Dnes skutečně proběhl statický zážeh téměř všech motorů Raptor 2 na prototypu Super Heavy B7. Celkový tah při tomto zážehu by měl být výrazně větší, než tah SLS v okamžiku vzletu.
citace 10.2.2023 - 12:55 - yamato:keďže nebežalo všetkých 33 motorov - bude sa test opakovať?
... mám pocit, že se celý projekt Starship už delší dobu nějak točí v kruhu a nepředvádí žádný výrazný postup. Jen občas udělají statický zážeh, aby se neřeklo. ;-(
Kdy naposledy u SpaceX/StarShipu došlo k nějakého zásadnějšímu posunu?
ps: oproti tomu (ta SpaceXem vysmívaná ULA se svým SLS) seskládala otestované věci, odstartovala a bezproblémově obletěla Měsíc. ;-)
citace 10.2.2023 - 13:21 - kacenka: ps: oproti tomu (ta SpaceXem vysmívaná ULA se svým SLS) seskládala otestované věci, odstartovala a bezproblémově obletěla Měsíc. ;-)
SLS neskladá ULA, ale NASA
Program SLS začal v roku 2011 (ak nerátame program Ares V) a zhltal 23 miliárd. Ten Orion, čo bezproblémovo obletel Mesiac, začal v roku 2006 a zhltal ďalších 20 miliárd.
Naproti tomu BFR bol predstavený v roku 2016. Koľko zhltal nikto nevie, pretože necucá štátne peniaze. T.j. aj pri najprísnejšom pohľade má Starship ešte zopár rokov k dobru.
Tým ale netvrdím že to tempo nie je pomalé. Na pomery SpaceX.
Starship není Falcon 9, je to úplně jiný level. Finančně, technicky i byrokraticky náročnější. Falcon 9 pomohla v rámci COTS financovat NASA, tady je ta podpora menší.
Ze SpaceX bylo dnes na Twitteru upřesněno, že včerejší statický zážeh B7 proběhl jen na cca polovinu maximálního tahu motorů Raptor 2. Tedy zřejmě blízko minimálnímu možnému tahu těchto motorů (to je moje poznámka [A.H.]). Celkový dosažený tah cca 3600 tun byl tedy také přece jen o něco menší, než je celkový startovací tah SLS (kolem 3900 tun). Ale na druhou stranu o malinko větší, než měl Saturn V (cca 3500 tun). Tak uvidíme, jaký bude další postup SpaceX (jestli budou dělat ještě další statický zážeh B7, jestli budou ještě vylepšovat rampu [např. o větší rozstřikovač vody], nebo jestli rovnou půjdou na pokus o první start SHS do kosmu [pokud {až} dostanou licenci od FAA]).
Nový tweet od Muska potvrzuje, že statický zážeh B7 byl jen na cca 50% max. tahu motorů. A také informuje, že při pokusu o start příští měsíc bude tah motorů na cca 90%.
citace 11.2.2023 - 19:55 - RiMr:...že bylo vypnutí dvou motorů zamýšlené píše kdo kde?
Musk ve tweetu https://twitter.com/elonmusk/status/1623793909959901184 píše, že jeden motor tým vypnul ještě před zážehem a jeden "se zastavil sám" (stopped itself), což lze z jistého úhlu pohledu také považovat za "záměrné vypnutí" (i když automatické). Chce to ale samozřejmě trochu nadhledu a tolerance.
citace 11.2.2023 - 19:55 - RiMr:...že bylo vypnutí dvou motorů zamýšlené píše kdo kde?
Musk ve tweetu https://twitter.com/elonmusk/status/1623793909959901184 píše, že jeden motor tým vypnul ještě před zážehem a jeden "se zastavil sám" (stopped itself), což lze z jistého úhlu pohledu také považovat za "záměrné vypnutí" (i když automatické). Chce to ale samozřejmě trochu nadhledu a tolerance.
