Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  27    28    29    30    31    32    33  >>
Téma: Mars 2020 Rover - Perseverance
28.1.2023 - 21:32 - 
Po delší době opět meteorologické okénko, jak to vypadá s počasím v Three Forks. Ač jaro na severní polokouli Marsu již trochu postoupilo, teploty jsou stále nízké, zejména ty nejnižší, noční. Za poslední týden (marsovský) dosahují maximální teploty v průměru ‒19,9°C a minimální ‒85,1°C.



 
30.1.2023 - 08:49 - 
Perseverance dokončila záložní úložiště vzorků Three Forks. V sobotu kamerou SHERLOC WATSON pořídila snímek pouzdra pod roverem, který stojí na desáté pozici. Kdy však Perseverance pouzdro odhodila není jisté. Snímky uzávěru pouzdra z kamery CacheCam pocházejí ze středy. Ta pořídí snímek před přesunutím pouzdra se vzorkem do utěsňovací stanice, odkud se pak pouzdro pustí na povrch. Přesný datum umístění desátého pouzdra tedy zatím neznáme.

Perseverance mezitím na pozici 10 pořídila kamerou SHERLOC WATSON selfíčko a nyní dokončuje úplné 360° panorama kamerami MastCam-Z.



 
30.1.2023 - 19:13 - 
Takhle vypadal včera východ slunce v Three Forks. Tenhle snímek je výjimečný tím, že díky zadnímu osvětlení je hezky vidět hora Jezero Mons na druhé straně kráteru.


NavCam-L 29.1.2023 10:43:19 UTC / 691 06:13:52 LMST.
 
31.1.2023 - 18:58 - 
Několik obrázků „Rocky Top“, které Ingenuity pořídila barevnou kamerou RTE při 41. letu v solu 689 přibližně v ~16:01 LMST.



 
02.2.2023 - 08:41 - 
MMGIS data byla aktualizovaná teprve včera. Podle nich let č. 41 vrtulníku Ingenuity směřoval nad východní část oblasti označované jako Rocky Top. Ingenuity nejdříve letěla 97 m na severozápad, nad Rocky Top se otočila a po 84 m přistála na letišti Beta 19 m severně od místa startu. Let byl dlouhý 181,3 m (podle Flight logu 183 m) a trval 109,1 s.



Let proběhl v obvyklé letové výšce 10 m nad terénem jehož převýšení pod trasou letu dosáhlo až 11,6 m. Podle snímků z navigační kamery HeliNavCam byla Ingenuity v místě obratu nad Rocky top ve výšce ~9,6 m nad povrchem. Vrtulník tedy během letu vystoupal do výšky přes 21 m vzhledem k místu startu. Jednalo se o průzkumný let pro tým roveru Perseverance. Ta po opuštění úložiště vzorků absolvovala dvě jízdy, při kterých ujela celkem 232 m (48 m a 184 m). Teď už je v dunovém poli, které je na hranici mezi dnem kráteru a Deltou. Nyní již začne stoupat po úbočí Delty.



Ještě finální mapka záložního úložiště vzorků Three Forks poté co ho Perseverance opustila, a ve které zanechala deset pouzder se vzorky. Jedno pouzdro se vzorkem a s adaptérem (ten tmavý rozšířený konec pouzdra) váží kolem 150 gramů. Perseverance tedy zanechala v úložišti téměř 1,5 kg materiálu. Z více jak poloviny se ale jedná o ty kratší vzorky z páru a jedno pouzdro je prázdné (Roubion), bude to tedy o něco méně.

 
03.2.2023 - 03:01 - 
Ingenuity se připravuje na 42. let, který se uskuteční nejdříve zítra 4.2. Měl by být dlouhý 251 m, bude trvat 137,4 s a povede směrem na severozápad. Cílem je přemístění vrtulníku.

 
03.2.2023 - 03:50 - 
Takže na mapě graficky znázorněná odpověď na základní otázku by mohla vypadat nějak takhle.

 
03.2.2023 - 12:10 - 
Pokud tedy takhle vrtulník poletí, nejenomže to bude od loňského dubna jeho nejdelší trasa, ale bude muset zdolat i rekordní převýšení. Rozdíl výšky terénu mezi místem startu a místa přistání je 23,7 m. Při letové výšce nad terénem tedy bude muset vystoupat až do výšky přes 30 m!. Jestli takhle poletí a tohle dá, tak snad začnu věřit tomuto tweetu.



 
03.2.2023 - 20:00 - 
Frekvence letů Ingenuity je nyní přibližně stejná, jako když absolvovala přelet přes Séítah, kdy doháněla Perseverance. Rozdíl je ale v tom, že tehdy létala kolem desáté hodiny dopoledne a nyní létá až pozdě odpoledne.



