Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  2    3    4    5    6    7  >>
Téma: Výškový seskok ze stratosféry
15.10.2012 - 01:29 - 
Rakušan Felix Baumgartner se v neděli 14.října stal zatím neoficiálně prvním člověkem, který volným pádem překonal rychlost zvuku.
Bravo Felixi !!!
Jak symbolické....14. října (1947) překonal Chuck Yeager na stroji Bell X-1 jako první člověk ve vodorovném letu zvukovou bariéru.

 
15.10.2012 - 01:37 - 
Bob WB4APR (radioamater stojici za zrodem technologie APRS) propujcil svoji HAM volacku pro tento experiment.
Mozna Vas budou zajimat i tyto technicke obrazky.

http://www.ok0bez.com/files/aprs/APRS_tracker_STRATOS_balon_01.png
http://www.ok0bez.com/files/aprs/APRS_tracker_STRATOS_balon_02.png
http://www.ok0bez.com/files/aprs/APRS_tracker_STRATOS_balon_03.png


Pro celkovou informaci, radioamateri propujcili tomuto experimentu cast radioveho pasma vcetne volacek.
Takze ten zivej prenos nekolika HD kamer a telemetrie sel pres DVB-S HAM MUX (radioamateri provozuji i radioamaterskou digitalni televizi a k tomu pouzivaji modulace DVB-T nebo spise DVB-S, jelikoz DVB-S je lepe "prurazna", tak se pouzila i pro tento experiment, v MUXu bylo 5HD kamer, 2SD kamery, telemetrie z WX palubni stanice, ktera merila mimochodem i A/B/G radioaktivni zareni) na kmitoctu 2.3GHz (tusim okolo 20W PA do "Švédky 4xL1/2").
MOTOTRBO bylo na 460MHz (MOTOTRBO je slabej odvar ETSI technologie TETRA).

Mimo APRS tracker na skafadru a na kabine, byl APRS tracker tez na vedoucim vozu z vozidloveho doprovodneho tymu (7 vozidel) a na pomocnem dalkove rizenem heliovem balonu (tento balon dosahl vysky 29km a slouzil po celou dobu jen jako aktivni retlanslacni stanice toho DVB-S MUXu + trunku MOTOTRBa).
Na tomto technickem balonu byl DVB-S prijimac z hlavniho balonu (8 sektorovych anten okolo technicke gondoly, takze to prijimalo ze vsech smeru) a retlanslacni vysilac prijmuteho MUXu byl obkanal vys (asi o 22MHz vyse nez z hlavniho balonu). Tento vysilanej signal sel pres cca 20W PA do Yagi anteny na V/H rotatoru, ktery neustale zameroval ridici zakladnu, ktera tento signal prijimala a poustela dal pres IPTV mnoha tv stanicim (predtim prosel skrz tv rezijni pult v ridicim stredisku).

Stejnym zpusobem (dvojice Yagi anten na 3.4GHz + V/H rotator rizeny dalkove pomocnym vysilacem) se dostaval tv signal i z pomocneho tv vrtulniku na konci pri doskoku. V par zaberech teto vrtulnikove kamery zavesene v tv-gondole pod vrtulnikem jste mohli tuto dvojici Yagi anten zachycene pod V/H rotatorem v pulkruhove proklene gondole na leve pristavaci vzpere tohoto vrtulniku. Dvojice Yagi anten mirila do ridici centraly (tam to prijimala parabola o prumeru 210cm s V/H rotatorem na strese tv-reportazniho vozu-kamionu).


Dal jsem to i na nase Ceske APRS HAM forum http://www.hamradio.cz/forum/viewtopic.php?p=5619#p5619.



[Upraveno 15.10.2012 -=RYS=-]
 
15.10.2012 - 07:14 - 


Felix onboard... alebo onbody?
 
