovou konstrukci ET (mezi vodíkovou - spodní - a kyslíkovou - horní - nádrží), kterým se odvádí odpařený vodík z nádrže k likvidaci. Zde došlo k netěsnosti, která způsobila odkald.


David - 12/3/2009 - 08:03

Pochybuji, že to opraví na rampě, obávám se že budou muset zpět do hangáru.


bejcek - 12/3/2009 - 11:36

To těsnění je na přírubě hadice (potrubí)? Tam by šlo vyměnit. Na nádrži by bylo nepraktické - případný odvoz do VAB.


Petr V - 13/3/2009 - 08:27

Tak vznese se ten křáp a nebo ne?


pospa - 13/3/2009 - 09:14

citace:
To těsnění je na přírubě hadice (potrubí)? Tam by šlo vyměnit. Na nádrži by bylo nepraktické - případný odvoz do VAB.
Podle tohoto článku
http://www.space-travel.com/reports/Leak_delays_Discovery_launch_to_Sunday-Tuesday_999.html
byl únik lokalizován u ventilu regulujícího tlak vodíku, který je umístěn uvnitř ET.
"The leak was found to be coming from a valve regulating the hydrogen pressure which is located inside the external fuel tank towards the top..."

Dále se ale píše, že problém vznikl téměř jistě na straně pozemního vybavení a ne vinou vady v ET.
"... it was almost certain the leak problem lay with ground equipment, not the shuttle's external tank..."

U letu STS-119 jde už o páté odsunutí startu, většinou z důvodu problémů s ventily vodíkových rozvodů....


Ovšem tento článek
http://www.space.com/missionlaunches/090312-sts119-launch-update.html
se víc blíží popisu AV:
"Engineers will replace a connector segment of the 7-inch (18-cm) hydrogen vent line, which funnels flammable gaseous hydrogen away from the launch pad. The hydrogen, which boils off from the shuttle's super-cooled liquid hydrogen propellant during fueling, is siphoned away to a safe distance where it does not pose an explosion risk to the Discovery and its crew during launch..."

Toto je onen 18 cm dlouhý díl vedení, který má být vyměněn


[Upraveno 13.3.2009 poslal pospa]


Mirah - 13/3/2009 - 17:14

Podle toho, jak to vypadá, tak bych řekl, že 18 cm je průměr. Tipl bych si, že průměr průtoku. Takže délka bude mnohem větší. Ale to je jen takový detail. V každém případě by výměnu měli zvládnout v pohodě. :-)


David - 13/3/2009 - 17:21

Odpočítávaní běží je T - 27 hod.


dubest - 13/3/2009 - 18:16

kde jste na to přišel? na nasa.gov je teď 2dny 6hod 26min stav odpočítávání je však T-27h oprava [Upraveno 13.3.2009 poslal dubest]


David - 13/3/2009 - 18:58

Od dob Exploreru-1 se odpočítávání čas od času přerušuje proto není nic divného, že odpočítávání je na cca T-26 hodin a ke startu zbývají více nž dva dny.


dubest - 13/3/2009 - 19:00

citace:
Od dob Exploreru-1 se odpočítávání čas od času přerušuje proto není nic divného, že odpočítávání je na cca T-26 hodin a ke startu zbývají více nž dva dny.

Jasné, jsem si to ve spěchu neuvědomil, že bude několikrát "hold".


avitek - 13/3/2009 - 20:22

Myslím, že nejpodrobnějšíí a nejzasvěcenější informace jsou na

http://www.nasaspaceflight.com/2009/03/sts-119-nasa-managers-press-ahead-with-sunday-launch-attempt/

Odpočítávání ve skutečnosti stojí na stavu T -11 hodin a odtud se má opět rozeběhnout, pokud se oprava stihne včas.


David - 14/3/2009 - 15:05

Zdá se, že kritické místo je opraveno.


avitek - 14/3/2009 - 20:23

V současné době (sobota 2009-03-14 19:00 UTC) jsou v přípravách k obnovené odpočítávání asi 3 až 4 hodiny za harmonogramem. Doufají, že se jim to podaři dohnat. Pokud ne, tak mohou odkládat start Discovery až do uterka večer místního času 18:55:29 EDT (i našeho, 23:55:29 SEČ); pak by se STS-119 musela odložit až po 2009-04-07.

V případě odkladu na úterý by se dala dělat jen jedna vycházka do volného prostoru (EVA), na připojení ITS-S6 se slunečními panely.

Pokud další odklad nebude nutný, tak zahájení plnění nádrže ET má být v neděli v 14:18 UTC (15:18 SEČ). Počasí přepovídáno na 80 % OK, při odkladu 1 den je 70 % OK, odklad 2 dny jen 40 % OK.



