Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  14    15    16    17  >>
Téma: Raketové motory a efektivita raket
24.4.2023 - 10:01 - 
citace 24.4.2023 - 09:25 - xChaos:
Jestli se s tím napasujou na pozemek, co maj, to fakt netuším.



nejde o pozemok, ide o to ze par metrov od mora nemozes vykopat taky zlab ako je napriklad v Bajkonure. Preto napr. rampy NASA na floride maju pod sebou taky ten navozeny kopec, a odvod spalin je v nom.

SpX sa zjavne snazili vyhnut sa navazaniu kopca (lebo to dlho trva), a teraz maju rampu aku maju. Neviem ci sa to da vyriesit bez toho, aby celu raketu posunuli vyssie.

Paradox je, ze rok sa cakalo na FAA - takze az tak vela casu neusetrili...
 
24.4.2023 - 10:53 - 
Souhlasím plně s názory x-Chaose a Yamaty. Snad každý technik nebo ten, kdo trochu technicky myslí, musel mít divný pocit, když viděl ten Muskův startovací stůl. Nikdo rozumný si nemohl myslet, že všichni ostatní, kdo staví startovací rampy, jsou blázni a jen utrácejí peníze. Nechápu především Muska, vždyť za ta léta snad by měl mí nějaký technický cit a vidět i praxi u jiných raket. 
24.4.2023 - 11:18 - 
ono pozor na jeden detail...
tie motory mali spolu tah 76MN
10m kruh ma plochu78m2

potom by bol ale tlak na beton priemerne cca 1MPa
ca pre bezne 20MPa betony je tlak v pohode, pre specialne mozme ist v tlaku az cez 32MPa

Naopak v tahu beton ratame v jednotkach Megapaskalov takze pri lokalnych spickach to moze byt problem

Ak 1MPa je vlastne 100 ton/m2,
tak celkom rozhodujuci problem mohlo byt podlozie pod betonom - s naslednym rozlamanim betonu

V takom pripade by stacilo podlozit vrchny beton mohutnym zakladovym betonom a to je mozne aj v podmacanej pode a pod hladinou spodnej vody

Ale videl by som to skor ako otazku na statika...
Ako konstrukter by som mu zadal pozadovanu unosnost podlahy 100 ton/m2 plus rezerva... Kolko dal SpX netusim.
 
24.4.2023 - 13:18 - 
citace 24.4.2023 - 10:01 - yamato:
citace 24.4.2023 - 09:25 - xChaos:
Jestli se s tím napasujou na pozemek, co maj, to fakt netuším.



nejde o pozemok, ide o to ze par metrov od mora nemozes vykopat taky zlab ako je napriklad v Bajkonure. Preto napr. rampy NASA na floride maju pod sebou taky ten navozeny kopec, a odvod spalin je v nom.

SpX sa zjavne snazili vyhnut sa navazaniu kopca (lebo to dlho trva), a teraz maju rampu aku maju. Neviem ci sa to da vyriesit bez toho, aby celu raketu posunuli vyssie.

Paradox je, ze rok sa cakalo na FAA - takze az tak vela casu neusetrili...


Dá se vykopat žlab i v mořském dně, takže jde jen o postup - nejspíš by se to muselo nejdřív vykopat, pak vyložit vodotěsným plechem, odsát vodu a vybetonovat koryto. Možná je lehčí zvednout věž a rampu o 15 m.
 
24.4.2023 - 15:50 - 
citace 24.4.2023 - 11:18 - Martin Jediny:

potom by bol ale tlak na beton priemerne cca 1MPa
ca pre bezne 20MPa betony je tlak v pohode, pre specialne mozme ist v tlaku az cez 32MPa

Naopak v tahu beton ratame v jednotkach Megapaskalov takze pri lokalnych spickach to moze byt problem

Ak 1MPa je vlastne 100 ton/m2,
tak celkom rozhodujuci problem mohlo byt podlozie pod betonom - s naslednym rozlamanim betonu



treba uvazit aj chybajuci vodny system. Rozprasovanie vody nesluzi iba na chladenie, ale (hlavne) na tlmenie zvukovych vibracii.

Tie sonicke tresky aj pri podstatne slabsich raketach maju netlmene schopnost roztrieskat a rozobrat prakticky cokolvek.

