Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  7    8    9    10    11  >>
Téma: Nosiče ESA
09.6.2023 - 14:22 - 
citace 4.6.2023 - 20:03 - Slavomír Fridrich:
Ee.. Pachtili sme sa za lacnými ruskými cenami. Podobne, ako za ten ruský plyn.
Asi to nebude najrozumnejšie, pachtiť sa za najnižšou cenou.



Je rozumné hnát se za nejnižší cenou, ale jen když si ponecháte kapacitu pro krizové nahrazení vlastními nebo důvěryhodnými zdroji. On ten norský plyn taky není moc levný a plně věřit pošahaným norům taky není rozumné.
 
10.6.2023 - 00:01 - 
citace 9.6.2023 - 14:22 - Ervé:
citace 4.6.2023 - 20:03 - Slavomír Fridrich:
Ee.. Pachtili sme sa za lacnými ruskými cenami. Podobne, ako za ten ruský plyn.
Asi to nebude najrozumnejšie, pachtiť sa za najnižšou cenou.



Je rozumné hnát se za nejnižší cenou, ale jen když si ponecháte kapacitu pro krizové nahrazení vlastními nebo důvěryhodnými zdroji. On ten norský plyn taky není moc levný a plně věřit pošahaným norům taky není rozumné.

Jojo, zvlášť když je to sajrajt s vysokým obsahem síry, která ničí měděné součásti plynových kotlů. Ale zase díky tomu vzniká moc pěkná modrá skalice... [upraveno 10.6.2023 00:02]
 
11.6.2023 - 09:02 - 
Tomáš Přibyl a 100+1 (prečo asi toto neuverejnil na kosmonautixe?), priniesli pokračovanie ságy.
https://www.stoplusjednicka.cz/trnita-cesta-do-kourou-2-jak-se-rakety-sojuz-dostaly-do-jizni-ameriky
citace:
V Evropě Rusové tušili nový trh a snili o pilotovaných, tedy komerčně zajímavých startech z Kourou na Mir a později k ISS.

He..

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
11.6.2023 - 10:16 - 
Protože 100+1 trochu líp platí? Nevím.
Ale lidi z kosmonautixu a odsud si to stejně najdou?
Sojuz byl v podstatě jedinou možností, protože Proton a spol. používal toxické pohonné látky - to by neprošlo.
Pamatuju si ale na to, jak Rusko přešvihlo náklady na rampu atd. a z výhodné spolupráce se jako obvykle stalo tradiční ruské ždímání eur za cokoliv.
Pokud jde o pilotované lety, spíš to byl tlak na Kazachstán. Náklady na zavedení a udržování pilotované architektury (kontroly, záchranné prostředky a systémy, výcvikové a karanténní prostory) by neumožnily Rusku provozovat oba dva kosmodromy jako pilotované.
 
11.6.2023 - 11:21 - 
Podľa mňa na kosmonautixe, by debata už fakt vybuchla. Proste na takéto problémy, tam nie sú vôbec zvyknutý.
A v článku tá zmienka "Francii byla uvedená snaha trnem v oku: Sama totiž o lehký nosič usilovala, a italské počínání proto sabotovala, kde se dalo. Itálie pro změnu házela klacky pod nohy programu modernizace Ariane 5 Plus."
To je zaujímavý vesmírna sonda, do zákulisia spoločnej Európskej spolupráce na niečom spoločnom Európskom.
Kondenzát "solidarity".

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
12.6.2023 - 18:10 - 
Oficiálny plagát "Le dernier lancement d’Ariane 5"

https://lopinion.com/articles/actualite/17979_toulouse-dernier-decollage-dariane-5-cite-de-lespace
citace:
Posledné spustenie Ariane 5 znamená koniec jednej éry. Je to jediný launcher, ktorý mnohí ľudia poznali, vstúpil do „popovej kultúry“, vysvetľuje Olivier Sanguy, šéfredaktor Cité de l'espace.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
14.6.2023 - 07:03 - 
citace:
https://www.notretemps.com/depeches/ariane-5-tire-sa-reverence-dans-un-climat-morose-pour-l-europe-spatiale-72918
Ariane 5 sa klania v ponurej klíme pre Európu vo vesmíre

