Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  35    36    37    38    39    40    41  >>
Téma: Mars 2020 Rover - Perseverance
23.10.2023 - 16:59 - 
Do letového deníku Ingenuity byl zaznamenaný 63. let s délkou 579 m, dobou letu 142,6 s a s dosaženou maximální horizontální rychlostí 6,3 m/s. Cílové letiště dostalo označení Ypsilon.  
23.10.2023 - 18:11 - 
citace 23.10.2023 - 16:59 - Honza Vacek:
Do letového deníku Ingenuity byl zaznamenaný 63. let s délkou 579 m, dobou letu 142,6 s a s dosaženou maximální horizontální rychlostí 6,3 m/s. Cílové letiště dostalo označení Ypsilon.


To je hodně dlouhý let (pokud vím, tak třetí nejdelší)! A zároveň i zřejmě druhý nejrychlejší a přitom poměrně vysoko.

Evidentně se už nebojí víc riskovat a výrazně překračují původně zadané limity vrtulníčku ... ;-) [upraveno 23.10.2023 20:55]
 
23.10.2023 - 18:29 - 
To je hodně dlouhý let (pokud vím, tak třetí nejdelší)! A zároveň i zřejmě druhý nejrychlejší a přitom poměrně vysoko.

Jo, byl hodně dlouhý a třetí v pořadí co se délky týká. Ale v rychlosti byl až čtvrtý. Už jsme měli rychlosti 10, 8 a 6,5 m/s. Jinak ta letová výška 12 m není v poslední době až tak neobvyklá. Pokud nejde o pouze vertikální vzlet tak nejčastěji létá těch 10-12 m na povrchem.
 
23.10.2023 - 21:01 - 
citace 23.10.2023 - 18:29 - Honza Vacek:
To je hodně dlouhý let (pokud vím, tak třetí nejdelší)! A zároveň i zřejmě druhý nejrychlejší a přitom poměrně vysoko.

Jo, byl hodně dlouhý a třetí v pořadí co se délky týká. Ale v rychlosti byl až čtvrtý. Už jsme měli rychlosti 10, 8 a 6,5 m/s. Jinak ta letová výška 12 m není v poslední době až tak neobvyklá. Pokud nejde o pouze vertikální vzlet tak nejčastěji létá těch 10-12 m na povrchem.

... zajímalo by mne, jaká je maximální výška letu. ;-)

Můj odhad je takový, že určující je rozlišení kamery snímající povrch pro účely navigačních výpočtů a řízení letu. Tedy možná při pomalejším pohybu do strany můžou letět výše, než při vyšší rychlosti bočního letu.
Alternativně by zřejmě museli upravit navigační software vrtulníčku ...
 
24.10.2023 - 21:32 - 
Byla aktualizovaná MMGIS data k 63. letu Ingenuity. Podle nich byla letová vzdálenost 591,5 m, ale letový deník ale uvádí délku letu 579 m. A abych pravdu řekl, těm údajům v letovém deníku moc nevěřím. Důvod je ten, že pro přistání při 59. letu máme vizuální kontrolu, kdy Ingenuity přistála o viditelný kus jinde než při letu 58, ale letový deník uvádí přesto uvádí horizontální vzdálenost 59. letu 0 m, podle MMGIS je to 1,14 m.

To, co mi hodně chybí hlavně u MMGIS, ale nakonec i u letového deníku, je odhad chyby určení letové vzdálenosti pro každý let, čili něco takového: vzdálenost ± chyba. Nakonec i u roveru, tam to také není.

 
24.10.2023 - 22:11 - 
V sobotu 21.10.2023 / sol 949 začal proces uzavírání pouzdra se sériovým číslem SN263, ve kterém je vzorek, který Perseverance odebrala v solu 942 z cíle Turquoise Bay. Jak to ale vypadá, došlo k nějakému problému, protože od té doby Perseverance neposílá žádné snímky a i sada snímků z CacheCam je neúplná, chybí části mozaiky.

