Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: STS-120 Discovery
02.8.2007 - 14:18 - 
Tak už přivezli nádrž ET - 120 pro misi STS - 120

odkaz na fotografie:
http://mediaarchive.ksc.nasa.gov/search.cfm?cat=101

 
27.8.2007 - 20:22 - 
Na pěnové izolace příchytek kyslíkového potrubí (odkud při letu STS-117 odpadl kus izolace, který poškodil dlaždice na spodku trupu Endeavour) na nádrži ET-120, určené pro let raketoplánu Discovery, nalezili při rentgenoskopickém průzkumu mikroskopické náznaky prasklin. Probíhá analýza situace a zvažují se možné kroky. Viz:

http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5211

 

____________________
Antonín Vítek
 
27.8.2007 - 20:27 - 
NASA TV plánuje dne 2007-09-14 (pátek) sérii prezentací o chystaném letu STS-120. Přenosy z tiskovek jsou (časy uvádím v SELČ):

15:00 -- Space Shuttle and Space Station Program overview
16:30 -- STS-120 mission overview
18:00 -- NASA TV Video File
18:30 -- STS-120 spacewalk overview
20:00 -- STS-120 crew news conference (photo opportunity follows)


Podrobnosti (angl.):

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2007/aug/HQ_M07109_STS-120_Preflight_Briefings.html

 

____________________
Antonín Vítek
 
27.8.2007 - 23:02 - 
citace:
Na pěnové izolace příchytek kyslíkového potrubí (odkud při letu STS-117 odpadl kus izolace, který poškodil dlaždice na spodku trupu Endeavour) na nádrži ET-120, určené pro let raketoplánu Discovery, nalezili při rentgenoskopickém průzkumu mikroskopické náznaky prasklin. Probíhá analýza situace a zvažují se možné kroky. Viz:

http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5211

tak tady jsou ty praskliny: http://mediaarchive.ksc.nasa.gov/search.cfm?cat=101
 
28.8.2007 - 07:54 - 
Doporučil bych izolaci odstranit, případný vytvořený led odpadne při zážehu SSME a při nízké rychlosti nemůže napáchat škodu. Jsem zvědavý, co udělá NASA. 
28.8.2007 - 09:10 - 
citace:
Doporučil bych izolaci odstranit, případný vytvořený led odpadne při zážehu SSME a při nízké rychlosti nemůže napáchat škodu. Jsem zvědavý, co udělá NASA.


To je jeden ze zvažovaných postupů.

 

____________________
Antonín Vítek
 
28.8.2007 - 16:35 - 
Přes tento víkend (2007-08-25 až -26) Technici odstranili izolační pěnu ze 4 objímek, přidržujících kyslíkové potrubí k nádrži ET-120, u kterých bylo zjištěno popraskání pěnové izolace. U izolace na páté objímce rentgenoskopické testy neodhalily žádné náznaky prasklin. Přes víkend také dorazili na KSC na Floridě technici z továrny MAF u New Orleansu, kde se ET vyrábějí, aby se zúčastnili nového nanášení pěny na poškozená místa. V důsledku oprav se posouvají termíny převozu Discovery do VAB a následně i na rampu, ale termín startu 2007-10-23 zatím jak se zdá, není ohrožen.

 

____________________
Antonín Vítek
 
28.8.2007 - 21:13 - 
citace:
Přes tento víkend (2007-08-25 až -26) Technici odstranili izolační pěnu ze 4 objímek, přidržujících kyslíkové potrubí k nádrži ET-120, u kterých bylo zjištěno popraskání pěnové izolace. U izolace na páté objímce rentgenoskopické testy neodhalily žádné náznaky prasklin. Přes víkend také dorazili na KSC na Floridě technici z továrny MAF u New Orleansu, kde se ET vyrábějí, aby se zúčastnili nového nanášení pěny na poškozená místa. V důsledku oprav se posouvají termíny převozu Discovery do VAB a následně i na rampu, ale termín startu 2007-10-23 zatím jak se zdá, není ohrožen.


Proč nepoužijí na ochranu izolace něco na způsob perlinky,která se používá pi izolaci domů?
 
29.8.2007 - 09:57 - 
citace:
Proč nepoužijí na ochranu izolace něco na způsob perlinky,která se používá pi izolaci domů?


Protože by to bylo příliš těžké a snížilo by to velikost maximálního užitečného zatížení k vynesení na oběžnou dráhu. Proto se např. dokonce přestal povrch ET natírat barvou (uspořilo se jestli se nemýlím asi 350 kg o co se zvýšila nosnost a to je jen nátěr). Protě za jedno klio o co je těžší ET, přesně o tolik se sníží nosnost raketoplánu.

 

____________________
Antonín Vítek
 
29.8.2007 - 10:05 - 
U toho nátěru to bylo 270 kg. Pokud by se použila perlinka, tak ta obvykle má plošnou hmotnost kolem 0,15 kg/m2, což by znamenalo asi 180 až 200 kg na celou nádrž.