David - 15/3/2009 - 10:10

Není mi úplně jasné proč posun startu redukuje počet EVA ?


avitek - 15/3/2009 - 10:18

Odpočítávání obnoveno od stavu T-11 hodin dnes v neděli (2009-03-15) v 07:18 UTC (=08:18 SEČ).




avitek - 15/3/2009 - 10:25

citace:
Není mi úplně jasné proč posun startu redukuje počet EVA ?


Je to dáno tím, že 2009-03-26 musí odstartovat transportní loď Sojuz TMA-14 (počítá se s možným odkladem o jeden den). Nutonost dodržet termín ruského startu je dán gerenční dobou Sojuzů připojených k ISS (zhruba půl roku). Sojuz TMA-13 musí přistát nejpozději 2009-04-07.

Raketoplán proto musí odletět od stanice nejpozději 2009-03-25. Pravidla striktně zakazují, aby byl raketoplán připojen k ISS v okamžiku, kdy se připojuje Sojuz nebo Progress a nebo naopak.

Znamená to, že o každý den o který Discovery oodstartuje později, se zkracuje doba jeho pobytu na stanici o 1 (v případě úterka o 2 dny, ptorože připojení by bylo mimořádně až čtvrtá den letu. A¨v důsledku toho se nestihne udělat tolik výstupů.


David - 15/3/2009 - 10:33

Jasné, díky.


Michal_x - 15/3/2009 - 11:57

citace:

Raketoplán proto musí odletět od stanice nejpozději 2009-03-25. Pravidla striktně zakazují, aby byl raketoplán připojen k ISS v okamžiku, kdy se připojuje Sojuz nebo Progress a nebo naopak.


A můžu se zeptat, proč to tak je?


Vláďa - 15/3/2009 - 12:15

citace:
citace:

Raketoplán proto musí odletět od stanice nejpozději 2009-03-25. Pravidla striktně zakazují, aby byl raketoplán připojen k ISS v okamžiku, kdy se připojuje Sojuz nebo Progress a nebo naopak.



Také mě to zajímá,vždyť raketoplán přistává i Progress přilétá při připojeném Sojuzu,takže naopak to není. Děkuju.V:-)


avitek - 15/3/2009 - 12:29

Hlavní důvod je v tom, že minimálně 2 členové posádky stanice, kteří se střídají s novou dvojicí (od května trojice s trojicí) během současného pobytu dvou Sojuzů na stanici by byli pracovně přetíženi, kdyby se měli podílet na zabezpečování pobytu raketoplánu na stanici. Posádka stanice se během letsu ve spojení s raketoplánem věnuje zejména otázkám překladu nákladu mezi raketoplánem a stanicí (obousměrně); pouze jeden člen posádky raketoplánu je k dispozici trvale pro tuto činnost v případě montážních letů (jako je právě STS-119). Pouze ve dnech, kdy se nekoná EVA, jsou k dispozici 3 členové posádky raketoplánu k jiným věcem, než je příprava a provádění montážních prací.

Diskutovaly se také dynamické problémy s vlivem stykovky sedmitunové transportní nebo nákladní lodi na spoj PMA-2/raketoplán, ale obavy z toho jsou minimální.

S tšmi slovy "a naopak" jsem se špatně vyjádřil - mělo to být buď Sojuz nebo Progress.



David - 15/3/2009 - 12:31

Aktualizovaný plán letu obsahuje start 16.3. celkem 4x EVA a přistání 29.3., jinak odpočítávání se rychle blíží k " zastávce" na T-6 hod.


David - 15/3/2009 - 12:42

EVA 1,2,3 a 4 jsou v plánu letu na 19.,21.,23. a 25.3., z toho plyne, že by "mise " snesla odklad ještě o jeden, možná o dva dny.


avitek - 15/3/2009 - 15:25

citace:
EVA 1,2,3 a 4 jsou v plánu letu na 19.,21.,23. a 25.3., z toho plyne, že by "mise " snesla odklad ještě o jeden, možná o dva dny.


To jsou zastaralé údaje. Dne 2009-03-25 bude Discovery odlétat od ISS.