 
06.2.2023 - 23:14 - 
Podle MMGIS dat JPL 42. let Ingenuity proběhl 4.2. Data jsou ale neobvykle značně neúplná a i poloha, kterou mají na mapě je nejspíš i poloha, kam chtěli letět, ale ne poloha, kde opravdu přistál. Snímky z letu k dispozici ještě nejsou. 
07.2.2023 - 06:33 - 
Světle vyznačená oblast označuje zónu přímé viditelnosti antény roveru od antény vrtulníku. Důvodem nestáhnutí dat může být to, že antény roveru a vrtulníku nejsou v přímé viditelnosti. Komunikační vzdálenost je nyní ~350 m.

 
07.2.2023 - 09:05 - 
citace 7.2.2023 - 06:33 - Honza Vacek:
Světle vyznačená oblast označuje zónu přímé viditelnosti antény roveru od antény vrtulníku.
Zajímavé je, že i níže položené oblasti nejsou v přímé viditelnosti. Předpokládám, že za to můžou terénní nerovnosti blízko vozítka Perseverance. Ale i výše položené oblasti nejsou v přímé viditelnosti.

V předchozí mapě ze dne 3. 2. 2023 mě v legendě zaujala značka "Úložiště vzorků pro misi MSR", kterou jsem ale na mapě nenašel. V nové mapě už není. Myslel jsem, že vozítko Perseverance přiveze vzorky až k přistávacímu modulu MSR. Nebo jsou nějaké změny v misi návratu vzorků, které jsem nezaznamenal?

A vidím, že tým přešel v označování letišť vrtulníku Ingenuity na řeckou abecedu. Jen nemůžu najít letiště "alfa".

Děláte perfektní a vytrvalou práci v mapování mise.
 
07.2.2023 - 10:20 - 
citace 7.2.2023 - 09:05 - MiraH:
Zajímavé je, že i níže položené oblasti nejsou v přímé viditelnosti. Předpokládám, že za to můžou terénní nerovnosti blízko vozítka Perseverance. Ale i výše položené oblasti nejsou v přímé viditelnosti.

V předchozí mapě ze dne 3. 2. 2023 mě v legendě zaujala značka "Úložiště vzorků pro misi MSR", kterou jsem ale na mapě nenašel. V nové mapě už není. Myslel jsem, že vozítko Perseverance přiveze vzorky až k přistávacímu modulu MSR. Nebo jsou nějaké změny v misi návratu vzorků, které jsem nezaznamenal?

A vidím, že tým přešel v označování letišť vrtulníku Ingenuity na řeckou abecedu. Jen nemůžu najít letiště "alfa".

Děláte perfektní a vytrvalou práci v mapování mise.


Na mapě je vlastně vidět to, co vidí Ingenuity z výšky 0,48 m co je ve výšce 1,23 m nad zemí, tzn. anténa Ingenuity-anténa roveru. No, a ta značka... ta se mi tam připletla omylem. Byla to původní značka pro úložiště, které jsem nakonec označil jinak, na té mapce neměla být a já si toho nevšiml. Omlouvám se.

Letiště Alfa ani nebude, protože začali až Betou. U původního označování letišť latinkou bylo logické, že začali až písmenem B, protože "Pole bratří Wrightů" se dalo chápat jako letiště A. Začít číslovat letiště na Deltě až od Bety sice moc smysl nedává, ale rozhodli se tak.
 
07.2.2023 - 10:28 - 
citace 7.2.2023 - 10:20 - Honza Vacek:
Byla to původní značka pro úložiště, které jsem nakonec označil jinak, na té mapce neměla být a já si toho nevšiml. Omlouvám se.
Vůbec se omlouvat nemusíte. Jen mě to zaujalo a je to vysvětleno a je to v pořádku.
 
07.2.2023 - 16:56 - 
Do letového deníku Ingenuity byl oficiálně zaznamenaný její 42. let. Byl dlouhý 248 m a trval 137,2 s. Místo přistání bylo označené jako letiště Gama. K letu došlo 4.2.2023 PST. Vrtulník nyní létá kolem 16:00 LMST, tak pro sol 697 to vychází na 5.2.2023 ~00:43 UTC. Snímky z letu č. 42 k dispozici ještě nejsou. 
07.2.2023 - 21:35 - 
Z Ingenuity již byly stažené snímky z přistání 42. letu. Let proběhl v solu 697 po 16. hodině LMST / 5.2.2023 kolem 00:53 UTC. Sice ještě nemám data MMGIS, ale již teď je jasné, že vrtulník tímhle letem zdolal zatím rekordní převýšení mezi místem startu a místem přistání. Další lety by již neměly být tak náročné co dostoupání, protože Ingenuity je téměř v té nejhornější části Hawksbill Gap kudy povede trasa Perseverance.