 

____________________
Antonín Vítek
 
06.9.2007 - 16:50 - 
Tak prý by měla být nádrž ET pro STS-120 opravena do dvou týdnů.
 
06.9.2007 - 17:36 - 
Ta nadrz uz je nachystana dnes rano bylo dokonceno spojeni s SRB

 

____________________
Mário Pliska
 
06.9.2007 - 21:35 - 
citace:
Ta nadrz uz je nachystana dnes rano bylo dokonceno spojeni s SRB


Máte pravdu, oprava izolace na objímkách tlakovacího potrubí pro kyslíkovou nádrž byla dokončena již minulý víkend.

 

____________________
Antonín Vítek
 
06.9.2007 - 21:54 - 
Další plánované etapy:

2007-09-19 - připojení družicového stupně Discovery k ET
2007-09-27 - převezení kompletní sestavy na rampu LC-39A
2007-10-09 až -10 - zasedání manažerů FRR (zhodnocení připravenosti ke startu)
2007-10-23 - začátek startovního období (první možnost startu)

 

____________________
Antonín Vítek
 
06.9.2007 - 22:23 - 
Jinak se na nasaspaceflight.com objevila velice zajimava zprava...

A to ze se asi (opet, uz to tady bylo jednou po STS-117, pak se to zase zmenilo.) upusti od vyrazeni Atlantisu po STS-125 bude dovybaven systemem SSPTS jenz umozni prodlouzit delku letu. Budou mu pridany mise STS-127 posledni cast KIBO a STS-131 s ruskym DM.

Tohle umozni zmena pravidel o ODMP ktere umozni Atlantis letat do Ledna 2011 bez dalsi nutne ODMP. Nebyt teto zmeny musel by skoncit v roce 2008.

Od tohoto vseho se ocekava ze 3 aktivni raketoplany umozni zakoncit cely program do 31/3/2010 na misto 30/9/2010.


http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5221

 

____________________
Mário Pliska
 
06.9.2007 - 22:43 - 
citace:
Další plánované etapy:

2007-09-19 - připojení družicového stupně Discovery k ET
2007-09-27 - převezení kompletní sestavy na rampu LC-39A
2007-10-09 až -10 - zasedání manažerů FRR (zhodnocení připravenosti ke startu)
2007-10-23 - začátek startovního období (první možnost startu)

Dobry den. Mel bych otazku. Ty praskliny byly zjisteny az po prevozu na misto kompletace s STS(vyplyva to u kontextu), tesne pred uchycenim? Byl vubec nejak zjistovan vznik poskozeni? Vznikl defekt behem prepravy, coz nepredpokladam za pravdepodobne, nebo uz pri vyrobe? Zjistuje tohle nekdo? Kdo je vlastne na vine?
 
07.9.2007 - 00:03 - 
Chci se zeptat, nemáte někdo náhodou celý kreslený rozpis plá.letů na roky 2007-8 který mají na strákách: http://www.nasaspaceflight.com

zkoušel jsem to sehnad ale jeto placená služba.
Děkuji za odpovědi.
 
07.9.2007 - 00:05 - 
citace:
Chci se zeptat, nemáte někdo náhodou celý kreslený rozpis plá.letů na roky 2007-8 který mají na strákách: http://www.nasaspaceflight.com

zkoušel jsem to sehnad ale jeto placená služba.
Děkuji za odpovědi.
 
07.9.2007 - 08:55 - 
citace:
Chci se zeptat, nemáte někdo náhodou celý kreslený rozpis plá.letů na roky 2007-8
zkoušel jsem to sehnad ale jeto placená služba.

Kreslený plán z 2.1.2007:
http://images.spaceref.com/news/2007/FAWG.2007.01.02.pdf

Aktuálnější manifesty nemám v této podobě k dispozici. V textové podobě např. zde, ale bude se to ještě měnit:
http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5171
 
07.9.2007 - 09:52 - 
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20070021775_2007019847.pdf

Na str. 4 je manifest skupiny FAWG z 9.5.2007
 
16.9.2007 - 08:51 - 
Přesun raketoplánu Discovery z OPF do VAB bude zdržen nejméně jeden či dva dny. Příčinou je drobný únik hydraulické kapaliny z hydrauliky pravého hlavního podvozku. Jedna kapka za 20 vteřin, maximálně povoleno je 1 kapka za minutu.

Opravovat se to bude v pondělí (2007-09-17) nebo v úterý, takže převoz původně plánovaný na 2007-09-19 se nesthne, podle toho jak se dokončí opravy, bude převoz naplánován.