15.10.2012 - 09:31 - 
Z toho videa a z toho co som postrehol z konfery je jasne ze po asi minute prestal mat pad pod kontrolou. So spinom mal problem uz Kittinger, vtedy to riesili stabilizacnym padacikom - ktory ho mimochodom skoro zabil. Z toho co bolo na konfere, avsak nepostrehol som celu rozpravu o tomto probleme, tak aj felix mal problem so stabilizovanim letu. Neviem ci mal stabilizacny padacik ale podla toho videa to tak vyzera .. skuste mi to zistit .. dik

... neodpustim si i napriek vsetkemu malu ustipacnu poznamku - felix sice letel volnym padom rychlejsie ako ktokolvek iny ale naviac on to letel na znacku
 
15.10.2012 - 09:48 - 
... neodpustim si i napriek vsetkemu malu ustipacnu poznamku - felix sice letel volnym padom rychlejsie ako ktokolvek iny ale naviac on to letel na znacku


Toto som nepochopil. Čo si tým chcel povedať? Že v tom má prsty Redbull? No a čo?.
 
15.10.2012 - 09:54 - 
Felix mal k dispozicii stabilizacny padacik, ale nepouzil ho. Stabilizoval sa sam (smekam)

Kvoli tomu su aj iste kontroverzie ohladom dlzky volneho padu - Kittingerov rekord sice prekonany nebol, ale Kittinger mal vyhodeny padacik, takze padal pomalsie. Je otazka ci sa to da povazovat za volny pad.
 
15.10.2012 - 10:12 - 
Kvoli tomu su aj iste kontroverzie ohladom dlzky volneho padu - Kittingerov rekord sice prekonany nebol, ale Kittinger mal vyhodeny padacik, takze padal pomalsie. Je otazka ci sa to da povazovat za volny pad.


Pre mňa osobne všetky podobné debaty ktoré sa teraz o tomto probleme na internete rozbehnú budú absolútne jalové. Felix skákal kvôli tomu aby prekonal rýchlosť zvuku, všetko ostatné pre neho bolo nepodstatné. Prekonal rekord? Prekonal!!!!!!!!!!!!! Historiu nebude zaujímať, či pri tom použil stabilizačný padáčik alebo nie. Či pri zoskoku všetko prebehlo na 100% podľa Felixových plánov alebo iba na 99%, to o 1-100-1000 rokov nebude zaujímať nikoho. Svojim spôsobom sa priradí k podobným osobnostiam ako Wrightovci, Bleriot, Gagarin, Armstrong a kopec ďalších. Ja sa pred ním hlboko s úctou skláňam.
 
15.10.2012 - 10:19 - 
Je to k tématu jen částečně... můžete mně prosím někdo říct k čemu je dobré spojení obruby helmy lankem/popruhem do mezinoží?

Už se to tady nědky řešilo v souvislosti skafandrů raketoplánů – tam to měli stejně – ale nemůžu to za boha najít :-(
Předem díky
 
15.10.2012 - 11:06 - 
citace:

Toto som nepochopil. Čo si tým chcel povedať? Že v tom má prsty Redbull? No a čo?.


... tak ma napadol jeden frk ... aky je rozdiel medzi Felixom a Chuckom Norisom?
... Felix dokazal letiet volnym padom na chrbte a rotovat len 20sekund ... Chuck to dokaze celu cestu na Zem


PS: Felixovi nemoze nikto upriet prvenstva! ... to ze nedokazal stabilne letiet 30s zo 4:19 min volneho padu je smiesne ... sam na tiskovke povedal ze je to velmi tazke lebo ked sa snazite zabranit nejakemu pohybu tak to len viac zhorsite ... to iste sa stane i ked sa vam suboj podari lebo v zapeti to bude inak ... inak bolo vidno ze bol z toho trochu rozhadzany ale myslim ze nema sa za co hambit .. pouzival len vlastne telo ... inu myslim ze ked sa mu podarilo vratit stabilitu tak vletel do troposfery ...
 
15.10.2012 - 11:25 - 
nechapem tu diskusiu o volnom pade, ved to nikto nespochybnuje. V mojom prispevku som len spomenul, ze Kittinger mal padacik a Felix nie.