Viz např. Bill Harwood:

http://www.cbsnews.com/network/news/space/119/119flightplan.html


avitek - 15/3/2009 - 15:31

Pokid chcete současný letový plán od pramene, tak je tady

http://www.nasa.gov/tvschedule/xls/tvsked_reva.xls

Jinak před zhruba deseti minutami bylo zahájeno vychlazování nádrže ET před zahájením tankování.



avitek - 15/3/2009 - 15:57

Doufám, že to není kachna, ale Bergin na chatu nasaspaceflight právě říkal, že na ET visí netopýr a že ho nemohou odehnat...


adam - 15/3/2009 - 16:13

neodpadne pri startu...
prece kvuli netopyrovi nebude dalsi odklad


derelict - 15/3/2009 - 16:40

citace:
Doufám, že to není kachna, ale Bergin na chatu nasaspaceflight právě říkal, že na ET visí netopýr a že ho nemohou odehnat...


Kde presne visi ? Muze pripadny start s netopyrem zpusobit neco podobneho jako havarie raketoplanu Columbia ?

P.S.: Ze by amatersky zajemce o astronautiku?


avitek - 15/3/2009 - 17:03

citace:
citace:
Doufám, že to není kachna, ale Bergin na chatu nasaspaceflight právě říkal, že na ET visí netopýr a že ho nemohou odehnat...


Kde presne visi ? Muze pripadny start s netopyrem zpusobit neco podobneho jako havarie raketoplanu Columbia ?

P.S.: Ze by amatersky zajemce o astronautiku?


Cituji originální zmínku v angličtině

We're trying to get an image since it was noted on the console notes, but there's a bat (as in flappy wings) on the tank, refusing to move. Been hanging on the tank since well before tanking.


avitek - 15/3/2009 - 17:05

Hlášení z LCC: T -4:17 - nádrže jsou z 50 % naplněny.


David - 15/3/2009 - 17:08

Plán letu v němž figuruje na prvém místě zážeh motorů SRB 16.3 v 00.43.44 mi nepřipadá zastaralý, faktem je, že pokud by se mise měla končit 25.3.tak by stihli pouze EVA 1 a 2, ale v citovaném plánu je návrat 29.3..Dále mě mate, že součásti tohoto plánu je i plán odpočítávání, podle něhož zatím vše přesně probíhá, což signalizuje čerstvé zadání. Návrat 25.3. byl asi p=lánován pro případ startu 12.3, dále mi připadá nelogické, že by mise startovala aby splnila polovinu, či méně úkolů a nebyla odložena ne nejbližší vhodný termín ,protože to co veze není pro současný provoz stanice životně důležité.


David - 15/3/2009 - 17:19

Omlouvám se, měl jsem opravdu zastaralé údaje, budou jen 3 EVA a od ISS se odlétá 25.3.


mrf - 15/3/2009 - 17:32

jéžiš neutíká tam zas něco ??


ales - 15/3/2009 - 17:32

citace:
Plán letu v němž figuruje na prvém místě zážeh motorů SRB 16.3 v 00.43.44 mi nepřipadá zastaralý, ... součásti tohoto plánu je i plán odpočítávání, podle něhož zatím vše přesně probíhá, ...

Davide, pokud se v tomto případě díváš na můj VMCC ( http://mek.kosmo.cz/video/vmcc.htm ), tak ten jsem aktualizoval na nový plán letu teprve před chvílí (protože dřív jsem se k tomu prostě nedostal).


David - 15/3/2009 - 17:46

Jasně, tak to bylo.


avitek - 15/3/2009 - 19:15

Odkaz na snímek z TV s netopýrem

http://www.collectspace.com/ubb/Forum30/HTML/000778.html#bat


derelict - 15/3/2009 - 20:29

Jestli jsem dobre pochopil, maji problem s tlakem v nadrzi.


Zbycho - 15/3/2009 - 20:43

citace:
Jestli jsem dobre pochopil, maji problem s tlakem v nadrzi.


Je to poměrně drobnost, tlak lehce pod dolní hranicí, možná už je to opraveno, start to neovlivní.


bejcek - 15/3/2009 - 22:47

Do startu zbývá asi 2 hod. Už se zavírá poklop - dveře do kabiny s posádkou.


bejcek - 16/3/2009 - 00:38

Závěrečných 5 minut do startu.


bejcek - 16/3/2009 - 00:40

Raketoplán "dýchá", nádherný pohled, u si jich moc neužijeme!


bejcek - 16/3/2009 - 00:42

asi 2 min do startu


bejcek - 16/3/2009 - 00:44

Start


bejcek - 16/3/2009 - 00:53

MECO - vypntí 3 hlavních motorů. Jsou nahoře! To je fofr.


