Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  10    11    12    13    14    15    16  >>
Téma: Skylon / SABRE
29.10.2012 - 18:01 - 
zatial som nemal viacej casu takze len do 23 minuty (a za svoju anglistinu nerucim ;-) ):

najprv hovori o pomere paliva a hmoty a ze je to cca 80% paliva, 20% hmoty co im dava vyhodu pre znovupouzitelnost oproti klasicky raketam kde je ten pomer viacmenej polovicny.

testy stale bezia, ide to trosku pomalsie ako by si priali (koli technickym veciam) ale stale napreduju.

budu vynasat o nieco mensi a lahsi naklad ako raketoplan...

orbita 300-600km, misie podobne ako raketoplan (takze mozu vypustat satelity, zasobovat iss ...)

dokovanie k iss sa casom vyriesi, spominal 4-ty pristupovy uzol (ale to som poriadne nezachytil, spominal tiez ze by mal byt dost velky ako pre ludi tak aj pre naklad)

piloti tam budu len ked ich bude potreba (teda ked budu mat turistov - max 24 ludi)

10krat bezpecnejsi ako terajsie standarty (a chcu aj verejne lety takze sa budu snazit :-) )

cena za sedacku pre turistu odhadoval pol miliona, ale co sa tyka nakladu tak az tak extra vyhodne (ako ludia) to nebude oproti raketam

len truck oproti raketoplanu (takze potrebuju nieco vo vesmire, stanicu alebo tak), hovoril ze raketoplan bol uz priamo kontruovany ako mala stanica, takze mal ubytovacie kapacity, rameno na manipulaciu s nakladom a tak dalej, toto nemaju v zaklade ale zase sa to da dodat podla preferencii dopravcu (povedzme keby niekto sa chcel sustredit na opravy satelitov tak si tam manipulacne rameno dorobi)


budu len predavat, nebudu s tym lietat, to nechaju na inych (ako je to teraz v letectve)

keci o firme, kolko ich je (teraz 60) a tak dalej...

letisko - vzletova draha 5,5km a silnejsia ako klasicke, v okoli nic by nemalo byt pretoze to bude hlucne ale pristat moze skoro na vsetkom (zo sucastnych letisk)
 
12.11.2012 - 20:29 - 
mark hempsell opäť na nsf reagoval na príspevky ostatných ľudí:
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=24621.msg978490#msg978490

- skylon navrhnutý, aby pokryl všetky existujúce náklady... aj keď usaf bude musieť zmeniť niektoré postupy (mh. si myslí, že by to bolo pre nich výhodné)
- tiež sa snažili pokryť realisticky predpovedané požiadavky pre blízke desatročia
- sus (horný stupeň pre lety na gso) - poháňaný motormi SOMA, ktoré majú turbočerpadlo (bola otázka, či sú tlakové)... specifický impulz je 4560 N*s/m
- pasažieri: dizajn je pre 24 osôb na 4 dni
- modul pre pasažierov - zložitý, pôjde o samostatný projekt
- ak má potenciálny zákazník infraštruktúru pre skylon, tak v rámci plánovaného testovacieho programu, môže dostať zadarmo testovacie lety
- majú v pláne počas testovacieho programu uskutočniť aj dokovanie
- SUS voliteľné (nie každý potrebuje) - cena asi 70 mil. usd za kus... vhodný na 10 letov
- vývoj SUS v rámci projektu (mh. píše, že ak chce tretia strana vyvinúť vlastný horný stupeň, samozrejme môže)
- výdrž modulu pre pasiažerov - mh. hovorí, že bude navrhnutý vydržať 200 letov - aspoň tak by to urobil on
- business plán je dôverný (moja pozn.: logicky )
- možné nejaké obmedzenia na to, komu budú môcť predať skylon, kvôli možnostiam použitia (niektoré krajiny asi)
- mh. neodpovedal na otázky ohľadom investorov - označil ich za dôverné
- ntv (nacelle test vehicle) - testovacia loď pre testy gondol a činnosti motora pri mach 4,5... prebieha analýza, či nebude možné vykonať tieto testy vo veternom tuneli
- kompletný systém (motory, drak, integrácia) budú otestované na 2 testovacích lodiach (predprodukčných) - takmer určite nedosiahnú orbitu a nebudú mať niektoré funkcie - napr. nákladové dvere... chyby na nich objavené budú opravené smerom ku produkčným kusom
- rel nemá základňu schopnosti vyrábať skylony... avšak rel má schopnosti na vykonanie štúdií a vývoja motora a skylonu... esa má tiež schopnosti na overenie týchto výsledkov...
- vždy bolo plánom prenechať samotnú výroby na spoločnosti, ktoré s tým majú skúsenosti...
- plán vývoja je rýchly v porovnaní s vývojom nosičov, ale nie v porovnaní s civilnými lietadlami... je rozdiel, či ste platení z vládnych peňazí, ktoré nepotrebujete vrátiť, alebo zo súkromných, kde platíte aj úroky
- precooler testy: testované kusy sú letové verzie... skoro na TRL5 (dôvod prečo tam nie sú je, že zatiaľ netestovali pri 1000C)
- dôležitá je integrácia, nemali žiadne problémy s týmto pri esa review
- vývojový program ma stále vyššie a vyššie úrovne (podobné V modelu) - očakávajú samozrejme problémy, ale program s tým počíta
- tps systém bude potrebné dostať na trl 6 a viac (tj. dôkaz, že funguje v praxi)
- hotol - neskončil kvôli tomu, že bolo nemožné ho postaviť - nezávislé analýzy ukázali, že to bolo možné
- c2 a d1 výkon porovnateľný momentálne (moja pozn. d1 je menší, ak si dobre pamätám)
- výškový limit: 800 km - rozmýšľajú o znížení na 600 km, keďže nikto neprejavil záujem o lety nad 600 km

