Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen
Poslední návštěva: 23.6.2024 - 03:36

< Předchozí téma   Další téma ><<  29    30    31    32    33    34    35  >>
Téma: Mars 2020 Rover - Perseverance
02.3.2023 - 11:37 - 
Takže teď už by měla Perseverance konečně opravdu stát (a jezdit) na "skále" v horní části delty. To jsem zvědav, jestli a jak se ta "horní skála" bude lišit od té "dolní skály" pod deltou. Nebo by měla být stejná? Co by mohlo být v horní části delty "jinak" než pod deltou? 
02.3.2023 - 18:29 - 
Z ingenuity byly stažené další snímky z kamery RTE ze 45. letu.

 
03.3.2023 - 22:08 - 
Pohled navigačními kamerami na lokalitu, které říkají Curvilinear Unit. Paralelní lineární skalní výchozy na snímku jsou sedimenty, které by měly být tvořené jemnozrnnými pískovci nebo jílovci. Je to také jedno z míst, kde se Perseverance zřejmě zdrží zkoumáním hornin, tak si Ingenuity bude moci trochu vydechnout po tom dlouhém maratonu.


NavCam-L 1.3.2023 14:42:52 UTC / 721 14:12:38 LMST.
 
03.3.2023 - 22:43 - 
Ještě mapka pro lepší představu o velikosti těch útvarů na snímku.

 
04.3.2023 - 22:40 - 
Dnes pořídila Perseverance kamerou MastCam-Z snímek Ingenuity, která je od ní ve vzdálenosti 119 m.


MastCam-Z-L 4.3.2023 13:07:03 UTC / 724 10:43:49 LMST.
 
05.3.2023 - 20:35 - 
Ještě první pokus o barevnou mapku trasy Perseverance a Ingenuity, do které se mi dlouho nechtělo. Barevná mapka celé delty zatím není ke stažení jako mapy DTM, tak jsem ji poskládal z dlaždic přes PrnScr z mapky JPL. Naštěstí ji mají tak precizně udělanou, že dlaždice zapadly na sebe přesně na pixel. A nakonec je georeferencovaná na původní základní mapu, která se dá stáhnout z USGS. A zase ty mapy díky přesné ortorektifikaci do sebe přesně zapadly, takže to dalo nakonec méně práce, než jsem čekal. Zatím mám jenom oblast pod Belvou, kde rover s vrtulníkem právě jsou.

Ta barevná mapka ve skutečnosti barevná ani není. Je to mozaika ortorektifikovaných černobílých HiRISE nasnímaných v červeném kanálu, která je dodatečně obarvená pomocí dat ze spektrometru CRISM na MRO.

 
05.3.2023 - 21:29 - 
Detailní pohled kamerou MastCam-Z na jeden kámen z vršku Delty. Je to sediment z nějakého hrubozrnného materiálu a na vršku je tenká vrstva sedimentu naopak z materiálu hodně jemného, asi z bahna.


MastCam-Z-L 1.3.2023 11:31:40 UTC / 721 11:06:34 LMST.
 
06.3.2023 - 15:30 - 
Simeon Schmauß obrázek Ingenuity zvětšil a vyčistil pomocí programu TopazAI, který využívá AI. Té se to občas nepovede a na obrázku je pak trochu něco jiného, než by tam být mělo. Tentokrát to ale dopadlo skvěle.

 
06.3.2023 - 17:31 - 
citace 5.3.2023 - 20:35 - Honza Vacek:
Ještě první pokus o barevnou mapku trasy Perseverance a Ingenuity, ...
To je opravdu hezká mapka se spoustou detailů. Díky za ni. Rád bych se na ni podíval i interaktivně ve 3D (abych se mohl rozhlédnout v perspektivě). Honzo, zatím to chápu tak, že máš k dispozici příslušný digitální model terénu (DTM) a "dlaždice" s družicovými fotografiemi povrchu. Z toho pak vytváříš ty svoje pěkné mapy. Jaký SW používáš pro správu a vizualizaci toho DTM modelu? Můžeš doporučit nějaký dostupný SW (nejlépe free), který by také dokázal ten DTM zobrazit ve 3D?