 
07.2.2023 - 22:38 - 
Douglas Adams by měl určitě radost. Z letiště Z, kde letem č. 40 vlastně započal výstup vrtulníku vzhůru čelem Delty a skončil letem č. 42 přistáním na letišti Gama, je převýšení mezi letišti Z a Gama 42 m!

 
08.2.2023 - 20:33 - 
Takhle vypadá profil terénu podél trasy tří letů Ingenuity, kterými zdolala čelo Delty. Let č. 41 byl ale průzkumný na žádost týmu Perseverance. Tehdy se zaletěla podívat nad Rocky Top a vrátila se zpět na letiště Beta asi 18 m od místa startu. Místo přistání leželo v elevaci pouze o 5 m výš než místo startu. Trasu ze dna kráteru na vršek delty by tedy zvládla i dvěma lety. Převýšení mezi místem startu na Letišti Z a místem přistání na Letišti Gama je 42 m.



A tady je první nástřel mapky vršku delty, abychom viděli, co Perseverance a Ingenuity čeká. Stoupání terénu je od místa přistání po 42. letu Ingenuity je již mírné. Aby bylo možné rozlišit co je nahoře a co dole, má mapka pozměněnou barevnou výškovou stupnici.

 
08.2.2023 - 21:24 - 
Včera Perseverance oslavila 700. sol na povrchu Marsu. Na snímku je pohled do míst kam se v nejbližší době vydá.

 
08.2.2023 - 22:32 - 
pokiaľ úspešne pripravili prvú sadu vzoriek, tak teraz môžu byť aj pri zbere odvážnejší? 
08.2.2023 - 22:35 - 
Předpokládám, že ten záběr sice ukazuje celkový směr budoucího průzkumu, ale nahoru se snad Perseverance vydá někudy víc "vpravo" (mimo ten záběr), kde "nahoře" nebude ta řada převislých skal. Existuje nějaký záběr ze současné pozice Perseverance, na kterém by se dala zakreslit plánovaná trasa pro stoupání?

Jinak mne docela překvapilo, že ta hlavní "stěna" okraje delty je vysoká jen cca 40 metrů. Ze vzdálenějších záběrů jsem (nevím proč) očekával převýšení třeba 200 metrů, nebo i mnohem více. Z vrstevnic na mapě to asi lze poznat, ale tak detailně jsem to neprozkoumal. Moje chyba v odhadu a úsudku.
 
09.2.2023 - 08:51 - 
citace 8.2.2023 - 22:35 - Aleš Holub:
Předpokládám, že ten záběr sice ukazuje celkový směr budoucího průzkumu, ale nahoru se snad Perseverance vydá někudy víc "vpravo" (mimo ten záběr)...

Na snímku ten kopec není moc vidět, protože Perseverance teď stojí hodně nakloněná (20°), nakřivo a kamera se dívá nahoru. Za tím balvanem je trochu vidět na povrchu struktura slaninového proužku. Za ním uhne doleva. Na ty útesy nahoře nepojede, jsou daleko ~150 m.

Útesy Delty se zvedají do výšky přibližně 60-70 m. Hawksbill Gap v nich dělá takovou mezeru. Stoupání není v ní tak prudké a ta hrana nahoře, kde stoupání znatelně klesá, je kulatější, není tak ostrá, a je jenom ve výšce něco přes 40 m. Tam nyní stojí Ingenuity. I další stoupání je potom hodně mírné a na úroveň těch útesů v čele Delty se dostane až někde u kráteru Belva. Trasa, kterou Perseverance jede je asi ta nejschůdnější, která vede nahoru.

Jak stojí Perseverance nakřivo je dobře vidět na tomhle obrázku.

 
09.2.2023 - 09:15 - 
citace 8.2.2023 - 22:32 - Martin Jediny:
pokiaľ úspešne pripravili prvú sadu vzoriek, tak teraz môžu byť aj pri zbere odvážnejší?

Nemyslím si, že by riskovali nějak víc, než je potřeba. Sice pro případ nouze vytvořili úložiště vzorků, ale ty nejhodnotnější vzorky má stále u sebe a ty by se také měly dostat na Zemi.

Ona ta Delta je dost komplikovaný terén, který nemusí být ani moc kompaktní. Jsou to usazeniny, přes které se později valila voda, která pod povrchem mohla vymlít dutiny. Pokud by na nějakou z těch dutin Perseverance vjela, mohlo by se stát, že se propadne. Ne nějak dramaticky, že by zmizela v nějaké díře, ale i jenom propad o nějakých ~40 cm už může být problém. A to je podle mě ten hlavní důvod, proč vytvořila úložiště v Three Forks, ještě než se na Deltu vypraví. A aby v úložišti byly i vzorky z Delty, tak jich pár sesbírala, ale jenom ze spodní části. Více nahoru už nejela, ačkoliv by jí to zabralo jenom pár solů navíc.