David - 16/3/2009 - 00:57

Je to nádhera a co teprve, až opět poletí k Měsíci.


paldik - 16/3/2009 - 01:00

Hodně štěstí Discovery.


leemer - 16/3/2009 - 03:52

citace:
Start


Oficialni cas startu je 23:43:44,074 UT


martinc - 16/3/2009 - 14:02

Možnosti pozorování Discovery před připojením k ISS:

16.3.2009:
ISS se objeví nad západním obzorem v 19:43, ale již v 19:44:55 vstoupí 26 st. nad obzorem do zemského stínu. Discovery přeletí půl hodiny po stanici již bohužel ve stínu.

17.3.2009:

1. přelet (po motorickém manévru NC-4):
Čas Satelit Azim Elev Vzdál
18:36:03 STS-119 177.1 10.0 1298
18:37:46 STS-119 140.6 14.6 1065
18:39:28 STS-119 104.4 10.0 1295
ISS poletí cca 14 s před Discovery (úhlová vzdálenost cca 3 st., tj. asi 55 km)

2. přelet (po motorickém manévru TI):
Čas Satelit Azim Elev Vzdál
20:09:42 STS-119 241.7 10.1 1315
20:11:35 STS-119 224.8 35.5 581 ……vstup do stínu
ISS poletí cca 3 s před Discovery (úhlová vzdálenost cca 1 st., tj. asi 10 km)

(počítáno programem Orbitron a SkyMap pro 50. rovnoběžku a 15. poledník, předpokládané parametry dráhy pro Discovery ze stránek NASA, pro ISS z CalSKY.com)


Hawk - 17/3/2009 - 09:48

Tohle je zřejmě poslední let ,který významně zvyší viditelnost ISS na noční obloze. Mám na mysli solární panely na palubě tohoto raketoplánu.
ISS by tak skutečně měla být po Měsíci nejasnějším bodem na noční obloze.


David - 17/3/2009 - 11:04

To asi těžko, Venuše má v největším lesku -4,5m, ISS měla -2,8m a s těmito panely bude mít těsně nad -3m , ale mohu se mýlit.


dubest - 17/3/2009 - 18:18

nemýlíte se, na HeavensAbove píšou to samé, ISS ale může udělat "flare" a být chvilinku jasnější: http://www.heavens-above.com/issmag.asp


ales - 17/3/2009 - 20:01

Připomínám jen, že dnes kolem 20:10 SEČ (za chvíli) budou ISS a raketoplán přelétat nad ČR, přičemž raketoplán bude jen cca 10 km za stanicí. Obě tělesa budou zdánlivě přelétat přes souhvězdí Orion.


dubest - 17/3/2009 - 20:07

jdu na zahradu teď!:))


ales - 17/3/2009 - 20:17

Tady v Mostě byl přelet jasný a pěkný. Raketoplán měl opravdu výrazně menší jasnost než ISS a zapadl dříve do stínu, takže musel být o dost níže než ISS. Takovýchto přiblížení ISS a raketoplánu už moc nebude, tak si to užijme, dokud to jde.


dubest - 17/3/2009 - 20:19

tako to máte štěstí tady(podbrdsko) byla celá polovina pod mraky a zrovna ta nesprávná...jako na potvoru se snad minutu "po" uplně vyjasnilo [Upraveno 17.3.2009 poslal dubest]


Zbycho - 17/3/2009 - 20:21

Střední Čechy na západ od Prahy hlásí parádní přelet! Pozoroval jsem ty kluky při slábnutí ještě v triedru.


Zbycho - 17/3/2009 - 20:22

citace:
tako to máte štěstí tady(podbrdsko) byla celá polovina pod mraky a zrovna ta nesprávná...


Koukal jsem jak se ti to tam žene, i západní obzor byl pod mrakem.


martinc - 17/3/2009 - 20:31

V Neratovicích severně od Prahy také oblačno. Dvojice se ukázala na pár sekund mezi mraky.


ales - 17/3/2009 - 22:30

Raketoplán Discovery se připojil k ISS 17.03.2009 ve 22:19 SEČ. Připojení i předchozí otočka RPM (Rendezvous Pitch Maneuver) pro fotografování spodní části raketoplánu, proběhly s mírným zpožděním proti plánu kvůli problémům s hlasovou radiovou komunikací.


Mirek Pospíšil - 18/3/2009 - 10:01

Tak netopýra neodradilo ani burácení motorů a na ET se držel i během staru, minimálně do doby než STS opustila kompletně rampu a byl ztracen z dohledu kamer.

http://www.space.com/missionlaunches/090317-sts119-bat-shuttle.html


ales - 19/3/2009 - 18:31

Dnešní (19.3.2009) výstup do kosmu (EVA-1) byl oficiálně zahájen přepojením skafandrů obou kosmonautů na interní zdroje v 18:16 SEČ a o chvíli později byl otevřen i vnější průlez přechodové komory modulu Quest a kosmonauti se přesunuli na povrch stanice. Swanson a Arnold při výstupu pomohou nainstalovat a aktivovat nosník ITS-S6 se solárními panely a radiátorem termoregulace stanice. Celková délka výstupu je plánována na cca 6,5 hodiny.


