Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5  >>
Téma: Grasshopper (SpaceX)
22.9.2012 - 09:56 - 
citace:
Proběhl první testovací "skok":

@ElonMusk: "First test flight hop of our Grasshopper VTVL rocket!"

http://a.yfrog.com/img32/7179/usutopshpepnbpmodbgnos.mp4

nice

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
22.9.2012 - 09:57 - 
citace:
Proběhl první testovací "skok":
@ElonMusk: "First test flight hop of our Grasshopper VTVL rocket!"
Líbí se mi jedna parafráze Armstronga na NSF:

"That was small jump for Grasshopper, but giant leap for SpaceX !"

... já dodám, že jsme možná opravdu svědky počátku revoluce v raketové dopravě... Uvidíme. Držím palce!
 
22.9.2012 - 10:00 - 
citace:
... já dodám, že jsme možná opravdu svědky počátku revoluce v raketové dopravě... Uvidíme. Držím palce!


štandardná dávka pesimizmu z mojej strany: nie sme... bez veľkého techn. pokroku sa cena dopravy na leo nezníži (rozumej dostatočne)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
22.9.2012 - 10:07 - 
citace:
citace:
... já dodám, že jsme možná opravdu svědky počátku revoluce v raketové dopravě... Uvidíme. Držím palce!
štandardná dávka pesimizmu z mojej strany: nie sme...
Chápu, je těžké být v dnešní době optimistou, ale já si ten luxusní pocit v případě SpaceX poměrně užívám. Zkrátka jim věřím a moc přeju úspěch.

Ještě pár snímků z 1. skoku Lučního koníka :

.

YT : http://youtu.be/ObJb3OncSEY
 
22.9.2012 - 10:11 - 
hehe, ja si tiež prajem, aby sa to podarilo - tento grasshopper je pekná vec a keby im to vyšlo ako to plánujú, tak to je úplne super

ale to nič nemení na tom, že pesimisticky neverím, že to stihane ceny dolu (napr. dôjde k výmene sériovej výroby, ktorá by potenciálne mohla stiahnuť ceny dolu, za opakované využívanie materiálu, ktorý tým zruší tú sériovu výrobu, ale zase potenciálne stiahne cenu dolu, pretože ten materiál nebude treba znovu vyrobiť - otázka teraz je, čo bude výhodnejšie a či dostatočne )

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
22.9.2012 - 12:33 - 
agamemnon, ty alibista ked to vyjde budes prijemne prekvapeny, ked to nevyjde tak si mal pravdu...

kazdopadne ak to nebudeme skusat urcite sa nikam nepohneme. Pokrok sa nerobi tak, ze vieme, ale tak ze nevieme a skusame
 
22.9.2012 - 12:35 - 
inak na tom videu nic moc nevidno, ale aj tak je to super dufam ze sme fakt na prahu novej ery 
22.9.2012 - 13:07 - 
Mirku, tie obrazky sa nejako nenacitali. Mozes skusit este raz? Dakujem 
22.9.2012 - 14:02 - 
citace:
agamemnon, ty alibista ked to vyjde budes prijemne prekvapeny, ked to nevyjde tak si mal pravdu...

kazdopadne ak to nebudeme skusat urcite sa nikam nepohneme. Pokrok sa nerobi tak, ze vieme, ale tak ze nevieme a skusame


hehe, také niečo
ale jasne, som rád, že to skúšajú niekto to musí urobiť, a oni vyzerajú inak celkom nádejne, čo sa týka toho grasshoppera... mohlo by to vyjsť určite by som sa nesťažoval

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
24.9.2012 - 13:20 - 
ma ciapocku
http://www.flickr.com/photos/jimntexas/8017852307/

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
24.9.2012 - 13:23 - 
Grasshopper dostal navrch jakýsi konický kryt... zřejmě kvůli lepší aerodynamice při vyšších rychlostech.



http://www.flickr.com/photos/jimntexas/8017852307/sizes/k/in/photostream/


Edit: Agamemnone, byl's rychlejší ... je vidět, že sledujeme stejné weby...
 
24.9.2012 - 14:20 - 
Nemohlo by to byt pro kombinovane pristani padak se zaverecnym dobrzdeni motorem. Usetrili by tim palivo a stabilizovali trup rakety, podobne jako SRB u raketoplanu. 
24.9.2012 - 14:35 - 
citace:
Nemohlo by to byt pro kombinovane pristani padak se zaverecnym dobrzdeni motorem. Usetrili by tim palivo a stabilizovali trup rakety, podobne jako SRB u raketoplanu.


neviem ci je to az taky rozdiel, to dobrzdenie bez padaku je z rychlosti volneho padu, ktora pri tak rozmernej a lahkej konstrukcii moze byt pomerne nizka. Za tu komplikaciu to asi nestoji.

Navyse cela ta parada ma pristavat na chlp presne, takze nejake znasanie na padaku moc nepomoze.
 
