Družice Terra má GaAs/Ge solární panely, takže z takovýchto materiálů panely zjevně vydrží déle než 20 let na oběžné dráze. A to byly dokonce vyrobeny přes 20 let starými technologiemi (které od té doby jistě pokročily).
Je třeba připomenout, že družice obvykle končí svoji aktivní činnost dříve než po 20 letech, ale nebývá to kvůli degradaci solárních článků, ale spíš vyčerpáním paliva pro stabilizaci, mechanickými poruchami (např. silových gyroskopů), nebo selháním přístrojů či elektroniky.
Ohledně solárních panelů je vysoce pravděpodobné, že i kdyby musely mít 3x větší počáteční výkon, než je průměrný příkon družice, tak by stejně byly levnější, lehčí a bezpečnější, než jakýkoliv dostupný jaderný zdroj elektřiny s odpovídajícím výkonem.
Včera (5.10.2024 v 14:46) Dragon Crew-8 překonal rekord v nejdelším letu pilotované lodě. Ten byl 215 dní a 8 hodin u Sojuzu TMA9 z roku 2006 nebo 215 dní a 10 hodin u Sojuzu MS-23 z roku 2023, který ovšem startoval bez posádky.
Pokud Crew-8 přistane 9.10. , nový rekord bude cca 219 dní. [upraveno 6.10.2024 18:20] [upraveno 6.10.2024 18:30]
jaká je vlastně výdrž Dragonu v kosmu? Pokud bude Crew-8 přistávat až 9.října, bude tam už 219 dní. Sojuz měl výdrž 7 měsíců a Rusové se ošívají, když tam má být déle než 210 dní, rekord mají 215 dní a 8 hodin.
U Space X jsem nezaznamenal, že by se to nějak extra řešilo a byl by to problém. Nebo je?
ad Martin Jediny - HST - bezpečná dráha 28,5°, nesplňuje (krom toho ve stínu jen 25 minut), kromě toho výměna za účinnější již 1993, 2002 další výměna a navýšení o dalších +30 % výkonu.
ad Martin Jediny - Iridium - dnes Iridium NEXT, Iridium Block 1 je nahrazena nebo v "záložním módu" (ono to pro investory vypadá dobře), tj. nutné uvést konkrétní družici na polární dráze z devatesátých let (pro zjednodušení), která přežila funkční více než dvacet let s prokazatelnými soláry a s předpokládaným kontinuálním odběrem cca 4 kW...
citace 6.10.2024 - 09:09 - Ervé:KH-11 (USA-129 naveden do atmosféry po 18 letech), ERS-2 fungoval 16 let. Panely na ISS nahrazeny po 20 letech.
ERS-2 - 21 duben 1995 - konec 2011, nesplňuje
KH-11 - ukažte mi ty družice a jejich panely u jednotlivých verzí, když říkate že je mají
ISS - Kde se píše, že se vyměňovaly či nahradily články, které fungovaly 20 let? Já se dočetl jen o 15 letech, proto ta diskuze vznikla, jak byly napájené vojenské družice v 90 letech (a případně později)...
P3/P4 byly přece vypuštěny až v září 2006 (tj. nesplňují ani tu podmínku devadesátých let)
Ako test rakety rozporuplne, fanusikovia SpX obycajne tlieskaju, ze raketa je odolna, ale tam je redundancia do urcitej miery obhajitelna. Tu ale s vypadkom GEM nikto neratal a otazka je, ako daleko boli od fatalneho zlyhania...
Ale ako test BE-4 fantasticke a to bolo to na co asi vsetci cakali.
test GEM nikto ani len neocakaval, ze by mal nejak zlyhat a je to separatne parcialne zlyhanie nesuvisiace s konstrukciou Vulcanu.
Pri GEM je otazka ci islo o statisticku nahodnu chybu, alebo o systemovu.
