Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  20    21    22    23    24    25    26  >>
Téma: Historie kosmonautiky
10.3.2013 - 21:05 - 
citace:
My víme, že pochází z programu FIA (takže nemá nic společného s KH-11), protože to bylo oficiálně zveřejněno.
Aha, to jsem nevěděl. Díky.
 
10.3.2013 - 21:28 - 
Není zač, taky jsem to zapomněl. Proto jsem se také předtím zmiňoval o tom, že je to pozůstatek FIA nebo EIS.
Více informací se dá nalézt zde - https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:bAjqLNF4v98J:www.astro.princeton.edu/~dns/NRO_Meeting/spergel.ppt+%22David+Spergel%22+%22NRO+Telescopes%22+spergel.ppt&hl=cs&gl=cz&pid=bl&srcid=ADGEESjLF4jBm-LoVI5oEnY9PDlyi5gTx7cLBRkF4-dos7yCltNTOiOJyYz4N-ejc9VsmOI3Ou9vva2-DZ3DVKaXOH7KdsZfZLuWWADS7kiDTNVWTZWOEX1kPEP4NJGDogdXT9o_GrSP&sig=AHIEtbSBg6R4dEKOdBQZjLQTexkmWL9HpQ
 
11.3.2013 - 06:18 - 
13.3.1969 odstartovalo Apollo-9 s posádkou při čtvrtém letu nosiče Saturn-5, který opět spolehlivě odvedl svoji práci a dopravil do kosmu pilotované těleso o celkové váze 130 tun ! Mc.Divitt,Scott a Schweikart provedli na LEO všechny operace budoucího letu na Měsíc.Celý let byl natolik bezproblémový a úspěšný že bylo zvažováno vynechání mise Apollo-10 a v květnu vypustit rovnou Apollo-11 k přistání amerických astronautů na Měsíci. Jelikož sověti ale v této oblasti nedosáhli žádných pokroků / N-1 spolehlivě vybuchovala/ bylo rozhodnuto, že není důvod spěchat a A-10 i A-11 letěla dle plánu a americký astronaut N.A.Armstrong pronesl svoji památnou větu na povrchu Měsíce až v srpnu 1969 což plně stačilo na splnění úkolu daného JFK v roce 1962./ Cesta na Měsíc trvala američanům od prvního zadání JFK 7, slovy : Sedm let ! / 
11.3.2013 - 09:54 - 
citace:
úkolu daného JFK v roce 1962./ Cesta na Měsíc trvala američanům od prvního zadání JFK 7, slovy : Sedm let ! /


Přidejte rok. JFK projev ve kterém ohlásil cíl "dopravit lidi na Měsíc s bezpečným návratem do konce desetiletí" pronesl 25. května 1961 jako reakci na Gagarina. Vizte http://cs.wikipedia.org/wiki/Program_Apollo
 
11.3.2013 - 16:23 - 
Selhání a následná exploze v nízké výšce rakety CZ-3 v roce 1996.
Je jasně patrné jak obrovská síla se ukrývá dokonce v relativně malé raketě - http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FBJ9ue6GKek
 
11.3.2013 - 22:03 - 
citace:
Přidejte rok.
V tom příspěvku bylo bohužel až příliš chyb. Chybné datum startu, chybná hmotnost, zkomolená jména, chybný počet startů N1 od března do května 1969, chybné datum přistání na Měsíci. Je to škoda
 
12.3.2013 - 10:36 - 
citace:
Tak tohle je už na mně síla, Ervé. Nevím jak na to vlastně reagovat.

Pro ostatní, aby si sami udělali obrázek o tom, zdali to počítat za selhání nosné rakety, to "selhání" přišlo 3 dny po úspěšném vynesení, kdy již třetí stupeň Protona byl považován za mrtvé těleso. To, že by výbuch posledního stupně Saljut-2 poškodil je nepodložená domněnka, protože závady na Saljutu začaly až 13 dní po tomto výbuchu. Stejně dobře to mohl být mikrometeorit a nebo prostě odlfáklá kontrola (což je nejpravděpodobnější). Jinak, to že třetí stupeň bouchl na orbitě není nic nezvyklého. Tyto nosné stupně mají silné motory a tedy ventily jejich palivových přívodů jsou velké a umožňují mírný průsak (zejména ve vakuu). A směs N2O4/UDMH je hypergolická na rozdíl od kerolox a LOX/LH2.