24.9.2012 - 14:43 - 
citace:
je z rychlosti volneho padu, ktora pri tak rozmernej a lahkej konstrukcii moze byt pomerne nizka.


rychlost z volneho padu nizka nebude... plus nezavisi na hmotnosti

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
24.9.2012 - 14:51 - 
citace:
Navyse cela ta parada ma pristavat na chlp presne, takze nejake znasanie na padaku moc nepomoze.


To si nejsem jisty, ze pristanou presne. Staci, kdyz ve vyssich vrstvach atmosfery foukne jetstream a nic s tim neudelas ani s motorem, mozna za cenu velke spotreby paliva. Mozna, ze se mylim.

Neda se nahodou zjistit s jakym rozptylem dopadali boostery SRB do atlantiku?
 
24.9.2012 - 14:54 - 
citace:
Neda se nahodou zjistit s jakym rozptylem dopadali boostery SRB do atlantiku?


staci sa pozriet s akym rozptylom dopada sojuz do kazakstanu... to budes mat podobne

edit:
v threade k provozu iss je graf (resp. odkaz na graf)
[Edited on 24.9.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
24.9.2012 - 14:58 - 
Boostery Sojuzu nikdo nehledal, takze jejich poloha je otazka. 
24.9.2012 - 15:00 - 
citace:
Boostery Sojuzu nikdo nehledal, takze jejich poloha je otazka.

ale kabinu ano - ja viem, ze to nie je to iste...
ale pre prvotnu predstavu to bude stacit - a tie data su lahko dohladatelne (predpokladam, ze data pre tie boostery az tak lahko dohladatelne nebudu, plus si nie som isty, ci vobec sa pocitalo s nejakou presnostou - kde skor asi brali len, ze to dopadne do nejakej oblasti AxB km)...

edit:
btw, dragon by mal mat motoricky riadeny zostup, takze to bude presnejsie ako len cisto na padakoch...
[Edited on 24.9.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
24.9.2012 - 15:05 - 
Jen mi jde o to, jakou mas moznost ovlivnit se zbytkem paliva trajektorii dopadu, resp. misto pristani. Je to suborbitalni skok, ktery bude ovlivneny atmosferou a proudenim. Tak by me zajimalo, jaky se da ocekavat rozptyl. I pres rizene "pristani", spis zpomaleni. 
24.9.2012 - 15:09 - 
citace:
Jen mi jde o to, jakou mas moznost ovlivnit se zbytkem paliva trajektorii dopadu, resp. misto pristani. Je to suborbitalni skok, ktery bude ovlivneny atmosferou a proudenim. Tak by me zajimalo, jaky se da ocekavat rozptyl. I pres rizene "pristani", spis zpomaleni.


na to ti najskor asi odpovie alchymista, alebo niekto z ludi, co sa do toho rozumeju
ale nemyslim, ze by srb zo shuttlov riadili pristatie... oni len padali na padakoch, nie?

a cots 2+ dragon pristal do myslim 0.8 km pri riadenom pristati (ak si spravne spominam)...
takze lepsie ako sojuz, ktory pristava len na padakoch - ale samozrejme nie dost, aby sa s tym trafili na pristavaciu plochu na letisku

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
24.9.2012 - 15:26 - 
citace:

rychlost z volneho padu nizka nebude... plus nezavisi na hmotnosti


na hmotnosti sice nie, ale v atmosfere zavisi od pomeru odpor/hmotnost. Preto list papiera pada inak ako kamen.

ohladom riadeneho pristavania, samozrejme to zavisi od toho v akej vyske zacneme riadit SpaceX malo silacke reci o tom, ze keby Dragon pristaval motoricky tak sa s nim trafia na plochu velkosti heliportu. Ovsem reci su reci...

Kazdopadne cela myslienka Grasshoppera je o tom, ze sa bude pristavat motoricky na podvozok. Nejake padaky su tam potom tak nejak navyse. Si myslim
 
24.9.2012 - 15:27 - 
citace:
na to ti najskor asi odpovie alchymista, alebo niekto z ludi, co sa do toho rozumeju ale nemyslim, ze by srb zo shuttlov riadili pristatie... oni len padali na padakoch, nie?


To je jasny, ze SRB byl pri padu nerizeny, pouze na padakach.
Za dobrych povetrnostnich podminek se da ocekavat presne pristani. Ale to nelze zarucit vzdy.
Pri sestupech modulu muzes pockat par obehu nebo posunout misto pritani. Tady si nejsem jisty.???
 
24.9.2012 - 15:41 - 
citace:
Kazdopadne cela myslienka Grasshoppera je o tom, ze sa bude pristavat motoricky na podvozok. Nejake padaky su tam potom tak nejak navyse. Si myslim


Mi nejak hlava nebere, jak chces reknu priklad 40m dlouhou rouru z ropovodu o prumeru 4 metry pri startu z Brna postavit rizene na plochu Vaclavaku v Praze. Hodne vstupu a nejsem si jisty, ze si jeden pristavaci motor dokaze se vsim poradit. Mozna se mylim. Video animace na youtube jsou tak krasne.

Uz realisticteji vidim rizene pristani 2-heho stupne. Budu mit vic casu na analyzu podminek pristani a neni tak velky.
 
