Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  233    234    235    236    237    238    239  >>
Téma: Souvislosti kosmonautiky
03.10.2013 - 18:33 - 
citace:
citace:
Ako povedal tusim alamo - treba vymysliet kozmonautiku, ktora bude peniaze nie zrat, ale s.at


takú robia len intelsat, inmarsat, ses, eutelsat, a pod. veľa ich nebude


Kosmonautika jako celek nikdy nemůže být zisková, ziskové aplikace jsou natolik omezené, že nemohou nikdy vyrovnat ty zbylé "prodělečné".
 
03.10.2013 - 18:46 - 
citace:

Kosmonautika jako celek nikdy nemůže být zisková, ziskové aplikace jsou natolik omezené, že nemohou nikdy vyrovnat ty zbylé "prodělečné".


tak to mozme rovno zabalit. Ak ma byt kozmonautika zelezna gula na nohe, tak nema moc zmysel.
 
03.10.2013 - 19:13 - 
Yamato:

Spise nez synchronizace (ta fungovala vyborne, raketa se neklimbala a nemela problem s podelnou stabilitou) jako spise spravne reseni havarijnich stavu. Jak uz alchyk zminil, kvuli velikosti i casove uspore se raketa vc. Motoru montovala na Baijkonuru. O nizsi kvalite prace se vedelo, stejne tak o extremni nadcasovosti kuznecovovych motoru. Proto raketa dostala do vinku bohate dimenzovany pocet motoru a predem se pocitalo s velkym poctem vypadku. motorogy rozpocet byl tak bohaty, ze se pro vyrovnani asymetrie volilo vypnuti protilehleho motoru misto snizeni tahu vice protilehlych motoru.
Problem byl, ze tehdejsi pocitace ty havarijni stavy moc dobre nekocirovaly.
V kombinaci s nadcasovosti nk-15 a jejich nekvalitni vyrobou to proste muselo koncit fatalkami.


n-1 byla prilis komplikovana raketa nejen na sovety, ale i na americany. I jim state-of-art motory (J-2) delaly problemy po celou dobu programu a mileradi je opustili, aby se k nim po 40 letech, jako k nadcawovym motorum, vratili. Stejne tak se prosadil kuznecov(byt proti robustnim RD170 a derivatum ne v ruskem programu).

K Tesla-S
Motory nehori (nema tam co horet). NCA baterie hezky bouchaj (nekee mam jeste video, zkusim najit a posnout na YT pro zajimavost) a v predu ma Sko elektrickou instalaci (napajeci management baterii a motoru). Tahle krabicka spina pomerne extremni prouey a je v ni spousta horlavych veci. Mel-li bych si tedy tipnout vynika, bude to ona.
 
03.10.2013 - 19:15 - 
Pre niekoho železná guľa, pre iného heliový balón...

Vtip je v tom, že veľmi mnoho kozmických aplikácií vytvára hodnoty, ktoré "nevidieť". Napríklad meteorologické dužice a iné podobné na diaľkový prieskum Zeme, alebo informácie o "slnečnom počasí" a stave magnetosféry - tie majú nezanedbateľnú hodnotu pre správcov veľkých rozvodných sietí.

IMHO - je to ako so školstvom, zdravotníctvom, vodou a kanalizáciou, dopravnou a telekomunikačnou infraštruktúrou, či vedou obecne - ak na ne pozeráš ako na "stratové" podniky, ktorých sa treba zbaviť, tak za štvrťstoročie, najneskôr za polstoročie padne dotyčný "zefetktívnený" štát na hubu. A to tak, že Hnusne.
 
03.10.2013 - 19:28 - 
meteo satelity, infrastruktura, skolstvo atd. maju jasne meratelny ekonomicky prinos. Ja osobne si myslim ze aj kozmonautika, ale ak budeme tvrdit ze nie, no tak je to proste gula na nohe.  
03.10.2013 - 19:35 - 
tu "synchronizaciu" mam z clankov v L+K, ale nikdy som nechapal co sa tym mysli takze vlastne bol problem v tom, ze tie motory mali caste poruchy, a riadiaci pocitac ich nevedel nejako bezpecne odstavit. Co pri pocte 30 motorov v jednom stupni znamena istotu pruseru.