Takze moze to byt aj tak, ze zbytocne budeme pod rampou pridavat beton, ak potom pri starte do neho busi 76MN zbijacka. To ho proste rozlame a potom uz 32MPa nevydrzi.
 
24.4.2023 - 16:51 - 
@yamato
Bude treba..
Pretože úrad FAA, ktorý existuje aj preto aby sa historické udalosti nekonali každodenne. Podľa všetkého, začne pri udeľovaní ďalšieho povolenia na štart, venovať pozornosť aj pripravenosti "nultého stupňa".

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
24.4.2023 - 17:37 - 
citace 24.4.2023 - 15:50 - yamato:
Tie sonicke tresky ...
...potom pri starte do neho busi 76MN zbijacka...

Tych sonickych treskov som sa trochu obaval, najma ak by chytili nejaku harmonicku frekvenciu. Otazka, ze do akej miery to je modelovatelne a aka je realita...

Tiez pustit motory proti kolmej stene mi bolo trochu proti srsti, ale myslel som si, ze prave toto odfiltrovali pri tych skusobnych startoch bez vzletu....

Nech sa mi startovaci stol nepacil akokolvek, neocakaval som zlyhanie prave tam.

...vsetci stavaju mohutne startovacie stoly a najvacsia raketa na svete si vzlietne z betonovej plochy...
 
24.4.2023 - 21:22 - 
citace 24.4.2023 - 11:18 - Martin Jediny:
ono pozor na jeden detail...
tie motory mali spolu tah 76MN
10m kruh ma plochu78m2


Já si nejsem úplně jistý svým odhadem, který vychází z hmotnosti spalin za sekundu hoření vs. hmotnosti vzduchu v prostoru startovacího stolku (když nic jiného, tak spaliny nejsou vzduch, ale vodní pára a CO2 a ten tlak jsem extrapoloval dost ledabyle)... ale myslím si, že úplně přesný odhad není ani tohle: Protože spaliny nejsou nějaký sloup, o který se raketa opře silou tahu motorů :-)

Tah vzniká, jak název oboru napovídá, reaktivně: souvisí s hmotností spalin a rychlostí, jakou vylétají z trysky. Ta rychlost v prostoru pod stolem by teoreticky nemusela klesat moc, pro naprostou většinu objemu. Pouze v části objemu přímo pod tryskajmi se vytvoří nějaká oblast, kde se to bude chovat hodně turbulentně, rychlost bude nižší a tlak vyšší. Ale samozřejmě nemám vůbec žádný matematický aparát, abych velikost a chování téhle oblasti dokázal modelovat. Podle mě tahle oblast působila na beton spíš akusticky a pak tepelně, než nějakou absolutní velikostí tlaku. (Spíš jsem se snažil na vyšší tlak v tom prostoru svést nižší tah motorů, který přispěl k té pomalosti odlepení ze startovního stolu... ale nevím. Intuitivně si asi všichni představují, že ty motory se nějak hrozně pomalu roztáčely aby dosáhly požadovaného tahu... ale to nemusí být úplně přesné...)

SpaceX naposledy startovali z vlastní rampy s Falconem 1, a to není opravdu srovnatelné s tím, co postavili nyní. Od tého doby měli k dispozici profi rampy s odvodem spalin, které postavil někdo před nimi a nemuseli nad ničím moc přemýšlet (nevím jak moc ty rampy předělávaly i včetně betonu, teda... tu největší LC-39 nebo kolik myslím vůbec...)

Jako potenciální průšvih vidím, že stejnou rampu mají rozestavěnou na Floridě a může se nyní ukázat, že ji budou muset zahodit...
 
24.4.2023 - 23:11 - 
citace 24.4.2023 - 21:22 - xChaos:
... Protože spaliny nejsou nějaký sloup, o který se raketa opře silou tahu motorů :-)...

Ale akcia a reakcia a zakon zachovania hybnosti by platit mohli...
...takze ak prud spalin vytekajuci z motora ma hybnost s efektom 76MN, tak od kolmej dosky prud zastvajuci by som tiez ocakaval 76MN...
...a to by sme este mohli prud spalin otocit o 180° a ziskat 152MN posobiacich na dosku...

samozrejme ze to ma od idealneho stavu daleko a vysledne sily budu o nieco mensie, ale nie o vela...
 