ešte nejaké otázky boli, kde by mohli byť problémy:
- nevyzerá to, že by bol v princípe motora sabre nejaký problém... ak áno, už by bol nájdený
- precooler nebude pracovať, alebo bude upchávať motor ľadom: testy tieto možnosti vylúčili
- motor nebude mať dostatočný ťah: nepravdepodobné, keďže ide o chemický raketový motor, ktorý sa dá veľmi dobre spočítať
- tps nedostatočný: je možné, že presné techn. riešenie, ktoré zvolili, nie je úplne ideálne, ale vždy je možné vývojom to zlepšiť
- niečo ďalšie: mh. píše, že vždy je možnosť, že zasiahne niečo neočakávané

mh. referencoval niekoľko dokumentov a manuálov vo svojom príspevku - ohľadom údajov

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
14.11.2012 - 14:58 - 
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=24621.msg978985#msg978985

"Pre-cooler testing is ongoing and has been since the Farnborough air show, despite a helium shortage, with sucessful results. I cannot say more than that at the moment."

testy precoolera prebiehaju od leteckej show vo farnborough, aj napriek nedostatku helia s uspesnymi vysledkami. viac momentalne povedat nemozem...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
28.11.2012 - 14:49 - 
"Skylon spaceplane engine concept achieves key milestone"

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-20510112

vyzera to, ze testy precoolera (pod dohladom esa) prebehli uspesne... a rel sa presuva do dalsej fazy vyvoja...

- ide o velky krok vo vyvoji motora (povedal alan bond)
- teraz spolocnost bude potrebovat 250 mil. libier na dalsiu fazu
- po dalsej faze sa projekt dostane do zaverecnej fazy - samotna vyroba (prv testovacie kusy)
- z 90% sukromne zdroje
- viac ich zaujima vladne schvalenie/podpora, ako peniaze... to znamena, ze uk stoji za nimi
- test program prebehol az do teplot -150 C pri dlzke trvania 10 min... spravanie precoolera je presne ako ocakavali (povedal alan bond)
- testy auditovala divizia esa pre pohony: na zaklade vysledkov testov neexistuju ziadne prekazky preco by sa nemohlo pokracovat dalsou fazou
- "The gateway is now open to move beyond the jet age." - povedal mark ford, sef divizie pohonov esa
- dalsia faza - 3 a pol roka, testovaci kus motoru sabre - nepojde o presne rovnaku konfiguraciu ako letove kusy, ale umozni otestovat vsetky funkcie motora - casti motora budu trochu viac roztiahnute v priestore (aby sa vedeli dostat k jednotlivym castiach)
- britska vlada rozmysla ci a ako vstupit do dalsej fazy
- tiez esa by rada robila nejake studie spolu s rel

dalsia faza testov + naklady, z nsf:
"Phase 3 - 30 month Programme:
- Raise Engine tech to TRL 6 through ground testing
- Complete the design of Sabre4 to manufacturing drawings
- Ensure vehicle requirements and Sabre4 design are compatible
- Flight test the nacelle design (desirable)

Total Engine Programme (with NTV) £220m

- Aircraft requirement studies £6m
- Preparation for Phase 4 £30m
- Engine Technology Demonstration £30m
- Sabre4 design £134m
- NTV £20m"

volne:
- motor na trl 6, skompletizovat dizajn motora pre vyrobu, zaistit kompatibilitu lode a motora, letove testy NTV (nacelle test vehicle)