Mimochodom, uz vcera pri priamom prenose som tvrdil ze Chuck Norris to dokaze aj bez skafandra
 
15.10.2012 - 11:49 - 
citace:
Je to k tématu jen částečně... můžete mně prosím někdo říct k čemu je dobré spojení obruby helmy lankem/popruhem do mezinoží?
Ak by sa skafander nečakane (alebo aj plánovane) nafúkol, vnútorný tlak má snahu prilbu mäkkého alebo polotuhého skafandra vytlačiť/vysunúť smerom hore a súčasne do záklonu. Človeku pritom hrozí prinajmenšom strata videnia - spodný okraj prilby mu proste zakryje zorné pole. V horšom prípade potom smrteľné zranenie - poškodenie či až pretrhnutie krčnej miechy. Preto majú všetky polotuhé a mäkké kozmické a výškové skafandre takýto pútací prvok, obvykle lanko, ktoré obmedzuje zdvih prednej strany alebo i celej prilby. Zadná strana prilby je obvykle pripojená na podobný upevňovací systém, ten je ale menej nápadný (alebo aj chýba - pri predklone hlavy sa spodná čeľusť oprie o hrudník a krčná chrbtica tak znáša oveľa vyššie zaťaženie ako pri záklone, záklon hlavy je teda oveľa nebezpečnejší).

Pozri napríklad obrázky na http://sk.wikipedia.org/wiki/Skafander - na takmer všetkých mäkkých a polotuhých skafandroch sa takéto lanko alebo popruh dá identifikovať - vedie obvykle od rozkroku ku "krčnej" prírube prilby.
[Upraveno 15.10.2012 Alchymista]
 
15.10.2012 - 12:44 - 
http://gizmodo.com/5951725/first-head-cam-footage-from-daredevils-space-jump 
15.10.2012 - 13:13 - 
citace:
Felix mal k dispozicii stabilizacny padacik, ale nepouzil ho. Stabilizoval sa sam (smekam). Kvoli tomu su aj iste kontroverzie ohladom dlzky volneho padu - Kittingerov rekord sice prekonany nebol, ale Kittinger mal vyhodeny padacik, takze padal pomalsie. Je otazka ci sa to da povazovat za volny pad.
Máte pravdu, při použití stabilizačního padáčku se z pohledu Mezinárodní letecké federace - FAI o čistý volný pád nejedná. Sice se s tímto prostředkem nedá bezpečně přistát, ale spadalo by to zřejmě do kategorie "stabilizovaný volný pád", která ostatně neexistuje.
FAI, která jako jediná registruje světové rekordy v oboru letectví, leteckých sportů a kosmonautiky, uznává rekord svislé rychlosti volného pádu jednotlivce BEZ stabilizace (Vertical speed without drogue). http://www.fai.org/record-parachuting

Ostatně, ve všech kategoriích, spojených s výškovými seskoky jednotlivců, držel oficiální rekordy (nebo má ve fázi schvalování) Felix Baumgartner už před včerejším úspěšným pokusem, kterým "jen" posunul vlastní výkony ještě výš.

Předchozí rekordy Joa Kittingera v oficiální evidenci FAI nenajdeme. Jsou to rekordy USAF v rámci projektů Manhigh a Excelsior. Letectvo USA totiž nikdy dosažené výkony nepředložilo FAI k registraci jako mezinárodní rekordy. Byly proto brány jen jako neoficiální a tudíž debata o vlivu stabilizačního padáčku na oficiální světové rekordy je skutečně bezpředmětná.
 
15.10.2012 - 15:26 - 
Vlado, doporučuji ti pracovat s fakty a ne dojmy - pokud jsi nesledoval Felixovu tiskovku po seskoku, tak si přečti alespoň toto : http://www.redbullstratos.com/blog/post/33606875097

Ferlix měl na svém "rigu" také stabilizační padák, který se mohl buď otevřít automaticky po překroční přetížení 3,5 g na víc jak 6 s (napojen na G-metr), nebo ručně po třísekundovém stlačení spínače přímo v jeho rukavici. Jsem si jistý, že pokud by uznal, že rotaci nezvládne zastavit vlastními silami, tak by této možnost využil.