Pravdupovediac o osude rakety bolo podla mna rozhodnute vo chvili, ked sa rozhodlo ze sa nebudu stupne testovat na stende, ale za letu. Kazdy novy kus techniky ma muchy a testuje sa preto, aby sa muchy vychytali. Amikom tie F-1cky tiez spociatku moc nebehali, ale utestovali to az do funkcneho stavu. Rusi tu prilezitost nedostali, skoda

Ked to porovname s dneskom, kolko testov a simulacii prebehne pred prvym letom novej techniky, tak je zazrak ze v tej dobe sa vobec podarilo komukolvek postavit funkcnu raketu. Vsetka cest vtedajsim konstrukterom s logaritmickymi pravitkami
 
03.10.2013 - 19:52 - 
citace:
Pravdupovediac o osude rakety bolo podla mna rozhodnute vo chvili, ked sa rozhodlo ze sa nebudu stupne testovat na stende, ale za letu. Kazdy novy kus techniky ma muchy a testuje sa preto, aby sa muchy vychytali. Amikom tie F-1cky tiez spociatku moc nebehali, ale utestovali to az do funkcneho stavu. Rusi tu prilezitost nedostali, skoda
Tiež si myslím... A neverím, že ten nápad bol z hlavy niektorého z konštruktérov - leda že by chcel potopiť "konkurenciu".

utestovať do funkcneho stavu - nádherný výraz
 
03.10.2013 - 21:25 - 
Ještě uvádím několik čísel:

Parametry RD 270 a F1:
Tah sl/vac: RD 270: 640/680 tun , F1: 690 / 790 tun
Isp sl/vac: RD 270: 301/322 sec, F1: 265/ 304 sec
Suchá hmota: RD 270: 3370 kg, F1: 8400 kg

Parametry NK33:
Tah: sl/vac: 153/178 tun
Isp: sl/vac: 297/331 sec
Suchá hmota:1235 kg

Katastrofy N1 zavinil motor NK15, proto byl u N1F nahrazen motorem NK33. Tyto motory dnes pohání raketu Antares a mají být použity i u Sojuzu, jsou považovány za spolehlivé, po 40 letech stále se špičkovými parametry. Proti F1 má NK33 podstatně lepší Isp a nižší měrnou hmotu (přepočtenou na tah). Z dnešních zkušeností (FH bude mít 27 značně slabších motorů) není použití 30 motorů NK33 úplně nonsens. Jeden motor F1 byl nahrazen tahem cca 4,5 motorů NK33. Jejich celková hmota byla 5557 kg (méně než F1). Navíc 4,5 ks NK33 svým vyšším Isp při celkovém průměrném tahu 740 tun, průměrném Isp 315 sec a době činnosti 150 sec ušetří cca 44 tun paliva, u 5 motorů F1 (Saturn 5) by to bylo 220 tun + další úspory v menších nádržích. V prvním stupni tedy nebyl u N1 kromě spolehlivosti původních motorů NK15 problém. Podstatnou předností Saturnu 5 byly však LOX/LH2 motory druhého a třetího stupně, které vysokým Isp zajistily značně vyšší nosnost: N1F 105 tun, Saturn 5 : 137 tun. To byl v tehdejší době opravdu technický průlom. [Upraveno 03.10.2013 PinkasJ]
 
03.10.2013 - 21:30 - 
Na testování na podstavci nebyl čas. Postavit tak velký podstavec se schopností odvést tolik tepla. Nejsem si teď jsitý, ale na standu se plný výkon nedosáhlo ani u S-IC a to ten stand byl na jezeře.