To je fakt ťažký titulok, nad optimistickým článkom.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
14.6.2023 - 07:13 - 
Zas taková hrůza to není. Ariane 6 (příští rok) a Vega C (snad už letos) snad budou úspěšné. Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič. 2. smysluplný program - měl by to být podíl na Artemis a základně na Měsíci pomocí nákladní lodi a k tomu pilotovaná loď pro stanici na LEO postavenou ve spolupráci se soukromými firmami a turisty. Teď prostě není důvod se stydět za používání Falconu 9 a CrewDragonu - nic lepšího na světě není. 
14.6.2023 - 11:52 - 
citace 14.6.2023 - 07:13 - Ervé:
Zas taková hrůza to není. Ariane 6 (příští rok) a Vega C (snad už letos) snad budou úspěšné. Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič. 2. smysluplný program - měl by to být podíl na Artemis a základně na Měsíci pomocí nákladní lodi a k tomu pilotovaná loď pro stanici na LEO postavenou ve spolupráci se soukromými firmami a turisty. Teď prostě není důvod se stydět za používání Falconu 9 a CrewDragonu - nic lepšího na světě není.


... nebudu se bavit o tom, jestli je nebo není na světě něco lepšího. A jistěže není důvod se stydět za případnou spolupráci se SpaceX ... ;-)

ALE ...

Jde o suverenitu, samostatnost a bezpečnost. Pokud chce být Evropa suverénní a nezávislá, pak musí mít vlastní program a nespoléhat se na jiné mocnosti (viz kooperace s rusy a Soyuzy z Kourou), nebo na rozmary a zájmy různých korporací a miliardářů (viz SpaceX a Muskovy čachry kolem Gigafactory v Německu). Pochopili to Číňani, Američani, Izraelci i Indové a další. Tak snad to pochopí i evropani...

Dokud je dobře a svítí sluníčko, tak jsou všichni vstřícní a "heppy jak dva grepy". Ale my musíme být připraveni i na jiné počasí ...
 
14.6.2023 - 15:42 - 
citace 14.6.2023 - 07:13 - Ervé:
Zas taková hrůza to není. Ariane 6 (příští rok) a Vega C (snad už letos) snad budou úspěšné. Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič. 2. smysluplný program

Ervé, ty jsi vážně vtipálek
 
14.6.2023 - 18:42 - 
Třeba se ESA ztopoří za 4,9 mld € rozpočtu by to mohli dokázat.
A nebo taky ne.
Ve své době se psalo celkem o 7 mld € ročně, část peněz přímo z EU.
 
15.6.2023 - 06:59 - 
citace 14.6.2023 - 15:42 - NovýJiřík:
citace 14.6.2023 - 07:13 - Ervé:
Zas taková hrůza to není. Ariane 6 (příští rok) a Vega C (snad už letos) snad budou úspěšné. Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič. 2. smysluplný program

Ervé, ty jsi vážně vtipálek


Asi ne, protože nerozumím.
 
15.6.2023 - 12:33 - 
@Ervé
Ja zase nerozumiem, pre zmenu vášmu postoju.
Súčasťou kozmonautiky je aj to "posúvanie ľudských možností ďalej".
Prečo by sa mala Európa, vyhýbať snahe sama viac investovať, do niečoho takého?

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
15.6.2023 - 15:40 - 
citace 15.6.2023 - 12:33 - Slavomír Fridrich:
@Ervé
Ja zase nerozumiem, pre zmenu vášmu postoju.
Súčasťou kozmonautiky je aj to "posúvanie ľudských možností ďalej".
Prečo by sa mala Európa, vyhýbať snahe sama viac investovať, do niečoho takého?



Protože začít se musí začátkem?
Evropa se podílá na Artemis a Gateway. Takže nemá smysl rozjíždět samostatný stejný program. Smysl má pomáhat amíkům v Artemis a dodávat moduly a díly Měsíční architektury výměnou za sedadla v Orionech. jenže těch je a bude málo a zájemců bude dost. Takže by se hodila vlastní kosmická loď a stanice na LEO, kam by zase výměnou létali amíci, až ISS skončí. A s výrazným zapojením turistů a komerčních aktivit.
 
15.6.2023 - 16:12 - 
@Ervé
To už znie, ako prepracovanejšie argumenty.
Len teda, potom je tu otázka koľko leteniek na dopravný prostriedok pre LEO, by sme museli nakúpiť my "čechoslováci"?
Mysli globálne, konaj lokálne.. Keď už teda "budeme musieť byť lojálny" s Európou, a aj nejaké tie letenky kupovať (a pravidelne!).
Aby sa taký dopravný systém rozbehol a bol schopný konkurovať SpaceX, bolo by naň nutné predobjednať naozaj veľa leteniek..