25.4.2023 - 01:07 - 
citace 24.4.2023 - 11:18 - Martin Jediny:
ono pozor na jeden detail...
tie motory mali spolu tah 76MN
10m kruh ma plochu78m2

potom by bol ale tlak na beton priemerne cca 1MPa
ca pre bezne 20MPa betony je tlak v pohode, pre specialne mozme ist v tlaku az cez 32MPa

Naopak v tahu beton ratame v jednotkach Megapaskalov takze pri lokalnych spickach to moze byt problem

Ak 1MPa je vlastne 100 ton/m2,
tak celkom rozhodujuci problem mohlo byt podlozie pod betonom - s naslednym rozlamanim betonu



Osobně se domnívám, že statický tlak nebyl problém. Ostatně běžné betony vydrží řádově větší statické zatížení.

Za základ problému považuji extrémní tlakové vibrace (tedy "hluk"). Ten se obvykle řeší třemi způsoby a tato rampa nepoužila žádný z nich:
1) pohlcení na povrchové vrstvě kapaliny (velmi efektivní je v tomto vodní mlha/nebo bublinky vzduchu ve vodě). Používá se u ponorek (bublinky) a na všech větších startovacích rampách.
2) odkloněním proudu spaliny do strany. Včetně zamezení odrazu tlakových vln zpět ke konstrukci rampy a rakety.
3) vytvořením velkého prostoru pro jeho rozptýlení. To je i jeden z důvodů obrovského prostoru pod startovacím stolem Sojuzu. A také třeba postupu odpalování raket z ponorek, kde se provádí start hlavního raketového motoru až nad hladinou (i když při tlaku ve spalovací komoře výrazně převyšujícím tlak okolní vody je vlastně jedno, kde by se ten motor spouštěl).

Raketu možná zachránilo i to, že se "prokopala k hladině spodní vody" a tu vodní mlhu si vytvořila (na fotografiích je vidět zaplavení spodní části vyhloubené jámy).

Pro představu o intenzitě zvukových vln: na videu "Everyday Astronaut" to uvolní a nakloní kameru a rozvibruje celou stěnu domku (přestože ta zdaleka není kolmo na gradient vln) až se rozechvějí zavřené dveře a vnitřní žaluzie. A to jsou 8km od rampy...

NASA na Floridě má vyřešené vodní tlumení i odvod spalin. A přesto má stanovená pásma, kde hrozí smrt (proto je kolem ramp plot, i když jsou součástí pozemku kosmodromu), kde vážné poškození zdraví, ... atd.

Tady Musk nemá nic podobného, rampa je doslova pár metrů od silnice - která je pouze obecní policií uzavřena. Navíc zóny ohrožení zasahují do blízké přírodní rezervace a na území Mexika. Trosky rakety také spadly do Mexických pobřežních vod (do příbřežního šelfu s místní hloubkou kolem 70metrů). Zajímalo by mne, jestli se bude toto nějak řešit ...

ps: vzhledem k extrémně pomalé akceleraci (i při vypadlých třech motorech) si myslím, že v této podobě ta raketa (která byla kompletně nevybavená) nemá téměř žádnou nosnost. Působí to na mne tak, že pokud by měla normální vnitřní vybavení (=vyšší hmotu), tak by se ani nezvedla z rampy ... ;-(


 
25.4.2023 - 06:53 - 
Účinek motorů nejspíš o dost snížil vyšší tlak v jejich okolí (pokles Isp při startu do prostředí s vysokým tlakem), způsobený nedostatečným odtokem tryskajících plynů z rampy plus rázové vlny a odrazy. Kopat se dá i pod úroveň vody, dělá se to běžně. Jen je to náročnější. Uvidíme za měsíc, jak začnou rampu upravovat pro další start. 
25.4.2023 - 10:01 - 
citace 24.4.2023 - 13:18 - Ervé:
citace 24.4.2023 - 10:01 - yamato:
citace 24.4.2023 - 09:25 - xChaos:
Jestli se s tím napasujou na pozemek, co maj, to fakt netuším.



nejde o pozemok, ide o to ze par metrov od mora nemozes vykopat taky zlab ako je napriklad v Bajkonure. Preto napr. rampy NASA na floride maju pod sebou taky ten navozeny kopec, a odvod spalin je v nom.

