Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  11    12    13    14    15    16    17  >>
Téma: Mars 2020 Rover - Perseverance
25.3.2022 - 21:10 - 
Panorama ze solu 386, které vytvořila Damia Bouic z Planetary Society.

 
25.3.2022 - 21:35 - 
Moc hezké mapky, snímky a panoramata. Díky za ně. Je vidět, že Perseverance občas jede i přes docela velké kameny, i když by se daly objet. Asi to není problém.

Z událostí nedávných dní je také zřejmé, že i když je oficiální dosah komunikace s Ingenuity cca 1 km, tak tam zřejmě bude dost velká "rezerva" a reálně to fungovalo i na cca 1,5 km. Zajímavé.
 
26.3.2022 - 09:41 - 
JPL ještě nezveřejnilo přesnou trasu vrtulníku, tak zatím jenom předběžně bez oficiální trasy. Vrtulník přistál přesně na místě, které bylo původně plánované pro 22. let podle mapky JPL. Ta odchylka mi vyšla menší než metr. To je ale náhoda, že to vyšlo takhle přesně, protože ty puntíky s místy přistání na mapce JPL mají průměr kolem 40 m. Na mapce mám i odhad trasy letu vrtulníku při 23. letu. Ten vychází z té původně plánované pro 22. let. Trasa je ale upravena tak, že místo startu začíná tam, kde vrtulník startoval při 23. letu a je i trošku posunutý lomový bod trasy tak, aby to vyšlo na oznámenou délku letu 358 m. Je ale možné, že délka letu bude ještě upřesněná.

Další let vrtulník asi můžeme čekat, až Perseverance úplně objede Séítah a bude západně od vrtulníku, kdy již nebude v komunikaci vadit val kráteru Hahoots'aa'. Do té doby by byl asi možný ještě jeden let, pokud by se vrtulník vydal severní trasou, ale k němu by muselo dojít dnes (sol 390) než se rover opět vydá na cestu. Takže by vrtulník musel letět někdy teď, kolem 9:30 SEČ. To ale asi není možné stihnout.

 
26.3.2022 - 10:41 - 
citace 25.3.2022 - 21:35 - Aleš Holub:

Z událostí nedávných dní je také zřejmé, že i když je oficiální dosah komunikace s Ingenuity cca 1 km, tak tam zřejmě bude dost velká "rezerva" a reálně to fungovalo i na cca 1,5 km. Zajímavé.


Ten limit jeden kilometr je garantovaný při přímé viditelnosti (LOS - line-of-sight) antén pro spojení s přenosovou rychlostí 250 kbps. Na větší vzdálenosti pak s nižší přenosovou rychlostí, ale jak moc nižší v závislosti na vzdálenosti, to nevím. Stejně tak jsem nikde nenašel, kde je limit, kdy už to opravdu nejde.
 
26.3.2022 - 12:19 - 
Zmínil jsem, že si myslím, že ze současné pozice roveru by byl možný ještě další, 24. let. Ono k němu sice nedojde, protože ten interval mezi lety by byl moc krátký a je otázkou, jestli už mají stažená všechna potřebná data. Tak jenom v krátkosti, proč si myslím, že by možný byl.

Současná vzdálenost mezi vrtulníkem a roverem je necelých 1 220 m a jsou v přímé viditelnosti. Komunikovat spolu mohou, protože byly stačené obrázky z letu. Neměl by tedy být problém nahrát do vrtulníku data pro let. Vrtulník letí obvykle ve výšce 10 m nad terénem a tahle výška zaručuje přímou viditelnost antén až nad místo přistání uvažovaného 24. letu pro severní trasu (levá mapka). Během přistání jsou v přímé viditelnosti ještě ve výšce 4 m. Přímá viditelnost se ztratí někde ve výšce 3,5 – 4 m (pravá mapka) a pro tuto vzdálenost to nejspíš i způsobí ztrátu signálu. To by ale nemělo vadit, protože při 17. letu vrtulník přistával obdobně.