Cypres pro auromatické nouzové otevření záložáku ve stanovené výšce a překročené rychlosti klesání, by mu s rotací ve 20 km moc nepomohl.

Dřívější otevření padáku (původně měl v plánu volný pád 5,5 minuty) zdůvodnil poruchou na vyhřívání hledí přilby, které se začalo zamlžovat a zamrzat - přestával vidět na výškoměr na levé ruce.

Mod: Tvoje předchozí tradiční konspirace jsem přesunul do Vladovin. Pokud budeš pokračovat, tak je mažu bez varování!
 
15.10.2012 - 15:30 - 
citace:
Vlado, doporučuji ti pracovat s fakty a ne dojmy - pokud jsi nesledoval Felixovu tiskovku po seskoku, tak si přečti alespoň toto : http://www.redbullstratos.com/blog/post/33606875097

Ferlix měl na svém "rigu" také stabilizační padák, který se mohl buď otevřít automaticky po překroční přetížení 3,5 g na víc jak 6 s (napojen na G-metr), nebo ručně po třísekundovém stlačení spínače přímo v jeho rukavici. Jsem si jistý, že pokud by uznal, že rotaci nezvládne zastavit vlastními silami, tak by této možnost využil.

Cypres pro auromatické nouzové otevření záložáku ve stanovené výšce a překročené rychlosti klesání, by mu s rotací ve 20 km moc nepomohl.

Dřívější otevření padáku (původně měl v plánu volný pád 5,5 minuty) zdůvodnil poruchou na vyhřívání hledí přilby, které se začalo zamlžovat a zamrzat - přestával vidět na výškoměr na levé ruce.

Mod: Tvoje předchozí tradiční konspirace jsem přesunul do Vladovin. Pokud budeš pokračovat, tak je mažu bez varování!


Už jen chybí aby napsal že to všechno udělali ve photoshopu a zbytek v hollywoodskejch atelérech.
 
15.10.2012 - 18:04 - 
Ještě k té rotaci (když jsem to sledoval živě, tak mě pěkně vyděsila ). Jestli jsem dobře rozuměl, tak Felix na konferenci říkal, že se ve skafandru hůř stabilizuje, protože pořádně "necítí" prostředí a odpor vzduchu, jako když skáče z nižších výšek jen v kombinéze. Proto mu to asi taky trochu déle trvalo, než jí zvládl.

Každopádně to byl parádní zážitek. Ale pro Felixe určitě větší .

 

____________________
Andy
https://www.instagram.com/polar_andy_cz/
 
15.10.2012 - 18:12 - 
Článek na Space.com

http://www.space.com/17961-supersonic-skydive-worlds-highest-space-jump.html
 
15.10.2012 - 18:44 - 
citace:
Ještě k té rotaci (když jsem to sledoval živě, tak mě pěkně vyděsila ). Jestli jsem dobře rozuměl, tak Felix na konferenci říkal, že se ve skafandru hůř stabilizuje, protože pořádně "necítí" prostředí a odpor vzduchu, jako když skáče z nižších výšek jen v kombinéze. Proto mu to asi taky trochu déle trvalo, než jí zvládl.
To mu dost věřím. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že zastavit silnou plochou rotaci v základní prsní poloze může být někdy problém a vyžaduje dokonalou koordinaci končetin.
Začínajícím parašutistům trvá až několik desítek seskoků, než se naučí zcela koordinovaně ovládat všechny čtyři končetiny a uvést své tělo do tohoto typu rotace a následně ji zastavit.
Felix je samozřejmě velezkušený borec, ale v řídkém prostředí ve výšce 25 km nabyté zkušenosti fungují jen částečně a instinktivní pohyby mohou působit v extrému až opačně - setrvačné a aerodynamické síly jsou v jiném než obvyklém poměru.
Z videa, ktré pořídila kamera na hrudi, to v některých pasážích vypadalo, že rotoval v poloze na zádech, což je maximálně nepříjemné - nebezpečné. Pak se mu podařilo dostat se zpět na břicho a rotaci zastavit.
Vskutku dech beroucí zážitek.
 
