Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5    6    7  >>
Téma: Ruské nosiče
19.7.2013 - 17:12 - 
toto je celkom vtipné

http://ria.ru/science/20130718/950700399.html#13742465532004&message=resize&relto=login&action=removeClass&value=registration

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
19.7.2013 - 17:18 - 
citace:
citace:
... engine-out schopnosť má len falcon 9 v istej časti letu - nie počas celého letu (ostatné americké nosiče nie) ...
iné nosiče sú zničené za letu...


Plnou engine-out schopnost (tedy schopnost dokončit plný program letu i při výpadku motoru) měli a úspěšně ji převedli pouze nosiče NASA:

- SaturnV (u mise Apollo 13 bylo předčasné nouzové vypnutí prostředního motoru z důvodu překročení podélných vibrací). Řídící systém nechal pracovat ostatní motory o 34s déle a dosáhl kompletní plánované dráhy.

- Space Shuttle (např. mise STS-51-F

U rakety Falcon9 si nejsem jistý, jestli situaci uznat za "plnou engine-out" schopnost. Raketa sice selhání jednoho motoru přežila, ale vše bylo velmi na hraně. Falcon9 nesl pouze 905kg nákladu místo v původním kontraktu slibovaných 6t a museli být obětovány vedlejší cíle mise (došlo k odhození co-satelitů). Díky tomu se podařilo splnit hlavní cíl mise (doletět k ISS) za cenu selhání plnění ostatních cílů.
Mimochodem, zřejmě proto u následujícího startu (kde už rakety byla vyrobena) došlo ke snížení hmotnosti neseného nákladu. Další starty byly odloženy a nyní se čeká na novou verzi rakety Falcon.


saturn 5 a sts už nelietajú... falcon 9 áno...

čo sa týka situácie s protonom... to na to nemá vplyv...
proton neviezol posádku... americké nosiče bez posádky nemajú (okrem spomínaného f9) schopnosť engine-out... us/eu nosiče nákladu čakajú na povel zo zeme...
neviem, čo je lepšie - či to pollovanie raz za 3 s, alebo čakanie na povel zo zeme... môžu si hodiť mincou imo... v oboch prípadoch je misia stratená (btw - proton nemá t/w na to, aby mohol letieť engine-out)

s5 a sts môžeš porovnať so sojuzom s posádkou (sojuz engine-out nemá a v prípade zlyhania motora nabieha las)
[Edited on 19.7.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
19.7.2013 - 17:32 - 
citace:
...
saturn 5 a sts už nelietajú... falcon 9 áno...


Falcon 9 už také nelétá.

... připravuje se jeho následník, Falcon 9v1.1, který ovšem ještě nelétá!
 
19.7.2013 - 17:48 - 
hehe, okej dobrý bod

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
19.7.2013 - 18:09 - 
citace:


Falcon 9 už také nelétá.




ked uz sme pri tom, zaujimalo by ma ci existovala raketa s tak kratkou dobou nasadenia... zeby rekord?
 
19.7.2013 - 18:11 - 
závisí... aké máš na to požiadavky? jedno aká nosnosť a tak?

lebo určite tu niečo nájdeš
http://space.skyrocket.de/directories/launcher.htm

edit: napr. black arrow má 4 lety za cca 3 roky...
[Edited on 19.7.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
19.7.2013 - 18:16 - 
citace:
závisí... aké máš na to požiadavky? jedno aká nosnosť a tak?



nic, len doba od prveho startu po posledny. F9 bude v tej tabulke asi dost vysoko
 
19.7.2013 - 18:25 - 
mám databázu od jonathana mcdowella... ak nezabudnem, tak to cez víkend naskriptujem...
sám som zvedavý na výsledky toho
[Edited on 19.7.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
19.7.2013 - 19:41 - 
citace:
toto je celkom vtipné

http://ria.ru/science/20130718/950700399.html#13742465532004&message=resize&relto=login&action=removeClass&value=registration




hkm..
tak má zrazu napadlo, či proton v ten moment nefungoval ako nejaký "detektor"?
 
19.7.2013 - 22:29 - 
este od anatoly zaka:
" Even though the operation is classified as "under special control," there was neither established procedure for video or photo documentation of the process or its inspection by an outside agency. However the technician's supervisor and a quality control specialist were supposed to check on the completion of the installation. All three people involved in this process did leave their signatures in the assembly log.

Lopatin stressed that along with a human error, the investigation commission identified deficiencies in the installation instructions and in the mechanical design of the hardware, which both contributed to the problem. For example, the mounting plate lacked an arrow which would match the direction of an arrow on the DUS unit."