Vrtulník, ať bude stát tam kde je teď, nebo by přeletěl do místa přistání č. 24 severní trasy, už nebude v přímé viditelnosti ani až rover objede Séítah, pokud se bude držet plánované trasy. Byly by ale k sobě o něco blíž, než jsou teď.


 
26.3.2022 - 16:01 - 
Souhlasím s Tvými úvahami. Dokonce si myslím, že let 24 by se měl uskutečnít, ještě než se Perseverance dostane "z dosahu". Určitě to tak bylo v původním plánu. Ale teď, když má Ingenuity trochu zpoždění, tak nevím, čemu dají přednost. Teoreticky by mohl pomoci co nejdelší let (č. 24) jižní trasou tak, aby místo přistání pak bylo v budoucím dobrém dosahu Perseverance, až dojede do blízkosti delty. Uvidíme.

P.S.: Osobně si myslím, že komunikace mezi Ingenuity a Perseverance je nutná jen pro "nastavení" letu Ingenuity. Pro samotný start, let ani přistání pak už snad není nezbytná ta komunikace Ingenuity/Perseverance. Mělo by to jít i bez toho. Alespoň mi to tak vychází logicky.
 
26.3.2022 - 16:10 - 
Tak přece jenom při objezdu roveru kolem Séítah existuje jedno malé místečko, odkud je přímo vidět jak na místo startu, tak i na místo přistání vrtulníku. Našel ho F. Tauber z UMSF. Jedná se o tu delší jižní trasu. To místo leží zhruba 400 m před Perseverance, kam by mohla dojet zítra.



[upraveno 26.3.2022 18:15]
 
26.3.2022 - 16:18 - 
No bezva. A pokud byl let 23 opravdu "zalomený", tak by třeba i let 24 mohl být nad zbytky SkyCrane a po mírné zatáčce ("zalomení") by i tak mohl skončit na plánovaném místě (hodně vzdáleném). To jsem zvědav, jak to skutečně bude. 
26.3.2022 - 18:22 - 
Do předchozího příspěvku jsem přidal ještě třetí mapku, aby byly pohromadě.

První mapka ukazuje místo (ta světlejší oblast) na trase roveru, odkud rover vidí místo startu i přistání té delší jižní varianty trasy vrtulníku. Druhá mapka ukazuje místa, odkud vrtulník vidí rover, pokud stojí vrtulník na zemi. Třetí mapka pak ukazuje viditelnost roveru, pokud je vrtulník v letové hladině 10 m nad povrchem.

Aleši, já také víc fandím té severní variantě přeletu nad SkyCrane. No, ale po dnešku to na to moc nevypadá.
 
26.3.2022 - 20:23 - 
citace 26.3.2022 - 16:01 - Aleš Holub:
Teoreticky by mohl pomoci co nejdelší let (č. 24) jižní trasou tak, aby místo přistání pak bylo v budoucím dobrém dosahu Perseverance, až dojede do blízkosti delty.


Tohle ve výsledku nakonec rozhodne příroda, jestli s postupujícím podzimem na severní polokouli Marsu již zhoustla atmosféra natolik, aby bylo možné snížit otáčky rotoru vrtulníku a tím i prodloužit dobu letu na 170 s. Bez toho ten dlouhý let nebude možný. Odhady byly, že by k tomu mohlo dojít někdy koncem března. Při těch 130 s letu jsou to vzdálenosti zhruba max. 400 m.
 
26.3.2022 - 23:54 - 
Obrázky ze solu 390 ještě nedorazily, tak zatím nevíme, kam Perseverance dojela. Vypadá to, že na vině je opět DSN. Tak alespoň ještě jeden obrázek ze solu 389.

 
27.3.2022 - 11:13 - 
Přehled všech odebraných vzorků a provedených výbrusů.