 
25.10.2023 - 11:04 - 
citace 24.10.2023 - 21:32 - Honza Vacek:
Byla aktualizovaná MMGIS data k 63. letu Ingenuity. Podle nich byla letová vzdálenost 591,5 m, ale letový deník ale uvádí délku letu 579 m. A abych pravdu řekl, těm údajům v letovém deníku moc nevěřím. Důvod je ten, že pro přistání při 59. letu máme vizuální kontrolu, kdy Ingenuity přistála o viditelný kus jinde než při letu 58, ale letový deník uvádí přesto uvádí horizontální vzdálenost 59. letu 0 m, podle MMGIS je to 1,14 m.

To, co mi hodně chybí hlavně u MMGIS, ale nakonec i u letového deníku, je odhad chyby určení letové vzdálenosti pro každý let, čili něco takového: vzdálenost ± chyba. Nakonec i u roveru, tam to také není.




... mám hloupý dotaz:
Nemůže to být vlivem stálých větrů, rozdílného profilu letu, rozdílným "nadmořských" výšek místa startu a cílového místa?
Na zemi se taky lítá "po větru" snadněji, než "proti větru", atd. a proto se udává a rozlišuje několik různých údajů: SOG (Speed Over Ground), IAS (Indicated Airspeed), CAS (Calibrated AirSpeed), ...

Letový deník by měl vycházet z měření "letadla", fotka z roveru je něco jiného. ;-)
 
26.10.2023 - 10:28 - 
citace 25.10.2023 - 11:04 - kacenka:

Nemůže to být vlivem stálých větrů, rozdílného profilu letu, rozdílným "nadmořských" výšek místa startu a cílového místa?
Na zemi se taky lítá "po větru" snadněji, než "proti větru", atd. a proto se udává a rozlišuje několik různých údajů: SOG (Speed Over Ground), IAS (Indicated Airspeed), CAS (Calibrated AirSpeed), ...

Letový deník by měl vycházet z měření "letadla", fotka z roveru je něco jiného. ;-)


V té řídké atmosféře nějaký závan větru asi mít vliv nebude a nejde ani tak o rychlost. Ta je nakonec shodná s jak letovém deníku, tak i v datech MMGIS stejně tak jako doba letu a max. dosažená výška. Odchylka je jenom v té uletěné vzdálenosti a není to jenom u zmiňovaného 59. letu.

Ingenuity má k dispozici pouze palubní hodiny, výškoměr, IMU a navigační kameru. Má ještě i sklonoměr, ale ten již nefunguje a náklon vrtulníku se odvozuje z IMU. Délku horizontálního letu lze tedy odhadnout pomocí vizuální odometrie a integrací dat z IMU. Ani na jedno z těchto měření nemá případný vítr vliv.

Podrobnosti jsem nikde nenašel, ale to, že se liší hodnota délky letu v letovém deníku a v MMGIS si vysvětluji tak, že v něm publikované hodnoty jsou výsledkem nějakého jednoduššího zpracování letových dat než se to pak dělá v MMGIS, kde i trvá delší dobu, než vydají jejich finální podobu.

-----------------------

Jinak Ingenuity se připravuje na 64. let, který by se měl uskutečnit zítra 27.10.2023. Povede 408 m směrem na sever ve výšce 12 m. Očekávaná doba letu by měla být 125 s a maximální rychlost 5,3 m/s. Cílem letu je přemístění vrtulníku.
 
26.10.2023 - 10:51 - 
Perseverance má na kontě další úspěšně odebraný vzorek, který odebrala vrtačkou z cíle Turquoise Bay v solu 942. K uzavření pouzdra se vzorkem došlo v solu 949, ale snímky uzavřeného pouzdra z kamery CacheCam zatím chybí. Vzorek dostal jméno Lefroy Bay.

V celkovém pořadí je to již 23. odebraný vzorek (20 jádrových vzorků, 1 vzorek atmosféry a 2 vzorky regolitu). V této chvíli má tak Perseverance na palubě 14 uzavřených pouzder se vzorky (13 jader + 1 vzorek regolitu) a dvě uzavřená použitá pouzdra witness.
 
