Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  79    80    81    82    83    84    85  >>
Téma: MSL - Mars Science Laboratory / Curiosity
24.12.2013 - 13:07 - 
Trochu se zpožděním doplním pár informací za období výpadku kosmo portálu:

- Byl dokončen v pořadí třetí upgrade letového SW na verzi 11. Součástí balíčku záplat bylo řešení problémů s nedávným zkratem v MMRTG, usnadnění plánování aktivit na několik solů najednou, použití robotické ruky na svažitém terénu, atd. Od solu 485 Curiosity opět komunikuje a pokračuje v plném provozu.

- Rover pomocí MAHLI a APXS prozkoumal ploché kameny v místě Poughquag, kam následně vysypal zbytek více než 200 solů starého vzorku Cumberland z mechanismu CHIMRA. Vyprázdnění CHIMRA znamená zrušení omezení pohyblivosti přístojů na konci robotické paže a je známkou blížící se vrtací kampaně pro odběr nového hloubkového vzorku kamene.



- Inženýrský tým podniká komplexní snímkovací kampaň, zaměřenou na důkladné zmapování stupně poškození všech kol. Prohlubně a proražené otvory v kolech byly očekávány, ale za poslední měsíc jejich množství nečekaně narostlo, což je zřejmě daň za zvolenou trasu terénem plným ostrých úlomků kamenů.



- LEGO ohlásilo zahájení on-line prodeje stavebnice 21104 - NASA MSL Curiosity Rover od 1.1.2014



 
01.1.2014 - 11:24 - 
Happy New Year & Sol 500, Curiosity !

 
05.1.2014 - 11:32 - 
Pěkná studie poškození "pláště" kola kamerou ChemCam. Tloušťka proražené stěny je 0,75 mm.
(snímek je dobarven ručně)



full-res : http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=31819
 
05.1.2014 - 20:33 - 
Velkolepé panotama okraje Gale, sol 502. (sever je mírně vpravo od vrcholku uprostřed)



http://www.db-prods.net/marsroversimages/Curiosity/2014/Sol502_Mastcam34_m.jpg
 
06.1.2014 - 12:50 - 
Tak znovu a lépe.
(uměle doplněna část oblohy)



http://www.db-prods.net/blog/wp-content/uploads/2014/01/Sol502_Mastcam34_poster.jpg
 
06.1.2014 - 18:34 - 
Po přestávce, vynucené Vánočními svátky, Curiosity definitivně opouští Waypoint 3 a pokračuje dál na JZ.

Mapa : http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=31830
 
06.1.2014 - 18:55 - 
Identifikace vrcholků severního okraje kráteru.



http://www.flickr.com/photos/105035663@N07/11801984163/sizes/k/
 
10.1.2014 - 10:18 - 
Nejnovější snímky MRO HiRISE z 11.12.2013, zachycující stopy kol Curiosity od Yellowknife Bay až po Waypoint 3.
http://hirise.lpl.arizona.edu/ESP_034572_1755



 
12.1.2014 - 03:39 - 
Existuje nejaky street view pro google earth?
 
12.1.2014 - 09:39 - 
citace:
Existuje nejaky street view pro google earth?

Existuje skvělá aplikace Midnight Planets pro Apply, v postatě takový street view pro mise MER a MSL. http://www.midnightplanets.com
Na PC to spustíte taky, ale jen jednotlivé obrázky, ne panoramatické pohledy.

 
12.1.2014 - 10:34 - 
Během solu 510 MAHLI provedla, myslím že poprvé, inspekci kamer ChemCam a MastCam. U spodního okraje ChemCamu se začíná loupat bílá barva...



http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?s=bb40a001e6b7c5b3cf485615a64e1dc2&act=attach&type=post&id=31893
http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?s=bb40a001e6b7c5b3cf485615a64e1dc2&act=attach&type=post&id=31894
 
15.1.2014 - 20:15 - 
Curiosity dnes (sol 513) provedla sérii velmi krátkých pohybů, při kterých měla MAHLI za úkol postupně nafotit celý obvod všech kol. Výsledkem bude detailní mapa jejich aktuálního stavu - poškození.
Pokud by měl nekdo zájem, může se pokusit trhliny ze snímků vyznačit do této předlohy.
(vytvořila Emily L.)



http://planetary.s3.amazonaws.com/assets/images/z-misc/2013/20131221_wheel-tread-map-01.png
 
15.1.2014 - 20:21 - 
no, ta frekvencia snimania podvozku zacina byt podozriva, ste si isti ze poskodenia su "v norme"?

ad farba - narocne tepelne podmienky?
 