Jinak Ingenuity by u sebe mohla mít snímky vršku Delty z kamery RTE, Čili pohled, který jsme ještě neviděli. Jenže je asi problém s komunikací a větší objemy dat zatím nejdou stáhnout, dokud se Perseverance dostane výš. Teď je nejspíš v rádiovém stínu. Tohle je pokus o stažení dalších snímků z dnešního rána, který moc nevyšel.

 
10.2.2023 - 21:25 - 
Perseverance stoupá zatím pomalu. Při dnešní ranní jízdě v solu 702 / 10.2.2023 ujela pouze 10 m, ale má za sebou svah se sklonem ~20°. Od záložního úložiště vzorků již vystoupala do výšky 19 m. Další stoupání již nebude tak strmé a Perseverance zřejmě trochu zrychlí.



Ingenuity se připravuje na 43. let, který by měl proběhnout již o víkendu, nejdříve zítra. Bude dlouhý ~376 m a bude to tedy po zimním období nejdelší let. Trvat by měl 137 m a povede směrem na severozápad, tedy hlouběji do mezery Hawksbill Gap. Cílem je přemístění vrtulníku.

A tady je mozaika ze snímků MastCam-Z, na které jsou vyznačené současné polohy Ingenuity a Perseverance. Mozaika byla pořízená 425. sol z lokality Enchanted Lake. V popředí je mys Nukshak. Mezi Ingenuity a Perseverance je rozdíl v elevacích necelých 29 m.

 
11.2.2023 - 00:01 - 
Takhle nějak by mohl vypadat 43. let vrtulníku Ingenuity. Vyznačená trasa vede podél plánované trasy Perseverance. Vrtulník by tak mohl pořídit snímky terénu pro plánovače jízdy roveru, a v cílové vzdálenosti je dunové pole, kde by mohl vrtulník přistát.

 
11.2.2023 - 11:55 - 
A máme tady vůbec první snímek vršku Delty v mezeře Hawksbill Gap, který pořídila Ingenuity při svém 42. letu.


Heli RTE 5.2.2023 00:52:31 UTC / 697 16:09:11 LMST
 
11.2.2023 - 12:34 - 
Snímek byl pořízený nad místem přistání asi 30 s před tím, než Ingenuity začala přistávat. Vrtulník se tedy poměrně dlouhou dobu vznášel nad místem přistání a zřejmě fotografoval okolí. 
13.2.2023 - 16:15 - 
O 43. letu Ingenuity zatím nejsou žádné informace a ani nebyly z Ingenuity stažené další snímky z letu č. 42. Z letu 42. je zatím staženo 11 snímků, 10 z navigační kamery, z toho 2 poslední po přistání jsou poškozené a jeden snímek z kamery RTE.

Perseverance již čtvrtý sol stojí na místě, kam přijela 702. sol. Zastavila se u stop, které tam zanechala v 537. solu, když opouštěla čelo Delty a mířila do Enchanted Lake. Důvod, proč si Perseverance staré stopy prohlíží je ten, že z nich lze určit, jak moc se v zimním období v Three Forks práší a jak silná je eroze větrem.


NavCam-L 13.2.2023 03:59:19 UTC / 705 14:02:45 LMST.
 
13.2.2023 - 17:50 - 
Tak jen napíšu, že něco není, tak to vzápětí je. No, nic nového....   Z Ingenuity byl stažený další snímek ze 42. letu pořízený kamerou RTE. Stejně, jako předchozí je pořízený nad místem přistání, ale o 10 sekund později. Kamera je nyní namířená více dolů. Pro porovnání uvádím i snímek navigační kamery. Ten je ale otočený zhruba o 90°proti směru hodinových ručiček. Na černobílém snímku je oblast zachycená kamerou RTE vlevo dole.


HeliRTE 5.2.2023 00:52:41 UTC / 697 16:09:21 LMST.
 
14.2.2023 - 17:12 - 
Perseverance dnes ráno trochu popojela, celkem 1,4 m. Nejdříve jela dopředu a pak ve stejných stopách zase couvla zpátky. Poloha roveru se ve výsledku změnila o 25 cm, ale jeho orientace zůstala stejná. Není zatím známo, jestli to byl záměr nebo jde o nevydařenou jízdu.


Zadní HazCam-R 13.2.2023 03:54:55 UTC / 705 13:58:27 LMST RMC: 33_402, 14.2.2023 05:25:43 UTC / 706 14:48:17 LMST RMC: 33_430.


NavCam-R 14.2.2023 05:36:43 UTC / 706 14:59:01 LMST.
 
<<  27    28    29    30    31    32    33  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.128383 vteřiny.