|
Zdravím, kolegyně a kolegové!
Prosím pěkně, znáte někdo odkaz na solidní seznam (či mapu se seznamem) ruských základen ICBM?
Tom |
|
Na téhle stránce je seznam, ale není kompletní a je to anglicky, pokud to nevadí
http://www.globalsecurity.org/wmd/world/russia/rvsn.htm |
|
citace: Na téhle stránce je seznam, ale není kompletní a je to anglicky, pokud to nevadí
http://www.globalsecurity.org/wmd/world/russia/rvsn.htm
Díky, T. |
|
nieco zaujimave sa da najst aj tu
http://www.fas.org/nuke/guide/russia/index.html |
|
Jak je to s tím novým navrhovaným ruským kosmodromem?
Má polohu dostatečně blízko rovníku, aby z něj mohli startovat lodě k ISS? Pro start na dráhu se sklonem 51° nemůže být severněji než na 50°. |
|
citace: Jak je to s tím novým navrhovaným ruským kosmodromem?
Má polohu dostatečně blízko rovníku, aby z něj mohli startovat lodě k ISS? Pro start na dráhu se sklonem 51° nemůže být severněji než na 50°.
K ISS mají létat Sojuzy a Progressy z Bajkonuru až do konce jejího provozu v roce 2020, nezávisle na novém kosmodromu Vostočnyj.
Poloha kosmodromu Vostočnyj je např. zde:
http://www.russianspaceweb.com/svobodny.html |
|
To znamená, že ještě není jasné, jestli Vostočnyj bude postaven vedle kosmodromu Svobodnyj s využitím jeho infrastruktury, nebo jestli bude někde jinde. Logická mi přijde první možnost, využití logistiky, staveb, ramp a stavba či přestavba nových. No, uvidíme v jakém stavu to bude za 5 let. |
|
Jasné už to je, bude postaven na místě kosmodromu Svobodnyj :
http://www.spacedaily.com/reports/Russian_space_center_to_launch_boosters_999.html
Vice Prime Minister Sergei Ivanov said the new Vostochny space center will be built on the former site of the Svobodny space center, the Russian news service said. |
11.2.2008 - 13:57 - Vítězslav Novák | |
|
Současná infrastruktura nehraje moc roli - je tam 5 sil pro Rokoty (zatím nestartoval ze Svobodného ani jeden), ploščádka pro starty Startů, ale ty žádnou ploščádku nepotřebují, startují se klidně z mobilního nosiče, a měly se budovat dvě rampy pro Angary, čort znájet v jakém jsou stavu. Nejspíš nekopnutém.
Zajímavější je blízkost transsibiřské magistrály (stanice Svobodnyj, 7708. km) a odbočka přímo do Svobodného-18 (dnes Uglegorsk - pozor, Uglegorsků je víc) a splavná řeka Zeja, přítok Amuru. Letiště přímo na základně a dvě v okolí. Protože spodek Angary se má vyrábět v Omsku, půjdou díly po železnici (tedy snad - musím zkontrolovat, jestli tam nejsou nějaké tunely) až na místo.
Kromě toho o "občanský kosmodrom" hodně stojí jak místní vedení, tak lidé. Což je dost podstatné. Pádová pole prvních stupňů jsou na ruském území a v divočině. Počítá se s mohutným rozvojem základny i přilehlých měst, ústavy, školy atd atd.
Plány jsou - letos začátek projekčních prací, 2010 začátek stavby, 2015 první starty komerčních družic, 2018 první pilotované lety. |
|
Snad jim to vyjde, bylo by na čase po těch hromadách nesplněných slibů z 90.let. Podmínky na Sibiři v zimě nebudou nic moc. Ale na Bajkonuru stojí počasí za prd jak v zimě, tak i v létě, takže možná tam bude líp. Hlavně díky globálnímu oteplování, na které se určitě na Sibiři nedočkavě těší. Apropó, jak je na tom Angara, rozjeli už konečně výrobu a testy nebo se stále čeká na peníze? |
12.2.2008 - 14:48 - Vítězslav Novák | |
|
Angara - poslední zprávy jsou, že v prosinci skončily tříměsíční zkoušky prvního stupně (tedy bloku, který bude pro A-1.x tvořit celý první stupeň a složením 3 nebo 5 vznikne 1. stupeň A.3 a 5). Druhý stupeň pro lehkou Angaru (Briz KM) se používá jako 3. stupeň Rokotů a běžně létá, Briz M létá s Protonem.