Zajímavý je i ten snímek vrstevnatého kamene z horní částí delty. Dá se z tloušťky jednotlivých vrstev odvodit, jak (asi) vznikly? Osobně by mi připadalo logické, kdyby "tlusté" jednolité vrstvy byly výsledkem nějaké velké a rychlé události (např. bleskových záplav, trvajících pár hodin), zatímco tenčí (a obvykle jemnější) vrstvy by byly výsledkem dlouhodobějšího pomalého ukládání materiálu (usazování, trvající mnoho let). Je tato úvaha spolehlivě použitelná?
 
06.3.2023 - 18:04 - 
citace 6.3.2023 - 17:31 - Aleš Holub:
citace 5.3.2023 - 20:35 - Honza Vacek:
Ještě první pokus o barevnou mapku trasy Perseverance a Ingenuity, ...
To je opravdu hezká mapka se spoustou detailů. Díky za ni. Rád bych se na ni podíval i interaktivně ve 3D (abych se mohl rozhlédnout v perspektivě). Honzo, zatím to chápu tak, že máš k dispozici příslušný digitální model terénu (DTM) a "dlaždice" s družicovými fotografiemi povrchu. Z toho pak vytváříš ty svoje pěkné mapy. Jaký SW používáš pro správu a vizualizaci toho DTM modelu? Můžeš doporučit nějaký dostupný SW (nejlépe free), který by také dokázal ten DTM zobrazit ve 3D?

Zajímavý je i ten snímek vrstevnatého kamene z horní částí delty. Dá se z tloušťky jednotlivých vrstev odvodit, jak (asi) vznikly? Osobně by mi připadalo logické, kdyby "tlusté" jednolité vrstvy byly výsledkem nějaké velké a rychlé události (např. bleskových záplav, trvajících pár hodin), zatímco tenčí (a obvykle jemnější) vrstvy by byly výsledkem dlouhodobějšího pomalého ukládání materiálu (usazování, trvající mnoho let). Je tato úvaha spolehlivě použitelná?


Používám QGIS, který je open source. Lepší je sice ArcGIS, ale to už je poměrně drahá záležitost. QGIS je z těch free nejlepší a používá se i na profesionální úrovni. Do QGISu existuje spousta pluginů a je programovatelný v pythonu, takže se do něho dají snadno dodělat další funkce. Já jsem si tam například dodělával převody mezi UTC a LMST. U těch pluginů jenom člověk musí dát pozor na to, že někteří autoři trochu zapomínají, že neexistuje jenom Zeměkoule, ale jsou i jiná tělesa a někdy ty pluginy pak vytváří nesmysly. Existují do něho i pluginy na vizualizaci 3D. Jenom upozorňuji na to, že je to dost náročné pro PC, jak po stránce výkonu, tak i paměti, protože například základní mozaiky západní Delty mají dohromady 10 GB, u Gale skoro 30 GB.

Jako zdroj map používám USGS a HiRISE nebo cokoliv jiného co najdu. Pro mise M20 a MSL byly pro účely mise vytvořeny veliké mozaiky přistávací oblasti, které jednak obsahují ortomozaiku ze snímků HiRISE a ještě elevační vrstvu DEM. To používám jako základ mapy. Na tento základ se pak dají georeferncováním přidat další snímky HiRISE nebo ty barevné dlaždice u barevné mapky. Samostatné snímky HiRISE nejsou totiž moc přesně zarovnané k souřadnicím a ta odchylka je někde mezi 60-160 m, takže se musí znovu georeferencovat na nějakou základní přesnou mapu.

A k těm vrstvám. Mohlo to být tak, jak píšeš. Ta tlustá vrstva z nějakého štěrku asi odpovídá nějakým prudkým přívalům vody a ta vrstvička nahoře už vznikala v klidné pomalu tekoucí vodě.
 