26.10.2023 - 11:43 - 
64. let Ingenuity nejspíš povede do dunového pole s velkými dunami, které leží jižně od říčního koryta. V solu 952 Perseverance opustila místo odběru vzorku a vydala se na sever. MMGIS data jsou ale zatím neúplná, a tak ještě neznáme trasu roveru a ani ujetou vzdálenost.

 
26.10.2023 - 14:15 - 
Tady se musím opravit a omlouvám se za chybu. Místo odběru vzorku Perseverance zřejmě opustila již v solu 950, tedy hned následující sol po uzavření pouzdra se vzorkem a ujela cca 219 m. Trasa pro tuto jízdu zatím chybí stejně jako pro následující jízdu v solu 952. Poloha roveru po jízdě v solu 950 zatím není známá a souřadnice této polohy jsou prozatím stejné, jako u bod odjezdu, takže splývají polohy roveru pro sol 933 a 950. 
26.10.2023 - 22:16 - 
Již známe jak trasu, tak i správné polohy Perseverance po jízdách v solech 950 a 952. V solu 950 Perseverance ujela 292 m a v solu 952 to bylo 165 m. Nyní parkuje zhruba 91 m jihovýchodně od kopce Jurabi Point. Z místa, na které Perseverance dojela v solu 950 (RMC: 46_1870), nám zaslala snímek údolí Neretva Vallis. Snímek pořídila pravou kamerou MastCam-Z v solu 952, krátce předtím, než se vypravila na další cestu.


[upraveno 27.10.2023 05:53]
 
28.10.2023 - 11:15 - 
Velký kamenný blok, který Perseverance vyfotografovala levou kamerou MastCam-Z ze vzdálenosti ~36 m při zastávce jízdy v 950. solu. Kámen má na délku něco přes 2,5 m.

 
28.10.2023 - 21:47 - 
Ještě jeden pohled do údolí Neretva, ale tentokrát z aktuální polohy Perseverance (RMC: 46_3032) na kterou dojela v solu 952. Mozaiku pravou kamerou MastCam-Z pořídila Perseverance včera 27.10.2023 / sol 955 krátce před půlnocí UTC.

V první třetině výšky snímku mírně vlevo je dunové pole, kde by Ingenuity měla přistát při 64. letu. Ten měl proběhnout 27.10.2023 PDT. Ingenuity nyní létá před polednem LMST, ale snímky byly pořízené až po poledni. Nikde však na snímcích není Ingenuity vidět, tak je možné, že ještě neletěla a poletí až dnes. Pokud by dnes letěla, tak to bude za cca 2 hodiny.

 
30.10.2023 - 18:46 - 
Sice ještě nemáme snímky ze 64. letu Ingenuity, ale již byl aktualizovaný letový deník a máme i předběžná data MMGIS. Let č. 64 proběhl 27.10.2023 / sol 955 a Ingenuity při něm neletěla na sever, jak bylo uvedeno v preview k 64. letu, ale směrem spíše na severozápad. Let byl dlouhý 411 m (podle MMGIS 391 m), trval 139 s a Ingenuity dosáhla rychlosti 5,8 m/s.



Také Perseverance se vydala na cestu a dnes ráno podnikla krátkou 28 m dlouhou jízdu a přesunula se tak 8 m východně od původní pozice, na kterou dojela v solu 952. Nyní stojí na vršku hřebene.



Z nové polohy má po dlouhé době výhled na kráter Jezero. Levou navigační kamerou pořídila snímek hory Jezero Mons, která je vzdálená 54 km na opačné straně kráteru. Pravý snímek pochází z levé přední kamery HazCam.

[upraveno 30.10.2023 18:57]
 
30.10.2023 - 20:27 - 
Ze 64. letu Ingenuity již byla stažená řada snímků. Do této chvíle je to 25 snímků z navigační kamery a 2 snímky z barevné kamery RTE. Tentokrát Ingenuity letěla hodně brzo a přistála v 10:15:42 LMST / 21:02:51 UTC. V letošním marsovském roce je to tak nejčasnější let.