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=24621.msg985068#msg985068

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
28.11.2012 - 16:16 - 
Nevyuzivaji pri konstrukci take zkusenosti ziskane z X51? Tam je take pouzit Scramjet. 
28.11.2012 - 16:40 - 
Skylon nepoužívá scramjet, sabre je úplně jiný typ motoru, kombinující proudový s raketovým. Vývoj je založený na britských technologiích pro motor raketoplánu Hotol, ale dovedený mnohem dál, zejména co se týče odstranění některých problémů (třeba s námrazou apod.). 
28.11.2012 - 16:52 - 
citace:
Skylon nepoužívá scramjet, sabre je úplně jiný typ motoru, kombinující proudový s raketovým. Vývoj je založený na britských technologiích pro motor raketoplánu Hotol, ale dovedený mnohem dál, zejména co se týče odstranění některých problémů (třeba s námrazou apod.).


Jo mas pravdu. Sem blbej.
 
28.11.2012 - 16:57 - 
už majú aj press release na webe...
http://www.reactionengines.co.uk/news_updates.html

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
10.12.2012 - 07:25 - 
http://osel.cz/index.php?clanek=6597

Skylom v češtině.

Pro Davida: Ti zaostalí Britové zřejmě navrhli 4-komorový motor.
 
10.12.2012 - 10:51 - 
Jestli se jim to povede, tak to bude uspech. To by byl prulom i pro leteckou dopravu na dlouhe vzdalenosti. 
10.12.2012 - 17:50 - 
citace:
Pro Davida: Ti zaostalí Britové zřejmě navrhli 4-komorový motor.


aj američania majú viackomorové motory... ešte pred pár rokmi s nimi lietali... štartovalo na nich niekoľko medziplanetárnych sond (napr. cassini, mars observer)... taktiež veľké množstvo satelitov pre NRO a vládu...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
10.12.2012 - 21:39 - 
citace:
...
cena za sedacku pre turistu odhadoval pol miliona, ale co sa tyka nakladu tak az tak extra vyhodne (ako ludia) to nebude oproti raketam ...


Pacia sa mi ich technicke pokroky, ale neverim na komercne uspechy.
Robia zlozito to, co sa da jednoducho. a to len preto, aby dosiahli SSTO.
Horakove technologie nie su predurcene pre SSTO.

citace:
...
http://osel.cz/index.php?clanek=6597
Skylom v češtině.
...


to je bezbrehy nepresny obdiv skylonu. Napr. atm. kyslik spaluju Rusi aj pri vyssisch rychlostiach a bez chladicov.

A ta rychla doprava... nebude ekonomicka a pri ceste s posunom casu rozdiel par hodin tazko dorovna pomer uzitok / cena.
 
13.12.2012 - 13:08 - 
Čo tak do zadnej časti Blackbird SR 71 zabudovať raketový motor a vyhádzať z neho všetky tie špionážne mašinky.Dokázal by sa dostať aspoň do 100 km? Mal bi v sebe tak tri motori prúdový, náporový a raketový. Určite je to lepšia kombinácia ako u skylonu keďže prúdový motor asi nedosiahne také výkony ako náporový. 
13.12.2012 - 13:12 - 
skylon nema prudovy motor... ani naporovy motor...
skylon ma len raketovy motor...
[Edited on 13.12.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.12.2012 - 13:16 - 
citace:
skylon nema prudovy motor... ani naporovy motor...
skylon ma len raketovy motor...
[Edited on 13.12.2012 Agamemnon]

No myslim že má kombináciu prúdový plus raketový. Ide o tú prvú fázu letu v ktorej pracuje prúdový , myslim že náporový by dodal väčšiu rýchlosť veď v SR 71 dal 3 MAch.
 
13.12.2012 - 13:35 - 
citace:
citace:
skylon nema prudovy motor... ani naporovy motor...
skylon ma len raketovy motor...
[Edited on 13.12.2012 Agamemnon]

No myslim že má kombináciu prúdový plus raketový. Ide o tú prvú fázu letu v ktorej pracuje prúdový , myslim že náporový by dodal väčšiu rýchlosť veď v SR 71 dal 3 MAch.