15.1.2014 - 20:32 - 
citace:
no, ta frekvencia snimania podvozku zacina byt podozriva, ste si isti ze poskodenia su "v norme"? ad farba - narocne tepelne podmienky?

Ne, nejsou "v normě" - jak jsem psal dřív, opotřebovali se víc, než se předpokládalo a kvůli tomu budou taky volit další trasu přes "hladší" terén.
Jinak kola jsou černě eloxovaná už z výroby. Nebo jakou barvu máš yamato na mysli?

Nová kola:


Po 513 solech provozu:
 
15.1.2014 - 20:39 - 
citace:

Jinak kola jsou černě eloxovaná už z výroby. Nebo jakou barvu máš yamato na mysli?


mal som na mysli tu farbu co sa olupuje na ChemCame. Nie je to nic "zivotunebezpecne", len by ma zaujimalo preco sa to deje. MERy nastavili latku hodne vysoko, co sa zivotnosti tyka, a kazdy dalsi rover bude porovnavany s nimi, ci chceme alebo nie
 
15.1.2014 - 20:48 - 
citace:
mal som na mysli tu farbu co sa olupuje na ChemCame.

Nevím, ale jak pravil Murphy: Pokud se to ulomilo, šlo o vadnou součástku.

... Na funkci rostlináře... eee... robota to ale nebude mít žádný vliv
 
15.1.2014 - 21:00 - 
MSL po 10 rokoch, still at work

 
17.1.2014 - 08:49 - 
Není to zase tak zlé. Je zajímavé, že zadní kola jsou v mnohem lepším stavu, než ta přední.
Přední pár kol asi "odchytne" největší počet ostrých špičatých kamenů, zamáčkne je do půdy a další kola uprostřed a vzadu už jedou po "upraveném" terénu.

Pravá strana (PP, PS, PZ) . . . . . . . . Levá strana (LZ, LS, LP)
. . . . . . . .

V plném rozlišení:
http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=31917
http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=31918
http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=31921

http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=31922
http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=31923
http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=31924
 
17.1.2014 - 10:07 - 
citace:
Není to zase tak zlé. Je zajímavé, že zadní kola jsou v mnohem lepším stavu, než ta přední.
Přední pár kol asi "odchytne" největší počet ostrých špičatých kamenů, zamáčkne je do půdy a další kola uprostřed a vzadu už jedou po "upraveném" terénu


Mam v zasade za to ze inziniery co to navrhovali sa az velmi spoliehali na teoreticke vypocty. co sice nie je zla cesta ale mali sa obzriet ani nie tak daloko .. do leteckej techniky... trupy lietadiel su navrhnute tak aby aj v pripade rotrhnutiu plasta sa prasklina dalej nesirila ... je to zabezpecene prepaskami/vystuhami na ktory je plast nanitovany teda prasklina sa siri len po najblizsiu prepazku - vystuhy su od seba myslim 10" co sa povazuje za bezpecne aj pri explozivnej dekompresii ... ak by medzi drapakmi bol mensi priestor a zo zadnej strany by boli kolme vystuhy ( kolme na drapaky ) tak by sa cely plast spevnil a zabranilo by sa sireniu prasklin ... vaha by az tak rapidne nevzrastla .. hmotnost kolies sice nepoznam ale istotne by to nebolo viac ako 5kg ... nosich na to mal aby to zvladol
 
17.1.2014 - 12:13 - 
lenže - výstuhy na vnútornom povrchu by fungovali aj ako dopravníkpvý pás na sypanie prachu a iného bordelu do citlivého priestoru na styku "nohy" a kolesa 
17.1.2014 - 12:46 - 
citace:
Mam v zasade za to ze inziniery co to navrhovali sa az velmi spoliehali na teoreticke vypocty. co sice nie je zla cesta ale mali sa obzriet ani nie tak daloko .. do leteckej techniky...

Ti inženýři jsou z valné většiny vystudovaní letečtí konstruktéři.
Je potřeba vzít v úvahu i to, že plášť kol MSL neslouží jen pro valivý kontakt s povrchem, ale měl také funkci pružného elementu při přistání roveru přímo na kola. Při dosednutí propružily jak trubkové nosníky rocker-boogie podvozku, tak pružinové paprsky kol a pružně se zdeformoval i válcový obvodový plášť každého kola.