U N-1 se zvolil prostě jiný přístup. Nebudeme testovat celý stupeň, ale otestujeme motory (ty operačních parametrů vč. spolehlivosti a vzájemné teplené odolnosti dosáhly, ale jen ty konstruované v OKB kuzněcova) a otestování celého bloku obejdeme naddimenzováním počtu motorů a použitím počítače, kterej ukočíruje jejich synchronizaci a havarijní stavy.
N-1 byla nejsilnější vzlétnuvší raketa všech dob, její tah dosahoval !!!50MN!!! (jen varianta Energie s 8mi boostery měla mít vyšší počáteční tah) a měla opravdu velmi atypický poměr tah/hmotnost - 1,9 (Saturn-V pouze 1,23) a mohla ztratit opravdu značný počet motorů - 10 ( v reálu 5, protože jak jsem už řekl, místo snižování výkonu se sáhlo po zdánlivě jednodušším protilehlému vypínání) téměř ihned po startu.

V podstatě když to tak vezmeme, pokud by to tehdejší počítač dokázal ukočírovat (počítač neměl problém jen s vypínáním, ale i s včasným odhalováním kritického stavu každého motoru, takže při některých letech došlo k fatálním explozím, které by už ani moderní počítač nedořešil), tak to byla geniální myšlenka jak obejít drahé a časově náročné testování celistvých bloků.

Navíc to mělo další přísliby do budoucna. Vyjma zamýšleného a propočteného vynikajícího čísla technické bezpečnosti (schopnost pokračovat v letu i při havarijních stavech, obrovský přebytek tahu každého stupně...) měla raketa i okamžitý potenciál k navýšení nosnosti daleko za nosnost Saturnu V (který ten potenciál bez zásadních konstrukčních úprav pro našponovaný tahový rozpočet prvního stupně nemohl mít).

Je třeba brát N-1 jako geniální řešení z nouze, které svou genialitou přesáhlo schopnosti tehdejších rozhádaných konstrukčních kanceláří. Například Kuzněcov nemohl využívat testovací zázemí Gluškovy kanceláře a dost se zdržel stavbou a vývojem vlastního. To je jen jeden příklad za všechny. A je to příklad, který byl podle mého mínění v USA v té době nemyslitelný. Za to by manažer/majitel, který by toto udělal dostal flastr minimálně za protistátní činnost, či rovnou křeslo za napomáhání nepříteli. Ostatně za Jožky by si je tento předvolal a oznámil by jim, že když se dva komunisté nemohou dohodnout, je jeden z nich zrádce lidu a on nemá čas vyšetřovat, který z nich to je (to není mýtus, to Gluškovi s Koroljovem Stalin opravdu udělal).

Tedy N-1 nebyl podle mně špatný směr, ale těžce předběhl dobu. Samozřejmě jako nejlepší nákladní (nikoliv man-rated) raketu všech dob stále vidím Eněrgiju (případně STS nákladní derivát), ale N-1 by při ceně NK-33 byla dnes velice levnou Měsíční střelou. [Upraveno 03.10.2013 cernakus]
 
03.10.2013 - 21:49 - 
citace:
... Tedy N-1 nebyl podle mně špatný směr, ale těžce předběhl dobu. Samozřejmě jako nejlepší nákladní (nikoliv man-rated) raketu všech dob stále vidím Eněrgiju (případně STS nákladní derivát), ale N-1 by při ceně NK-33 byla dnes velice levnou Měsíční střelou.
Ono stačí troška poštudovať Astronautix, tam je pekne vidieť viacero derivátov N-1 s nosnosťou od 20 ton



[Upraveno 03.10.2013 fritz.lochmann]
 
03.10.2013 - 21:52 - 
najlepsi je predposledny  
03.10.2013 - 22:03 - 
Neletěla,bouchala.
Ale ta konstrukce má něco do sebe... + líbí se mi

citace:
najlepsi je predposledny
 
03.10.2013 - 22:13 - 
Věci v USA se dále komplikují. Dnes došlo k nečekanému ozbrojenému útoku na Bílý Dům a později musel být zcela hermeticky uzavřen Kapitol, sídlo Kongresu USA. Neznámá ozbrojená žena se pokusila napadnout tyto nejvyšší vládní symboly USA. Nejprve se pokusila autem rozrazit zátarasy kolem Bílého domu a poté vzala útokem Kapitol. Nastala těžká přestřelka s několika raněnými ,pak teprve byla útočnice zastřelena. Rovněž ukončení platební neschopnosti USA se zatím nerýsuje a Obama navíc očekává těžké komplikace i s navýšením státního dluhu, což by mělo na poslední chvíli odvrátit očekávaný bankrot USA. Rýsuje se pořádně - "dusný podzim".