Cernakus se rozčiluje zbytečně. Raketa má náklad vynést na orbitu, aby fungoval. Když ho vynese a pak zničí, je to skoro totéž, jako by ho nevynesla. To, že k výbuchu došlo 3 dny po startu a ke zničení Saljutu 11 dní po startu, je jen popis děje selhání. Účel mise - setkání a spojení se Sojuzem, práce posádky na stanici a její bezpečný návrat - neproběhla. Jistě, vyzkoušel se navigační a manévrovací systém, ověřil systém tlakování a termoregulace stanice, ale hlavní cíl mise - uskutečnit let na stanici s návratem ŽIVÉ posádky před Skylabem a tak porazit američany - nebyl splněn, a vinu nesl Proton.
 
12.3.2013 - 13:04 - 
Ale to je jen tvoje hypotéza (téměř dva týdny mezi výbuchem a problémy Saljutu se v tom poškození výbuchem schovají jak?). Navíc v té době to již byla jen troska. Tedy vinu proton nenesl i kdyby Saljut trefil.

Je to, jako by jsi vinil Protona z toho, že Iridium-33 sejmul kosmos a Proton za to mohl tak, že Iridium umístil nepředvídavě na kolizní dráhu.

Mimochodem je novinka počítat úspěšný a neúspěšný start nosiče podle toho, jestli náklad zvládne nebo nezvládne misi. Tuším, že jsi asi první, kdo to tak počítá, možná se to ale uchytí.
 
12.3.2013 - 18:15 - 
Je jasné, že Proton patří mezi superrakety třídy Saturn 1, a 1B a ty by neměly bouchat a američanům také nebouchaly ale byly na 100% spolehlivé a dokonce nosily astronauty, k čemuž se sověti, resp rusové na Ptotonu nikdy neodvážili.
 
12.3.2013 - 20:40 - 
citace:
Je jasné, že Proton patří mezi superrakety třídy Saturn 1, a 1B
Nejedná se o superrakety.
 
12.3.2013 - 23:47 - 
Pravda, Saturn 1 i 1B vážily při startu o něco více než polovinu toho co Proton, sorry. 
13.3.2013 - 01:24 - 
citace:
Pravda, Saturn 1 i 1B vážily při startu o něco více než polovinu toho co Proton, sorry.

Jak jste na to přišel?
 
13.3.2013 - 03:23 - 
Davide, Saturn-I vážil téměř 500 tun. Saturn-IB vážil 590 tun. Proton vážil 670 tun. Čemuž odpovídaly i nosnosti. S-IB 21 tun, Proton-8K11 24 tun. Než se někdo ohradí, oboje počítáno z mysu Canaveral.

Mimochodem ať dělám co dělám, jak se amíkům podařilo ze S-IB vytlačit udávaných 21 tun, to mi hlava nebere. Nevychází mi to, v mých výpočtech se nedostanu přes 19 tun (a to dávám H-1kám od počátku Isp vakua). osobně si myslím, že to trochu zkresluje náklad, kdy SM Apolla je sám o sobě vlastně třetí stupeň rakety. Protože když neletěl SM tak náklady nebyly nikdy vyšší než 16 tun (což mi vyšlo, když jsem počítal realistické Isp prvního stupně). Nepočítám do toho suborbitální testy.
 
13.3.2013 - 07:38 - 
Pozor na to, co kdo počítá, v udávané nosnosti 21 t je cca 4,2 t záchranný systém LES (odhozený 3 minuty po startu - krátce po zážehu S-1B), takže na LEO dotáhl cca 16,8 t, z toho ale je cca 1,9 t SLA - spojový adaptér mezi CSM a S-1B - takže samotné CSM + DM + palivo pro Sojuz-Apollo vážilo 14,8-14,9 t a všechny ostatní vážily míň (letěly na vyšší dráhy, nenesly DM).
Viz např. http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/pil_lety/mezinar/so-ap/lk1.htm úplně dole jsou hmotnosti (NASA zdroje se lišili jen trošku).
 
