Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen
Poslední návštěva: 27.9.2024 - 21:35

< Předchozí téma   Další téma ><<  3    4    5    6    7    8    9  >>
Téma: Európska raketová kríza
16.6.2023 - 15:20 - 
Brzy má odstartovat Miura 1 na jihozápadě Španělska.
2024 má letět Miura 5.
https://www.nasaspaceflight.com/2023/05/pld-space-m1sn1/
https://en.wikipedia.org/wiki/Miura_5
https://en.wikipedia.org/wiki/PLD_Space
Vše jsou to ale malé rakety.
 
16.6.2023 - 16:45 - 
Jeden z účastníků Vivatechu v Paříži. EM.
Je to globální člověk. Setkání s Arnaultem a Macronem.
https://twitter.com/VivaTech/status/1669582003765665792 [upraveno 16.6.2023 16:52]
 
16.6.2023 - 17:40 - 
Možno vzhľadom k tomu, koľko rečí o konci jednej éry v súvislosti so štartom poslednej A5, bolo narodených.
Keby boli predstavené aj nejaké konkrétnejšie vízie a prísľuby, o tom ako bude vypadať tá prípadná nová éra.
Inak verejná debata v dôsledku blbej nálady, nevyhnutne vykypí z hrnca.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
17.6.2023 - 09:11 - 
citace 16.6.2023 - 12:11 - Grofino:
Slávo, mám obavu, že racionální myšlení v Evropě chybí už dlouho.
190 míst odborníků. Myslím, že skončí v USA. Budou pracovat pro SpaceX a další.
Za Obamy po konci raketoplánů přešlo xx odborníků z NASA hlavně ke SpaceX.





Ono to tak asi nebude, polovina těch odborníků je v důchodovém věku, ze zbytku polovina umí jen francouzky a tihle všichni mají pracovní návyky a la France, v normálním světě jsou nepoužitelní. Takže tak 30 najde práci někde jinde u konkurence, a tak 100 se uchytí někde ve Francii a spol.
 
17.6.2023 - 17:03 - 
Každá šikovná ruka bude pro SpaceX potřeba. Spousta techniků a nejen francouzů je šikovných.
Kourou provozuje ESA a CNSA.

 
18.6.2023 - 21:46 - 
@Grofino
Vyhľadaj si meno Noam Chomsky a pojem "výroba súhlasu".
https://www.srf.ch/news/international/ausbau-der-raumfahrt-in-europa-europa-soll-bei-der-bemannten-raumfahrt-durchstarten
citace:
Európa má vzlietnuť do kozmického priestoru s ľudskou posádkou
Priemysel by mal viac investovať do vesmírneho cestovania. Dva dôležité hlasy zdôrazňujú užitočnosť vesmírneho prieskumu s ľudskou posádkou.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
19.6.2023 - 07:53 - 
Tak už to "buble" aj vo Francúzsku.
https://www.contrepoints.org/2023/06/19/458370-ariane-6-larlesienne-de-lindustrie-spatiale-europeenne
citace:
Ariane 6, Arlesianka európskeho vesmírneho priemyslu

Európsky vesmírny priemysel, zatienený dynamikou SpaceX, je obmedzený na tieň svojich vlastných sľubov, s Ariane 6, Arlesiankou vesmíru.

CNES v roku 2010 určite navrhla pracovať na opakovane použiteľnom odpaľovacom zariadení spaľujúcom metán v kyslíku. V roku 2015 však ESA tieto úvahy ukončila, údajne preto, že opätovné použitie nebolo životaschopné. Základom úvahy bolo, že ak by sa opakovaná použiteľnosť robila 12-krát ročne, nevyrobili by sme dostatok motorov a tie by teda stáli príliš veľa (!?).
atď.

To o čo sa popularizátori kozmonautiky snažili dekády, sa zrazu "urobilo samo". O kozmonautiku sa zrazu zaujíma "kde kto".

..
https://www.europe1.fr/societe/50-ans-apres-le-lancement-dariane-le-programme-est-en-plein-declin-4189580
citace:
50 rokov po spustení Ariane je program na úplnom ústupe
Sébastien Cailliau, pridružený riaditeľ spoločnosti Cylad Consulting, na otázku pred mikrofónom Europy 1 je pesimistický, pokiaľ ide o európsku situáciu: "V Európe už nemáme právo robiť chyby. Kontrola všetkého zaberie ešte viac času. diera nevydrží šesť mesiacov, ale 18 mesiacov až dva roky. Z krátkodobého hľadiska mám veľké obavy. Problémom Ariane 6 je dokončiť svoj vývoj a vyrobiť čo najviac“.