nema prudovy, a nejde o kombinaciu prudovy/raketovy...
navyse skylon prestava spotrebovavat vzduch z atmosfery pri rychlosti cca mach 5.5, takze podstatne vyssej ako bola rychlost sr-71

skylon ma raketovy motor (2x - jeden v kazdej gondole/nacelle)...
tento raketovy motor je stale raketovym, ale v prvej faze letu zbiera vzduch z atmosfery a tym setri lox (vzduch z atmosfery sa chladi a dodava do standardneho raketoveho motora)... specificky impulz pre tuto fazu letu je okolo 35000 Ns/kg...
pri rychlosti okolo mach 5.5 a vyske skoro 30 km dochadza k prepnutiu rezimu motora na spotrebovavanie kysliku z nadrzi (lox)... takto doleti na orbitu... motor je stale raketovy a specificky impulz v tejto faze letu je okolo 4500 Ns/kg...

ale vzdy ide o raketovy motor, ktoreho specifikum je to, ze v prvej faze letu spotrebovava kyslik z atmosfery a tym setri palivo...
[Edited on 13.12.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.12.2012 - 13:59 - 
No ťažko si predstaviť že spaľovacia komora pre kombináciu kyslík vodík, pracuje dobre aj v kombinácii vzduch z atmosféry a vodík.Aj keď ten vzduch skvapalnia tak ziskajú kondenzát a to je H2O tak neviem . Či oni daako s toho vzduchu separujú ten kyslík?  
13.12.2012 - 14:08 - 
este doplnim ze raketovy motor krmeny atmosferickym kyslikom nie je to carovne na tomto motore to by sme v podstate vedeli postavit hocikedy...

To kuzlo spociva vo vecicke zvanej "precooler", nieco ako predchladic. Ono totiz ten raketovy motor s kompresorom (alebo normalny prudovy motor, to je jedno...) pri vysokych nadzvukovych rychlostiach prestava fungovat. Vstupujuci vzduch je prudko zohriaty trenim, razovymi vlnami a cojaviemcim, proste vysledok je taky ze bezny kompresor si s nim neporadi (zrejme by sa roztavil). Precooler tento zeravy vzduch skokovo schladi az tesne nad kvapalnu fazu, a to uz je pre kompresor malina Zvysok je standard - bud prudovy motor (pre nadzvukove dopravaky) alebo raketovy motor s kyslikom branym z atmosfery (skylon).

Prepnutim na interne nadrze kysliku sa z toho stane uplne obycajna raketa s velmi cudnym tvarom
 
13.12.2012 - 14:11 - 
citace:
No ťažko si predstaviť že spaľovacia komora pre kombináciu kyslík vodík, pracuje dobre aj v kombinácii vzduch z atmosféry a vodík.Aj keď ten vzduch skvapalnia tak ziskajú kondenzát a to je H2O tak neviem . Či oni daako s toho vzduchu separujú ten kyslík?


neskvapalnuju vzduch... len ho chladia na kryo teplotu - niekde medzi -140 az -150 C... na to je tam ten precooler (ten, ktory teraz uspesne dotestovali)
ani neseparuju kyslik... spaluju priamo kryo-vzduch a lh2

tu su schemy, videa, popis, ako ten motor ma pracovat:
http://www.reactionengines.co.uk/sabre_howworks.html

edit:
jo, yamato to lepsie popisal ako ja
[Edited on 13.12.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.12.2012 - 14:17 - 
inak zaujimava otazka - ked do normalneho raketoveho motora pumpujem vodik, ktory ale predtym regenerativne chladil trysku, tak do spalovacej komory uz asi nejde v kvapalnom skupenstve, ze? Vlastne tam potom tiez pumpujem plyn, tak ako ked sabre pumpuje stlaceny vzduch ako okyslicovadlo... 
13.12.2012 - 14:21 - 
citace:
inak zaujimava otazka - ked do normalneho raketoveho motora pumpujem vodik, ktory ale predtym regenerativne chladil trysku, tak do spalovacej komory uz asi nejde v kvapalnom skupenstve, ze? Vlastne tam potom tiez pumpujem plyn, tak ako ked sabre pumpuje stlaceny vzduch ako okyslicovadlo...


Moment, ja mel za to, ze cerpadlem vodik projde jeste nez ho posles pro chlazeni trysky. Nebo, ze by 2-stupnove cerpadlo? 1. stupen pred chlazenim trysky a druhy stupen pred vstrikem do spalovaci komory nebo chlazenim trysky prochazi jen cast cerpaneho objemu vodiku???
 