Sounds like the supervisor and/ or QC guy didn't actually check the work but signed off anyway. Wow. And now for the lie detector tests..."


v rychliku:
-proces instalacie senzorov je klasifikovany ako "pod osobitou kontrolou", napriek tomu neexistuje postup na zaznamenanie instalacie videom alebo fotograficky, pre nezavislu kontrolu.
-instalaciu ma kontrolovat supervizor a specialista kontroly kvality. Obaja boli podpisani na prislusnych dokumentoch.
-samotny hardver ma nedostatky, napr. chyba sipka ktora by pasovala so sipkou na DUS jednotke
-vyzera to ze supervizor a kontrolor kvality "to podskrabli" bez toho aby pracu skutocne skontrolovali [Upraveno 19.7.2013 yamato]
 
11.8.2013 - 19:50 - 
http://www.russianspaceweb.com/proton_glonass49.html#0805

ruská vláda uvoľnila prepis stretnutia vyšetrovacej komisie - lopatin (vedúci vyšetrovania) povedal, že:
- počas výroby protonu došlo k vydaniu 19 povolení na zmenu dizajnu oproti štandardnému(a oproti výrobnej dokumentácie)
- všetky predštartovné činnosti postupovali v poriadku až do momentu T-0,4s, keď došlo k aktivovaniu núdzového algoritmu
- okolo 6,8s po štarte ukázala prudké zvýšenie pohybu riadiacich mechanizmov motorov 1, 3, 4 a 6, kde dosiahli max. výchylku
- v čase 7,7s motory dosiahli maximálny možný uhol - 7,5 st.
- +12,7s dosiahol nosič max. povolený náklon - stabilizácia nebola schopná kontrolovať yaw uhol
- ako následok - v čase +12,733 bol vygenerovaný príkaz "launch vehicle failure" (tj. chyba nosiča)
- telemetria potvrdila, že strata kontroly nad nosičom bola spôsobená chybnou inštaláciou senzorov uhlovej rýchlosti (DUS) v jednotke prístrojov PV-301...
- celkovo 6 kusov PV-301 sa nachádza na nosiči - 3 pre yaw, 3 pre pitch (moja pozn.: niekto sa pýtal na zálohy tých senzorov, ak si spomínam, nie?)
- tiež potvrdil, že 2 z 3 senzorov našli a boli nainštalované chybne (boli schopní ich nájsť vďaka tomu, že ostali v pomerne slušnom stave, vrátane červenej a žltej farby na kryte)... tretí nedokázali nájsť

komisia odporúčila:
- npo technomash zostaviť zoznam operácií pri výrobe, ktoré budú musieť byť dokumentované fotograficky a na video a následne podľa toho zmeniť súčasné výrobné postupy...
- gknpts chruničev a npts ap zmeniť PV-301 tak, aby nebolo vôbec možné nainštalovať senzory opačne
- zaviesť foto/video dokumentáciu výroby pv-301 + zaviesť ďalšie testy káblovania danej súčiastky
[Edited on 11.8.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
14.8.2013 - 22:41 - 
ďalší proton (rtf) vynesie družicu astra 2e pre ses 15.9.

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
15.8.2013 - 14:46 - 
citace:
ďalší proton (rtf) vynesie družicu astra 2e pre ses 15.9.

a roscosmos to poprel...
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=32046.msg1084546#msg1084546

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
23.8.2013 - 08:28 - 
http://www.russianspaceweb.com/proton_2013.html#0822

do konca roku ma proton planovanych este 5 startov...
prvy bude 15.9. pre ils

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
25.8.2013 - 14:37 - 
http://www.tsagi.ru/pressroom/news/735/

CAGI informuje o priebehu testov prvého stupňa MRKS-1 vo svojich aerodynamických tuneloch. Na základe doterajších testov bude musieť dôjsť k zmene dizajnu. Testy v ďalších tuneloch sú naplánované na september a október tohto roka.
 
25.8.2013 - 21:28 - 
citace:
... CAGI informuje o priebehu testov prvého stupňa MRKS-1 vo svojich aerodynamických tuneloch ...
Zaujímavý článok. Keďže sa mi nechcelo lúštiť azbuku - ako obyčajne - použil som gúgla. A ten čuduj sa svete vymyslel nové slovo. A to hneď také, že mi takmer pukla bránica. Pre MRKS použil termín MRDOLIA Neviem presne, čo je MRKS - na Buran sa to moc nepodobá - ale jedno je isté: že gúúúúgl jednoducho netrafil

 
25.8.2013 - 22:57 - 
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1468&pid=75517#pid75517 
25.8.2013 - 23:21 - 
@ J. Hošek: Dikes, toto mi uniklo. Teda Bajkal je niečo iné? To tuším projektuje Chruniščev

PS: na fotke v článku je čosi iné, než MKRS - skôr sa to podobá na kópiu projektu talianskeho raketoplánu

[Upraveno 26.8.2013 fritz.lochmann]
 
26.8.2013 - 09:08 - 
Na fotce je skutečně MKRS a projektuje to Chruničev. MKRS má být návratový první stupeň Angary (resp. bude první etapou její modernizace, raketa má mít pak nosnost 25-35 tun; v druhé etapě chtěji udělat návratový i druhý stupeň při nosnosti do 60 tun). Od Bajkalu se liší pevným křídlem namísto vyklápěcího. Rozvláčný výklad je na http://www.odnako.org/blogs/show_27384/ 
26.8.2013 - 12:30 - 
citace:
... MKRS má být návratový první stupeň Angary ...