06.3.2023 - 18:44 - 
A tu barevnou mapku jsem udělat tak, že přes PrnScr a Copy+Paste jsem si postupně ve Photoshopu poskládal barevnou mozaiku z mapky JPL. Tu jsem pak zarovnal k základní mapě, aby se přesně překryly. Předtím jsem ji ještě doostřil, takže tam vylezla spousta dalších detailů. Jenže to doostření pak mělo za následek, že se docela hodně zvětšil výsledný JPEG, takže ta mapka tady není v tom nejlepším rozlišení. Musel jsem ji zmenšit asi na polovinu, aby tady šel z ní udělat náhled. Podobně jsem si udělal i černobílou mapku. Na té veliké základní, co mám, jsou na některých místech vidět švy, kde se spojovaly snímky HiRISE. Tenhle artefakt na mapce JPL není, tam si s tím dali práci a alespoň na švech dorovnaly jas a kontrast tak, že švy nejsou vidět. Na té barevné jsou ale švy někde vidět, asi by to bylo neúměrně moc práce je odstranit. 
07.3.2023 - 08:44 - 
Honzo, díky za informace. Máš obdivuhodný přístup a krásné výsledky. Ten QGIS zkusím. 
09.3.2023 - 03:09 - 
Již je ohlášený 47. let Ingenuity, ke kterému by mohlo dojít již dnes (9.3.2023). Má být dlouhý 430 m ve výšce 12 m s dobou letu 139 s. Let bude směřovat na jihozápad. Cílem letu je přemístění vrtulníku a snímkování vědeckých cílů podél trasy.  
10.3.2023 - 14:31 - 
Včera Ingenuity uskutečnila 47. let. Došlo k němu opět po 16 hodině LMST. Ale Perseverance si nenechala ujít příležitost, kdy měla Ingenuity krásně na dohled, a start k jejímu 47. letu zaznamenala kamerou MastCam-Z. Z videa jsou ale zatím dispozici jenom náhledy snímků. Animace dole je sestavena z posledních 6 snímků, které Ingenuity pořídila během přistání.


[upraveno 10.3.2023 15:05]
 
10.3.2023 - 18:10 - 
Podle MMGIS dat byla délka 47. letu Ingenuity 449,6 m s dobou letu 146,1 s. Let proběhl ve výšce 12 m nad terénem s maximální dosaženou rychlostí 5,5 m/s. Převýšení mezi místem startu a místem přistání je 11,6 m. Ke 47. letu tedy ještě chybí záznam v letovém deníku, video ze startu pořízené Perseverance kamerou MastCam-Z a další snímky z letu Ingenuity pořízené kamerou RTE. Zatím je k dispozici jeden.


 
11.3.2023 - 22:04 - 
Týmy Perseverance a Ingenuity vkládají do veřejných MMGIS dat stále více podrobností. Naposledy se v datech objevily u míst přistání Ingenuity i informace o orientaci helikoptéry v místě přistání (úhly yaw, pitch a roll). Podle těchto nových rozšířených dat stála Ingenuity s největším náklonem po druhém přistání na letišti Beta v solu 689. To měla náklon 15,9°. Zatím v ale datech chybí tyto údaje z posledního 47. letu. Stažená data z Ingenuity jsou již nejspíš všechna, ale z IMU zřejmě nejsou ještě zcela zpracovaná.  
12.3.2023 - 18:04 - 
Start Ingenuity k 47. letu, jak ho zachytila Perseverance levou kamerou MastCam-Z.

 
12.3.2023 - 19:10 - 
Perseverance se včera přemístila přibližně 190 m jihozápadně.


NavCam-R 11.3.2023 23:07:38 UTC / 731 15:58:37 LMST.
 
13.3.2023 - 18:28 - 
NASA JPL oficiálně potvrdila 47. let vrtulníku zanesením do letového deníku. Podle něho byla délka letu 440 m a ostatní údaje o letu jsou shodné s daty MMGIS. 
13.3.2023 - 21:29 - 
Perseverance včera popojela 291 m jihozápadním směrem a již má opět kolegyni Ingenuity na dohled. Nyní jsou od sebe vzdálené 172 m v přímé viditelnosti. DejaSu ji našel na snímku z kamery MastCam-Z.