15.10.2012 - 18:54 - 
citace:
Ještě k té rotaci (když jsem to sledoval živě, tak mě pěkně vyděsila ). Jestli jsem dobře rozuměl, tak Felix na konferenci říkal, že se ve skafandru hůř stabilizuje, protože pořádně "necítí" prostředí a odpor vzduchu, jako když skáče z nižších výšek jen v kombinéze. Proto mu to asi taky trochu déle trvalo, než jí zvládl.
Tiež sa mi to zdalo divoké (a sasi mu nebolo všetko jedno), ale predpokladal som, že v nižšej atmosfére, po zbrzdení, to nejak zvládne.

Felixov problém mohol byť aj v tom, že napríklad u niektorých lietadiel (závisí od konštrukčného riešenia) sa v transsonickej oblasti rýchlostí mení zmysel funkcie riadiacich plôch - pri potlačení začne stroj stúpať, pri pritiahnutí klesať, podobne aj riadenie smeru - je to dané aerodynamikou a charakterom obtekania profilov v transsonickej oblasti. Baumgartner je skúsený parašutista a riadenie polohy počas voľného pádu má určite pevne zažité až na úroveň reflexov - tu to ale mohlo pracovať proti nemu, pretože zažité reakcie fungovali opačne.
[Upraveno 15.10.2012 Alchymista]
 
15.10.2012 - 19:28 - 
citace:
Bausgartner je skúsený parašutista a riadenie polohy počas voľného pádu má určite pevne zažité až na úroveň reflexov - tu to ale mohlo pracovať proti nemu, pretože zažité reakcie fungovali opačne.
Baumgartner
Možná mohly fungovat částečně opačně, ale psíš bych to viděl, že po nějakou dobu nefungovyly skoro vůbec, dokud neklesnul do hustějších vrstev.

...
Ještě doplním, že k reverzaci sil na řídících plochách při transsonických rychlostech letu dochází v důsedku změny rozložení vztlaku na profilu a posunu výsledné vztlakové síly ze zhruba 1/4 do 1/2 hloubky profilu. Tím se mění klopivé momenty a dojde až k reverzaci řízení. Problém se odstraňuje přestavením úhlu náběhu pevného stabilizátoru VOP ještě před dosažením M-krit.
 
15.10.2012 - 19:49 - 
citace:
Tiež sa mi to zdalo divoké (a sasi mu nebolo všetko jedno), ale predpokladal som, že v nižšej atmosfére, po zbrzdení, to nejak zvládne.



ono islo asi o to aby v tej nizsej atmosfere nebol uz v bezvedomi. Ak by miera rotacie prekrocila nastavene parametre, automaticky by sa (snad) vypustil stabilizacny padacik. A bolo by po rekorde

Mimochodom, ak by sa rotacia este zvysovala, neslo len o nejake bezvedomie. Videl som chlapikov katapultovanych z havarujuceho auta, ktori sa dorotovali az k fyzickej dezintegracii
 
15.10.2012 - 19:50 - 
Nekolikrate bylo v mediich zmineno, ze tento seskok muze byt cesta k vytvoreni nouzoveho zachranneho systemu z kosmu. ISS leta 400 km vysoko, tento skok byl asi ze 40km.
Co by se delo, kdyby teoreticky seskocil z geostacionarni druzice, jakou by dosahl rychlost, zrychleni, bylo by to mozne snizit na mez, ktera by se dala prezit?
 
15.10.2012 - 19:58 - 
citace:
Nekolikrate bylo v mediich zmineno, ze tento seskok muze byt cesta k vytvoreni nouzoveho zachranneho systemu z kosmu. ISS leta 400 km vysoko, tento skok byl asi ze 40km.
Co by se delo, kdyby teoreticky seskocil z geostacionarni druzice, jakou by dosahl rychlost, zrychleni, bylo by to mozne snizit na mez, ktera by se dala prezit?