 
29.3.2022 - 16:07 - 
Dnes je to již čtvrtý den, co nejsou o Perseverance zveřejněné žádné nové informace. Poslední zveřejněný snímek pořídila Perseverance v pátek 25.3.2022 13:38 UTC / 389 16:07 LMST a poslední aktualizace dat o pohybu roveru proběhla v pátek večer. 
29.3.2022 - 21:36 - 
O Perseverance sice nové informace ještě nejsou, ale již známe přesnou trasu vrtulníku při jeho 23. letu. Podle Gis dat byla o něco delší než 358 m uvedených ve Flight Logu. Gis data ukazují vzdálenost 374,9 m. Vrtulník tímto letem překročil 5 km celkové nalétané vzdálenosti. Při označování letišť přeskočili v JPL písmeno O, takže místo přistání má označení Letiště P.

 
30.3.2022 - 10:44 - 
Po dlouhé době se objevily nové snímky od Perseverance, celkem je jich 55. Je to pět ranních snímků ze solu 390 z kalibrace kamery SuperCam a z kamery SkyCam. Zbytek je ze solu 384. Vypadá to na snímky, které měly dorazit už v sobotu, ale zatím z neznámého důvodu byly odeslané / přijaté s velkým zpožděním. 
30.3.2022 - 20:40 - 
Snímek od Perseverance po dnešní jízdě. Snímky mozaiky byly pořízené dne 30.3.2022 14:14:54 UTC / 394 13:30:56 LMST. Nejsem si tím jistý na sto procent, ale vypadá to, že po delší zastávce se Perseverance vydala na cestu až dnes.


[upraveno 31.3.2022 14:16]
 
30.3.2022 - 21:50 - 
Mapka s polohou Perseverance po dnešní jízdě, která byla dlouhá necelých 130 m. Zeleně je vyznačena oblast, ze které je přímá viditelnost antén roveru i vrtulníku v místě startu i přistání, pokud Ingenuity poletí přes Séítah jižní trasou.

 
30.3.2022 - 22:48 - 
Ještě pohled směrem k deltě po dnešní jízdě. Na levé straně nahoře před deltou, vedle toho mohutného výběžku delty, je vidět, jak se povrch mírně zvedá. Takhle z dálky vypadá, že je hodně kamenité. Tak tam by mělo být to místo, odkud je v přímé viditelnosti jak místo startu, tak i přistání pro přelet vrtulníku jižní trasou.

 
31.3.2022 - 14:12 - 
Ještě jeden obrázek po jízdě v solu 394. Je to pohled na jihozápadním směrem na kopec Kodiak a deltu.


[upraveno 31.3.2022 14:19]
 
31.3.2022 - 16:56 - 
Nedávný snímek z kamery HiRISE sondy MRO zachycuje Perseverance v oblasti Máaz. Na snímku je viditelná i stopa roveru, ačkoliv díky odlišnému povrchu není tak dobře zřetelná jako u roveru Zhurong. Snímek HiRISE byl pořízený 26.02.2022 19:26:30 UTC / 363 15:07:07 LMST (15:46:54 LTST) z výšky 280,6 km na povrchem Marsu.

 
31.3.2022 - 17:56 - 
Pohled na padák s odstupem jednoho roku.

 
31.3.2022 - 18:41 - 
niekto s nim hybal?

...nikdy som si nenasiel cas prepocitat, ako vazny mal byt vietor vo filme Martan...
Pocital niekto akou silou mohol posobit?
 
31.3.2022 - 23:24 - 
citace 31.3.2022 - 18:41 - Martin Jediny:
niekto s nim hybal?

...nikdy som si nenasiel cas prepocitat, ako vazny mal byt vietor vo filme Martan...
Pocital niekto akou silou mohol posobit?

Kdysi jsme to tu počítali. Nechce se mi to hledat, ale vyšlo něco jako běžný pozemský větřík. 10 m/s nebo tak nějak.
 