První stupně a celé lehké Angary 1.x se mají vyrábět v Poljotu v Omsku, už se tam připravuje cech.
Na rok 2010 se připravují konstrukčně-letové zkoušky startovního komplexu v Plesecku, 2011 má být první start z Plesecku a 2012 z Bajkonuru (Bajtěrek). Prý jsou práce hotovy na 60% a pokračují podle plánu.
90. léta jsou dobou Jelcinského úpadku, kdy Rusko na tom bylo hůř než SSSR za Brežněva - a to je co říct. Putin se mi nejeví jako snílek ani jako blábolil a když podepsal "ukaz", tak ví do čeho jde. O serióznosti svědčí i to, že do kosmonautiky začal víc investovat teprve když měl pokryto základní - obranu a plyno- a ropovody.
Přestavbu Svobodného na Vostočnyj má na triku Sevasťjanov, předpokládám, že ten, kterého vykopli z Eněrgije že se příliš málo držel při zemi. Ten to brzdit nebude.
BTW - nedaleko Svobodného (města) je i základna Ukrainka dálkových bombardérů Tupolev 95, které teď prověřily nejdřív japonskou PVO a potom obranu Nimitze. Takže spojení je vyřešeno všemi způsoby - vodní, železniční i vzduchem.
Podmínky - Svobodnyj leží na 51°s.š - takže Praha. Kolem je tajga, odhaduju podmínky jako na jihu Bajkalu. A tam je v létě solidní teplo. Pokud člověk není vůl a neleze do Bajkalu (jako kdysi za mlada já)... V zimě je halt zima sibiřská... |
|
O Sevastyanovi a Vostočnom by som radil:
http://www.rg.ru/2008/01/30/reg-priamurje/sevastyanov.html
K Angare je pekný článok na Novostiach kosmonavtiki :
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/numbers/299/27.shtml
A skúšky už spomínaneho URM-1:
http://www.buran.ru/images/jpg/
obrázky
IMG_0328.jpg
IMG_0336.jpg
IMG_0369.jpg |
17.2.2008 - 21:50 - edoktor | |
|
Sojuzy budou startovat z kosmodromu Korou(ESA) http://www.esa.int/SPECIALS/Launchers_Access_to_Space/SEM6JRS4LZE_0.html |
|
citace: Sojuzy budou startovat z kosmodromu Korou(ESA) http://www.esa.int/SPECIALS/Launchers_Access_to_Space/SEM6JRS4LZE_0.html
Na uvedené stránce je zastaralé datum uvedení Sojuzů v CSG k provozu. Na stránkách FKA z dnešního dne
http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=2924
uvádějí, že první straty se uskuteční až v polovině roku 2009.
____________________ Antonín Vítek |
|
[quoteNa uvedené stránce je zastaralé datum uvedení Sojuzů v CSG k provozu. Na stránkách FKA z dnešního dne
http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=2924
uvádějí, že první straty se uskuteční až v polovině roku 2009.
Otázka je jak se ty datumy berou, jestli na podzim třeba nebude nějaký zkušební start a plný komerční provoz se počítá od roku 2009. Například na stránkách Land Launch uvádějí dostupnost od roku 2009, ale pomalu všude se píše o jeho prvním startu s družicí AMOS 3 v březnu 2008. |
|
Jedna laická: Jak tam ty Sojuzy dostanou? Teď je dovezou na rampu vlakem a pak zvednou. ____________________ --
MIZ |
|
Samozřejmě jednotlivé stupně dovezou lodí, konečná montáž na kosmodromu, přeprava na rampu po železnici.
Svobodnyj/Vostočnyj je na 51° šířky, takže se z něj nedají vypouštět náklady na dráhu s nižším sklonem než cca 53°, to je důvod pilotovaných Sojuzů až od 2020, k ISS by se nedokázaly dostat se 3 lidmi na palubě. Proč ale SSSR/Rusko nepostavil/nepostaví kosmodrom na Kubě nebo na těžní plošině na rovníku po vzoru Sea Launch? |
|
Sojuz je riešený tak, aby sa dal dopraviť na miesto štartu po železnici - myslím tým jednotlivé diely rakety pred konečnou montážou - "centrálny" stupeň a "bočné" stupne sa zmestia do profilu železnice.