SpX sa zjavne snazili vyhnut sa navazaniu kopca (lebo to dlho trva), a teraz maju rampu aku maju. Neviem ci sa to da vyriesit bez toho, aby celu raketu posunuli vyssie.

Paradox je, ze rok sa cakalo na FAA - takze az tak vela casu neusetrili...


Dá se vykopat žlab i v mořském dně, takže jde jen o postup - nejspíš by se to muselo nejdřív vykopat, pak vyložit vodotěsným plechem, odsát vodu a vybetonovat koryto. Možná je lehčí zvednout věž a rampu o 15 m.


Ale to se k Bernoulimu přidá Archimedes. A ten může narušit stabilitu. Ano, není problém vykopat obrovskou díru, vylít ji betonem. Ale beton musí ztvrdnout a musí zde být kvalitní hydroizolace, navíc odolávající vysokým teplotám. Protože jinak se k Bernoulimu a Archimedovi přidá ještě Lusis Papen.
Taková rampa musí odolat slané vodě, musí mít zabezpečenou armaturu proti korozi, musí být dostatečně těžká aby ji tlak vody nenadnesl (beton má 2,4-2,8t/m^3), musí zajistit izolaci před propouštěním slané vody dovnitř a zároveň zajistit, že rozdíl teplot nezpůsobí likvidaci betonu. Tedy budou tam muset být vzduchové "izolační" kapsy nebo nějaká termoizolační skořepina. Navíc, bylo by vhodné mít možnost tlumení hluku vodní mlhou (ale jak budete dostávat ven přebytek vody?). Přesto musí mít dostatečnou pevnost a stabilitu ... obávám se, že daleko levnější bude postavit ten kopec a přesunout rampu.
Mimochodem, jestli se na to dívám dobře, voda stékající po betonovém deflektoru působí nejenom jako chladivo a pomáhá snížit hlučnost. Působí i jako docela odolná stěna, která snižuje namáhání betonu.
 
25.4.2023 - 11:00 - 
Domnievam sa že v SpaceX, by teraz mali asi hľadať dve riešenia.
Jedno trvalo udržateľné, viacnásobne použiteľný nosič chce aj viacnásobne použiteľnú rampu, riešenie ktoré ale môže byť hotové aj za viac ako dva roky.
A preto aj druhé, s prepáčením sflikované, ktoré umožní nejaký štart čo najskôr.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
25.4.2023 - 11:31 - 
citace 25.4.2023 - 06:53 - Ervé:
Účinek motorů nejspíš o dost snížil vyšší tlak v jejich okolí (pokles Isp při startu do prostředí s vysokým tlakem), způsobený nedostatečným odtokem tryskajících plynů z rampy plus rázové vlny a odrazy. Kopat se dá i pod úroveň vody, dělá se to běžně. Jen je to náročnější. Uvidíme za měsíc, jak začnou rampu upravovat pro další start.


Byla bych opatrná na kopání pod úroveň spodní vody. ;-(

To už bych považovala za lepší verzi navézt cca 10m materiálu (do výšky prvního betonového segmentu obslužné věže) a udělat nový startovací stůl s vodním chlazením a odvodem spalin do boku. Současně obslužné věži přidat jeden segment a taky přesunout nádrže dál od rampy (stejně jich je nejméně polovina poškozená a uvidí se, nakolik budou těsnit a izolovat po vystavení tato silným vibracím).

Nebo jen opravit startovací stůl a celou tuto sestavu nechat jen na dílčí zkoušky (stejně bude potřeba). A postavit novou rampu načisto (se všemi modifikacemi) o kilometr vedle ... ;-)

ps: už kdysi jsem se divila, že SpaceX tady koupila a vlastní jen několik stavebních parcel. Zbytek území je veřejné/státmí území a rezervace. V blízkém okolí (<6-10km) je přitom několik osídlení (Port Isabel, South Padre Island, Laguna Heights, ...) ale blízko je i městečko Brownsville, několik rezervací a také Mexické území.

Z tohoto pohledu je pomalu nejlepší varianta využít mělký mořský šelf a startovat z nějaké plošiny. Nese to komplikaci v podobě využítí přístavu v Brownsville, nebo postavení mola u kanálu k němu (nebo u laguny SouthBay - ale tam je podle map hloubka vody jen 2m).