David - 19/3/2009 - 19:38

Právě jsem sledoval ISS, míjela mne prakticky v zenitu. Zářila žlutým leskem a měla určitě přes -3m, úchvatné .


avitek - 19/3/2009 - 21:58

citace:
... nosník ITS-S6 se solárními panely a radiátorem termoregulace stanice...


Jen drobné upřesnění: Radiátor nesouvisí s termoregulačním systémem modulů amerického segmentu stanice, ale pouze s chlazením energetické jednotky související s panely fotovoltaiky (zejména regulátoru napětí z panelů dosítě a systému akumulátorových baterií na ITS-S6). Stejné jsou na ITS-S4, ITS-P4 a ITS-P6. Radiátory pro termoregulační systém nitra stanice (tedy modulů amerického segmentu) jsou na ITS-P1 a ITS-S1 (po trojicích).


ales - 21/3/2009 - 17:57

Dnes (21.3.2009) je na programu mise STS-119 druhý výstup do kosmu (EVA-2). Výstup už byl oficiálně zahájen v 17:51 SEČ (přepojením skafandrů na interní zdroje). Do tohoto výstupu byly začleněny i některé úkoly, plánované původně na výstup EVA-4 (který ale musel být zrušen kvůli odkladům startu a zkrácení mise). Swanson a Acaba mají při výstupu postupně připravit baterie na nosníku P6 k jejich budoucí výměně při letu STS-127 (plánovaném na léto 2009), vyklopit držáky vybavení na P3 (UCCAS) a S3 (PAS), nainstalovat GPS anténu na japonský modul Kibo (v rámci příprav na přílet první nákladní lodi HTV), důkladně vyfotografovat povrch hlavních staničních radiátorů na P1 a S1 (včetně infračervených snímků) [důvodem inspekce je už dříve pozorované loupání povrchu jednoho radiátoru] a také překonfigurovat elektrickou kabeláž na Z1, sloužící pro napájení a ovládání silových gyroskopů CMG (Control Moment Gyroscope). Očekávaná délka výstupu je 6,5 hodiny.


David - 21/3/2009 - 18:32

Už je venku, ve srovnání s čínským máváním je to impozantní.


dubest - 21/3/2009 - 18:46

za chvilku běžím na zahradu, přelet bude v 18:47:11, pak ještě jeden v 20:22:36


bejcek - 21/3/2009 - 19:18

citace:
Už je venku, ve srovnání s čínským máváním je to impozantní.

Ano, jako skeptik si myslím že číňan dlouho bude dělat kosmonautiku - pilotovanou pro mávání, to pro lid a vojenskou pro Čínu. Nějaká věda, na tu pujde až co zbyde.

Na ISS se PRACUJE! je to nádhera.


ales - 22/3/2009 - 00:24

Dnešní výstup do kosmu byl úspěšný jen částečně. Podařilo se připravit baterie na P6 k výměně, nainstalovat GPS anténu na japonský modul a vyfotografovat poškozený radiátor na S1. Po vyklopení držáku UCCAS na P3 se ho ale nepodařilo správně zajistit a nakonec musel být přichycen jen provizorně pomocí jisticích lanek. Také plánované přepojení kabelů na rozvaděči modulu Z1 nebylo dokončeno, protože jeden konektor se nepodařilo odpojit. Výstup se dostal do časového skluzu a plánované vyklopení držáku PAS na S3 muselo být zcela odloženo na některý z příštích výstupů. Nyní už jsou oba kosmonauti zpět v přechodové komoře a výstup EVA-2 skončil (v 00:21 SEČ přesně po 6,5 hodinách).


avitek - 23/3/2009 - 08:41

Předběžný plán pro EVA-3 (jsem v práci, tak nevím, zda se dostanu k tomu, hodit to do SPACE-40), časy jsou plánované trvání činnosti hodin:minut:

Arnold, Acaba - Výstup z přechodové komory, příprava pracoviště (0:50)
Arnold, Acaba - Přemístění vozíku CETA (1:00)
Arnold, Acaba - Dokončení práce s nosníkem nákladu UCCAS na P3 (2:25)
Arnold, Acaba - Práce na násníku PAS na S3 (1:00)
Arnold - Dokončení práce na rozvodné desce na Z1; Acaba - předstihová práce: promazání úchopového mechanismu LEE na manipulátoru SSRMS (0:30)
Arnold, Acaba - Úklid pracoviště, návrat do přechodové komory (0:40)
Arnold, Acaba - Hermetické uzavření výstupního průlezu (0:05)