Preprava rakety z MIK na rampu je samozrejme tiež po železnici, ale to je skôr z praktických dôvodov. Sovieti a Rusi tradične montujú raketu "na ležato", na rozdiel od USA a ESA, ktorý ich stavajú "na stojato". Prečo - to som nikde rozumne zdôvodnené nenašiel. |
|
R-7 byla vojenská raketa, takže vojáci trvali na obsluze v ležatém stavu (vojáčci by z 30 m padali příliš často). Dalším důvodem byly silné větry a horko/zima na Tjuratamu - budova pro vertikální montáž by musela být hodně robustní s výkonným topením a dokonalou klimatizací. |
|
Vojenský pôvod by mohol byť dobrým dôvodom aj z inej príčiny. Montážna budova sa dá jednoduchšie "zodolniť" - napríklad chrániť zemnými valmi alebo zapustiť pod povrch. Nikdy sa to neurobilo, ale v úvahách pri konštrukcii sa na to mohol brať zreteľ. A pokiaľ dokázali vyrúbať sály a bunkre pre atómové ponorky, boli by to schopní urobiť aj pre balistické rakety R-7. |
18.4.2008 - 03:28 - Jiří Hošek | |
|
citace: Svobodnyj/Vostočnyj je na 51° šířky, takže se z něj nedají vypouštět náklady na dráhu s nižším sklonem než cca 53°, to je důvod pilotovaných Sojuzů až od 2020
Stále je možné, že to bude nový dopravní prostředek, a už od roku 2018.
citace: Proč ale SSSR/Rusko nepostavil/nepostaví kosmodrom na Kubě nebo na těžní plošině na rovníku po vzoru Sea Launch?
Protože podmínkou bylo území Ruska. Proto ten postupný ústup z Bajkonuru. |
|
>Stále je možné, že to bude nový dopravní prostředek, a už od roku 2018.<
Ano, možné to je a stále doufám, pořád ale nebude moci létat ze Svobodného k ISS.
>Protože podmínkou bylo území Ruska. Proto ten postupný ústup z Bajkonuru.<
U pilotovaných letů se to dá pochopit, budoucí ruská stanice bude na vysoké dráze jak se plánovalo už pro Mir. Pro efektivní vynášení GEO a navigačních družic, starty k Měsíci a planetám je to ale hloupost. Vrtná plošina by byla ruské území, tam problém není. |
|
citace: >Stále je možné, že to bude nový dopravní prostředek, a už od roku 2018.<
Ano, možné to je a stále doufám, pořád ale nebude moci létat ze Svobodného k ISS.
>Protože podmínkou bylo území Ruska. Proto ten postupný ústup z Bajkonuru.<
U pilotovaných letů se to dá pochopit, budoucí ruská stanice bude na vysoké dráze jak se plánovalo už pro Mir. Pro efektivní vynášení GEO a navigačních družic, starty k Měsíci a planetám je to ale hloupost. Vrtná plošina by byla ruské území, tam problém není.
Kosmodrom Svobodnyj se začal budovat jako reakce na možné požadavky Kazachstánu na odchod rusů z Bajkonuru, vybudování kosmodromu je menší část problémů, co jsem pocopil budování Svobodného bylo pozastaveno z důvodu vysokých nákladů na vybudování infrastruktury (např. výroba kapalného kyslíku...) Mezi tím si Kazachstán uvědomil, že zrušením Bajkonuru jenom ztratí, takže podepsal s Ruskem dluhodobou smlouvu ohledně využití Bajkonuru ( Není v té smlově dohoda že území kosmodromu je pod nějakou zprávou Ruska?). Jinak pokud já vím je podepsána smlouva o vybudování komplexu pro komerční starty Angary z Bajkonuru - Bajtěrek se společným financováním. Pro Angaru zatím rusové plánují vojenské starty z Plesecku a to i na GEO. Zde by výstavba Svobodného byla významným přínosem. U vrtné plošiny je problematická infrastrukura. Například u SpaceX při přípravě Falconu na atolu Omelek jim unikl kapalný kyslík a museli jet pro nový na kontinent. |
18.4.2008 - 16:20 - Jiří Hošek | |
|
citace: co jsem pocopil budování Svobodného bylo pozastaveno z důvodu vysokých nákladů na vybudování infrastruktury (např. výroba kapalného kyslíku...)
Měl jsem na mysli kosmodrom Vostočnyj, jehož výstavba byla schválena koncem loňského roku. Sledujme tedy aktuální, letošní informace. |