Čínská agentura pro pilotované kosmické lety CMSA pokračuje ve vyhodnocování stavu kosmické lodi Shenzhou 20 (Šen-čou) po jejím zasažení úlomkem kosmické tříště. Prozatím stále počítá s jejím využitím pro návrat tříčlenné posádky. Kosmonauti Čchen Tung, Čchen Čung-žuej a Wang Ťie tak prozatím zůstávají na palubě čínské kosmické stanice. Překonali také rekordních 200 dní pobytu (nyní cca 201 dní a 16 hodin). CMSA však také zahájila přípravy pro potenciální záchrannou misi s využitím kosmické lodě Šen-čou 22. Rozběhnuly se práce na komplexu SLS na kosmodromu Ťiou-čchüan. V pohotovosti jsou stále také pátrací a záchranné týmy rozmístěné ve Vnitřním Mongolsku, kam se bude přistávat.
Společnost Vast zveřejnila video z rozkládání panelu fotovoltaických článků na družici Haven Demo. K události došlo 2. listopadu. Úkolem družice je ověřit všechny kritické (sub)systémy vyvíjené jednomodulové stanice Haven-1 a jejích potenciálních nástupců.
Lenže momentálne je NASA skôr ako na realizáciu "nových odvážnych vízií, zrelá pre aplikáciu krízového manažmentu. Keď sa robia kruté škrty, kruto určujú priority, a zachraňuje sa to čo sa ešte zachrániť dá.
Hlavnou vyhodou by malo byt, ze JI nie len trochu tomu rozumie, trochu je pre to nadseny, a aj to vie trochu riadit,...
...ale hlavne sa nemusi bat o svoju poziciu, ako karierny byrokrat, a moze povedat, co si mysli...
Pokud jde o Guowang, jedná se o příšerně hloupý a nebezpečný plán vypustit tisíce družic na dráhu o výšce přes 1100 km. V této výšce je životnost kosmického smetí ve stovkách až tisících let. Starlinky, které selžou, shoří do 3 let, takže nehrozí Kessler. Řeší tohle někdo z ESA nebo OSN? Čína už několikrát dokázala, že na ostatní kašle, tohle ale poškodí všechny.
ATV není dobrý vzor. Servisní sekce zajišťuje i manévrování u stanice, komunikaci, přetlakování a energii pro nákladní kabinu. Konstrukční číslo je kolem 10 u běžných stupňů.
Myslim, ze to su dve otazky.
Jedna, ci existuje uzitocny naklad, pripadne, ci ma zmysel ho takto pripravit
a druha otazka, ci sposob, ktory Tomas navrhoval je efektivnejsi, lepsi, vytaznejsi, lacnejsi, spolahlivejsi, ...
Aj ked v podstate chcel len overit svoj vypocet...
Ale okrem Isp neuviedol ani mnozstvo paliva, ani konstrukcne cislo.
Takze nie je co spocitat.
Ak by sme sa drzali hydrazinu, tak napr. ATV ma 13,5tony s 9 tonami paliva pri 3,13 km/s. by naklad 13,5tony urychlil nasledovne:
(13,5+13,5)/(13,5+13,5-9)=1,5
3,13xln(1,5)=1269m/s
Takze zvysnym 13 tonm ostava este hodne prace...
Ak pristupime na Tomasovych 3747m/s, pripadne konstrukcne cislo serv. modulu 6,
tak pre 5ton k Marsu a 0,5tony na uzol mi ostava 20,5tony servis. modulov, teda s palivom 17 ton
To potom je 3747m/s x ln(26/9) = 3975 m/s potom pozadovanych 3800m/s by mohlo byt realnych...
Omezení startů raket kvůli shutdownu a nedostatečné kapacity FAA ovlivní i Starlinky, naštěstí teď často startují v nočních oknech. Komerční starty nejsou vládní, takže uvidíme, co se stane v případě odkladu EscaPade a New Glenn.
citace:„Isaacmanov manifest by radikálne zmenil prístup NASA k vede. Obhajuje nákup vedeckých údajov od komerčných spoločností namiesto vypúšťania vlastných satelitov a označuje to za „vedu ako službu“. Tento článok sa v rôznych diskusiách zmenil a nakoniec charakterizoval Isaacmana ako protivedeckého stavača v NASA.
..
Len si pamätajte: Isaacman financoval dve pilotované misie, ktoré naplnil vedeckými poznatkami , a zároveň získal štvrť miliardy dolárov na výskum a podporu pre St. Jude. https://nasawatch.com/space-science-news/jared-issacman-and-nasa-science/
Lenže tie svoje misie, plánoval a urobil ako donor - mecén.
To funguje, to nikto nespochybňuje.
Ale zámer nakupovať vedu, ako produkt na nejakom trhu?
4. problém nesymetrie. Při spojování 2 Falconů 9 je jeden 13 t motor+nádrže a druhý stupeň 5,5 t náklad a 7,5 t co? Jen nádrž? Pak musíte mít dokonalé propojení a přečerpání paliva před startem nebo v průběhu chodu motoru. Nebo kompletní stupeň? A pak máte další motor s nádržemi a celá mise se zase zkomplikuje.
Nejjednodušší (nejlevnější, nejspolehlivější) řešení je použít motor, kvůli kterému nemusíte upravovat rampu (TPH nebo N2O4/hydrazin) a vyhnout se spojení na orbitě - takže jeden rover jedním startem Falconu 9.
Pořád ale zbývá zásadní otázka, jaké rovery chcete na Mars poslat? Žádné se nevyvíjí, MERy už by asi nedokázal nikdo levně vyrobit a kopii Oppy/Persy by jste museli vyvinout verzi se solárními panely, což by bylo drahé.
Ja len, ze ak uz si na LEO a mas dost casu, tak nepotrebujes merlina na urychlenie.
Staci podstatne mensi motor s vyrazne vacsim pomerom expanzie pre vyssie ISp. Je ti jedno, ci zrychlujes 10minut, alebo dva dni...
Ono kuzlo spociva v tom, ze za usporu z celkovych z 8% na 4% za usporu na start ziskavame zlozitejsiu architekturu = nespolahlivejsiu... a to za ten risk asi nestalo.
Variantov a rieseni je vzdy viac a vzdy je otazka ktory zvolit.
Napr. 2xF9 su dostupnejsie, ako 1x FHeavy. ale Fhaevy je lacnejsi a arch. jednoduchsia.