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
15.6.2023 - 16:14 - 
citace 15.6.2023 - 15:40 - Ervé:
citace 15.6.2023 - 12:33 - Slavomír Fridrich:
@Ervé
Ja zase nerozumiem, pre zmenu vášmu postoju.
Súčasťou kozmonautiky je aj to "posúvanie ľudských možností ďalej".
Prečo by sa mala Európa, vyhýbať snahe sama viac investovať, do niečoho takého?



Protože začít se musí začátkem?
Evropa se podílá na Artemis a Gateway. Takže nemá smysl rozjíždět samostatný stejný program. Smysl má pomáhat amíkům v Artemis a dodávat moduly a díly Měsíční architektury výměnou za sedadla v Orionech. jenže těch je a bude málo a zájemců bude dost. Takže by se hodila vlastní kosmická loď a stanice na LEO, kam by zase výměnou létali amíci, až ISS skončí. A s výrazným zapojením turistů a komerčních aktivit.

Ervé, jestliže nerozumíš, tak to zkusím po lopatě. Evropa kdysi něco znamenala. Znamenala i v kosmonautice, která je prakticky celá postavená na Evropanech. Němcích (Hohmann, von Braun) a Rusech (Ciolkovskij, Koroljov). Uvádím vždy jen dvě jména, jednoho teoretika a jednoho konstruktéra, ale bylo by jich mnohem a mnohem víc. Von Braun doma po válce neměl šanci, tak postavil na nohy kosmonautiku v USA. Koroljov udělal kosmonautiku SSSR. A dál?
Ta ruská sice existuje dodnes, ale kdeže slavné časy jsou, dneska je to pěkná bída. Zbytek Evropy se nezmohl skoro na nic, což se projevuje tím, že ESA prakticky jenom přicmrdává Američanům. Tvými slovy: "Evropa se podílá na Artemis a Gateway. Takže nemá smysl rozjíždět samostatný stejný program. Smysl má pomáhat amíkům v Artemis a dodávat moduly a díly Měsíční architektury výměnou za sedadla v Orionech."
OK, takže podle tebe má smysl dělat dodavatele součástek a sem tak za to dostat nějaký drobek, co spadne ze stolu. No, já to tak nevidím, já to považuji za typický projev koloniálního vztahu (domorodci dodávají, co je potřeba, a za to se jim pustí sem tam nějaký chlup). Zajímavé je, že někdejší skorokolonie Čína a kolonie Indie to vidí úplně jinak, rozvíjejí vlastní programy, a jak jedou! Naproti tomu Velká Británie, kdysi vládkyně Indie a skorovládkyně Číny, si v kosmonautice skoro ani neprdne. A taková je nejen VB, ale celá ta slavná Evropa dneška, kdysi vládkyně světa! A to jsem se ještě vůbec nezmínil o těch důležitých technologických aspektech, jako je grýndýl, podpora LGBT, vyživování milionů a milionů "uprchlíků" atd.
Vážně si za těchto okolností stojíš za svým tvrzením, že "Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič"?
No, už to vidím. A proto jsem napsal, že jsi vtipálek. [upraveno 15.6.2023 16:18]
 
15.6.2023 - 16:27 - 
@NovýJiřík
To je síce všetko zaujímavé.
Ale dilema, loď pre LEO vs. loď pre Mesiac, je zaujímavejšia.
Mne to nejako vychádza, že teda vyvíjať a prevádzkovať dopravný systém na Mesiac, by nás paradoxne vyšlo lacnejšie..

Ale v zásade, keď už sme sa ocitli v tej nešťastnej situácii, vznikla príležitosť naliať do Euro kozmonautiky fakt veľa peňazí.
Neviem, prečo by som mal práve teraz nejak extra agitovať za racionalitu.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
15.6.2023 - 20:35 - 
citace 15.6.2023 - 16:27 - Slavomír Fridrich:
@NovýJiřík
To je síce všetko zaujímavé.
Ale dilema, loď pre LEO vs. loď pre Mesiac, je zaujímavejšia.
Mne to nejako vychádza, že teda vyvíjať a prevádzkovať dopravný systém na Mesiac, by nás paradoxne vyšlo lacnejšie..

Ale v zásade, keď už sme sa ocitli v tej nešťastnej situácii, vznikla príležitosť naliať do Euro kozmonautiky fakt veľa peňazí.
Neviem, prečo by som mal práve teraz nejak extra agitovať za racionalitu.