http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/amerika/zena-utocila-u-kongresu-policie-ji-zastrelila_284636.html

http://www.patria.cz/zpravodajstvi/2449713/americky-pat-prohlubuje-obama-varuje-wall-street-buffett-hovori-o-vrcholu-hlouposti-rogers-nabada-k-opatrnosti.html

 

____________________
Loudil
 
03.10.2013 - 22:16 - 
citace:
citace:
... Tedy N-1 nebyl podle mně špatný směr, ale těžce předběhl dobu. Samozřejmě jako nejlepší nákladní (nikoliv man-rated) raketu všech dob stále vidím Eněrgiju (případně STS nákladní derivát), ale N-1 by při ceně NK-33 byla dnes velice levnou Měsíční střelou.
Ono stačí troška poštudovať Astronautix, tam je pekne vidieť viacero derivátov N-1 s nosnosťou od 20 ton



[Upraveno 03.10.2013 fritz.lochmann]


Všechny varianty N-1 měly ale společnou a velice zásadní vlastnost : NIKDY NIC DO VESMÍRU NEDOPRAVILY.
 
03.10.2013 - 22:44 - 
citace:

Všechny varianty N-1 měly ale společnou a velice zásadní vlastnost : NIKDY NIC DO VESMÍRU NEDOPRAVILY.


detail...
 
04.10.2013 - 08:01 - 
Ptám se vás nyní toto :"Budou za současného fiskálního stavu v USA vůbec vypouštěny na orbitu špionážní družice ??? Ty jsou přeci taky za státní prachy ! Nyní sedí doma na neplaceném volnu 70 % !! všech evidovaných tajných špionů USA, z toho celých 12 500 agentů CIA. Budou tedy peníze na špiclování z kosmu, které je vždy dražší, než nějaký ten pochůzkář od CIA , který denně čte vaše soukromé maily.


http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/amerika/rozvedky-usa-zaskocilo-kolik-lidi-dostalo-volno-museji-zpet-do-sluzby_284538.html

http://czech.ruvr.ru/2013_08_29/V-USA-na-obeznou-drahu-vystrelili-spionazni-druzici/

 

____________________
Loudil
 
04.10.2013 - 09:58 - 
citace:
cernakus: Ostatně za Jožky by si je tento předvolal a oznámil by jim, že když se dva komunisté nemohou dohodnout, je jeden z nich zrádce lidu a on nemá čas vyšetřovat, který z nich to je (to není mýtus, to Gluškovi s Koroljovem Stalin opravdu udělal).


Kde se o tom píše? Zajímalo by mě datum setkání se Stalinem, přesné znění obvinění, zkrátka všechy "nemýtické" detaily ...

Předem děkuji za odkazy.
 
04.10.2013 - 10:19 - 
citace:
Ptám se vás nyní toto :"Budou za současného fiskálního stavu v USA vůbec vypouštěny na orbitu špionážní družice ??? Ty jsou přeci taky za státní prachy ! Nyní sedí doma na neplaceném volnu 70 % !! všech evidovaných tajných špionů USA, z toho celých 12 500 agentů CIA. Budou tedy peníze na špiclování z kosmu, které je vždy dražší, než nějaký ten pochůzkář od CIA , který denně čte vaše soukromé maily.



Někde jsem četl, že během zavření vlády bude ve výluce 97% zaměstnanců NASA.

Ale personál na to, aby reklamně dopředu jako senzaci ohlašovali superobjevy mají. Doufám, že to tentokrát nebude podobné jako tehdy s tím superobjevem ohledně života:
http://www.rememberthe13th.com/

 

____________________
Áda
 
04.10.2013 - 11:53 - 
citace:
Ptám se vás nyní toto :"Budou za současného fiskálního stavu v USA vůbec vypouštěny na orbitu špionážní družice ???
Atlas V 501 má vynést družici NRO L-39 (zřejmě typu FIA-Radar) za dva měsíce. Tak uvidíme.
 