13.3.2013 - 08:10 - 
Prvotním problémem této debaty nebyly váhy nosičů či jejich výkony, ale fakt, že Protony " zhusta" bouchaly a Saturny uspěly na 1OO%, pokud se týče váhy Protonu, tak jsem to někde četl, ale mohl to být článek z doby " utajení" a jen odhad váhy. Omlouvám se , ale sovětskými nosiči se podrobně nezabývám z čeho plynou nepřesnosti. Jen jsem chtěl poukázat na to, že nosič třídy Saturnu 1,1B vzniklý ve stejné době by měl být stejně spolehlivý / v oné době/ a to Proton nebyl a proto nemohl nosit sovětské kosmonauty.  
13.3.2013 - 09:45 - 
Davide, jak potom můžete odsuzovat sovětské a ruské nosné rakety. Pokud vezmete v úvahu Titan řady III (výkony shodné se Saturnem -I/IB), který měl původně také létat s astronauty (program MOL), tak ten byl se spolehlivostí ještě o něco horší jak Proton. Titan 3A spolehlivost 75%, Titan 3B - 96.43%, Titan 3C - 87.18%, Titan 3D - 100%, Titan 3E Centaur - 85.71%, Titan 34D - 87.18%. Jak proton tak Titan byly původně konstruovány jako vojenské a po úpravách se zhruba rovnaly jak startovací hmotností, tak i nosností na LEO i když v maximální nosnosti na LEO vede Proton (a to má nevýhodu startu z Bajkonuru. Čerpáno z: http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/nosice/usa/titan/index.htm 
13.3.2013 - 10:12 - 
as David: to Proton nebyl a proto nemohl nosit sovětské kosmonauty.

Raketa UR-700 Proton původně nebyla určena pro pilotované lety a problémem nebyla "nespolehlivost", o níž neustále píše všeho znalý David ač jak sákm uvádí "sovětskými nosiči se nezabývá" (ale znalecky sem přispívá, což je skutečně úsměvné). Překážkou byly hlavně toxické složky pohonných hmot. Čeloměj plánoval použití Protonu pro starty své lodi TKS v samostatném programu ALMAZ (zkoušky bez posádky byly úspěšné), ale program "zazdil" hrobař ruské kosmonautiky Dmitrij Ustinov. Proton byl nakonec zcela vyjímečně uvolněn pouze pro lunární program (pasivní oblet lodi Sojuz 7K-L1 kolem Měsíce), protože R-7 by tento úkol nezvládla. Problémem L-1 nebyla raketa, ale letové a navigační systémy, proto byl start s posádkou neustále odkládán. Vše lze - a ještě podrobněji - dohledat bez posměšků a dezinformací, a hlavně bez neustálého ideologizování kosmonautiky, v čemž zde David hraje neustále prim a je už trapný.
 
17.3.2013 - 08:37 - 
citace:
citace:
citace:
Je jasné, že Proton patří mezi superrakety třídy Saturn 1, a 1B
Nejedná se o superrakety.
Pravda, Saturn 1 i 1B vážily při startu o něco více než polovinu toho co Proton, sorry.
Rozdělení raket na lehké, střední, těžké a supertěžké vychází z jejich nosnosti, nikoli z počáteční hmotnosti. Mezi supertěžké rakety (tzv. "superrakety") se řadí Saturn V, N-1, Eněrgija a budoucí SLS.

citace:
Pokud vezmete v úvahu Titan řady III (výkony shodné se Saturnem -I/IB), který měl původně také létat s astronauty (program MOL), tak ten byl se spolehlivostí ještě o něco horší jak Proton. Titan 3A spolehlivost 75%, Titan 3B - 96.43%, Titan 3C - 87.18%, Titan 3D - 100%, Titan 3E Centaur - 85.71%, Titan 34D - 87.18%.
Poznámka ke statistice spolehlivosti verze Titan 3A (75%): V této verzi byly uskutečněny pouze čtyři starty, přičemž neúspěšný byl první z nich. Šlo o první start celé řady III (1.9.1964).

Myšlenka porovnávat Proton spíš s Titanem řady III než se Saturnem IB se mi jeví jako zajímavá (nerealizovaný plán na pasivní oblet Měsíce v dvoumístné Gemini pomocí rakety Titan/Centaur vs. Sojuz 7K-L1 pomocí Protonu). Zřejmě to znamená přijmout Davidovu myšlenku, že Sojuz šedesátých let (včetně verze Zond bez orbitálního modulu) byl spíš obdobou lodi Gemini než Apolla.
 