Celkové plánované trvání výstupu 6:30




avitek - 23/3/2009 - 09:23

Podle předběžných výpočtů ze soboty se mohl dnes v pondělí 2009-03-23
dostat do blízkosti ISS v době asi 2 hodiny po začátku EVA-3 úlomek posledního stupně čínské nosné rakety CZ-4 (1999-057FA, SSC 26264). Proto byl uskutečněn v neděli úhybný manévr DAM (Debris Avoidance Maneuver) motorky Discovery.

Citace z posledního On-orbit reportu:

Conjunction Advisory: A new conjunction with space debris (Object 26264, part of a Chinese CZ-4 rocket launched in 1999) is being tracked for close approaches for the next 2+ days. For the short term, there is no concern because the object’s closest approaches pass safely above the stack altitude. However, the object has a higher drag than the stack so that its altitude is decreasing faster. TCAs (Times of Cloest Approach) that are being watched particularly closely start early on FD9 (late tomorrow evening).


avitek - 23/3/2009 - 15:13

citace:
Podle předběžných výpočtů ze soboty se mohl dnes v pondělí 2009-03-23
dostat do blízkosti ISS v době asi 2 hodiny po začátku EVA-3 úlomek posledního stupně čínské nosné rakety CZ-4 (1999-057FA, SSC 26264). Proto byl uskutečněn v neděli úhybný manévr DAM (Debris Avoidance Maneuver) motorky Discovery.


OPRAVA: Nešlo o motorický manévr v pravém slova smyslu, ale pomocí vernierových motorů raketoplánu byl celý komplex převeden z optimální orientace TEA (torque equilibrium attitude) do orientace pro oddělení raketoplánu a v ní pak nějakou dobu udržován. V této orientaci je o něco vyšší aerodynamický odpor celé sestavy (hlavně k tomu přispívá raketoplán). V důsledku toho dráha ISS po několik hodin klesala o něco rychleji než v předchozích dnech. Protože úlomek se pohybuje výš než ISS (ale taky klesá), ISS "utekl" trochu doleji, takže v době EVA-3 nebezpečí blízkého průletu nehrozí.

Jinak jsem trochu ISS a STS-119 ve SPACE-40 stihl aktualizovat. Dodělám to večer po návratu domů.


Archimedes - 23/3/2009 - 15:59

To je pěkné, dělat řízený aerobraking s celou stanicí Hned jsem si vzpomněl na zanikání Miru.


ales - 23/3/2009 - 17:13

Dnešní výstup EVA-3 byl zahájen v 16:37 SEČ. Acaba už se pomalu chystá nastoupit na konec staničního manipulátoru SSRMS a pak bude přenášet vozík CETA.


ales - 23/3/2009 - 22:51

Výstup EVA-3 už končí a opět jen s částečným úspěchem. Arnold a Acaba nejprve úspěšně přemístili vozík CETA-2 z levé strany hlavního nosníku stanice na pravou stranu. Poté se kosmonauti pokusili dokončit úplné vyklopení a zajištění konstrukce UCCAS (Unpressurized Cargo Carrier Attachment System) na P3. To se ale nepodařilo ani s použitím větší síly a kladiva, takže kosmonauti museli přejít k záložnímu plánu a konstrukci jen co nejpevněji zajistili ve stávající poloze pomocí poutacích řemenů. O plné vyklopení UCCAS se má pokusit až jiná posádka. Řídicí středisko následně vyřadilo z plánu výstupu vyklopení konstrukce PAS (Payload Attachment System) na S3, protože šlo o podobný systém jako UCCAS a bylo možno očekávat podobné problémy. Acaba dále namontoval na vozík CETA-2 kratší spojky, aby vozík zabíral méně místa a Arnold promazal úchopový mechanismus LEE na konci staničního manipulátoru SSRMS. Acaba se nakonec ještě věnoval přepojování kabelů a hadic na hlavním nosníku stanice. K rozvodné desce na modulu Z1 se už kosmonauti z časových důvodů nedostali. Oba se nyní vrací do přechodové komory.


ales - 25/3/2009 - 21:57

Raketoplán Discovery STS-119 se odpojil od ISS 25.3.2009 ve 20:53 SEČ. Teď provádí inspekční oblet stanice, při kterém už byla vidět kompletní konfigurace solárních panelů na ISS.