04.10.2013 - 17:45 - 
citace:
citace:
Ptám se vás nyní toto :"Budou za současného fiskálního stavu v USA vůbec vypouštěny na orbitu špionážní družice ???
Atlas V 501 má vynést družici NRO L-39 (zřejmě typu FIA-Radar) za dva měsíce. Tak uvidíme.


Na obranu jsou peníze vždy a všude - viz Rusko, v kosmonautice nic moc, ale nové raketové bojové systémy má nové a prvotřídní.
 
04.10.2013 - 19:03 - 
Njn, kéž tak armádní výdaje USA byly na obranu. Jako je to u normálních států.
To by nejspíše asi neměli aktuální problém. Počítám, že roční úspora ve výši 500 miliard dolarů ročně (stále by do armády a souvisejících složek vráželi skoro 2*tolik co druhá Čína) by jim nejenže vyřešila platební neschopnost, ale dostali by se do plusu.
Edit: Pro zasmání, když už aktuální krize NASA souvisí se zdravotní reformou BHO, kdo znáte vynikající americký seriál Perníkový táta (bože, jak já žeru ty trefné české překlady:-)
[Upraveno 04.10.2013 cernakus]
 
05.10.2013 - 06:32 - 
No a už je to tu - Muskov zázrak techniky začína mať problém: http://podkapotou.zoznam.sk/cl/1000611/1363959/VIDEO--Jedno-z-elektrickych-aut-Tesla-model-S-zacal-horiet-pocas-jazdy

 
05.10.2013 - 09:14 - 
citace:
Na obranu jsou peníze vždy a všude - viz Rusko, v kosmonautice nic moc, ale nové raketové bojové systémy má nové a prvotřídní.


Něco (Bulava), co padá jako hrušky, může za prvotřídní považovat jen zarytý rusofil.
 
05.10.2013 - 09:19 - 
citace:
No a už je to tu - Muskov zázrak techniky začína mať problém: http://podkapotou.zoznam.sk/cl/1000611/1363959/VIDEO--Jedno-z-elektrickych-aut-Tesla-model-S-zacal-horiet-pocas-jazdy



ze zazrak techniky - chlapik zobere obycajny motor s obycajnymi baterkami a obali to autom. Jediny zazrak na tom je fakt ze namiesto hladania vyhovoriek preco to nejde to proste urobil

Inak uz sme to tu natukli - cernakus to vidi na elektroinstalaciu (inak tam nema moc co horiet). Ja to nevidim nijako lebo tomu prd rozumiem, ale poziar nezasiahol kabinu. A horia obcas aj konvencne auta
 
05.10.2013 - 09:19 - 
citace:
No a už je to tu - Muskov zázrak techniky začína mať problém


No, když to chcete brát takhle, tak během letu začal hořet třeba i takový Concorde, poté co při startu přejel na VPD volně ležíci kovovou lištu, která mu rozřízla pneumatiku hlavního podvozku a odletující cáry gumy prorazily palivovou nádrž v křídle... Taky byste z toho vyvozoval, že byl Concorde nebezpečné dopravni letadlo?

Podle toho, co je o požáru Tesly zatím známo, nešlo o žádné samovolné vznícení, nýbrž řidič na dálnici = ve vysoké rychlosti přejel "větší kovový předmět" ktery zezpodu prorazil dvojitou podlahu s bateriemi. Není jasné, jaký kovový předmět to byl, zda byl žhavý nebo chladný, jak byl velký a kde do sekce s bateriemi pronikl. Nicméně následný požár nepronikl do kabiny, posadka měla čas bezpečně zastavit a auto bez úhony opustit. V jednom komentáři na YT tento případ srovnávají s nedávnou smrtelnou havárií kohosi známého, kdo se svým mercedesem ve vysši rychlosti přejel nerovnost na cestě, což vůz rozhodilo natolik až naratil do stromu, následoval výbuch a požár. A opět, znamená to snad, že má Mercedes "problémy", nebo je to nebezpečné auto? Neřekl bych.