Keby skocil z geostacionarnej druzice, tak ostane kruzit na GEO drahe vedla tej druzice Dostat sa z GEO na zem vyzaduje obdobnu zmenu rychlosti, ako ked idete z nizkej obeznej drahy na GEO, t.j. vela

Tento zoskok priniesol prve informacie o pohybe cloveka v skafandri nadzvukovou rychlostou. K nejakemu nudzovemu navratovemu prostriedku pre astronautov je to este daleko (ti by leteli hypersonickou rychlostou a urcite by potrebovali nejaky nafukovaci stit), ale napr. pre vyvoj zachrannych prostriedkov pre pilotov vojenskych supersonikov to moze byt prinosne
 
15.10.2012 - 20:35 - 
Ale Evžene.. ISS není na GEO.
A co by se s stalo s odvážlivcem co by si na podobný skafandr přidělal retroraketu a zpomalil natolik, aby si ho už atmosféra začla všímat? No napovim: http://farm6.staticflickr.com/5099/5533681329_1debf578f4_o.jpg , http://1.bp.blogspot.com/_mWbpIecg-10/TOkNA6Gz8XI/AAAAAAAAOPM/fIwPWaAEGRQ/s1600/pict22.jpg

Tedy by takový osobní záchranný systém z LEO dráhy potřeboval nějaký brzdící štít
 
15.10.2012 - 20:57 - 
citace:
"Felixův pokus není samoúčelnou adrenalinovou atrakcí, jak by se snad mohlo zdát, protože posune dál výzkumy o záchraně z vysokých výšek. A to nejen z balistické dráhy, ale dokonce z oběžné dráhy kolem Země," uvádí Toufar.

Zdroj: http://xman.idnes.cz/felix-baumgartner-martin-sonka-vladimir-remek-f46-/xman-adrenalin.aspx?c=A121014_185040_xman-adrenalin_fro
Pan Toufar tomu asi moc nerozumí. Zapomíná že kosmonaut nebude vyskakovat z kabiny na balonu. Ale že ta kabina a kosmonaut má rychlost 28 400 km/h
 
15.10.2012 - 20:58 - 
Na zoskoky z GEO či LEO nateraz zabudnime, ale pred stánkami Virgin Galaxy a SpaceX sa pomali začínajú tvoriť rady čakajúcich záujemcov o kozmický let či aspoň suborbitálny skok. A pre týchto cestujúcich budú potrebovať dobrý letový a záchranný skafander "keby niečo...".
David Clark Company, ktorá skafander pre Felixa a Red Bull vyrobila, má s takouto výrobou bohaté skúsenosti (od roku 1941) - a bude zrejme prvou voľbou na dodávateľa.

Skafander z tohto zoskoku tak možno do istej miery považovať aj za pokusný či pred-vývojový model skafandrov, do ktorých (dúfam čoskoro) navlečú svojich platiacich zákazníkov.
Úprimne - skafandre používané v raketopláne boli dobré tak akurát do rakve a ruské Sokoly sú konštrukciou zo 70. rokov - funkčné, ale... Skafandre Striž pre Buran boli otestované do výšky cca 35-40km a Mach 3,5-4 - to by aj mohlo vyhovovať, ale je to "vojenský" materiál - a konštrukcia z 80. rokov, určená pre profesionálov a vojakov.

Platiaci zákazníci budú chcieť skafander nielen spoľahlivý, ale aj pohodlný.
[Upraveno 15.10.2012 Alchymista] [Upraveno 15.10.2012 Alchymista]
 
15.10.2012 - 21:00 - 
citace:


Zdroj: http://xman.idnes.cz/felix-baumgartner-martin-sonka-vladimir-remek-f46-/xman-adrenalin.aspx?c=A121014_185040_xman-adrenalin_fro
Pan Toufar tomu asi moc nerozumí. Zapomíná že kosmonaut nebude vyskakovat z kabiny na balonu. Ale že ta kabina a kosmonaut má rychlost 28 400 km/h