[upraveno 19.6.2023 08:43]

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
19.6.2023 - 10:08 - 
citace 19.6.2023 - 07:53 - Slavomír Fridrich:
..."V Európe už nemáme právo robiť chyby. Kontrola všetkého zaberie ešte viac času...


Navrh rozpoctu:

a postavime 4 prototypy, z ktorych tri vybuchnu a potom zmenime koncept...
:)
 
19.6.2023 - 14:01 - 
citace 17.6.2023 - 09:11 - Ervé:
Ono to tak asi nebude, polovina těch odborníků je v důchodovém věku, ze zbytku polovina umí jen francouzky a tihle všichni mají pracovní návyky a la France, v normálním světě jsou nepoužitelní. Takže tak 30 najde práci někde jinde u konkurence, a tak 100 se uchytí někde ve Francii a spol.

Chacha, vtipná poznámka. Pracovní morálka Francouzů, Italů, Řeků, Španělů apod. je pověstná. Už vidím, jak nastupují ke SpaceX a makají 10-12 hodin denně včetně víkendů.
 
19.6.2023 - 15:13 - 
citace 19.6.2023 - 10:08 - Martin Jediny:


Navrh rozpoctu:

a postavime 4 prototypy, z ktorych tri vybuchnu a potom zmenime koncept...
:)


A co Skylon?
Děje se tam něco?

Tohle by mohla být cesta. Jen pochybuju, že by si někdo troufl spustit stavbu Skylonu bez dokončení motorů, aby zatím(s normálními motory)létal jako suborbitální a případně jako znovupoužitelný první stupeň...
 
19.6.2023 - 20:28 - 
na regulerny suborbitalny skok ti staci M4.
(btw SRB urychlovali STS tiez len na cca M4)
bostery ariane5 idu az na 2020m/s, Falcon9 trochu menej.
Blackbird M3,35 lenze pomer tah/hmotnost len 0,44

takze realne to je, ci uzitocne je otazka...
 
20.6.2023 - 01:40 - 
citace 19.6.2023 - 20:28 - Martin Jediny:
na regulerny suborbitalny skok ti staci M4.
(btw SRB urychlovali STS tiez len na cca M4)
bostery ariane5 idu az na 2020m/s, Falcon9 trochu menej.
Blackbird M3,35 lenze pomer tah/hmotnost len 0,44

takze realne to je, ci uzitocne je otazka...

Užitek by spočíval v testování draku a jednotlivých subsystémů SKYLONU na reálném, byť zjednodušeném stroj a krom úvodních testů při "běžném" provozu. To včetně většiny pozemního zařízení a zabezpečení.
Pro začátek by se asi hodilo, aby raketový motor v trupu byĺ kerosen/kyslík, aby stroj neměl dvě paliva - nebo hned či později použít proudové(i raketový) motory na vodík a získat část financí na testy ze "zelených" programů..
V neposlední řadě by tak Evropa měla svůj znovupoužitelný nosič, který by zároveň mohl provádět suborbitální lety, ať už pro civilní výzkum nebo pro vojenské účely...
 
20.6.2023 - 06:47 - 
Vývoj Skylonu i v té jednoduché verzi je na x miliard, a do toho nikdo nepůjde u suborbitálních letů. Motory pro orbitální lety jsou bez velké šance na úspěch, sice pokračují ve vývoji už 10 let, ale nějaký velký pokrok nevidím. 
20.6.2023 - 07:29 - 
citace 20.6.2023 - 06:47 - Ervé:
Vývoj Skylonu i v té jednoduché verzi je na x miliard, a do toho nikdo nepůjde u suborbitálních letů. Motory pro orbitální lety jsou bez velké šance na úspěch, sice pokračují ve vývoji už 10 let, ale nějaký velký pokrok nevidím.

Jenže to není myšlené jen jako stroj pro suborbitální lety, ale především jak první stupeň pro nějaký menší druhý- otázka je, jak velký by ten druhý stupeň mohl být a s jakou nosností na LEO.