Pokud vím, tak tímto směrem již SpaceX vykročilo, ale pak ten plán zrušilo. Ale nevím proč ... ;-)

[upraveno 25.4.2023 12:12]
 
25.4.2023 - 13:19 - 
Řešil tu někdo otázku návratu z Marsu? Se Starshipem na devíti Raptorech (než se poletí k Marsu, tak už jich těch devět určitě bude)? Já vím, devět je míň než 33, ale i tak, a to tím spíš, že na Marsu po řadu let nejen že nebude žádný deflektor, ale ani ten stůl, co mají teď, prostě se poletí rovnou ze země z toho místa, na kterém se přistálo. Jestli právě tohle není důvod toho netradičního způsobu startu, který Musk tak neuváženě prosadil, protože pokud by se pro start nezbytně předpokládal obří žlab pro odvod spalin, tak se asi žádná návratová výprava na Mars konat nebude.  
25.4.2023 - 13:20 - 
KSC je prakticky na urovni mora, rovnako ako BocaChica. NASA asi vedela, preco navaza kopce, namiesto kopania zlabov... ako popisala kacenka, je to zjavne jednoduchsie a lacnejsie riesenie.

SpX zariskovali a dufali, ze aspon zopar startov takyto stolec vydrzi. Nevydrzal.

Akykolvek sofistikovanejsi odvod spalin asi uvidime az na floride, BocaChica je cela o filozofii "fast forward" - prevybuchovat sa co najskor k niecomu pouzitelnemu. Ved tam stavali rakety v stanoch prepanakrala. Ono postavit taky poriadny odvod spalin moze trvat roky...

Cize, moj odhad - SpX nebude prerabat cely stol, iba tam vsunie nejake vodou chladene ocelove platy a bude dufat. Aj za tu cenu ze po kazdom starte to budu opravovat. Hlavne aby to "aspon" neznicilo raketu.


Ohladom tankfarm, tak sa mi mari ze tie nadrze maju dvojite steny (ako termoska). Takze to co je tam pomackane je vonkajsia stena - v tom pripade to staci vyklepat a zavarit diery (alebo len zavarit diery, ak sa nehrame na krasu). To nemusi byt az taka katastrofa ako to vyzera.
 
25.4.2023 - 13:23 - 
citace 25.4.2023 - 13:19 - NovýJiřík:
Řešil tu někdo otázku návratu z Marsu? Se Starshipem na devíti Raptorech (než se poletí k Marsu, tak už jich těch devět určitě bude)? Já vím, devět je míň než 33, ale i tak, a to tím spíš, že na Marsu po řadu let nejen že nebude žádný deflektor, ale ani ten stůl, co mají teď, prostě se poletí rovnou ze země z toho místa, na kterém se přistálo. Jestli právě tohle není důvod toho netradičního způsobu startu, který Musk tak neuváženě prosadil, protože pokud by se pro start nezbytně předpokládal obří žlab pro odvod spalin, tak se asi žádná návratová výprava na Mars konat nebude.


s navratmi sa pocita az ovela neskor - tou dobou tam uz urcite budu mat aspon spevnene plochy z martanskeho betonu, ak nie rovno nejaku primitivnu rampu
 
25.4.2023 - 14:17 - 
Dle mne budou na rampě vždy škody. Jde o to jak velké.
Saturn V s tím zápasil a SLS také nebylo bez ztráty kytičky.
A to jsou rakety s polovičním tahem.
 
25.4.2023 - 15:20 - 
citace 25.4.2023 - 13:23 - yamato:
citace 25.4.2023 - 13:19 - NovýJiřík:
Řešil tu někdo otázku návratu z Marsu? Se Starshipem na devíti Raptorech (než se poletí k Marsu, tak už jich těch devět určitě bude)? Já vím, devět je míň než 33, ale i tak, a to tím spíš, že na Marsu po řadu let nejen že nebude žádný deflektor, ale ani ten stůl, co mají teď, prostě se poletí rovnou ze země z toho místa, na kterém se přistálo. Jestli právě tohle není důvod toho netradičního způsobu startu, který Musk tak neuváženě prosadil, protože pokud by se pro start nezbytně předpokládal obří žlab pro odvod spalin, tak se asi žádná návratová výprava na Mars konat nebude.


s navratmi sa pocita az ovela neskor - tou dobou tam uz urcite budu mat aspon spevnene plochy z martanskeho betonu, ak nie rovno nejaku primitivnu rampu