17.3.2013 - 23:05 - 
citace:
Pravděpodobně jsem Vás uvedl v omyl. Vycházel jsem z dokumentu: http://mo---on.narod.ru/LK_P.htm ale nikde jinde jsem na využití Lunochodu v programu N1/L3 nenarazil. Moje chyba, že jsem prezentoval neověřené informace. Omlouvám se všem.

Podařilo se mi něco najít ohledně využití Lunochodu v programu N-1/L-3. Na stránkách: http://www.laspace.ru/rus/lh3.php píší cituji: В КБ МЗЛ он получил свое первоначальное название - Е8. В рамках первой советской пилотируемой лунной экспедиции по программе Л3 луноходу отводилось немаловажное место. Он не только должен был детально обследовать предполагаемый район посадки пилотируемой лунной кабины с космонавтом, но и играть роль радиомаяка. Запас топлива в лунной кабине комплекса Л3 был сильно ограничен, большие боковые маневры при выборе места посадки она выполнить не могла. Чтобы идти в заранее выбранное место и был нужен луноход.

Предполагалось, что перед осуществлением высадки космонавта на Луну будут отправлены два лунохода для выбора основного и запасного района прилунения. В запасной район потом должна была сесть в автоматическом режиме резервная беспилотная лунная кабина ЛК-Р. Наконец в основном районе прилунилась бы лунная кабина с космонавтом. Основной режим посадки этой ЛК тоже был автоматический на радиомаяк лунохода. Космонавт, как и во всех других советских космических кораблях, был всего лишь пассажиром, который, правда, мог взять на себя управление в аварийной ситуации.

После завершения пилотируемой экспедиции планировалось использовать луноход для проведения научных исследований.
Možná, že mnou uvedený scénář letu prvního sovětského kosmonauta na měsíc (neuskutečněný) se zakládá na pravdě.
 
18.3.2013 - 09:58 - 
citace:
... Podařilo se mi něco najít ohledně využití Lunochodu v programu N-1/L-3. Na stránkách: http://www.laspace.ru/rus/lh3.php ...
To by vysvetlovalo, prečo bol Lunochod tak veľký. Bola to okrem iného zásobáreň kyslíka a dopravný prostriedok k preprave kozmonauta
 
18.3.2013 - 23:25 - 
http://www.osel.cz/index.php?clanek=6568
http://www.osel.cz/index.php?clanek=6569


Tady je hezky serial o problemech kosmonautiky.
 
18.3.2013 - 23:26 - 
http://www.osel.cz/index.php?clanek=6606
http://www.osel.cz/index.php?clanek=6641



Tady je pokracovani.
 
18.3.2013 - 23:28 - 
http://www.osel.cz/index.php?clanek=6699

A konec
 
20.3.2013 - 10:37 - 
23.3.1965 odstartovala první kosmická loď druhé generace - americká Gemini-3 na vrcholu nosiče Titan-2.Posádku tvořil Grissom-Young, jednalo se první skutečně kosmickou loď schopnou na oběžné dráze složitě manévrovat, t.j. měnit parametry drády včetně sklonu roviny dráhy k rovníku. O rok později,16.3.1966, při pátém pilotovaném letu GT-8 s posádkou Armstrong-Scott byl splněn hlavní cíl programu a to spojení s cílovým tělesem, kterým byla Agena vynesená Atlasem, a ovládání celého soulodí o váze přes 6 tun. Je třeba vidět, že odpověď na kardinální otázku, zda spojení s cílovým tělesem bude vůbec možné, zazněla " jen" tři roky před přistáním na Měsíci. Setkávání s spojování pilotovaných těles bylo základní podmínkou úspěchu celého projektu Apollo. Celý projekt Gemini obsahoval devět pilotovaných letů v intervalech 2-3 měsíce , byl vysoce úspěšný , zcela eliminoval relativní sovětský náskok a sověty definitivně odsoudil do role diváků v Moon race. 
20.3.2013 - 11:04 - 
citace:
23.3.1965 odstartovala první kosmická loď druhé generace - americká Gemini-3 na vrcholu nosiče Titan-2.Posádku tvořil Grissom-Young, jednalo se první skutečně kosmickou loď schopnou na oběžné dráze složitě manévrovat, t.j. měnit parametry drády včetně sklonu roviny dráhy k rovníku. O rok později,16.3.1966, při pátém pilotovaném letu GT-8 s posádkou Armstrong-Scott byl splněn hlavní cíl programu a to spojení s cílovým tělesem, kterým byla Agena vynesená Atlasem, a ovládání celého soulodí o váze přes 6 tun.


