Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma >
Téma: CZ- 5 Solidní raketa
22.3.2007 - 23:21 - 
Na www.Sinodefence.com jsem si přečetl konečně nějaké podrobnější informace o připravovaném nosiči CZ - 5 . Ví se něco ještě podrobnějšího ? Nosnost na nízkou dráhu, tah motorů 1 stupně, hmotnost při startu, celková rozpracovanost projektu, stav budování čtvrtého čínského kosmodromu pro tuto těžkou raketu na ostrově Chaj- nan, kdy má být první start, s jakými užitečnými zatíženími se počítá, zda bude raketa nabídnuta jako nosič mezinárodních družic , jaký transportér ji má přepravovat z montážní haly na rampu , má být nosičem čínského ROVERU pro Měsíc a sondy pro odběr vzorků, ... ? 
23.3.2007 - 06:38 - 
Myslím,že na vše odpovídá článek Dlouhý pochod páté generace T.Přibyla v Letectví-kosmonautice číslo 6 loňského roku. 
23.3.2007 - 21:16 - 
Relativně nejnovější zprávy jsou ze zasedání "parlamentu" ČLR z počátku března. Jak píší elektronické noviny ENORTH viz

http://tech.enorth.com.cn/system/2007/03/06/001567157.shtml

tak vývoj CZ-5 by měl trvat ještě 7 až 8 roků, než bude možno použít největší variantu s nosností 25 tun na nízkou dráhu pro vypuštění kosmické stanice (Neříkají zda zůstane na jednom modulu této hmostnosti, nebo zda to budou postupně zvtěšovat přidáváním dalších modulů). To prohlásil vedoucí vývoje nosičů pro pilotované čínské programy Huang Chunping. Číňani CZ-5 srovnávají s Delta 4 Heavy nebo Atlas 5 nebo Ariane 5.



Nový motor YF-100 o tahu 1,2 MN (120 tun) na kerosen + kapalný kyslík pro první stupeň byl úspěšně odkoušen 2006-07-04. Při zkoušce běžel celkem 400 sekund.

viz (jsou tam taky hezké fotky starších typů CZ raket):

http://www.shm.com.cn/discovery/2007-03/06/content_2086729.htm

Jinak počítají s tím, že budou tři základní moduly prvního stupně, a to průměr 2,25 m (1 x YF-100), nebo 3,35 m (2 x YF-100), nebo 5 m (2 x YF-77). Motor YF-77 je kyslíkovodíkový o tahu 539 kN (na hladině moře), 699 kN (vakuum), spec. impuls 333 s/432 s.

Model CZ-5-2.25 je dvoustupnový; pro druhý stupeň o stejném průměru se vyvíjí nový motor o menším tahu (zatím nevím kolik) taky na kerosin + kyslík. Nosnost 1,8 tuny na LEO nebo 1,3 t na HSO.

Model CZ-5-3.35 je třístupňový, 2. a 3. stupeň jsou převzatý 2. stupeň předchozího typu. K 1. stupni jako boostery mohou být připojeny 2 nebo 4 stupně 2.25 - maximální nosnost 12 t na LEO, nebo 7 až 7 t na GTO.

Největší model CZ-5-5.0 je dvoustupňový, má v prvním stupni 2 x YF-77, k němuž lze připojit jako boostery buď 2 x 2.25, nebo 2 x 3.35 nebo 2 x 2.25 + 2 x 3.35 nebo 4 x 3.35. V této poslední největší verzi by měl mít nosnost 23 t na LEO nebo 11 t na GTO. Velmi výhledově se počítá i s možností připojení až 8 x 3.35, což by zvedlo nosnost na 34 t na LEO. Rozměrově má být 1. stupeň podobný 1. stupní Ariane 5. 2. stupeň o průměru 5,0 m by měl mít jeden kyslíkovodíkový motor YF-75 (tah přibližně 160 kN).

 

____________________
Antonín Vítek
 
24.3.2007 - 08:37 - 
Rakete ktera ma kolem prvniho stupne naveseny jeste dalsi ctyri nebo snad dokonce i dalsich osm boosteru na kpl bych vubec neveril. Navic to asi nebude vubec levne reseni, ale mozna si to bude moci Cina za deset dvacet let dovolit.
 
24.3.2007 - 09:00 - 
citace:
Rakete ktera ma kolem prvniho stupne naveseny jeste dalsi ctyri nebo snad dokonce i dalsich osm boosteru na kpl bych vubec neveril. Navic to asi nebude vubec levne reseni, ale mozna si to bude moci Cina za deset dvacet let dovolit.



Co takovy Sojuz ? Ciolkovskeho rovnice zatim nikdo nezmenil.
 