Taky jsem si myslel, že zesílení stěny tenkých hliníkových plášťů z 0,75 mm na dvojnásobek by nemělo znamenat výrazný přírustek hmotnosti, ale po hrubém výpočtu to pro 6 kol vyjde dohromady +3,6 kg navíc!
Což pro představu reprezentuje další dva páry kamer MastCam. A všichni víme, jak jsou hmotnostní rozpočty planetárních sond napnuté...
 
17.1.2014 - 13:40 - 
citace:
Není to zase tak zlé. Je zajímavé, že zadní kola jsou v mnohem lepším stavu, než ta přední.
Přední pár kol asi "odchytne" největší počet ostrých špičatých kamenů, zamáčkne je do půdy a další kola uprostřed a vzadu už jedou po "upraveném" terénu.


To mě teda osobně nepřekvapuje vůbec :-) Ale dobrá zpráva je, že až bude nejhůř, tak asi můžou začít couvat.

Podle mě svojí roli v opotřebení kol hraje i hmotnost RTG generátoru... vždyť to váží tunu, celé. Divím se, že neuvažovali o zvolení nějaké hybridní koncepce (menší RTG, hlavně pro ochranu elektroniky před zmrznutím během nocí a zimy a je sekundárně pro elektřinu, jako pomocný zdroj - a solární panely jako hlavní zdroj nabíjení baterií). Zvlášť, když stejně RTG generátor musí nejdřív dobíjet lithiovou baterii, jako u roverů MER. Navíc po zkušenostech s prachem by mohly být použité panely s nějakými prachovými stěrači (či "ofukovači"?) a/nebo naklápěcí (MER zbytečně musejí parkovat na svazích... já čistě jen proto, že jsem v létě laboroval se solárním kolem, tak z vlastní zkušenosti vím, jak moc to naklápění panelů hraje ráno a večer roli...)

V tomhle bude 2018 Lockeed Martin lander financovaný projektem Mars One fakt zajímavý - že chtějí přímo dělat technologický experiment se srolovávatelnými panely (netřeba vysvětlovat, že kdyby rovery vždycky, když to ničemu nepřekáží, prostě "rozvinuly roletky", a na noc je zase stahovaly, tak to vyřeší spoustu problémů s prachem i s hmotností...)
 
17.1.2014 - 14:01 - 
citace:
Podle mě svojí roli v opotřebení kol hraje i hmotnost RTG generátoru... vždyť to váží tunu, celé.

Curiosity má na Zemi hmotnost 899 kg, na Marsu je to 338 kg.
Zdroj MMRTG jen 45 kg (Země), resp. 16,9 kg (Mars), což je pouze 5% celkové hmotnosti.
V procesu opotřebení kol to nehraje žádnou roli - těžiště roveru je v podélném i příčném směru téměř přesně uprostřed a výkyvný rocker-boogie podvozek roznáší zatížení na všechna kola zcela rovnoměrně.
 
17.1.2014 - 16:26 - 
Jen pro záznam a lepší přehled o průběhu mise:
Člen MSL týmu potvrdil, že původně plánovaná zastávka Waypoint 3 byla vynechána a tento název je nadále používán pro lokalitu, která byla původně označena jako Waypoint 4.
 
20.1.2014 - 10:05 - 
citace:
citace:
Podle mě svojí roli v opotřebení kol hraje i hmotnost RTG generátoru... vždyť to váží tunu, celé.

Curiosity má na Zemi hmotnost 899 kg, na Marsu je to 338 kg.
Zdroj MMRTG jen 45 kg (Země), resp. 16,9 kg (Mars), což je pouze 5% celkové hmotnosti.
V procesu opotřebení kol to nehraje žádnou roli - těžiště roveru je v podélném i příčném směru téměř přesně uprostřed a výkyvný rocker-boogie podvozek roznáší zatížení na všechna kola zcela rovnoměrně.


Myslím, že to není o hmotnosti roveru jako takového, ale o podcenění vlastností marsovského prostředí.

Obvykle se podobná kola navrhují relativně "tenká", protože pak materiál lépe pruží. Ovšem na Marsu je zima (průměrná teplota je -63st.C) a v zimě materiály křehnou a ztrácejí pružnost. A také je na Marsu téměř vakuum (průměrný tlak je 0.8kPa což je cca 125 krát méně než na Zemi). V takhle nízkém tlaku se materiály odplynují, což také zvyšuje jejich křehkost.