Viem, že to tam píšu, ale neviem, ako to mam chápať. MRKS podľa toho, čo viem, by mal používať viacnásobne použiteľný prvý stupeň. Doterajšie informácie hovorili, že vybratý asi bude metanový motor, resp. by ten stupeň mali poháňať štyri. KbCha by chcelo, aby to bol ich vyvíjaný RD-0162. Niekde som videl informáciu, že v prvej etape by sa mali riešenia otestovať na Bajkale - okrídlenom prvom stupni Angary. Množstvo informácií a nákresov je možné najsť v príslušnej téme na novosti kosmonavtiki (vrátane článku o analýze použitia rôznych druhov pohonov):

http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum13/topic10696/

Súčasťou eskizného projektu, ktorý sa mal končiť v septembri tohto roka by mala byť i predstava o ďalšej evolúcii systému k plne viacnásobne použiteľnému.
 
27.8.2013 - 11:00 - 
to Jaro: Pochopil jsem to tak, že 1. MRKS-1 je viacnásobne použiteľný prvý stupeň určený pro Angaru. 2. MRKS-1 vznikl evolucí z Bajkalu, přičemž ho nahradil (nebo jinak, článek používal dva názvy pro dvě fáze vývoje jednoho prostředku).  
27.8.2013 - 13:29 - 
Raketový motor „2015“ pro MKPC – 1

MKPC-1 je jak již bylo uvedeno prvá etapa vývoje vícenásobně použitelného raketového systému – její 1. stupeň.

Technické požadavky motoru „2015“ (zkrácený překlad):
Tah u země:
předběžný tah: 120-180 tun
jmenovitý tah: 200-300 tun
forsírovaný tah: 240-360 tun
konečný tah: 70-105 tun

Specifický impuls ve vakuu při jmenovitém tahu:
3286 Ns/kg pro kerosen
3532 Ns/kg pro metan

Doba činnosti v letu: minimálně 150 min
Počet startů při činnosti: 1
Znovupoužitelnost: 25x
Parametry paliva na vstupu motoru:
maximální statický tlak: kyslík 0,2 MPa, palivo (RP1, Metan): 0,2 Mpa
teplota paliva: kyslík: 85-90 °K, RP1: 273-288 °K, Metan: 100-110°K
Rozsah regulace při stabilní práci: -50 / +20 %

Pozn: Na obrázku jsou v stupni 4 motory, neboť jeden (čtyřkomorový) by samozřejmě nemohl při tahu kolem 300 tun vynést s druhým stupněm na LEO 25 tun

[Upraveno 27.8.2013 PinkasJ]
 
27.8.2013 - 18:48 - 
http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/12612/

Podľa tejto správy z MAKSu sa pripravuje raketa Sojuz s laserovym zapaľovaním motorov pre kozmodróm Vostočny.
 
27.8.2013 - 19:21 - 


Makety MPKS-1 na MAKSe.
 
27.8.2013 - 19:31 - 
http://www.khrunichev.ru/main.php?id=1&nid=2860

V popise to centrum Chruničva označuje ako ich koncept viacnásobných kozmických rakiet a o MRKS-1 ani slova.
 
28.8.2013 - 10:02 - 
ad obrázek 27.8.2013 - 19:21

Ty makety okřídlených stupnů mají nápis "Bajkal". Tak to vypadá, že Bajkal, МРКС (vícenásobně použitelný raketově-kosmický systém) i МРКН (vícenásobně použitelná raketa kosmického určení) jsou jen různé názvy téhož programu.
 
28.8.2013 - 12:10 - 
@ Jaro & Novák:

Bajkal je staršia verzia projektu, resp. zadania a má otočné krídlo, tvarovo sa podobá na klasický booster Angara. MKRS je novšia špecifikácia, má pevné krídlo a tvarovo sa podobá na raketoplán. Oba má na svedomí Chruniščev. Mavyše MRKS má ako sa zdá 4 motory, kým u stupňa Bajkal je jeden jednokomorový RD-191 s ťahom 200 t.
 
28.8.2013 - 13:20 - 
@ Fritz Lochmann: Takto som to chápal aj ja. Len čo majú znamenať tie modely z MAKSu s nápisom Bajkal, štyrmi motormi, otočným krídlom a popisom MRKN?

http://photo.qip.ru/users/anik1982/4233456/104547985/#mainImageLink

http://photo.qip.ru/users/anik1982/4233456/104547987/#mainImageLink
 
28.8.2013 - 16:22 - 
citace:
... čo majú znamenať tie modely z MAKSu s nápisom Bajkal, štyrmi motormi, otočným krídlom a popisom MRKN...

A) Majú v tom mrdník

B) MRKN je staršia/predchádzajúca vývojová verzia MRKS

Že by MRKN - otočné krídlo, MRKS pevné krídlo? Kto sa v tých Rusoch má vyznať, keď ešte aj október majú v novembri?
 
28.8.2013 - 20:58 - 
citace:
... Kto sa v tých Rusoch má vyznať...


 
<<  1    2    3    4    5    6    7  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.230843 vteřiny.