24.3.2007 - 10:31 - 
Jen jsem zapomněl ocitovat přehledový článek ze sinodefense.com, na který upozorňuje anonym, který založil tuto niť:

http://www.sinodefence.com/strategic/launchvehicle/cz5.asp

Jinak se omlouvám za překlep (kterými jsme pověstný); trvání statické zkoušky na plný výkon a plnou dobu funkce motoru bylo 600 sekund, nikoli 400 s (Najdete to v originále v druhé citaci mého prvního příspěvku).

 

____________________
Antonín Vítek
 
24.3.2007 - 13:33 - 
citace:

Co takovy Sojuz ?


Jednoducha, robustni, tisickrat vyzkousena technologie prvniho stupne a boosteru. Proc ne, kdyz uz funguje.
Tady se mi zda, ze Cinani chteji nejakou univerzalni raketu. Tezsi varianty mi ale prijdou prilis komplexni a lehci rakety uz maji.
Podobny zpusob byl zvolen Rusy i pro Angaru, ale ta taky nepatri mezi moje oblibence.
 
24.3.2007 - 13:59 - 
citace:
Podobny zpusob byl zvolen Rusy i pro Angaru, ale ta taky nepatri mezi moje oblibence.

Mym oblibencem byla Energija, co nadelame ;o)
 
24.3.2007 - 15:30 - 
Myslím, že pokud jsou boostery na kph, max. rozumný počet boosterů je 4 jako má Sojuz nebo Energia a bude mít Angara 5A. Co se týče Angary, je zajímavé sledovat její vývoj. Prvá verse měla nahradit Zenit i Proton, s nosností na LEO cca 26.000 kg. Měla mít v prvém stupni jen jeden motor RD171 s tahem 834 tun, v druhém LOX/LH2 motor RD 0120M z Energie o tahu 200 tun a v třetím Briz M, tedy všechno odzkoušené motory. Unikátní mělo být paralelní řazení nádrží jak v prvém tak druhém stupni, což zkracovalo délku nosiče a umožňovalo využít profilu železniční tratě i leteckou přepravu. Myslím, že kdyby se tento nosič realizoval, již dávno mohl nahradit Zenit i Proton a pro nižší výkony mají Rusové dost jiných typů. Bohužel zvítězila koncepce jedné universální rakety, původně s modulem s motorem RD180 (polovina RD171) , který byl vyvinut i pro americký Atlas 5, nakonec definitivně s motorem RD191 (čtvrtina motoru RD171) s tahem jen 213 tun. Myslím, že tato přehnaná universálnost značně zpozdila vývoj této rakety. Rusko zatím nepotřebuje nové rakety v oblasti malých nosností a těžké rakety o nosnosti na LEO řádově 25 tun pro náhradu Protonu by byly jednodušší v původní variantě. Např. Angara 5A s nosností na LEO 28.500 kg bude mít v prvém stupni 5 universálních modulů (centrální a 4 boostery) a původnímu návrhu Angary stačil jeden již dlouhodobě odzkoušený motor. 
03.11.2008 - 13:46 - 
Dnes (2008-11-03) se na webu Xinhua objevila zpráva o předvedení modelu CZ-5 ve výstavním stánku firmy Aerospace China Science and Technology Group v Zhuhai. První start se očekává 2013. Vzhledem k tomu že středový první stupeň má průměr 5 metrů, nelze jej prakticky dopravovat ani vlakem, ani po silnici. Proto dosavadní čínské kosmodromy nepřicházejí v úvahu; bude pro něj používán nový kosmodrom Wanchang Hainan, kam se bude dopravovat speciální lodí. Boostery budou na kapalný kyslík/kerosin, hlavní stupně kapalný kyslík/kapalný vodík. Nosnost 25 tun na nízkou dráhu.

Hlavní použití: moduly kosmické stanice, měsíční sondy třetí generace pro automatickou dopravu vzorků měsíčních hornin zpět na Zemi, velký astronomický dalekohled, meziplanetární sondy, těžké aplikované družice aj. O použití pro lety lidí ani slovo.

http://chinaneast.xinhuanet.com/jszb/2008-11/03/content_14808981.htm

 

____________________
Antonín Vítek
 
03.11.2008 - 15:31 - 
V pilotovaném programu zřejmě vynese cosi jako Saljut. 
03.11.2008 - 17:58 - 
citace:
V pilotovaném programu zřejmě vynese cosi jako Saljut.


Měl jsem na mysli "man-rating", tedy kvalifikaci rakety pro vynášení kosmických lodí s lidskou posádkou. O vynášení modulů pilotovaných stanic (něco jako Zarja nebo Zvezda Protonem nebo Saljuty či moduly Miru) se v článku na Xinhua psalo.

 

____________________
Antonín Vítek
 
13.4.2009 - 08:38 - 
Na leteckokosmickém veletrhu Zhuhai Air Show byla předvedena maketa nosiče CZ-5D, viz

http://www.space-travel.com/reports/Analysis_China_reveals_new_super_rocket_999.html

 

____________________
Antonín Vítek
 
 


Stránka byla vygenerována za 0.208957 vteřiny.