...při vší úctě pane Holub, ale to, jestli se dva motory odstavily neplánovaně z důvodu spuštění bezp. procedur a při orbitálním startu by tedy jejich výkon chyběl, nebo byly plánovaně odstaveny aby se snížil celkový tah a nešlo tak tedy o jakoukoliv závadu, přece není záležitost jakéhosi "nadhledu" a podivné hyperkorektní "tolerance", ale čistě technická věc... [upraveno 12.2.2023 15:12] [upraveno 12.2.2023 15:12] [upraveno 12.2.2023 15:13]
Jednoznacne odstavenie motora, ktore nie je v plane "3 dni" pred startom, neoznacime za planovane.
Za uspech mozme oznacit, ze sa nic nestalo a pripadne, ze ciel skusok ako celok bol splneny. Ale nie vlastny neplanovany vypadok, ci nepripravenost motora k startu.
Za uspesnu by sme mohli urcit maximalne tak autodiagnostiku systemu, ktora pripsela k celkovo uspesnemu priebehu skusky.
no zrejme ty to vies, kedze si to ty napísal... a RiMr ta priamo vyzval na zverejenie zdroja...
Alebo si len zas vlozil svoju domienku medzi overene informacie, alebo realne mas nejaky zdroj, ktory tvrdi, ze odstavenie dvoch motorov bolo planovane?
Omlouvám se všem za svůj předchozí nevhodný příspěvek. Přispěl jsem tím k malé "flamewar" a to jsem nechtěl.
Z dostupných informací (zveřejněných převážně až po nedávném statickém zážehu B7) to osobně chápu tak, že v plánu bylo provést zážeh všech 33 motorů na cca 50% tahu. To se úplně nepovedlo, protože těsně před zážehem byl jeden motor ručně deaktivován (záměrně, ale neplánovaně) a druhý motor odstavila automatika na začátku zážehu (samozřejmě také neplánovaně). Cílem vypnutí těchto motorů určitě nebylo snížit celkový tah B7, ale zabránit možnému poškození motorů, boosteru a rampy.
Grofinova věta "Včetně vypnutí 2 motorů." byla tedy nepřesná a zavádějící. To jsem ve svém předchozím příspěvku zamlžil, za což se ještě jednou omlouvám. Pardon.
Teď už je to snad jasné. Pojďme v diskuzi pokračovat bez negativních emocí.
Svorky OLM mají mají nějaký odpor, ale tipuji, že minimální.
Jednalo se o klasické PKVyzkoušení.
Vyzkoušeli i vypnutí motorů. Automaticky a ručně.
Co na to strojaři a elektro?
Může se přejít na KV a start?
citace 13.2.2023 - 10:18 - Aleš Holub:Zbytečné spekulace. Nech toho. Z vyjádření SpaceX je naprosto jasné, že statický zážeh měl být na všech 33 motorů. K tomu není třeba nic dodávat.
Ony ty informace se tak všelijak dodatečně objevují ... nejprve "full duration", tedy přeloženo zřejmě "kompletní zkouška". Pak se najednou zjistí, že:
- motory běžely jen cca 5s (včetně náběhu a doběhu), tedy "naplno" cca 2s?
- běžely na necelých 50% tahu
- dva motory neběžely
- nádrže nebyly úplně komplet natankované
To má daleko do "kompletní zkoušky". A navíc informace se objevují, až když na to někdo poukáže... ;-(
ps: Moje babička tomuhle způsobu informování říkala "leze to z Tebe jak z chlupaté deky ...
ps2: ještě druhá poznámka: Pozemní nádrže jsou extrémně blízko rampy. Nejsem si jistá, jestli by vůbec přežili vibrace a akustický tlak při plném běhu motorů. Tím pádem si ani nejsem jistá, jestli by se z této rampy vůbec dalo reálně startovat ...
Mám jen jednu poznámku. To "full duration" znamená "plná délka", nebo "plná doba trvání" (nikoliv "kompletní zkouška"). Oznamuje to tedy jen to, že motory při testu běžely po plánovanou dobu. Nic víc bych v tom nehledal.
Osobně se těším, až se SpaceX (konečně) pokusí odstartovat s plnou sestavou SHS z té rampy u Boca Chica, u které si "kacenka" není jistá, jestli se z ní vůbec dá reálně startovat (kvůli blízkosti pozemních nádrží). Uvidíme. Já si myslím, že to lze. Jisté to ale není. Každý má samozřejmě právo pochybovat téměř o čemkoliv.