Nalít víc peněz a dosáhnout větších/lepších výsledků není jedno a totéž. Viz SLS, viz Starliner atd. A není to jenom o kosmonautice, obávám se, že je to o celkové prohnilosti systému jménem "Západ". Co třeba tenhle příklad (pro změnu u nás): https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-modernizace-po-cesku-vlaky-mezi-prahou-a-brnem-pojedou-po-rekonstrukci-trati-o-deset-minut-dele-40434806#dop_ab_variant=963700&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=abtest228_personal_layout_3_varCC&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
1. Dlouhou dobu se modernizovalo.
2. Utratilo se za to před deset miliard.
3. Jízdní doba se po "modernizaci" prodloužila.
Kocourkov? To taky, ale hlavně Korupcov, protože, jak se píše v článku, smyslem těch opatření je, aby si budižkničemní manažeři se zárukou přišli na odměny za to, že vlaky nebudou mít zpoždění. No, nekupte to. Možná měli ty jízdní doby prodloužit ještě víc, aby rezerva na pokrytí případného zpoždění ještě narostla.
A přesně takhle to dopadne i s evropskou kosmonautikou. Kolik že má roční rozpočet?
No, když si představím, co by za ty prachy dokázala SpaceX anebo Číňani, tak se mi otevírá kudla v kapse.
 
15.6.2023 - 20:44 - 
@NovýJiřík
Hlavne ide o to, šetriť si nervy.
Pretože, keď si už nejaký problém všimne "bulvár", odbkrníci toho už aj tak veľa nevyargumentujú.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
16.6.2023 - 05:49 - 
https://spacenews.com/technical-problem-postpones-final-ariane-5-launch/
Posledný štart Ariane 5 sa odkladá o niekoľko týždňov, následkom technických problémov.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
22.6.2023 - 11:57 - 
https://www.futura-sciences.com/sciences/actualites/astronautique-vega-c-retour-vol-106006/
Článok spomína obsiahly plán na návrat nosiča Vega do prevádzky.
Čo sa končí poznámkou.
citace:
Podľa tohto plánu je návrat k letu naplánovaný najneskôr do konca roka. Je to možné ? Vzhľadom na zostávajúce kritické kroky je ešte príliš skoro hovoriť.

K problémom s Ukrajinou.
citace:
Celé mesiace sme boli zvedaví, ako dlho Vega a Vega-C vydržia, kým Avio dojdú ukrajinské motory. Výkonný riaditeľ Yuzhmahu, s ktorým viedla rozhovor Futura, však potvrdil, že výrobné miesto nie je v prednej zóne a je veľmi málo bombardované. Nedávno bolo dodaných šesť motorov RD-843.

Aby sme mali Vega-C bez mimoeurópskeho subdodávateľa, Avio pracuje na verzii Vega-E s motorom M10, ktorý nahradí RD-843. S testovacím motorom už prebehlo približne 24 požiarnych testov, vrátane jedného z 200 sekúnd, druhý požiarny test je naplánovaný o týždeň, pred testovaním letového modelu v roku 2024. Prvý testovací let je naplánovaný už na rok 2025. zmena z pevného pohonu, verzia Vega s hnacími motormikvapaliny(metán /kyslíkkvapalina) sa skúma.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
23.6.2023 - 20:02 - 
Normální Vega má startovat v srpnu. Snad stihnou s Vega-C odstartovat ještě letos. 
24.6.2023 - 01:51 - 
https://www.lefigaro.fr/flash-eco/le-dernier-vol-de-la-fusee-ariane-5-est-prevu-le-4-juillet-20230623
Posledný let rakety Ariane 5 je naplánovaný na 4. júla

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
30.6.2023 - 10:17 - 
https://www.notretemps.com/depeches/fusee-vega-c-une-nouvelle-anomalie-affecte-le-programme-de-retour-en-vol-74061
citace:
Pri teste statického zapaľovania motora Zefiro 40, ktorý poháňa druhý stupeň novej európskej rakety Vega-C, bola zistená nová anomália, oznámil vo štvrtok jej konštruktér, talianska letecká a kozmická skupina Avio.

"Je jasné, že táto anomália bude mať vplyv na náš plán návratu Vega-C k letu", plánovaný na koniec roka, vyhlásil Josef Aschbacher, generálny riaditeľ Európskej vesmírnej agentúry (ESA). ), po zasadnutí rady v Štokholme.