13.12.2012 - 14:41 - 
nene, myslel som to takto - kvapalny cez cerpadlo, kvapalny pod tlakom do trysky, tam sa ohreje a vypari??, a potom uz plynny, stale pod tlakom do spalovacej komory. Ci? 
13.12.2012 - 15:24 - 
Najprv kompresor na kvapalinu, potom chladiaci okruh.
Opačne máš problém - plynná fáza sa stlačením zohrieva, a to tak, že hodne.
Navyše, v chladiacom okruhu spaľovacej komory a trysky typického raketového motoru prúdi kvapalina doslova "kapilárami" a musí tam prúdiť hodne rýchlo - nemala by sa, pokiaľ možno, zmeniť v kapilárach a trubkách na plyn a odparovať. Takže ju tam treba dostať pod tlakom, jednak kvôli hydrodynamickým odporom v tenkých trubkách a jednak kvôli vysokej rýchlosti prúdenia a vysokým prietokom.

SABRE - pokiaľ som pochopil ich schému motoru (je dosť atypická až divná), tak to má fungovať asi takto:


- "preburner" pracuje s fuel-rich výstupnými plynmi (cez preburner ide celý prietok paliva), tie ohrievajú hélium vo výmenníku HX3 a sú ďalej vedené do spaľovacej komory raketového motoru (nie je tam žiadna turbína, len tepelný výmenník HX3 - trochu divné)
- horúce hélium je od výmenníku HX3 vedené na turbínu turkokompresoru atmosferického vzduchu, kde na turbíne expanduje a ochladne, odtiaľ je vedené na tepelný výmenník tekutého vodíku HX4, kde je ochladené (a vodík je zrejme úplne odparený - musí inak by nemohol poháňať čerpadlo LH2), odtiaľ pokračuje na "obehové" turbočerpadlo (He CIRKULATOR), opäť poháňané plynným vodíkom (čiže dve za sebou radené turbíny)
- stlačené ochladené hélium ide na PRECOOLER, kde ohladzuje vstupujúci vzduch a ohrieva sa a pokračuje k výmenníku HX3
Spalovacie komory a trysky zrejme nie sú, aspoň podľa schémy, vôbec chladené.

Po pravde - príde mi to trochu divné... Proste nie som si istý, že by to energeticky vychádzalo, aby takýto systém héliových tepelných výmenníkov a turbočerpadiel dokázal na jednej strane utiahnuť vzduchový turbokompresor a súčasne aj čerpadlá vodíku a čerpadlá obehu hélia.
[Upraveno 13.12.2012 Alchymista]
 
13.12.2012 - 15:34 - 
citace:
..
Po pravde - príde mi to trochu divné... Proste nie som si istý, že by to energeticky vychádzalo, aby takýto systém héliových tepelných výmenníkov a turbočerpadiel dokázal na jednej strane utiahnuť vzduchový turbokompresor a súčasne aj čerpadlá vodíku a čerpadlá obehu hélia.
[Upraveno 13.12.2012 Alchymista]


Alan Bond - pojednání o motoru
 
13.12.2012 - 15:35 - 
alebo je ta schema skutocne len schematicka

trysky bez aktivneho chladenia, pri reusable motoroch, si neviem vobec predstavit. Ten kompresor - ten zjavne tlakuje len vzduch. Musi tam byt este nejake cerpadlo na vodik, inak by sa predsa vobec nedostal do spalovacej komory. Myslite ze staci tlak vytvoreny horenim v preburneri? Ako je to pri motoroch s uzavretym cyklom?
 
13.12.2012 - 16:09 - 
Velky problem je zbavit vzduch vlhkosti v motoru Sabre, protoze jinak zamrznou kanaly v precooleru. 
13.12.2012 - 16:16 - 
...bo - na hovorenú angličtinu nestačím

yamato - čerpadlo na vodík tam je -> LH2 PUMP. "Zdrojom energie" je horúce hélium na vstupe do výmenníku HX4, v ktorom sa hélium chladí a vodík ohrieva a odparuje.
 
13.12.2012 - 17:46 - 
citace:
...bo - na hovorenú angličtinu nestačím

yamato - čerpadlo na vodík tam je -> LH2 PUMP. "Zdrojom energie" je horúce hélium na vstupe do výmenníku HX4, v ktorom sa hélium chladí a vodík ohrieva a odparuje.


jj, predtym som nevidel ten nakres
 
13.12.2012 - 17:53 - 
citace:
Velky problem je zbavit vzduch vlhkosti v motoru Sabre, protoze jinak zamrznou kanaly v precooleru.


toto majú vyriešené, podľa výsledkov tých testov precoolera...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.12.2012 - 19:01 - 
citace:
citace:
Velky problem je zbavit vzduch vlhkosti v motoru Sabre, protoze jinak zamrznou kanaly v precooleru.


toto majú vyriešené, podľa výsledkov tých testov precoolera...


mam dojem ze to je jeden z klucovych tromfov celeho programu, a zrejme to bude aj dost tajne
 
<<  10    11    12    13    14    15    16  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.404218 vteřiny.