 
20.6.2023 - 08:58 - 
Tam je potom otazka, aky prvy stupen je najefektivnejsi a najlacnejsi...

vzduchove motory maju fantasticke Isp ale mizerny pomer hmotnost/tah...
druha vec je ze hmotnost/tah nebyva u beznych motorov klucovou prioritou. zrejme by slo nieco vyspickovat...
 
24.6.2023 - 01:58 - 
Asi to patrí sem.
https://www.dasinvestment.com/pilnys-asia-insights-geopolitik-im-weltall-nicht-nur-die-grossmaechte/
citace:
Geopolitika vo vesmíre: Nielen veľmoci sa usilujú o hviezdy
Na hviezdy siaha aj Afrika a juhovýchodná Ázia. Vesmírne a satelitné programy mali vždy vysoký symbolický význam a sú všeobecne považované za pečať kvality pre vedu a výskum krajiny.

Článok popisuje systematické snaženie sa krajín ako Vietnam alebo africké Džibuti, kne chcú Číňania postaviť kozmodrom ktorý by dosť priamo, konkuroval tomu Európskemu v Kourou.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
24.6.2023 - 08:56 - 
Vietnam je velká země snažící se o pokrok a vymezení vůči Číně, která zase pomalu ovládla ekonomicky Afriku, aby měla snadný přístup k surovinám. Takže kosmodrom v Africe je reálný. Vietnam by klidně mohl mít vlastní malou raketu. Zákazníků z okolí, co nechtějí lézt Číně do zadku, je spousta. 
24.6.2023 - 12:13 - 
Rakúske úspechy a sťažnosti, rovnaké ako u nás doma v Európe všeobecne.
https://futurezone.at/science/raumfahrt-nasa-esa-beitrag-oesterreich-beyond-gravity-tttech-terma-peak-industries-auftraege/402498090
citace:
Rakúske vesmírne spoločnosti sú zaseknuté vo svojom vývoji, pretože štát nie je dostatočne zapojený do projektov ESA.

Takmer žiadny medzinárodný vesmírny projekt sa nezaobíde bez odborných znalostí z Rakúska: Tepelná ochrana od Beyond Gravity robí teleskop Jamesa Webba a kapsulu NASA Orion odolnými voči extrémnym teplotám. Siete od TTTech zabezpečujú hladkú výmenu dát medzi komponentmi vesmírnej lode. Senzory Terma zaisťujú, že sondy ako JUICE zostanú na ceste k Jupiteru na správnom kurze. Cestovanie do vesmíru je tiež rýchlo rastúcim odvetvím v Rakúsku.
..
Napriek tomu mnohí opúšťajú Rakúsko. Niektorí idú do USA, iní len cez hranice do Mníchova, kde sa okolo tamojšej TU formuje nové „Space Silicon Valley“, ako to nazýva Robert Greinecker. Nemecko prispieva len do sektora pozorovania Zeme sumou 669 miliónov eur . Výnosy pre nemecké spoločnosti sú zodpovedajúco vyššie.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
29.6.2023 - 09:56 - 
citace 28.6.2023 - 19:06 - Martin Jediny:
Dovodom by mohla byt moralna integrita...

Nuž ja by som sa aj bol ochotný, sa nad tým rozčuľovať a hľadať argumenty..
Ale najskôr.. Tá Európska pilotovaná vesmírna loď a program pilotovaných letov k tomu, je kde?

Keď už takto môžu uvažovať politici a spoločenské elity, tak môžem aj ja.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
04.7.2023 - 13:31 - 
E. Berger v článku citoval Aschbachera na . Nejméně do roku 2025 A6 nepoletí důležité mise. A díky SHS možná nikdy. A5 by měl letět v úterý...
Diplomaticky popis situace Evropy.
https://arstechnica.com/space/2023/07/europes-venerable-ariane-5-rocket-faces-a-bittersweet-ending-on-tuesday/
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1675876023332683776
 
05.7.2023 - 18:28 - 
Uvidíme, jak se bude dařit malé raketě Spectrum na kapalný propan.
Let plánován 2023.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Isar_Aerospace_Spectrum
K firmě má blízko tento bývalý vynikající odborník SpaceX.
https://alpinespace.vc/team/bulent-altan?popup=true
Má i firmu https://mynaric.com/news/mynaric-optimizes-management-structure-mustafa-veziroglu-will-become-sole-ceo-with-bulent-altan-set-to-join-supervisory-board/