Raketa ukázala, že se umí vypořádat i s velkým problémem, a lidi na ní nelétají. Pentagon ale bude mít vlastní požadavky, a asi bude zvažovat, jakou raketou vypustí extrémně drahé a obtížně nahraditelné družice (KH a spol.). Podobná situace jako s Ariane 6, je to úspěch, jen není úplný a otázky zůstávají - na druhou stranu byl to test a zjistilo se, co potřebovali vědět.
citace:https://arstechnica.com/space/2024/10/ulas-second-vulcan-rocket-lost-part-of-its-booster-and-kept-going/
Federálny úrad pre letectvo, ktorý udeľuje licencie na štarty komerčných vesmírnych lodí v Spojených štátoch, vo vyhlásení uviedol, že vyhodnotil anomáliu posilňovača a "usúdil, že v tejto chvíli nie je potrebné žiadne vyšetrovanie." FAA nie je zodpovedná za reguláciu anomálií nosných rakiet, pokiaľ neovplyvňujú verejnú bezpečnosť.
Keď sa k tomu pridajú problémy, čo má "naša" EÚ Vega..
Tak tá nová kompozitová technológia, asi bude nejaká problematická sama o sebe?
..
Chyba z roku 2019.
citace:https://web.archive.org/web/20200822014250/https://www.thespacereview.com/article/3986/1
Zlyhanie bolo ako stáť na plechovke od sódy. Vnútorný tlak neotvorenej plechovky sódy ľahko unesie váhu dospelého človeka. Ale po jej otvorení sa vnútorný tlak uvoľní a hmotnosť toho istého dospelého človeka rozdrví plechovku naplocho. Keď Castor 600 dosiahol koniec horenia, ťah (a vnútorný tlak v motore) začal klesať, ale viac, ako sa očakávalo. Niečo, čo sa však nezmenilo, bol tlak okolitého vzduchu. Tlak rýchlo sa pohybujúcich plynov vo vnútri dýzy nebezpečne klesol pod tlak okolitej atmosféry a vonkajší vzduch v okamihu rozdrvil dýzu presne ako plechovku od sódy. Tryska nebola urobená zle, bola zle testovaná.
Členové posádky Shenzhou-18 [Šen-čou 18] ve složení velitel Ye Guangfu [Jie Kuang-fu], palubní inženýr Li Cong [Li Cchung] a specialista pro užitečné zatížení Li Guangsu [Li Kuang-su] na palubě Čínské kosmické stanice vyslali v úterý 1. října 2024 z vesmíru zvláštní požehnání k 75. výročí založení Čínské lidové republiky. Na oslavu státního svátku přednesli kosmonauti v přímém přenosu svá srdečná přání národu a lidu:
„Přejeme naší velké vlasti prosperitu a jejímu lidu štěstí a pohodu. Děkujeme a uvidíme se na přistávací ploše Dongfeng [Tung-feng]!“
Čímž nám i připomněli, že se jejich pobyt na oběžné dráze pomalu chýlí ke konci. Přistání kosmonautů se očekává ke konci října (27. října 2024?). Ještě předtím (23. října 2024?) by měla nosná raketa Dlouhý pochod-2F vynést na oběžnou dráhu kosmickou loď Shenzhou-19 [Šen-čou 19] s další trojicí kosmonautů k půlročnímu pobytu na Čínské kosmické stanici.
Vzhledem k tomu že Čínská národní kosmická agentura přesné dlouhodobé letové plány předem nezveřejňuje, je docela problematické předpovídat data budoucích startů. Zásobovací loď Tianzhou-8 [Tchien-čou 8] nakonec v září ke stanici dopravena nebyla a zatím nejsou ani náznaky příprav k jejímu vynesení. Je tedy otázkou, jestli bude vynesena ještě v říjnu nebo ji přijme až další posádka kosmické stanice ke konci roku 2024. Podle původního předpokladu by měly vylepšené nákladní lodě nové série létat ke stanici průměrně každých 8 měsíců.