31.3.2022 - 23:28 - 
Tak jsem to přece jenom našel, bylo to před sedmi lety:
citace 21.10.2015 - 10:49 - Vít Výmola:
Použil jsem vzorec z tohoto: http://www.realisticky.cz/ucebnice/02%20Fyzika%20S%C5%A0/01%20Mechanika/08%20Mechanika%20kapalin%20a%20plyn%C5%AF/10%20Proud%C4%9Bn%C3%AD%20re%C3%A1ln%C3%A9%20tekutiny.pdf

Ten se liší mocninou rychlosti, v^3 je vhodné spíš pro vodu, podle textu pro "vysoké rychlosti srovnatelné s rychlostí zvuku v daném prostředí".

Tedy vzorec je F = 0.5 * C * S * ro * v^2, kde C je součinitel odporu, S plocha, ro hustota.
Abych byl ke knize shovívavější, volil jsem nejdrsnější hodnoty:
- C jsem zvolil 1 (byl by v reálu jistě nižší).
- v 50 a 100 m/s, ta druhá rychlost je samořejmě hodně, hodně nadsazená

Vyšlo mi zhruba totéž, ekvivalent na Zemi by byl 6 m/s (pro 50 na Marsu) a 12 m/s (pro 100). Obojí je "čerstvý vítr", který na Vysočině zažijete pomalu denně, aniž by to někomu byť bralo deštník.

Jde o velmi hrubé a zjednodušené výpočty, ale +- vypovídající. Pokud jsem neudělal chybu.

Takže asi nějak tak.

 
01.4.2022 - 03:03 - 
Po včerejší (sol 395) jízdě, která byla dlouhá 198 m, se Perseverance dostala do oblasti, ze které jsou antény roveru a vrtulníku v přímé viditelnosti, a to jak pro místo startu, tak i pro místo přistání v případě jižní trasy přeletu vrtulníku přes Séítah. Tato trasa je dlouhá kolem 700 m. Místo startu je od roveru vzdálené 1 058 m, místo přistání leží přibližně ve vzdálenosti 1 190 m. Pokud tedy v JPL vybrali jižní trasu, mohlo by k 24. letu vrtulníku dojít již dnes (sol 396).

 
01.4.2022 - 03:41 - 
Pohled na jih ze současné pozice Perseverance. Snímky mozaiky byl získané 31.3.2022 15:59:43 UTC / 395 14:34:25 LMST pravou navigační kamerou NavCam-R.

 
01.4.2022 - 08:51 - 
citace 31.3.2022 - 23:28 - Vít Výmola:
Tak jsem to přece jenom našel, bylo to před sedmi lety:
citace 21.10.2015 - 10:49 - Vít Výmola:
...Tedy vzorec je F = 0.5 * C * S * ro * v^2,
...ekvivalent na Zemi by byl 6 m/s (pro 50 na Marsu) a 12 m/s (pro 100)...



Vdaka,
to bol zaujimavy napad porovnat to so Zemou... odpada otazka C, S... a je to predstavitelne...
 
01.4.2022 - 10:15 - 
Jestli se vrtulník vydá dnešní sol na další, v pořadí již 24. let, zatím nevíme. Stejně tak nevíme, jestli poletí tou nejdelší jižní trasou. Podle viditelnosti antén v místech startu a přistání je kandidátem ta delší trasa, ke které zde přikládám výškový profil terénu.


 
01.4.2022 - 18:02 - 
Tentokrát pohled levou kamerou MastCam-Z směrem na sever. Ten kopeček je od Perseverance vzdálený přibližně 3,3 km a je vysoký asi 55 m. Obrázek je oříznutý z mozaiky 3 snímků, které byly pořízené včera 31.3.2022 ~17:00 UTC / 395 ~15:34 LMST.

 
01.4.2022 - 18:27 - 
Kopec ze snímku na mapě.

[upraveno 1.4.2022 19:34]
 
<<  11    12    13    14    15    16    17  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.132768 vteřiny.