Nemám v úmyslu Muska, nebo Teslu za každou cenu obhajovat, ale trochu více objektivity při hodnocení mimořádných událostí by rozhodně neuškodilo.
 
05.10.2013 - 09:26 - 
asi záleží na tom aké správy googlite
http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy-117/tesla-prepisala-historiu-novym-autom-584684
V septembri v severskej krajine zaregistrovali 616 nových elektromobilov z Ameriky, čo je viac ako päť percent všetkých predaných áut v Nórsku. Celkovo elektromobily tvorili v Nórsku 8,6 percenta zo všetkých nových áut za uplynulý mesiac.
 
05.10.2013 - 10:01 - 
citace:
V septembri v severskej krajine zaregistrovali 616 nových elektromobilov z Ameriky, čo je viac ako päť percent všetkých predaných áut v Nórsku.

Pozitivní vlaštovka
 
05.10.2013 - 11:16 - 
citace:
asi záleží na tom aké správy googlite
http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy-117/tesla-prepisala-historiu-novym-autom-584684
V septembri v severskej krajine zaregistrovali 616 nových elektromobilov z Ameriky, čo je viac ako päť percent všetkých predaných áut v Nórsku. Celkovo elektromobily tvorili v Nórsku 8,6 percenta zo všetkých nových áut za uplynulý mesiac.


Jedna věc je fakt, i kdyby SpaceX prosperovala nevím jak, pořád to budou jenom drobné ve srovnání s automobilovým průmyslem. Takže kdyby Musk vydělal hodně na autech, snad by potom něco co z toho přelil i do raket.
 
05.10.2013 - 14:44 - 
Jenom mentálně nemocný Nor si může koupit elektromobil. A nebo mají tolik peněz, že jim je to fuk (pro neznalé, elektromobil v zimě zkracuje svůj dojezd na méně než třetinu, záleží jak tuhá zima to je a tím značně zkracuje i životnost baterií).

Pospíšil:
Průraz bateriového packu by tedy Muskův průser byl. S ohledem na reakativitu NCA akumulátorů by jejich ochranný obal měl být ještě odolnější než obaly palivových nádrží. A už jsi zkoušel někdy prorazit ten plech, co je na palivové nádrži zespodu? To jsou poctivé cenťáky...

Jinak souhlasím, že auta hoří, ani nemusí být elektrická. Nedávno jsem zažil zpopelnění Fordu Mondeo. Začalo to v pojistkové skříni u řidiče, za minutu už hořela palubovka, za další celý předek kabiny a za cca tři minuty celkem už pukaly plechy a skla. Na nádrž jsme nečekali a jeli do pryč. Hasiči, byť asi tak kilometr vedle ráčili dorazit za cca 6 minut. Takže jedna zhořelá Tesla-S pravidlo nedělá. V podstatě škoda o tom tak rozvláčně psát.

Mirek Pospíšil:
Jinak Concorde byl nebezpečné letadlo. Právě kombinace velmi mizerné bezpečnosti (odpovídala době vzniku, bylo to jedno z nejstarších sloužících letadel) a velmi vysoké provozní ceny byla pro komisi určující. Proto dostaly ty letouny stopku (pravda, stejně by ji dostaly na začátku ekonomické krize). [Upraveno 05.10.2013 cernakus]
 
05.10.2013 - 15:03 - 
citace:
Jenom mentálně nemocný Nor si může koupit elektromobil.]

alebo niekto kto vie počítať
v tom článku sú vymenované všemožné úľavy
"Nórov podporuje v kúpe elektromobilov aj vláda. Sú zvýhodnené na daniach, majú výnimky pri vjazdoch do spoplatených častí miest, môžu jazdiť v pruhoch vyhradených pre hromadnú dopravu a parkovanie majú bezplatné."
okrem toho nórsko má úplnú energetickú sebestačnosť, 99% elektriny sa vyrába vo vodných elektrárňach, a vláda ju chce zachovať, preto tá podpora v nórsku plní svoj účel

 
<<  233    234    235    236    237    238    239  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.892156 vteřiny.