 
07.7.2023 - 08:39 - 
https://www.golem.de/news/raumfahrt-wie-die-ariane-5-zum-monument-des-scheiterns-der-esa-wurde-2307-175594.html
Obsiahly článok o peripetiách vývoja Európskych nosičov a pochybeniach
ktoré ho ovplyvnili.
citace:

Ako sa Ariane 5 stala pomníkom zlyhania ESA
..
Ariane 5 bola pre satelitný trh príliš veľká. Nikto ich však nechcel opäť zmenšiť, hoci bez Hermesa by taká veľká raketa nemala využitie. Medzitým bolo všetko na Ariane 5 navrhnuté len pre Hermes. Satelity už nehrali takmer žiadnu rolu. Zašlo to tak ďaleko, že nikto nevyvinul adekvátny raketový stupeň na vypustenie satelitov, ktoré v tom čase lietali takmer výlučne na geostacionárnej dráhe.
..
Cesty do vesmíru pozorujem už vyše 20 rokov a slovo, ktoré ma napadá, je arogancia, ktorá znovu a znovu rezonovala v tlačových správach a diskusiách so zástupcami Esa, najmä vo vzťahu ku SpaceX - neotrasiteľná až popieranie reality . Poznámky ako , že SpaceX predáva sen a že ich treba nechať spať , zostali v pamäti . A to dlho potom, čo Falcon 9 úspešne letel. Alebo že v Európe sa vyrába Mercedes a v SpaceX Tata .

Zdá sa, že Esa sotva dokáže rozpoznať svoje vlastné obmedzenia a chyby. To potom vedie k nevysvetliteľným plánom, ako je rozvoj medziplanetárnej vesmírnej logistiky európskymi kozmickými loďami s jadrovými raketovými pohonnými systémami do roku 2035. Aj keď Esa už nebude mať v roku 2023 pripravené žiadne rakety na štart, verí, že je v popredí vesmírneho cestovania. Je to, ako keby Esa žila v paralelnom svete, ktorý sotva pripúšťa akúkoľvek kritiku.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
07.7.2023 - 12:55 - 
Slavo, diky za odkaz.
Ta historie je dlouhá a košatá. Smutná jsou dřívější vyjádření ke SpaceX.
Poslední věta je výstižná.
Esa je na rozcestí: buď se vrátí zpět do reality nebo skonci jako její předchůdkyně organizace Eldo.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_Launcher_Development_Organisation
 
10.7.2023 - 23:21 - 
Zaujímavé a nečakané zamyslenie s Francúzska.
citace:
https://www.robert-schuman.eu/fr/questions-d-europe/0676-le-fordisme-spatial-et-l-europe
Priestorový (vesmírny) fordizmus a Európa


Článok naráža na prirovnanie toho čo sa s kozmonautikou deje, na dopad snáh Henryho Forda na automobilový priemysel.
..
Apropo.
Ak sa skutočne zmenila, kozmonautika ako taká.
Možno by sa mala zmeniť, aj jej popularizácia.

Ja za to samozrejme nemôžem. Buďme za to vďačný, Elonovi Muskovi.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
11.7.2023 - 00:47 - 
citace:
https://www.thespacereview.com/article/4618/1
Kríza a príležitosť pre európsky prístup do vesmíru

Predstavitelia ESA uviedli, že diskusie so SpaceX sa začali v máji minulého roka, keď im výkonný riaditeľ spoločnosti povedal, že v júli 2023 budú mať miesto na manifeste pre Euclid. Nasledovala trojmesačná štúdia uskutočniteľnosti, aby sa zistilo, či sú na vesmírnej lodi potrebné nejaké zmeny. z dôvodu odlišného prostredia štartu Falconu 9, po ktorých nasledovali testy na overenie tohto hodnotenia. „Môžeme spustiť v júli, pretože sme nemuseli meniť žiadny hardvér,“ povedal Paolo Musi, programový manažér Euclid v Thales Alenia Space, hlavný dodávateľ Euclid.