U menších roverů byly nároky relativně vzdálené od materiálových limitů a proto bylo vše pohodě (kola už technicky nemá smysl dělat tenčí, ale rovery byly mnohem lehčí).

tož tak ...
 
20.1.2014 - 11:32 - 
U menších roverů byly nároky relativně vzdálené od materiálových limitů a proto bylo vše pohodě (kola už technicky nemá smysl dělat tenčí, ale rovery byly mnohem lehčí).

tož tak ......

Také si myslim ze se inzenyri nechali ukolebat tim ze kola byl u všech předchozích misi ten nejmensi problém a hmotnost s teplotami nebrali moc v úvahu (mozna jen prepocitali na hmotnost a zameteno).MSL je ale další velky krok kupředu a chybama se clovek uci.Verim ze to překonají bud jizdou pozpátku nebo terenem ale je to zase dobra zkušenost do budoucna,k nezaplaceni.
PS: Alespon ti jednorazovi sebevrazi(co se na Mars teoreticky chystaji) mají něco k dobru uz jen tim ze je jim jasne ze tam nejsou zadne asfaltove,betonove,zpevnene,nezpevnene vozovky ale prach obycejny tezky teren v ještě tezsim a vrazednem prostředí.
 
20.1.2014 - 12:48 - 
Já to šílenství okolo kol vážně nechápu. I kdyby to opotřebení takto pokračovalo 10 let, tak by to velmi pravděpodobně nevedlo k žádnému omezení mobility. Že selže nějaký z elektromotorů, že selže řízení, napájení, nebo baterie, toho bych se bál, ale to že je pár děr v kolech, do kterých jich inženýři JPL sami pár udělali to vážně ne. Vždyť Curiosity může jet i po žebrování kol, i kdyby už tam žádný plech nebyl.
Na Curiosity se může pokazit hromada věcí, ale řeší se jen tato pitomost, protože ty díry prostě blbě vypadají.
 
20.1.2014 - 13:24 - 
citace:
Já to šílenství okolo kol vážně nechápu ...

Jj, šílenství okolo je skutečně zbytečné - kolům se nedá na dálku nijak pomoct. Vyměnit, opravit, vrátit zpět.
Co ale udělat lze, je průběžně monitorovat jejich stav, sledovat narůstající poškození, najít korelaci s projetým terénem a uzpůsobit tomu další postup. Mobilita skutečně ohrožena není, ale o tom, že to nevypadá hezky myslím není sporu.

I když jsem byl za svou "kacířskou" poznámku na UMSF o tom, že tento monitoring bude mít zřejmě vliv na konstrukci kol pro Mars rover 2020, pokárán, stojím si stále za svým názorem, že minimálně přední pár kol bude u nového roveru o něco bytelnější.

Btw. monitoring stále pokračuje, viz Ken Herkenhoff minulý pátek:
"... More targeted remote sensing is planned for Sol 517, then another drive (about 16 meters) with wheel imaging on Sol 518...."
http://astrogeology.usgs.gov/news/astrogeology/sol-515-518-update-on-curiosity-from-usgs-scientist-ken-herkenhoff-oscar-contention
 
20.1.2014 - 14:06 - 
Zkušenosti z předchozích misí se vždy použijí u dalších, o tom není sporu. Mě jen vytáčí některé komentáře od armchair engineers (®Caplinger), česky asi hospodský inženýr? 
20.1.2014 - 15:44 - 
No vidíš, ty to bereš jako samozřejmost, já to vidím jako přirozený vývoj, ale když jsem si to na umsf dovolil naznačit, tak na to djallison reagoval takto:

"Why would you change the design for 2020. They work. They work great. There's nothing whatsoever to suggest they're going to stop working. Why would you invest a second of time, energy, or money - or mass budget - in making them unnecessarily heavier?
....
That could be solved by not posting endless comments about 'weak torn wheels'. Not by pointlessly changing a vehicle design. "



Armchair engineer chápu něco jako "gaučový inženýr" (armchair = křesílko, pohovka) ... v podstatě radílek, co má sice trochu ponětí o tématu, ale nepracuje přímo v dané branži, nebo dokonce v řešitelském týmu.
Jinak mám pocit, že mcaplinger takový není - že buď je přímo členem MSL týmu, nebo je aspoň v blízkém kontaktu s některými MSL inženýry.
 
<<  79    80    81    82    83    84    85  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.224543 vteřiny.