 

____________________
Antonín Vítek
 
16.9.2007 - 20:29 - 
Hydraulická ústrojí to sice dělají,ale není to závada vážná....tedy pokud jí NASA narozebere na věděcké úrovni . Pak bych odhadoval,že oprava bude v rozmezí asi tak týdne. Něco jsem se s hydraulikou napracoval, jak na pozemních strojích tak hodně na důlních. Zajímavá je tolerance v minimálním rozsahu 1 kapka za minutu. Například u vsunutého spoje bajonetem a s jištěním na jednu hydrosponu lze docílit nuluvý únik za 24 hodin. Záleží na kvalitě těsniva a styčných ploch. Takovou opravu bych si jako profík troufal odhadnout i s přesčasem dle rozsahu zjištěného poškození na 24 hodin maximum.....  
18.9.2007 - 08:55 - 
Zajímalo by mne jak je to s hydraulickými systémy ve vesmíru. Vakuum asi tolik nevadí ale co teploty hluboko pod bodem mrazu? Tuhnutí náplní, tvrdnutí těsnění, dilatace přesných součástek? Funguje tam vůbec? 
18.9.2007 - 10:26 - 
Tak už je to tady.

Včera (pondělí 2007-09-17) MMT rozhodla, že se těsnění v pravém podvozku vymění. Dnes by měli na kosmodrom přijet technici od firmy Goodyar, která těsnění dodala a musejí makat. Mezitím se demontují kola a brzdy, odpojují se silové i datové kabely a hydraulika. Převoz raketoplánu z OPF-3 do VAB se odsouvá nejméně na 2007-09-26 (možný skluz až na 2007-09-28). Převoz na rampu se posunuje na 2007-10-06 plus mínus 2 dny. Předpokládaný startu 2007-10-23 už není prakticky stihnutelný, ale může být nejdřív 2007-10-26.

Startovní období trvá do 2009-11-13.

Termín startu (2007-12-06) dalšího raketoplánu Atlantis (let STS-122 s laboratoří Columbus) zatím v ohrožení není.

 

____________________
Antonín Vítek
 
18.9.2007 - 10:31 - 
citace:
Zajímalo by mne jak je to s hydraulickými systémy ve vesmíru. Vakuum asi tolik nevadí ale co teploty hluboko pod bodem mrazu? Tuhnutí náplní, tvrdnutí těsnění, dilatace přesných součástek? Funguje tam vůbec?


Hydraulické systémy raketoplánu se používají jen během vzletu na oběžnou dráhu (řízení vychylování motorů SSME pro řízení směru vektoru tahu a tím "kormidlování" letu) a během sestupu atmosférou (ovládání elevonu, směrového kormidla, aerodynamické brzdy, vysouvání podvozku a brzd na podvozku). Vše je temperováno, pro vzlet jsou nutné všechy tři okruhy hydrauliky, pro přistání jen jeden ze tří okruhů.

Nikdy a nikde se nepoužívaly hydraulické systémy (pokud nehovoříte o cirkulaci chadicí kapaliny pro chlazení elektroniky jako o hydraulice) během letu na oběžné dráze.

 

____________________
Antonín Vítek
 
18.9.2007 - 10:40 - 
[quoteNikdy a nikde se nepoužívaly hydraulické systémy (pokud nehovoříte o cirkulaci chadicí kapaliny pro chlazení elektroniky jako o hydraulice) během letu na oběžné dráze.


Ja mel pocit, ze otevirani nakladoveho prostoru je hydraulicke?
 
18.9.2007 - 10:54 - 
citace:
Ja mel pocit, ze otevirani nakladoveho prostoru je hydraulicke?


Ne, je to elektromechanické zařízení. Astronauti mohou v případě jeho selhání to udělat "klikou"

Viz:

Each door actuation system provides the mechanism to drive each door side to the open or closed position. Each mechanism consists of an electromechanical power drive unit and six rotary gear actuators, which are connected by torque tubes to each other and to the power drive unit. Linkages transmit torque from the rotary actuators to the doors.

http://spaceflight.nasa.gov/shuttle/reference/shutref/structure/baydoors.html

 

____________________
Antonín Vítek
 
20.9.2007 - 10:26 - 
citace:
Přesun raketoplánu Discovery z OPF do VAB bude zdržen nejméně jeden či dva dny. Příčinou je drobný únik hydraulické kapaliny z hydrauliky pravého hlavního podvozku. Jedna kapka za 20 vteřin, maximálně povoleno je 1 kapka za minutu.

Opravovat se to bude v pondělí (2007-09-17) nebo v úterý, takže převoz původně plánovaný na 2007-09-19 se nesthne, podle toho jak se dokončí opravy, bude převoz naplánován.


Fotografie netěsnosti:

 
20.9.2007 - 21:55 - 
Díky za snímek. Usuzuji,že bud to nevydržel materiál při posledním přistání a nebo to je prostě chyba montáže. Mohu se dotazovat na adresu snímku s velkým rozlišením ? Děkuji pokud se naskytně někdo ochotný. 
21.9.2007 - 00:11 - 
Zde máte tu adresu snímku ve velkém rozlišení:
http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/images//large/07pd2492.jpg
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.262029 vteřiny.