Pro upřesnění:
Gemini 3 při manévrování změnila sklon dráhy k rovníku o 0.02°.
Gemini 8 se sice spojila s cílovým tělesem TV-8, ale manévrování s cílovým tělesem prováděla až následující loď Gemini 9A. Gemini 8 se po asi půlhodině spojení s cílovým objektem odpojila a později nouzově přistála.
 
22.3.2013 - 07:44 - 
27.3. je datum významné pro výzkum Marsu a Venuše.
V roce 1969 startoval americký Mariner-7, který 5.8.1969 proletěl 3,5 tis.km od povrchu Marsu a vyslal na Zemi 93 fantastických smímků, které definitivně potřely fantazie o Marťanech. Americké úsilí o výzkum Marsu bylo vysoce efektivní, selhaly pouze dvě sondy ze sedmi, přičemž jejich úkoly splnil vždy jejich dvojník letíci ve stejném " letovém okně ".
V roce 1972 startovala sovětská Venuše-8, která 22.7.1972 vysílala z povrchu Venuše 50 minut alespoň částečně použitelné výsledky měření. Sovětské úsilí o získání údajů z povrchu Venuše je obdivuhodné, vžtyť se o to marně snažili od roku 1961 a museli skousnout dvacet neúspěchů.
 
22.3.2013 - 08:36 - 
citace:
27.3. je datum významné pro výzkum Marsu a Venuše.
V roce 1972 startovala sovětská Venuše-8, která 22.7.1972 vysílala z povrchu Venuše 50 minut alespoň částečně použitelné výsledky měření. Sovětské úsilí o získání údajů z povrchu Venuše je obdivuhodné, vžtyť se o to marně snažili od roku 1961 a museli skousnout dvacet neúspěchů.


První informace z povrchu Venuše podala už sonda Venera 7, která přistála na noční straně planety v prosinci 1970.
Viz např.:
http://solarsystem.nasa.gov/missions/profile.cfm?Sort=Nation&MCode=Venera_07&Nation=USSR&Display=ReadMore
 
22.3.2013 - 11:46 - 
V době kdy Mariner 6 a 7 zkoumaly Mars, už Veněra 4 měla za sebou úspěšný průzkum atmosféry Venuše (18.10.1967), stejně jako Veněra 5 (16.5.1969) a Veněra 6 (17.5.1969). Za více než rok přistála na Venuši Věněra 7 (15.12.1970) a konečně pomohla definitivně rozluštit záhadu týkající se podmínek na povrchu.
Mezi "částečně použitelné výsledky měření" Veněry 8 patří například zjištění, že mraky nedosahují až k povrchu, nebo první chemická analýza povrchu cizí planety (v místě dopadu byl granit).

Více zde http://www.mentallandscape.com/V_Lavochkin1.htm.
 
22.3.2013 - 16:54 - 
Voyager 2 dnes slaví 13 000 dnů nepřetržitého provozu!

Dle facebooku JPL je to nejdéle "žijící" stroj ve vesmíru, který v současné době ještě funguje. Tak snad nám ještě nějaký ten tisíc vydrží!

 

____________________
Andy
https://www.instagram.com/polar_andy_cz/
 
22.3.2013 - 20:47 - 
citace:
Voyager 2 dnes slaví 13 000 dnů nepřetržitého provozu!

Dle facebooku JPL je to nejdéle "žijící" stroj ve vesmíru, který v současné době ještě funguje. Tak snad nám ještě nějaký ten tisíc vydrží!


Blahopřeji Voyageru 2 k výročí. Nicméně nejstarší rozhodně nebude, minimálně mě napadá polofunkční AMSAT OSCAR 7 z roku 1974:
http://www.amsat.org/amsat-new/satellites/sat_summary/ao7.php
 
<<  20    21    22    23    24    25    26  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.265139 vteřiny.