24.9.2012 - 15:57 - 
ved ja nehovorim ze viem jak na to
len odvodzujem zamery SpaceX - keby chceli pristavat na padaku do vody, nepotrebuju Grasshopper a navyse by to urcite nebolo "rapidly reusable" vdaka morskej vode.
Kedze laboruju s poletovanim na centralnom motore a nozickami, da sa odvodzovat ze s tym fakt chcu motoricky pristavat. Do vody asi ne Jak sa chcu trafit na beton, to netusim.
 
24.9.2012 - 16:02 - 
citace:
citace:
Nemohlo by to byt pro kombinovane pristani padak se zaverecnym dobrzdeni motorem. Usetrili by tim palivo a stabilizovali trup rakety, podobne jako SRB u raketoplanu.
neviem ci je to az taky rozdiel, to dobrzdenie bez padaku je z rychlosti volneho padu, ktora pri tak rozmernej a lahkej konstrukcii moze byt pomerne nizka. Za tu komplikaciu to asi nestoji.Navyse cela ta parada ma pristavat na chlp presne, takze nejake znasanie na padaku moc nepomoze.
Pokud by na vrholku Grasshopperu byl nějaký padák(y), tak IMHO jedině jako záložní řešení pro případ selhání motoru při testovacích letech/skocích do větších výšek. Při pohledu do mapy je vidět, že nejbližší obydleně místo od testovcí základny je jen 5 km daleko (McGregor) a města Waco a Temple jsou vzdálená 25 km.
Prozatím jsou v plánu skoky do výšky (až) 3,5 km, ale možná bude SpaceX usilovat o ještě vyšší flight level.
 
24.9.2012 - 16:04 - 
citace:
... ale nemyslim, ze by srb zo shuttlov riadili pristatie... oni len padali na padakoch, nie?
...


... ne tak úplně! ;-)

SRB dlouho padají volným pádem a padáky otevírají až nízko nad zemí (mořem). Tímto způsobem SRB snižují snos větrem do stran a přistání je poměrně přesné. Viděl jsem udávat hodnotu +- 0.8nm (námořní míle). Tedy kruh o poloměru zhruba 3 kilometry.

Na druhou stranu toto si nemůže dovolit kabina s lidmi, protože při poruše padáku už by nebyl čas na záložní řešení. Proto Sojuz otevírá padák zhruba v 10 kilometrech a garantovaná přesnost dopadu je v desítkách kilometrů. A když zrovna moc nefouká, tak se trefí blíž ...
 
24.9.2012 - 16:04 - 
citace:
Prozatím jsou v plánu skoky do výšky (až) 3,5 km, ale možná bude SpaceX usilovat o ještě vyšší flight level.


niekde, možno dokonca na tomto fóre, som videl nejaké info o tom, že rokujú s faa (žiadajú ?) povolenie na lety do vyššej výšky...

edit:
@Jan Bastecky: dik za info
[Edited on 24.9.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
24.9.2012 - 16:06 - 
citace:
citace:
... ale nemyslim, ze by srb zo shuttlov riadili pristatie... oni len padali na padakoch, nie?
...


... ne tak úplně! ;-)

SRB dlouho padají volným pádem a padáky otevírají až nízko nad zemí (mořem). Tímto způsobem SRB snižují snos větrem do stran a přistání je poměrně přesné. Viděl jsem udávat hodnotu +- 0.8nm (námořní míle). Tedy kruh o poloměru zhruba 3 kilometry.

Na druhou stranu toto si nemůže dovolit kabina s lidmi, protože při poruše padáku už by nebyl čas na záložní řešení. Proto Sojuz otevírá padák zhruba v 10 kilometrech a garantovaná přesnost dopadu je v desítkách kilometrů. A když zrovna moc nefouká, tak se trefí blíž ...


oprava přepsání se: prumeru 3km.
 
24.9.2012 - 16:08 - 
citace:
SRB dlouho padají volným pádem a padáky otevírají až nízko nad zemí (mořem). Tímto způsobem SRB snižují snos větrem do stran a přistání je poměrně přesné. Viděl jsem udávat hodnotu +- 0.8nm (námořní míle). Tedy kruh o poloměru zhruba 3 kilometry.


V tom mas pravdu, ze padaky otviraji dost pozde a dopad SRB byl taky dost tvrdy. Simulovana rychlost na vodni hladinu je cca 80km/h.
 
24.9.2012 - 16:12 - 
citace:
citace:
Prozatím jsou v plánu skoky do výšky (až) 3,5 km, ale možná bude SpaceX usilovat o ještě vyšší flight level.
niekde, možno dokonca na tomto fóre, som videl nejaké info o tom, že rokujú s faa (žiadajú ?) povolenie na lety do vyššej výšky...
Jj, to jsem psal já v tomto vlákně
Nešlo (zatím) o požadavek na zvětšení výšky letu jako takové, jen o to, že chtějí do těch 3,5 km létat už v první fázi testování, tzn dřív, než původně plánovali (a mají schváleno od FAA).
 
<<  1    2    3    4    5  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.115553 vteřiny.