A kdo (a hlavně z čeho) tu rampu postaví? Že by do té doby na Marsu vznikla pokročilá metalurgie, aby se daly vyrábět betonářské armatury, o startovní věži ani nemluvě, o tom bych pochyboval. Nějaký vodní záplavový systém je pak vyloučený úplně. Ostatně i na různých v dobré víře dělaných videích jsou na Marsu vidět vždy jen rovné (betonové?) plochy, na kterých rakety přistávají a z nichž pak taky nepochybně budou startovat.
O SpaceX se mockrát psalo, že cokoliv dělají, dělají v první řadě s perspektivou, zda a nakolik to bude použitelné pro Mars. A mám vážnou obavu, že žádný z dnes používaných startovních způspobů na Marsu nebude hodně, hódně, hóóóódně dlouho použitelný. Proto jsem vyslovil hypotézu o tom velmi netradičním startu ze stolu s plochou betonovou deskou vespod. Vždyť za tu dobu, co čekali na povolení FAA, mohli s nepříliš velkými náklady pod tím stolem nejmíň desetkrát vybudovat menší betonový kužel se žlabovitými prohloubeními směrem mezi nohy stolu, což by spaliny do těch "oken" usměrňovalo, místo aby kolmo narážely na pevnou betonovou desku. I když by to bylo nedostatečné, bylo by to lepší než nic. Ale neudělali to. Proč?
 
25.4.2023 - 15:38 - 
citace 25.4.2023 - 15:20 - NovýJiřík:
I když by to bylo nedostatečné, bylo by to lepší než nic. Ale neudělali to. Proč?

Keď už sa tak priamo pýtaš..
Tak najväčšia záhada vždy je, ako je na tom vlastne Elon so stavom "bankového konta a ďalšieho úveu"..
O tom že napríklad Tesla "takmer skrachovala", sme sa už s odstupom času, dozvedeli myslím trikrát po sebe..

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
25.4.2023 - 15:53 - 
Zdá se, že HLS od SpX nebude v nejbližších letech k disposici a kvůli komplikované architektuře s mnoha starty tankerů na LEO (uvádí se 5-10) nebude příliš praktický a mohli by ho předhonit Číňané jen s 2 starty.
Proto bych větší naději dával do projektu Lunar Sustaining Systém, kde má naději lander od Dyntics a spol. Pokusím se o rozbor možností:

Apollo Lunar Lander měl startovní hmotu 16.400 kg, suchou hmotu 4.920 kg.
Neznám hmotnostní parametry landeru Dynetics , ale řekněme, budou vyšší,
Na př: hmota s palivem 20.000 kg,.
Takovou hmotu by mohla na TLI vynést jen raketa SLS, ale dva starty za sebou (lander a Orion) by asi byl velký oříšek pro SLS a NASA

Rozeberu varianta s 2 starty rakety Falcon Heavy:
Prvý start by musel vynést na LEO naplněný lander o hmotě 20.000 kg a měl by ještě velkou reservu nosnosti na pomocný stykový mechanismus a příslušnou elektroniku.

Druhý start FH by vynesl vesmírný tahač s jedním motorem Raptor, palivem Metan, o celkové hmotě 60 tun, suché hmotě 6 tun
Vesmírný tahač by musel vynést na TLI celkovou hmotu landeru 20.000 kg + suchou hmotu tahače 6 tun, celkem cca 26 tun,

Nebudu to přesně počítač (závisí na palivu), ale přibližně je možno vzít průměrné údaje: stupeň na LEO o hmotě x tun vynese na TLI zhruba 3x menší náklad.
Hmota tahače na LEO by musela být cca 3x26 = 72 tun

FH má udanou LEO nosnost 63 tun, tedy málo. Musel by se využít kapacita prvé rakety s nějakou přídavnou nádrží pro tahač, ale to je komplikované, nebo tahač na vodík a to je také komplikované.

Myslím, že nejlepší by byl start 2x SLS, nebo lander s tahačem vynést na LEO jedním startem pomocí SHS. Zkuste někdo navrhnout jinou možnost.