 
31.10.2023 - 10:59 - 
Ještě jedno krátké video poskládané ze snímků navigační kamery Ingenuity. Tentokrát je to ale start vrtulníku. Ingenuity odstartovala podle plánu 27.10.2023 / sol 955 a ke startu došlo ve 21:00:32 UTC / 10:13:48 LMST. První snímek videa je převzatý z letu č. 63, kdy po přistání stála Ingenuity na zemi.



Včera zveřejněná předběžná MMGIS data k 64. letu Ingenuity byla tentokrát hodně předběžná, kde trasa letu nedopovídala snímkům z navigační kamery vrtulníku. V noci ale byla data aktualizovaná, a tak již víme, kudy opravdu letěla. Délka 64. letu byla 433 m. Tentokrát ale nebylo moc přesné ani Preview k 64. letu, kde bylo uvedeno, že Ingenuity poletí na sever. Na sever Ingenuity sice letěla, ale až v druhé polovině letu. Po startu si to namířila na severozápad a i místo přistání leží od místa stratu na severozápadě.

Perseverance se dnes ráno opět vydala na cestu a ujela 105 m směrem na severozápad ke kopečku Jurabi Point. Od Ingenuity je nyní vzdálená 755 m.



[upraveno 31.10.2023 19:05]
 
31.10.2023 - 15:57 - 
Snímek z kamery RTE ze 64. letu, který Ingenuity pořídila poblíž místa přistání. To leží zhruba uprostřed v dunovém poli s velkými dunami, které je vidět v horní části snímku.

 
31.10.2023 - 21:05 - 
Další nově stažený snímek ze 64. letu, který Ingenuity pořídila, když se připravovala na přistání, do kterého jí zbývalo 26 sekund.

 
01.11.2023 - 19:01 - 
Dnešní ráno se Preseverance vydala na delší cestu a ujela vzdálenost 292 m. Projela okolo kopečku Jurabi point a zajela do východní části Gnaraloo Bay. Od Ingenuity je nyní vzdálená 1009 m.

 
02.11.2023 - 10:53 - 
Byly oznámeny další dva lety Ingenuity, které proběhnou s odstupem jednoho solu, což je rekord. Zatím nejkratší přestávka byla 3 soly mezi lety č. 1 a č. 2 a 3 soly mezi lety č. 2 a č.3. A pak později opět tři soly mezi lety 43-44, 44-45 a 45-46.



Při 65. letu, který snad proběhl dnes krátce po půlnoci UTC, se Ingenuity ve výšce 10 m přesune 7 m západně od místa startu na bok sousední duny. Doba letu by měla být kolem 48 s.



66. let by měl proběhnout zítra po půlnoci. Ingenuity při něm vyletí pouze 3 m a přistane 0,5m jižně od místa startu. Předpokládaná doba letu by měla být 23 s.



U obou letů je uvedeno, že cílem je přemístění vrtulníku. To mi ale moc smysl nedává. Spíš to vypadá na nějaký test.
 
02.11.2023 - 14:40 - 
Ráno na Marsu. Snímek východu slunce, jak ho zachytila Perseverance levou navigační kamerou, než se vydala na dlouhou cestu do Gnaraloo Bay v solu 959 / 31.10.2023. Snímek pořídila v 05:48:42 LMST / 19:06:53 UTC, tedy 40 minut po východu slunce, které bylo v tu chvíli 9° nad obzorem. Na obrázku je krásně vidět hora Jezero Mons vzdálená 54 km.

 
02.11.2023 - 23:08 - 
Perseverance dnes ráno (2.11.2023 UTC / sol 960) popojela 41 m směrem na východ. Od Ingenuity se tak vzdálila na 1049 m, ale zaparkovala tak, že komunikační anténu pro spojení s vrtulníkem nestíní žádná část roveru.
Vzdálenost k Ingenuity je ale poměrně dost veliká a mezi roverem a vrtulníkem je kopec Jurabi Point, který může komplikovat komunikaci s Ingenuity.