pan Vlado asi moc nerozumi tomu ako sa robi vyskum
 
15.10.2012 - 21:05 - 
okrem rekordu v "skoku hlbokom", bol prekonaný aj podľa mňa omnoho zaujímavejší rekord (vzhľadom k veličine následnej finančnej návratnosti..) rekord v sledovanosti..
http://hnonline.sk/svet/c1-57927960-felix-ma-dalsi-rekord-na-internete-video
"Zoskok Felixa Baumgartnera prekonal okrem rekordov, o ktoré sa Rakúšan pokúšal aj ďalší. Jeho zoskok si naživo cez kanál na stránke YouTube pozrelo viac najviac ľudí v histórii stránky.
Podľa oficiálneho vyhlásenia v čase najväčšej špičky video pozeralo viac ako osem miliónov ľudí. "

pripájam sa ku gratuláciám
 
15.10.2012 - 22:40 - 
citace:
citace:
"Felixův pokus není samoúčelnou adrenalinovou atrakcí, jak by se snad mohlo zdát, protože posune dál výzkumy o záchraně z vysokých výšek. A to nejen z balistické dráhy, ale dokonce z oběžné dráhy kolem Země," uvádí Toufar.

Zdroj: http://xman.idnes.cz/felix-baumgartner-martin-sonka-vladimir-remek-f46-/xman-adrenalin.aspx?c=A121014_185040_xman-adrenalin_fro
Pan Toufar tomu asi moc nerozumí. Zapomíná že kosmonaut nebude vyskakovat z kabiny na balonu. Ale že ta kabina a kosmonaut má rychlost 28 400 km/h


To bude Vlado zase tvojimi medzerami vo fyzike. Ono obrzdit 100 alebo 200kg z 28.000 km/h na cca 6.000km/h vyzaduje omnoho mensiu energiu ako ubrzdit 3tony. Zatial je jasne, ze ked sa to ubrzdi na 1,24Machu tak je realna sanca na prezitie. Este to bude chciet nejaky cas, technologiu a par blaznov na to, aby to nakoniec niekto skusil aj z obeznej drahy.

A Vlado, hovori sa tomu vyskum. Nie vsetci sme tak genialny, aby nam to bolo jasne ako tebe z pokusov v akvariu .
 
15.10.2012 - 22:45 - 
citace:
citace:


Zdroj: http://xman.idnes.cz/felix-baumgartner-martin-sonka-vladimir-remek-f46-/xman-adrenalin.aspx?c=A121014_185040_xman-adrenalin_fro
Pan Toufar tomu asi moc nerozumí. Zapomíná že kosmonaut nebude vyskakovat z kabiny na balonu. Ale že ta kabina a kosmonaut má rychlost 28 400 km/h


pan Vlado asi moc nerozumi tomu ako sa robi vyskum


Skutecne asi pred deseti lety jsem cetl clanek, ktery byl o vyvoji skafandru a skocich z vysky okolo 50-80km. Jednalo se o oblek s manevrovacimi motorky, aktivni tepelnou ochranou atd. Ted nekde shanim informace abych sem mohl dat link. Vim, ze to bylo bud na Science nebo podobnem webu, jednalo se o aktivitu soukromych osob a spolupraci s nejakymi vladnimi agenturami (rozhodne NASA, nevim co tam bylo jeste dal)
Duvodem vyvoje byly snahy o vyvoj noveho skafandru, ktery by umoznil v nouzove situaci pristani jen ve skafandru, horni mezi udavali drahu okolo 350km kvuli problemum s tepelnym namahanim. Co si pamatuji, navrhovali v prvni fazi brzdeni pomoci nafukovaciho kuzele (ted se pokud vim testuje), ktery by byl nasledne odhozen a zbytek by se odehral jen s pomoci skafandru a padaku.
Nejedna se o SCI-FI, ale o jeden z projektu, kterym se muze ubirat vyzkum. Jestli jeste jede nevim, jestli to bude ekonomictejsi nez pristani nejakeho modulu (Sojuz, Dragon, Dreamchaser ....) je otazka, ale rozhodne data porizena pri testech budou velice dulezita pro vyvoj prostredku zajistujicich preziti v havarijnich situacich.
 
<<  2    3    4    5    6    7  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.253446 vteřiny.