..
https://spacenews.com/vega-c-suffers-setback-in-return-to-flight-effort/
citace:
Po 40 sekundách streľby však došlo k bližšie nešpecifikovanej anomálii. To spôsobilo zníženie tlaku v motore pred ukončením 97-sekundovej streľby. Spoločnosť nezverejnila ďalšie podrobnosti o povahe anomálie alebo strate výkonu.
[upraveno 30.6.2023 10:27]

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
03.7.2023 - 17:55 - 
https://arstechnica.com/space/2023/07/europes-venerable-ariane-5-rocket-faces-a-bittersweet-ending-on-tuesday/
citace:
Dôsledky v reálnom svete
Tieto oneskorenia nie sú dobré pre európsky priemysel spúšťania. Pripomeňme si, že kontinent vyvinul raketu Ariane 6, aby bola konkurencieschopná s Falcon 9. Teraz musí Európska vesmírna agentúra presunúť niektoré zo svojich najhodnotnejších misií na raketu SpaceX.

Napríklad v sobotu Európa vypustila svoj vysokohodnotný vesmírny teleskop Euclid na rakete Falcon 9, pretože funkčná raketa Ariane 6 nebude pre misiu k dispozícii minimálne do roku 2025.

Oneskorenia v Ariane 6 tiež podnietili Európsku vesmírnu agentúru, aby súhlasila s vypustením svojej sondy asteroidov Hera na Falcon 9 z Mysu Canaveral v roku 2024. A generálny riaditeľ vesmírnej agentúry Josef Aschbacher povedal, že družica pre vedu o Zemi s názvom EarthCARE bude mať tiež odštartovať na SpaceX Falcon 9 kvôli problémom s jeho európskou raketou Vega C.
..
Takže keď odlieta posledná Ariane 5, Európa sa plaví do neistých morí, kým sa Ariane 6 konečne rozbehne.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
03.7.2023 - 18:10 - 
citace 3.7.2023 - 17:55 - Slavomír Fridrich:
https://arstechnica.com/space/2023/07/europes-venerable-ariane-5-rocket-faces-a-bittersweet-ending-on-tuesday/
citace:
...
Napríklad v sobotu Európa vypustila svoj vysokohodnotný vesmírny teleskop Euclid na rakete Falcon 9, pretože funkčná raketa Ariane 6 nebude pre misiu k dispozícii minimálne do roku 2025.
..


Euclid nikdy na Ariane 6 letět neměl. Měl letět na Sojuzu.
 
03.7.2023 - 18:15 - 
Kde bolo, tam bolo. Boli časy keď bol Sojuz štartujúci z Kourou, považovaný za Európsky nosič.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
03.7.2023 - 20:13 - 
citace 3.7.2023 - 18:10 - Machi:

Euclid nikdy na Ariane 6 letět neměl. Měl letět na Sojuzu.


Zálohou pro start kosmického dalekohledu byla několik let Ariane 62, takže nemáte pravdu.
 
03.7.2023 - 21:08 - 
citace 3.7.2023 - 20:13 - Václavík Michal:
citace 3.7.2023 - 18:10 - Machi:

Euclid nikdy na Ariane 6 letět neměl. Měl letět na Sojuzu.

Zálohou pro start kosmického dalekohledu byla několik let Ariane 62, takže nemáte pravdu.

Ok, to mi uniklo, díky za upozornění! [upraveno 3.7.2023 21:18]
 
06.8.2023 - 16:09 - 
Skoro som prehliadol..
https://arstechnica.com/space/2023/08/esa-still-seems-shy-about-sharing-news-on-ariane-6-rocket-testing/
citace:
Minulý mesiac bol na štartovacej rampe v džungli Francúzskej Guyany testovaný plnohodnotný testovací model európskej Ariane 6. Prvýkrát štartovací tím na tropickom kozmodróme naložil kryogénny kvapalný vodík a kvapalný kyslík do Ariane 6 v priebehu maratónskej 26-hodinovej testovacej kampane.

Ale trvalo týždeň, kým Európska vesmírna agentúra, ktorá financuje vývoj Ariane 6 v hodnote 3,8 miliardy eur (4,1 miliardy USD), zverejnila aktualizáciu testu . Ukázalo sa, že štartovací tím nedokázal splniť jeden z hlavných cieľov odpočítavacej skúšky: Krátke štvorsekundové zapálenie hlavného motora Ariane 6.

A po tomto "úspechu", bolo operatívne rozhodnuté že nijaké testy A6 radšej na živo vysielané nebudú.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
<<  7    8    9    10    11  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.203119 vteřiny.