jarda - 25/3/2009 - 22:40

nevíš prosím tě kdy pristane dekuji


bejcek - 25/3/2009 - 23:19

První možnost přistání by měla být 28.3.09. v 18:43 SEČ


bejcek - 25/3/2009 - 23:20

Na MEK kosmo najdeš mnoho podrobností:
http://mek.kosmo.cz/video/vmcc_119.htm


Alchymista - 26/3/2009 - 02:02

dobre urobená stránka, zaradená medzi záložky


nick.do - 26/3/2009 - 09:05

nevite jestli už jsou někde fota nové stanice z dálky, jak vypadá?


nick.do - 26/3/2009 - 09:08

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/on_demand_video.html?param=http://anon.nasa-global.edgesuite.net/anon.nasa-global/ccvideos/119flyaround.asx&_id=187915&_title=Discovery%20Flyaround%20of%20International%20Space%20Station&_tnimage=322531main_119_flyaround_100.jpg


Mirek Pospíšil - 26/3/2009 - 09:09

citace:
nevite jestli už jsou někde fota nové stanice z dálky, jak vypadá?
napríklad tady: http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/


Mirek Pospíšil - 26/3/2009 - 09:47

Fotka za 100 000 000 000 USD


Mirek Pospíšil - 26/3/2009 - 09:53

Jenom ten 4. pár solárních panelů stál 289 mil USD.

ISS by nyní měla být kompletní z 81% a vážit 453 tun.


nick.do - 26/3/2009 - 11:56

citace:
Jenom ten 4. pár solárních panelů stál 289 mil USD.

ISS by nyní měla být kompletní z 81% a vážit 453 tun.

ještě 20 proc.! to už se nezdá, kolik ještě misí?


Ervé - 26/3/2009 - 13:43

80% ano (chybí Node 3, Cupola, plošina JEM a hlavně ruský segment). Váha je kolem 320 t (bez STS).


nick.do - 26/3/2009 - 15:42

a kdy se má připojit ter ruský segment? osobně bych s tím moc nepočítal, pokud jde o rusko


J2930_ - 26/3/2009 - 15:54

Tahle je hezci!



viz titulka nasa webu


David - 26/3/2009 - 16:05

Sto miliard je jistě mnoho, ale ve srovnáním s tím, co nyní Obama naleje do krachujících podniků a co už tam bez efektu / pardon zapoměl jsem na managery, pro ty to efekt jistě mělo /nalil Busch, to není nic zdrcujícího, i když by se jistě tyto prostředky v kosmonautice daly využít efektivněji, ale to je věc názoru.
Horší myslím je nekonečná " výstavba" a obávám se , že se již nyní některé části blíží své životnosti. V této souvislosti by mne zajímalo, zda se tyto části budou obměňovat, nebo se ze sestavy vyřadí. Táži se z obavy aby se ISS nestavěla dvacet let a pak dalších dvacet se " nemodernizovala ".


Jirka2 - 27/3/2009 - 15:37

Nevíte někdo, proč je jeden pár těch slunečních baterií do černa? Nebo je jenom otočený spodkem nahoru. Ale proč?


Petr Charvát - 27/3/2009 - 16:51

citace:
Nevíte někdo, proč je jeden pár těch slunečních baterií do černa? Nebo je jenom otočený spodkem nahoru. Ale proč?

Ty dva panely jsou jenom otočené, asi kvůli tomu že při odletu raketoplánu jsou fixovány a nemohou sledovat slunce. I při dtívějších odletech/příletech byla poloha panelů vůči sobě navzájem různá.


Studený - 27/3/2009 - 17:21

Včera jsem měl štěstí, poprvé jsem viděl navzdory oblačnosti(jednou se také na chvilku roztrhaly mraky,jinak vždy opačně!)raketoplán a kousek za ním ISS!Krásné!Dnes podle www.heavens-above.com by mohlo být opět pěkné pokoukání a to v 18.46 Sujuz-TMA14 a v19.54 STS-119 a za ním hned v 19.55 ISS!!Jen aby ty mraky byly tak rozumný jak včera!


Lukavský - 27/3/2009 - 17:26

Kdy přistane STS-119 ?
Na MEK - Virtual Mission Control je v plánu mise uváděn čas zítra v 18:39 SEC (první možnost, což považuji za správné) a v Status MEK je 14:14. Není to čas připojení Sojuzu k ISS?


Jirka2 - 27/3/2009 - 17:48

citace:
citace:
Nevíte někdo, proč je jeden pár těch slunečních baterií do černa? Nebo je jenom otočený spodkem nahoru. Ale proč?