Zatiaľ čo ESA minulý október oznámila, že spustí Euclid na Falcon 9, zmluva na tento štart bola uzavretá až koncom januára. „To, čo bežne robíme za tri roky, sme museli stlačiť do piatich mesiacov,“ povedal Mike Healy, vedúci vedeckých projektov v ESA.

Naznačil, že medzi Európanmi a SpaceX došlo k trochu kultúrnemu stretu. "Je príliš veľa rozdielov, aby som to povedal," povedal. „Sú veľmi šikovní, dokážu vyriešiť problémy za pochodu,“ povedal o SpaceX. „Myslím si, že európsky spôsob je oveľa viac v tom, že optimalizujeme proces a uistíme sa, že musíme proces sledovať.“

"Museli sme sa navzájom prispôsobiť. Neboli na nás zvyknutí a my nie sme na nich naozaj zvyknutí,“ povedala Racca. "Ale som veľmi spokojný so vzťahom, ktorý sme mali so SpaceX."

Bolo potrebné prekonať technické výzvy, ako aj regulačné. „Celá kontrola dovozu a vývozu ITAR je bolestivá. To nie je chyba SpaceX, ale taká je realita,“ povedal Healy. Na minulých misiách, ako je Sentinel-6, to NASA riešila, ale tentoraz sa ESA a SpaceX museli popasovať s týmito výzvami. "Ale to je len prostredie, ktorému čelíme, a podarilo sa nám nájsť riešenia vo veľmi krátkom čase na všetko, takže to nemôže byť také ťažké."

Predstavitelia ESA odmietli povedať, koľko zaplatili za štart Falconu 9 s odvolaním sa na komerčný charakter zmluvy. Priemyselné zdroje uviedli, že ESA zaplatila malú prirážku oproti katalógovej cene Falcon 9, v súčasnosti 67 miliónov dolárov, aby pokryla špeciálne požiadavky na misiu, ako je zvýšená čistota, aby sa zabránilo kontaminácii optiky Euclid.
..
„Sme v kríze a mali by sme využiť príležitosť premeniť túto krízu na činy a zmeny, ktoré je potrebné prijať, aby sme v budúcnosti vyvinuli robustný nosný systém pre Európu,“ povedal Aschbacher po spustení Euclid. bol však presvedčený, že súčasná kríza – nedostatočná schopnosť Európy spustiť užitočné zaťaženie – čoskoro pominie. "Potom týchto pár mesiacov bude výkyv."


Nq margo slov, šéfa ESA.
Všetci v to silno dúfame.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
11.7.2023 - 05:50 - 
Velká chvála v článku na SpaceX. ESA zakazník se musela přizpůsobit jejich tempu. A zvládli to.
Dtto bude mise Hera a další.
Ta cena 67 mio$ + drobné je opravdu málo.
Vytržen 1.trn z paty.
Pokud bude létat pravidelně Starship, tak A6 nemá šanci.
 
11.7.2023 - 10:01 - 
@Grofino
Problém je že nákup služieb SpaceX, nie je riešením tejto krízy, ale jedným z jej prejavov. A čím viac a za výhodnejšiu cenu, toho od SpaceX európa nakúpi, tak o to viac táto kríza narastie.
[upraveno 11.7.2023 10:01]

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
11.7.2023 - 10:22 - 
@Slavomír Fridrich
Slavo, co je Arianegroup? Privátní firma napojená cecíkem lobisticky na některé politiky.
Co je SpaceX? Privátní globální firma a lídr. Nechme se překvapit.
Budoucnosti světa budou velet jiní nežli senilové.
 
12.7.2023 - 22:22 - 
citace 11.7.2023 - 10:01 - Slavomír Fridrich:
@Grofino
Problém je že nákup služieb SpaceX, nie je riešením tejto krízy, ale jedným z jej prejavov. A čím viac a za výhodnejšiu cenu, toho od SpaceX európa nakúpi, tak o to viac táto kríza narastie.

Šel by sis koupit ty samé pomeranče kilo za dvacku, anebo radši za stovku? Něco mi říká, že jakmile se začne provozovat Starship, tak do raketové krize spadne úplně celý svět snad jen kromě Číny a Rocket Lab.
 
12.7.2023 - 23:09 - 
Tak ona je otázka, jestli by v takovém případě nebylo lepší přejít na výrobu nákladů pro Starship...
 
<<  3    4    5    6    7    8    9  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.114226 vteřiny.