[upraveno 13.3.2023 21:30]
 
15.3.2023 - 11:29 - 
Vrtulníček Ingenuity podnikl 47 let.
https://twitter.com/NASAJPL/status/1635342226598563840
 
15.3.2023 - 15:53 - 
Tenhle (předchozí) tweet je jen připomínkou, že NASA (JPL) někdy o svých aktivitách informuje se značným zpožděním. K letu 47 došlo 9. 3. 2023 a tweet je z 13. 3. 2023. My tu máme na fóru podrobné informace o uskutečnění letu 47 od Honzy Vacka už několik dní (od 10. 3. 2023). Díky Honzo. 
17.3.2023 - 11:13 - 
Ingenuity se připravuje na 48. let, který by se mohl uskutečnit již zítra 18.3.2023. Bude dlouhý 388 m a trvat má 142 s. Proběhne v letové výšce 12 m směrem na severozápad. Cílem letu je přemístění vrtulníku a snímkování vybraných vědeckých cílů podél trasy.  
18.3.2023 - 19:35 - 
Obrázek z nové polohy Perseverance, která včera krátce po půlnoci popojela 21 m směrem na východ.


NavCam-R 17.3.2023 02:43:25 UTC / 736 16:15:58 LMST.
 
19.3.2023 - 00:02 - 
Dnešní svítání v Deltě s krásnými mraky na obloze, které Perseverance vyfotografovala navigační kamerou.


NavCam-L 18.6.2023 16:50:56 UTC / 738 05:22:11 LMST.
 
19.3.2023 - 17:13 - 
Dnes ráno Perseverance vyfotografovala Ingenuity kamerou MastCam-Z. Je z ní ale vidět jenom vrtule. Snímky pocházejí z dnešního rána. Na snímcích Ingenuity stojí stále na místě, kde přistála po 47. letu. Tipoval bych si, že se Ingenuity právě připravovala na odlet a kamery byly namířené na ni, aby opět pořídily video ze startu. Novější snímky po 15:34 LMST zatím ještě stažené nebyly.


MastCam-Z-L 19.3.2023 03:20:08 UTC / 738 15:34:41 LMST.
[upraveno 19.3.2023 17:17]
 
22.3.2023 - 18:19 - 
Tak Ingenuity letěla až dnes brzy ráno (UTC), kdy podnikla 48. let. Tento let proběhl kolem 15:15 LMST a tedy téměř o 1 hodinu dříve než předchozí lety uskutečněné po zimním období. Na animaci je záznam z přistání složený z posledních 7 snímků z navigační kamery Ingenuity.

Podle letového deníku byl let dlouhý 398 m, trval 149,9 s a proběhl ve výšce 12 m. Nejvyšší dosažená rychlost byla 4,65 m/s.

 
23.3.2023 - 10:12 - 
Mapky s aktuálními polohami Perseverance a Ingenuity po jejím včerejším 49. letu.


 
23.3.2023 - 10:41 - 
Při současné poloze Ingenuity se docela nabízí, že při příštím 49. letu navštíví kráter Belva. Při 48. letu totiž vystoupala hodně vysoko a má teď výhodu výšky. Pokud zaletí do kráteru, terén pod uvažovanou trasou nebude stoupat, ale klesat. A tedy při udržování letové hladiny kolem těch 12 m by Ingenuity také po většinu letu klesala. Let by pak nemusel být náročný a umožnilo by jí to celkem pohodlně absolvovat delší let, po kterém se vrátí do blízkosti Perseverance, aby jí mohla předat data z letu.

No, je to jenom taková malá spekulace.

 
23.3.2023 - 15:06 - 
Ještě poznámku ke 48. letu Ingenuity. Převýšení terénu mezi místem startu a místem přistání je 21,3 m. Je to tedy druhé největší převýšení, které Ingenuity zdolala během jednoho letu. Zatím největší převýšení 22,8 m musela překonat při 42. letu, když stoupala vzhůru čelem Delty.

A ještě obrázek k tomu trochu spekulativního letu do kráteru Belva. Na obrázku je profil terénu podél uvažovaného letu. Z něho je patrné, že po vystoupání do letové výšky by Ingenuity letěla rovně nebo z kopce. Let by tedy nijak náročný nebyl. No, ale dost spekulací, brzy se dozvíme, kam 49. let Ingenuity zavede.

 
<<  29    30    31    32    33    34    35  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.115612 vteřiny.