Ty dva panely jsou jenom otočené, asi kvůli tomu že při odletu raketoplánu jsou fixovány a nemohou sledovat slunce. I při dtívějších odletech/příletech byla poloha panelů vůči sobě navzájem různá.

To zní logicky, ale mezitím jsem se podíval na video z flyaround:
http://www.nasa.gov/mp4/322888main_sts119flyaround.mp4
a zdá se mi, že ten panel je v závěru vidět stále ze stejné strany (otočí se stanice i ten jeden pár baterií) a už vypadá stejně jako ostatní! Tak z toho jsem jelen.


ales - 27/3/2009 - 19:17

citace:
Kdy přistane STS-119 ?
Na MEK - Virtual Mission Control je v plánu mise uváděn čas zítra v 18:39 SEC (první možnost, což považuji za správné) a v Status MEK je 14:14. Není to čas připojení Sojuzu k ISS?

Správný plánovaný čas přistání STS-119 je 18:39 SEČ. Na "Statusu" jsem udělal chybu, kterou už jsem opravil (díky za upozornění).


avitek - 28/3/2009 - 11:28

Na SPACE-40 na stránce STS-119

http://www.lib.cas.cz/space.40/2009/I012A.HTM

je podrobný plán dnešních příprav na přistání raketoplánu Discovery podle údajů NASA, včetně orientačních časů.


avitek - 28/3/2009 - 12:46

Předpověď počasí pro Floridu se proti včerejšímu optimisnu trochu zhoršila:

KSC: SCT050 SCT200 7 17013P21
SLGT CHC BKN050

slovně: rozptýlená oblačnost (t.j. mezi 3/8 a 4/8 pokrytí oblohy) ve výšce 5000 a 20000 stop (1500 a 6000 m), malá pravděpdobnost roztrhané oblačnosti (tj. 5/8 až 7/8) ve výšce 5000 ft (1500 m). Posledně jmenovaná by byla překážkou dnešního přistání.

7 = dohlednost 7 mil (11 km)

17013P21 = vítr ze směru (azimutu) 170 st. (JJV), 13 uzlů (24 km/h = 7 m/s), v nárazech 21 uzlů (39 km/h = 11 m/s)

Předpověď na dnešek vydaná 2009-03-27 12:30 UT, čekám na novější.

Edwards AFB a Northrup Strip na White Sands nají zcela jasno, ale zřejmě se neauktivovaly, protože zásob má raketoplán dost až do čtvrtka příštího týdne.



avitek - 28/3/2009 - 16:28

Pokud vyjde počasí, tak brzdicí manévr by měl být 17:33:44 SEČ (nemění se od posledního údaje), trvání 179 s, změna rychlosti 102,0 m/s. Hmotnost Discovery na začátku manévru 98451 kg.

Počasí je tak tak na hraně, dost silný nárazový vítr a nízké oblačnost v 1500 m oblačno až skorozataženo).


avitek - 28/3/2009 - 17:17

První možnosst dneska pro přistání odvolána pro nízkou oblačnost a boční vítr, přesahující povolenou mez. Zatím odklad o jeden oběh.


dubest - 28/3/2009 - 19:01

Druhá možnost snad vyjde za chvíli deorbit burn v 19:08


Mirek Pospíšil - 28/3/2009 - 20:15

po 202 obletech přistáli v 20:15 SEČ


bejcek - 28/3/2009 - 21:08

Dnes to byl rušný den, vlastně celý týden, STS 119, Sojuz TMA 14 a ISS. Mohlo by se to opakovat častěji.


M.Filip - 30/3/2009 - 14:26

citace:
byl to rušný ...celý týden, STS 119, Sojuz TMA 14 a ISS. Mohlo by se to opakovat častěji.

Poměrně rušno letos ještě zřejmě bude : Sojuz TMA-15, -16 a -17 a STS-125, -127, -128 a pokud se to stihne i STS-129.
Od STS-127 by se zase shodovaly počet letů(startů) STS (127) s jejich označením.
Předtím byla shoda jen občas - tedy u STS-120, STS-114, STS-91, STS-90, STS-89, STS-84-až-75, STS-70, STS-66, STS-64, STS-60, STS-58, STS-55, STS-44, STS-27 a STS-26 a STS-8-až-1.


David - 12/4/2009 - 06:39

U STS 125 je stále na stránkách NASA datum 12.5. platí ?


Jiří Hošek - 12/4/2009 - 08:43

Pro STS-125 máme samostatné diskusní vlákno.


Toto téma přichází z:
http://www.kosmo.cz

Url tohoto webu:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=print&fid=3&tid=1315