[upraveno 26.4.2023 09:14]
 
25.4.2023 - 15:59 - 
SpaceX stojí nejvíce, že SHS nelétá se Starlinky. I kdyby se let 24/7 podařil, tak návratnost není.
Poškození rampy očekávalo SpaceX i každý soudný fanoušek.
Na Měsíci i na Marsu bude pro zpětný start patrně upravená plocha.
HLS s max 6 motory bude vyvíjet podstatně menší tlak na podkložku.
1/6 gravitace je snadnější nežli start z pláže s +5000 tunami.
 
25.4.2023 - 16:17 - 
citace 25.4.2023 - 15:20 - NovýJiřík:

A kdo (a hlavně z čeho) tu rampu postaví? Že by do té doby na Marsu vznikla pokročilá metalurgie, aby se daly vyrábět betonářské armatury, o startovní věži ani nemluvě, o tom bych pochyboval. Nějaký vodní záplavový systém je pak vyloučený úplně. Ostatně i na různých v dobré víře dělaných videích jsou na Marsu vidět vždy jen rovné (betonové?) plochy, na kterých rakety přistávají a z nichž pak taky nepochybně budou startovat.



preto som pisal PRIMITIVNU rampu, nepredstavuj si tam hned mechazzillu s vodnym systemom. O vyrabani roznych druhov betonu v mesacnych alebo martanskych podmienkach sa hovori uz dlho, aj sa s tym experimentuje, takze otazka "z coho" je jasna. Armatury prinajhorsom privezies zo Zeme (pokial nemas tolko odvahy aby si rozrezal "na slize" jeden z volne pohodenych Starshipov)

V praxi moze ist o pomerne jednoduchu betonovu stolicu (presne na sposob stolice v BocaChica), ktorej jedinym ucelom bude dostat Starship trochu vyssie nad povrch, aby pri starte neznicila beton pod sebou.

Hoci v martanskych podmienkach mozno bude uplne postacovat betonove spevnenie povrchu. Pri starte z marsu bude pracovat 6 motorov, nie 33,
v tretinovej gravitacii a skoro nulovom atmosferickom tlaku. Namahanie betonu bude o dost kratsie, zvukove vibracie v tom tlaku tiez nebudu mat taku energiu ako na Zemi.
 
25.4.2023 - 16:36 - 
citace 25.4.2023 - 15:53 - PinkasJ:
Zdá se, že HLS od SpX nebude v nejbližších letech k disposici..

Neviem ako to lepšie povedať..
Ale vzhľadom k tomu že Elon ako ajťák a ťažkotonážny managor, dostal už fakt poriadnu "ťafku", ohľadom toho že má "reči" skutočných inžinierov brať vážnejšie..
Nejaké možnosti by tu ešte boli.

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
25.4.2023 - 16:52 - 
Já bych to celé zase tak neprožíval. Podrobnější fotky rampy ukazují, že kromě díry v povrchu konstrukce jinak žádné větší poškození neutrpěla. Nakonec dost možná postačí zpevnit ten povrch.  
25.4.2023 - 17:19 - 
@PinkasJ
Sic.. Ja sám seba osobne, za "skutočného inžiniera" netrúfam sa označiť..
Bolo by treba kruto skúmať, v akom vlastne odbore..

 

____________________
slavomir.fridrich@azet.sk
 
25.4.2023 - 23:11 - 
citace 25.4.2023 - 16:17 - yamato:
citace 25.4.2023 - 15:20 - NovýJiřík:

A kdo (a hlavně z čeho) tu rampu postaví? Že by do té doby na Marsu vznikla pokročilá metalurgie, aby ...startovat.



preto som pisal PRIMITIVNU rampu, ...


Primitivnu startovaciu rampu si so sebou nieslo uz Apollo...
...kym sa HLS dostane na Mars moze mat uplne inu podobu...
 
15.1.2024 - 10:42 - 
https://novinkykosmonautiky.blogspot.com/ 12.1.2024
v zahranici si vsimli napad:
Tým z James Watt School of Engineering na University of Glasgow pod vedením profesora Patricka Harknesse vyvinul samohořící raketový motor. Když je spuštěna „autofagie“, spotřebuje motor část vlastního těla jako palivo. Jedná se o poměrně originální koncept,...

Takuto "novinku" pouzil v navrhu mozno pred 10 rokmi Csaba Boros, ked ponukol NASA koncept hybridneho motora, ktory v zavere spaluje stenu motora...
 
<<  14    15    16    17  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.198835 vteřiny.