Perseverance také definovala Site 47 a je tedy možné, že se právě na tomto místě pokusí o odběr dalšího vzorku.

 
03.11.2023 - 21:28 - 
65. let Ingenuity proběhl 3.11.2023 / sol 961 přibližně v ~01:19 UTC / ~10:33 LMST (2.11.2023 ~18:19 PDT). Ingenuity tedy letěla oproti plánu o den později. Horizontální délka letu byla 7 m s trváním 48 s, rychlostí 1 m/s a výškou letu 10 m.

 
04.11.2023 - 20:37 - 
Ingenuity již nalétala přes 15 km (podle MMGIS) a bez necelých 100 s strávila „ve vzduchu“ 2 hodiny. Také ale postupně vystoupala do výšky 163 m od místa přistání. A takhle vypadá profil terénu podél trasy jejích 64 letů.


[upraveno 5.11.2023 11:08]
 
05.11.2023 - 11:10 - 
K dnešnímu dni Perseverance ujela vzdálenost 22,2 km a stejně jako Ingenuity vystoupala 163 m od místa přistání. Takhle vypadá výškový profil její trasy, na kterém jsou vyznačená místa, kde odebírala vzorky.

 
08.11.2023 - 08:16 - 
Máme potvrzený i druhý krátký let vrtulníčku Ingenuity. I ten proběhl pouze v prostoru letiště Fí. 66. let trval 23 sekund a vrtulníček vystoupal do výšky 3 metrů. Horizontálně popoletěl o cca 0,6 metru. Důvodem bylo připravit Ingenuity na dvoutýdenní přerušení komunikace.

https://twitter.com/NASAJPL/status/1721940342113747091
 
08.11.2023 - 08:54 - 
Poloha Ingenuity podle posledních dat MMGIS po 65. a 66. letu. Tyto lety měly proběhnout v solech 961 / 3.11.2023 UTC a 962 / 4.11.2023 UTC. Byly dlouhé 7,2 m a 0,6 m.



Letový deník Ingenuity ovšem ukazuje něco jiného. Tam mají uvedené soly 960 a 961 s daty 2.11.2023 a 3.11.2023. Dole pak je uvedeno, že časové údaje jsou v PST/PDT.

Podle snímků z HeliNav vrtulník v 961 solu letěl kolem ~10:30 LMST, čili 3.11.2023 ~1:15 UTC (2.11.2023 ~18:19 PDT). V letovém deníku si tedy vzájemně neodpovídají sol a datum. Snímky z 66. letu, na které odkazuje deník by však měly být z letu 65. Je to uvedeno v ID snímku. V popisu snímku je sice také uvedený let. č. 66, ale v původním popisu nic takového není, ten 66. let tam někdo dopsal. A pokud si snímky prohlédneme, měly by na nich být vidět i otisky nožiček Ingenuity, protože přistávala 0,6 m od místa startu, pokud by ty snímky pocházely z letu 66. Ty tam ovšem nejsou, takže téměř jistě jsou tyhle snímky z letu č. 65.
 
09.11.2023 - 10:59 - 
Krátké video ze 65. letu, při kterém Ingenuity vystoupala do výšky 10 m a popolétla asi 7 m západním směrem. Let trval 48 s, ale video zachycuje pouze 46 s letu. Snímky z vlastního dosednutí vrtulníku zatím chybí. Ze 65. letu bylo zatím staženo 116 snímků z navigační kamery 2 snímky z kamery RTE, ze 66. letu zatím nemáme žádný snímek.

 
10.11.2023 - 20:41 - 
Včerejší snímek z pravé zadní kamery HazCam. To jenom pro kontrolu, jestli po skončení konjunkce bude Perseverance na stejném místě. Teď bude s Curiosity a s Ingenuity dva týdny bez dozoru, tak aby si tam spolu neudělaly nějakou párty! Minulou konjunkci jich na párty bylo pět.

 
<<  35    36    37    38    39    40    41  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.105060 vteřiny.